(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Lih3sep67.jpg)
H19 Metropol 75157 inväntar nattens/morgonens sista avgång på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Skärholmen) den 3 sep 1967. Högertrafiken är inte många minuter gammal. Jag minns tyvärr inte vad föraren hette men han var mycket vänlig.
Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.
Mvh Gunnar
Fantastiskt! Tack för fin färgbild :)
Sex :D av fem möjliga!
På skärmen bakom dörr 2 framgår det också att inredningen är vit!
Det här bör alltså vara den sista Metropolen i trafik hos SL.
Visst var det väl ganska så ovanligt med Metropoler som hade front- och
bakemblem kvar ända till utrangeringen?
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 12:49:24 PM
Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.
Mvh Gunnar
****
OJ va´ snyggt! Vilket härligt ljus :)
Tackar&Bockar!
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 12:49:24 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Lih3sep67.jpg)
H19 Metropol 75157 inväntar nattens/morgonens sista avgång på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Skärholmen) den 3 sep 1967. Högertrafiken är inte många minuter gammal. Jag minns tyvärr inte vad föraren hette men han var mycket vänlig.
Jag åkte förstås med i högertrafik till Skärholmen och sedan med in till Nybodahallen. Jag tror det var den sista Metropolturen i SS/SL-trafik.
Mvh Gunnar
Eftersom man uppenbart övergått till högertrafik när bilden togs borde bilden vara tagen tidigast 04.50. Klockan 04.50 stoppades nämligen all trafik - även dispenstrafik som bussar och taxi - i tio minuter och under den tiden skulle fordonsföraren försiktigt köra över från vänster till höger sida. Klockan 05.00 fick sedan dispenstrafiken börja rulla igen. Privatbilister fick vänta i en timme till, fast i Stockholm dröjde det ännu några timmar innan de släpptes ut.
Citat från: Mr H skrivet 30 juli 2010, 17:55:37 PM
Visst var det väl ganska så ovanligt med Metropoler som hade front- och
bakemblem kvar ända till utrangeringen?
Mr H
Under sommaren -67 försvann en hel del Metropolemblem i första hand i fronten. Kvar fanns ofta en ful smutsavlagring som inte förhöjde utseendet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2010, 18:25:59 PM
Eftersom man uppenbart övergått till högertrafik när bilden togs borde bilden vara tagen tidigast 04.50. Klockan 04.50 stoppades nämligen all trafik - även dispenstrafik som bussar och taxi - i tio minuter och under den tiden skulle fordonsföraren försiktigt köra över från vänster till höger sida. Klockan 05.00 fick sedan dispenstrafiken börja rulla igen. Privatbilister fick vänta i en timme till, fast i Stockholm dröjde det ännu några timmar innan de släpptes ut.
Bilden är tagen runt kl 5.30. Nattbusslinje 132 hade en sen/tidig sista avgång.
Mvh Gunnar
Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 31 juli 2010, 00:02:20 AM
Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.
/Peter
****
Så är det nog. Det historiska värdet ökar med saknaden, liksom.
Metropolerna är något av
"bussarnas buss", tycker jag. Även om dagens bussar är mycket bättre. Det är en speciell känsla med dessa gamla bussar.
Själv åkte jag Metropol i tre års tid, på linje 70, mellan Årstadal och Virkesvägen, i Hammarby industriområde (nuvarande Hammarby sjöstad).
Till detta kommer nog en viss nostalgi över vänstertrafiken.
HJP
Citat från: Peter Rost skrivet 31 juli 2010, 00:02:20 AM
Mycket trevligt, och framför allt andas bilden historia! ;) Samtidigt var det kanske lite sorgligt för Er som växte upp med, och/eller körde och diggade denna vagnstyp när dessa gick i "graven" den 3:e september 1967.
/Peter
Ja, när Dagen H inföll med dess konsekvenser vad gäller busstyper som försvann samt nedläggningen av spårvägsnätet i innerstaden i Sthlm så kändes det som att "historien tog slut". Men så var det ju inte, den fortsätter.
Mvh Gunnar
Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt och till råga på allt ersatte de ju Capitolerna i Nyboda! Leyland H34 var väl lite roligare som buss betraktat men de var ju så dåliga att man rimligtvis inte kunde känna sympati för dem av det skälet. Men observera det här är berättelsen om hur jag såg på dessa bussar då och verkligen all respekt för alla som tycker att dessa vagntyper är intressanta!
Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM
Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!
Mr H
Men sen kom H10 och då blev det ju andra bullar! :D
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM
Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt och till råga på allt ersatte de ju Capitolerna i Nyboda!
Mr H
När jag började som deltidare vid SL mars -71 så valde jag Nyboda just för Capitolerna. Men deras, som det visade sig, sista H24 (75485) stod utslagen i hallen. Den kom ut någon vecka i juli -71 och sedan trasig igen och bortforslad. Nyboda hade ju förstås ett antal H23 kvar in på 1972 så de fick jag köra på en hel del Nybodalinjer. Men H24 fick jag för första gången köra i Huddinge sommaren -72.
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:33:34 PM
Vi i sydväst hade ju i alla fall en övergångsperiod efter dagen H när det gick 60-talscapitoler i Nyboda men sedan så försvann ju det snabbt också. Med all respekt för de som idag tycker att Büssing H32 är intressanta, och visst har de sitt veteranvärde, så var det faktiskt det värsta man kunde tänka sig då. De var sega och tråkiga och de fanns överallt....
Från A29/H19 till H32 på 3½ år är en grym historik!
Mr H
****
He he! Ja, H32 var mycket tröga.
Jag provade hur fort den kunde gå, nedför "Nyboda backe", ner mot Årstadal. Jag trampade gasen i botten, men hastighetsmätaren stannade på exakt 70 km/h. De var strypta av SL, sades det.
H25, H26 och H27 var betydligt piggare.
HJP
Citat från: Cero skrivet 31 juli 2010, 15:37:00 PM
Men sen kom H10 och då blev det ju andra bullar! :D
Ja det kan jag hålla med om! Framförallt de första som sattes i trafik i Nyboda som var så pigga så man brände av bakaxlar på löpande band! Ganska så snart så ställde man ner dem men i början så var det en upplevelse att ex.vis åka 49:an uppför uppfarten från Gröndal mot Essingeleden och bussen VÄXLADE sig upp under kraftig acceleration. Problemet var att de skulle gå i samma tidtabell som H32 ( :D) vilket gjorde att förarna hela tiden fick stanna och invänta tid! Nu har ju H10:orna alltid varit pigga men i början så var det helt outstanding!
Ett annat kul minne från de första dagarna var när trafikanterna skulle "trycka på listen" för att aktivera stannarsignalen. Många lister försökte man med innan man lärde sig ;D ;D ;D, en del försökte till och med att greppa den riktiga listen från sidan och trycka inåt vilket ju var dömt att misslyckas! ;D ;D ;D
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 15:51:08 PM
När jag började som deltidare vid SL mars -71 så valde jag Nyboda just för Capitolerna. Men deras, som det visade sig, sista H24 (75485) stod utslagen i hallen. Den kom ut någon vecka i juli -71 och sedan trasig igen och bortforslad. Nyboda hade ju förstås ett antal H23 kvar in på 1972 så de fick jag köra på en hel del Nybodalinjer. Men H24 fick jag för första gången köra i Huddinge sommaren -72.
Mvh Gunnar
Ja 5485 var en riktig problemvagn och det var väl den som slutade sina dagar i Huddinge med att motorn skar så att en kolv gick rakt upp genom baksättet! Påstås det, jag såg det aldrig själv.
Den hade också en tråkig historik i och med att den var inblandad i en dödsolycka på Fiskartorpsvägen på 55:an några år tidigare även om bussen inte var vållande.
Mr H
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 16:20:27 PM
****
He he! Ja, H32 var mycket tröga.
Jag provade hur fort den kunde gå, nedför "Nyboda backe", ner mot Årstadal. Jag trampade gasen i botten, men hastighetsmätaren stannade på exakt 70 km/h. De var strypta av SL, sades det.
H25, H26 och H27 var betydligt piggare.
HJP
Brukade inte hastighetsmätaren på H32 gå till 72 el 74 km/h? Har för mig det.
H27 fick jag förmånen att köra en gång. Den gick väldigt bra!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 19:09:06 PM
Brukade inte hastighetsmätaren på H32 gå till 72 el 74 km/h? Har för mig det.
H27 fick jag förmånen att köra en gång. Den gick väldigt bra!
Mvh Gunnar
****
Mycket möjligt. Alla vagnar var väl inte exakt likadana. Abonemangsvagnarna gick lite bättre och hade färdskrivare istället för färgskiva.
Jag körde på Hornsberg, innan jag kom till Nyboda. Där hade vi alla Büssingmodeller, även H31 och H33. Dessutom alla typer av Capitol, som byggts om till högetrafik.
Du och jag bör ha varit på Nyboda samtidigt.
HJP
Citat från: Cero skrivet 31 juli 2010, 15:37:00 PM
Men sen kom H10 och då blev det ju andra bullar! :D
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 17:14:56 PM
Ja det kan jag hålla med om! Framförallt de första som sattes i trafik i Nyboda som var så pigga så man brände av bakaxlar på löpande band! Ganska så snart så ställde man ner dem men i början så var det en upplevelse att ex.vis åka 49:an uppför uppfarten från Gröndal mot Essingeleden och bussen VÄXLADE sig upp under kraftig acceleration. Problemet var att de skulle gå i samma tidtabell som H32 ( :D) vilket gjorde att förarna hela tiden fick stanna och invänta tid! Nu har ju H10:orna alltid varit pigga men i början så var det helt outstanding!
Ett annat kul minne från de första dagarna var när trafikanterna skulle "trycka på listen" för att aktivera stannarsignalen. Många lister försökte man med innan man lärde sig ;D ;D ;D, en del försökte till och med att greppa den riktiga listen från sidan och trycka inåt vilket ju var dömt att misslyckas! ;D ;D ;D
Mr H
En annan upplevelse var backen upp och ned på "Åsen" med 147:an, och Sjöviksbacken med 134 mot Östberga. Gick rejält långsamt med Büssing de tillfällen jag åkte. Var bussen dessutom fullsatt fick man lite känslan av att snart får vi gå ur bussen och knuffa på. ;D ;)
/Peter
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 19:09:06 PM
Brukade inte hastighetsmätaren på H32 gå till 72 el 74 km/h? Har för mig det.
H27 fick jag förmånen att köra en gång. Den gick väldigt bra!
Mvh Gunnar
En verkmästare i Hornsberg påstog en gång att alla H32 var strypta vid just 72 km/h. Skälet skulle ha varit att motorerna hade ett konstruktionsfel, att man inte skulle varva högre (de var ju ganska högvarviga ändå!) för att cylinder 6 då riskerade att skära genom en för dålig kylning. Var de också på tyskt maner luftkylda? Konstigt med uddavärdet 72 km/h i strypningen. Varför inte 70 km/h?
Men det kanske blev så om man gjorde strypningen på ett visst sätt.
Mr H
För att återgå till detta ämnes rubrik ett tag:
Ibland tar det väldigt lång tid för polletten att trilla ned. Med hänvisning till den inledande texten så inser jag först nu (efter nästan 43 år!) att jag var den sista Metropolresenären i ordinarie linjetrafik! Skolbarn i Västergötland och resenärer i Nigeria kan inte räknas här. Sedan mars 1953 och fram till Dagen H måste hundratals miljoner resor gjorts med Metropol och jag blev (med största sannolikhet) den allra sista resenären. Denna insikt får det att svindla för mig!
Mvh
Gunnar
-den sista "riktiga" Metropolresenären-
Citat från: Peter Rost skrivet 31 juli 2010, 19:18:20 PM
En annan upplevelse var backen upp och ned på "Åsen" med 147:an, och Sjöviksbacken med 134 mot Östberga. Gick rejält långsamt med Büssing de tillfällen jag åkte. Var bussen dessutom fullsatt fick man lite känslan av att snart får vi gå ur bussen och knuffa på. ;D ;)
/Peter
Sjöviksbacken ja! En gång när jag satt och pratade med en verkmästare på Scania där och vi kom in på Büssing så sa han bara: "Ja de känner vi väl till! Det är de som inte orkar upp för backen här ute!"
Det finns faktiskt en historia om en H32 som gick på 147:an och som inte orkade upp för Vallfartsbacken vid Uppståndelsekyrkan. Föraren utrymde bussen och backade ner och triangelvände bussen på gatan nedanför backen.
Därefter körde han de få metrarna till Nyboda och bussen backades direkt in på "Salutorget" i Nyboda bredvid rampen för att sedan dras till skrot! Annars var väl ersättningskörningarna på linje 19 Högdalen-Hagsätra och den provisoriska rampen vid Rågsved H32:orna ofta övermäktig och de fick utrymmas!
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 20:52:34 PM
För att återgå till detta ämnes rubrik ett tag:
Ibland tar det väldigt lång tid för polletten att trilla ned. Med hänvisning till den inledande texten så inser jag först nu (efter nästan 43 år!) att jag var den sista Metropolresenären i ordinarie linjetrafik! Skolbarn i Västergötland och resenärer i Nigeria kan inte räknas här. Sedan mars 1953 och fram till Dagen H måste hundratals miljoner resor gjorts med Metropol och jag blev (med största sannolikhet) den allra sista resenären. Denna insikt får det att svindla för mig!
Mvh
Gunnar
-den sista "riktiga" Metropolresenären-
Gratulerar till den insikten! Ja jag kan ju tänka mig att det inte direkt var ståplats på den där turen! Kommer du ihåg om du hade några medresenärer överhuvudtaget? Vi kanske skulle propagera för en byst av dig på Spårvägsmuseet i och med denna bedrift! ;) :D.
(Själv gör jag anspråk på att vara sista A26-resenären då jag i mars 1968 drogs i en sådan efter en lokomotor på skroten i Högdalen! Oslagbart eftersom ju alla A26-mustanger är skrotade!Vi kanske kan få två byster bredvid varandra! ;D ;D ;D ;D ;D).
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 20:52:34 PM
Med hänvisning till den inledande texten så inser jag först nu (efter nästan 43 år!) att jag var den sista Metropolresenären i ordinarie linjetrafik. Denna insikt får det att svindla för mig!
Mvh
Gunnar
-den sista "riktiga" Metropolresenären-
****
(http://i25.tinypic.com/dynf3n.gif)
GRATTIS!
HJP
Tack Mr H och HJP!!
Det var väl en handfull resenärer med från Liljeholmen men när den sista gått av var jag kvar och åkte med in till Nybodahallen.
En byst får man väl först efter man gått hädan har jag förstått!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 22:42:04 PM
En byst får man väl först efter man gått hädan har jag förstått!
Mvh Gunnar
****
Inte numera. Det finns flera statyer på nu levande personer. Den senaste som planeras, är den kvinnliga guldmedaljören på skidor, i senaste OS. Jag är dock usel på att komma ihåg namn, och följer inte sporten :-[
Din bedrift är ändå 43 år gammal ;)
HJP