Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 02 augusti 2010, 17:02:21 PM

Titel: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 augusti 2010, 17:02:21 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H22nr75393L36Sh17feb64.jpg)

H22 Capitol var från leverens utrustade med konduktörsplats enl bilden. Jag minns endast en gång jag såg den användas; en lördag på linje 53 (Hornstull-N:a Bantorget) år 1963/64.
Kan någon annan berätta mer om dess användning?

Bilden visar H22 75393 på linje 36 den 17 feb 1964.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Mr H skrivet 02 augusti 2010, 18:24:34 PM
Jag har minnen av att den användas även på morgonen på antingen linje 65 eller 66 kanske båda!
När den inte användes satt man ju gärna där  ;D men ibland satt det redan en barsk konduktör där när man rusade på. Märkligt egentligen att man kostade på att bygga om dem till H21, även om ombyggnaden var liten, när de precis skulle slopas. Märkligt också att man bytte de stora blinkerserna mot Fixlight på Capitolerna!

Men SJ Solna hade väl en Capitol med konduktörsplats och den blev väl aldrig ombyggd, jag antar att den tog vägen ner till Pakistan.

Mr H
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Gunnar D skrivet 02 augusti 2010, 22:26:29 PM
Linje 65 låter logiskt som alternativ till H15.

Det blev kanske billigare att inte sätta tillbaka konduktörsplatsen beroende på hur omfattande revisionen var. Hur som helst satt jag där också någongång men det kändes lite konstigt.

Blinkersutbytet måste ägt rum ganska tidigt, runt 1960.

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Mr H skrivet 02 augusti 2010, 22:59:18 PM
Kanske inte ens alla H22 kom att levereras med de stora blinkerserna?

Det fanns en lustig skillnad i inredningen ända till slutet på H21 och H21 f.d H22, nämligen den trumma (ventilation?) som löper upp mellan bakfönstren. Den hade f.ö alla H19 men den saknades på de yngre 50-talscapitolerna. Gränsen verkar ha gått mellan H21 och H22 eller gick den någon annanstans i serierna? 60-talscapitolerna hade f.ö inte denna detalj.

Mr H
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 augusti 2010, 06:00:19 AM
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2010, 22:59:18 PM
Det fanns en lustig skillnad i inredningen ända till slutet på H21 och H21 f.d H22, nämligen den trumma (ventilation?) som löper upp mellan bakfönstren. Den hade f.ö alla H19 men den saknades på de yngre 50-talscapitolerna. Gränsen verkar ha gått mellan H21 och H22 eller gick den någon annanstans i serierna? 60-talscapitolerna hade f.ö inte denna detalj.

Mr H

Denna skillnad har jag inte tidigare uppmärksammat. Man lär sig en del på Forumet.
75301 hade i alla fall inte denna trumma och inte heller de två ventilationsgaller ovanför som iaf H19 hade.

/Gunnar
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Mr H skrivet 03 augusti 2010, 07:50:13 AM
Tacksam för att kunna delge dig denna grundläggande livskunskap! ;D ;D ;D

2755 hette förresten den SJ-Capitol som var i utförande som SS H22 med  konduktörsplats. Märkligt att SJ bara hade en sådan. Antingen var det att betrakta som något slags prov eller också hade den verkligen en skräddarsydd tjänst! Så vitt jag vet gick den i det utförandet till slutet.

Knappast någon speciellt rationell lösning att ha Capitoler med sådana där konduktörsbås med ingång fram och allt. Måste väl betraktats som nödlösningar och kanske var det någon form av fackligt krav som låg i botten för det? Det kanske fanns skilda uppfattningar inom SS hur slopad tvåmansbemanningen egentligen var?

Det fanns i alla fall en fördel med att åka H22. I och med stolsplaceringen under hållaren för ficktidtabellerna så var det lättare att komma åt dessa utan att riskera att hamna i knät på någon som satt på H21 tvärsäte! :D

Har Ingwar åkt kondis på H22?


Mr H
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: AGR skrivet 03 augusti 2010, 08:31:12 AM
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2010, 07:50:13 AM
Tacksam för att kunna delge dig denna grundläggande livskunskap! ;D ;D ;D

2755 hette förresten den SJ-Capitol som var i utförande som SS H22 med  konduktörsplats. Märkligt att SJ bara hade en sådan. Antingen var det att betrakta som något slags prov eller också hade den verkligen en skräddarsydd tjänst! Så vitt jag vet gick den i det utförandet till slutet.

Knappast någon speciellt rationell lösning att ha Capitoler med sådana där konduktörsbås med ingång fram och allt. Måste väl betraktats som nödlösningar och kanske var det någon form av fackligt krav som låg i botten för det? Det kanske fanns skilda uppfattningar inom SS hur slopad tvåmansbemanningen egentligen var?

Det fanns i alla fall en fördel med att åka H22. I och med stolsplaceringen under hållaren för ficktidtabellerna så var det lättare att komma åt dessa utan att riskera att hamna i knät på någon som satt på H21 tvärsäte! :D

Har Ingwar åkt kondis på H22?


Mr H

Jag har varit kondis på H22,har ett svagt minne av att man hade en skylt på förarbordet som hänvisade till konduktören. Har även varit kondis på H20. Troligen på linje 73 eller 59.
MVH AGR
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 03 augusti 2010, 09:11:24 AM
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2010, 07:50:13 AM
Tacksam för att kunna delge dig denna grundläggande livskunskap! ;D ;D ;D

2755 hette förresten den SJ-Capitol som var i utförande som SS H22 med  konduktörsplats. Märkligt att SJ bara hade en sådan. Antingen var det att betrakta som något slags prov eller också hade den verkligen en skräddarsydd tjänst! Så vitt jag vet gick den i det utförandet till slutet.

Knappast någon speciellt rationell lösning att ha Capitoler med sådana där konduktörsbås med ingång fram och allt. Måste väl betraktats som nödlösningar och kanske var det någon form av fackligt krav som låg i botten för det? Det kanske fanns skilda uppfattningar inom SS hur slopad tvåmansbemanningen egentligen var?

Det fanns i alla fall en fördel med att åka H22. I och med stolsplaceringen under hållaren för ficktidtabellerna så var det lättare att komma åt dessa utan att riskera att hamna i knät på någon som satt på H21 tvärsäte! :D

Har Ingwar åkt kondis på H22?


Mr H

Nej, tyvärr fick jag aldrig åka kondis på H22. De enda av Spårvägens bussar jag jobbade kondis på var H15/H16 och F3.

M v h
Ingwar
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 augusti 2010, 09:24:18 AM
Citat från: Mr H skrivet 03 augusti 2010, 07:50:13 AM

Knappast någon speciellt rationell lösning att ha Capitoler med sådana där konduktörsbås med ingång fram och allt. Måste väl betraktats som nödlösningar och kanske var det någon form av fackligt krav som låg i botten för det? Det kanske fanns skilda uppfattningar inom SS hur slopad tvåmansbemanningen egentligen var?

Mr H

Fast å andra sidan medgav det en mer anpassad insats av konduktören i peaken när han verkligen behövdes. Inget vagnbyte H15/H21 exvis heller.
Bör resulterat i lägre driftskostnader.

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 augusti 2010, 09:11:24 AM
Nej, tyvärr fick jag aldrig åka kondis på H22. De enda av Spårvägens bussar jag jobbade kondis på var H15/H16 och F3.

M v h
Ingwar

Var du verkligen kondis på H16? Utrangerades inte H16 första halvåret 1960?

Mvh Gunnar
Titel: SV: SS H22 Capitol och dess konduktörsplats
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 augusti 2010, 08:17:38 AM
Citat från: Mr H skrivet 02 augusti 2010, 22:59:18 PM
Det fanns en lustig skillnad i inredningen ända till slutet på H21 och H21 f.d H22, nämligen den trumma (ventilation?) som löper upp mellan bakfönstren. Den hade f.ö alla H19 men den saknades på de yngre 50-talscapitolerna. Gränsen verkar ha gått mellan H21 och H22 eller gick den någon annanstans i serierna? 60-talscapitolerna hade f.ö inte denna detalj.

Mr H

En bildanalys visar att 75284 hade trumman och två ventilationsgaller som H19. Ändringen var således mellan 75284 och 75301 och var väl en konstruktionsförbättring/förenkling av något slag.

Mvh Gunnar