(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Br26jun64.jpg)
H21 Capitol på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Bredäng) vid ändhållplats Bredäng i den tidiga sommarmorgonen 26 juni 1964. Framför står bussförare Larsson från Nybodahallen i sin oklanderliga uniform. Han visade sig vara pappa till en av mina dåvarande högstadielärare. Den nyreviderade 75264 har förlorat sitt Capitolemblem som så oftast skedde i samband med revidering.
Mvh Gunnar
Läckert! Den bugar vi för!
Är det riktigt att 132:an var den sista SL-linjen att gå med Metropol då den kördes H-natten ut
med vänstervagnar/Metropoler?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 30 juli 2010, 11:27:45 AM
Läckert! Den bugar vi för!
Är det riktigt att 132:an var den sista SL-linjen att gå med Metropol då den kördes H-natten ut
med vänstervagnar/Metropoler?
Mr H
Förmodligen var det så.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 30 juli 2010, 11:22:08 AM
H21 Capitol på nattbusslinje 132 (Liljeholmen-Bredäng) vid ändhållplats Bredäng i den tidiga sommarmorgonen 26 juni 1964. Framför står bussförare Larsson från Nybodahallen i sin oklanderliga uniform. Han visade sig vara pappa till en av mina dåvarande högstadielärare. Den nyreviderade 75264 har förlorat sitt Capitolemblem som så oftast skedde i samband med revidering.
Mvh Gunnar
****
Återigen en snygg bild, som det bara är att tacka för :)
Det var det året vi "förlorade" spårvagnen till Mälarhöjden. Linje 13 och 16 lades ned inför sommartidtabellen, och tunnelbanan gick till Örnsberg i en första etapp. Bredäng var ännu inte färdigbyggt, men inflyttningen hade påbörjats.
HJP
Citat från: HJP skrivet 30 juli 2010, 21:55:29 PM
****
Återigen en snygg bild, som det bara är att tacka för :)
Det var det året vi "förlorade" spårvagnen till Mälarhöjden. Linje 13 och 16 lades ned inför sommartidtabellen, och tunnelbanan gick till Örnsberg i en första etapp. Bredäng var ännu inte färdigbyggt, men inflyttningen hade påbörjats.
HJP
Spårvägslinje 16 var "min" linje som jag började åka med innan jag kunde gå. Jag undvek att besöka linjesträckningen i månader efter nedläggningen i april -64 eftersom jag inte ville se när man rev det hela.
Mvh Gunnar
Revideringen innebar alltså att den fick grått tak? Eller kom det något år senare?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2010, 12:06:07 PM
Revideringen innebar alltså att den fick grått tak? Eller kom det något år senare?
Den nya färgsättningen av Tor Hörlin (oxblod och grått tak) kom någon tid senare. Denna buss fick alltså den "gamla" färgsättningen.
Mvh Gunnar
Brännkyrka hade inga oxblodsröda H21 i sin stomuppsättning men fick under 1967 ett antal H21 överförda från Hornsberg som var oxblodsröda med grått tak. Jag tror att det var de 10 sista vagnarna i 5400-serien som man tog över från Hbh.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 14:25:32 PM
Brännkyrka hade inga oxblodsröda H21 i sin stomuppsättning men fick under 1967 ett antal H21 överförda från Hornsberg som var oxblodsröda med grått tak. Jag tror att det var de 10 sista vagnarna i 5400-serien som man tog över från Hbh.
Mr H
OK, dock ej 75408 som 6 aug 1967 gick på linje 56 i den gamla färgsättningen. Ej heller 75405 som gick på linje 33 2 juli 1967 i gammal färgsättning med Capitolemblem!
Mvh Gunnar
Såna här uppgifter/anteckningar är intressant! Det vore ju fantastiskt kul om man fick reda på så många vagnar som möjligt, vilka som vilken färgsättning på slutet.
Original (röd + rött tak)
Reviderad "a" (röd + grått tak)
Reviderad "b" (mörkröd + grått tak)
Reviderad "c" (mörkröd utan snibb, grått tak)
Dessa fyra varianter fanns väl? Ytterliggare någon? När reviderades de sista Capitolerna H21/H22?
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 10:52:39 AM
Spårvägslinje 16 var "min" linje som jag började åka med innan jag kunde gå. Jag undvek att besöka linjesträckningen i månader efter nedläggningen i april -64 eftersom jag inte ville se när man rev det hela.
Mvh Gunnar
****
"Din" linje?! Jag trodde det var "min" ::)
Kort tid före nedläggningen, köpte jag min första systemkamera. En Edixa, Made in Western germany.
Kameraköpet blev äntligen av, för att få en bild på "min" spårvagn.
Med ny kamera, lyckades jag fånga denna bild:
(http://i27.tinypic.com/2yphnnn.jpg)
A29 197+B29+B29, Mälarhöjden; april 1964.
Till vänster om A29:an syns byggmateriel för T-banan.
HJP
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 16:31:31 PM
****
A29 197+B29+B29, Mälarhöjden; april 1964.
Till vänster om A29:an syns byggmateriel för T-banan.
HJP
Tack för den bilden som bör vara tagen den allra sista trafikdagen, lördagen 4 april 1964!
Jag har nog en motsvarande bild, fast då i svartvitt.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 14:37:58 PM
OK, dock ej 75408 som 6 aug 1967 gick på linje 56 i den gamla färgsättningen. Ej heller 75405 som gick på linje 33 2 juli 1967 i gammal färgsättning med Capitolemblem!
Mvh Gunnar
Jag tror att både 33 och 36 gick från Nyboda sommaren 1967. Nyboda fick fler turer och fick därför fler bussar. Bl.a så krockade ju en av Nybodas "stomvagnar" på linje 33, vagn 5253, och gick till skrot. Själv så har jag en bild på inryckande 5406 på linje 36 vid Liljeholmen, sannolikt besöker föraren tx.
På bilderna av Nybodas "busshav" efter högeromläggningen runt tennisbanorna står en av dessa "gråtakare" på den västra sidan av tennisbanorna. Flera sådana bilder har ju visats här, kanske var det du som la ut dem Gunnar?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 17:04:22 PM
Jag tror att både 33 och 36 gick från Nyboda sommaren 1967. Nyboda fick fler turer och fick därför fler bussar. Bl.a så krockade ju en av Nybodas "stomvagnar" på linje 33, vagn 5253, och gick till skrot. Själv så har jag en bild på inryckande 5406 på linje 36 vid Liljeholmen, sannolikt besöker föraren tx.
På bilderna av Nybodas "busshav" efter högeromläggningen runt tennisbanorna står en av dessa "gråtakare" på den västra sidan av tennisbanorna. Flera sådana bilder har ju visats här, kanske var det du som la ut dem Gunnar?
Mr H
OK, jag har en notering om H19 75157 på linje 36 tur 7 den 31 aug så det stämmer att det skedde utsättning på denna linje från Nah sommaren -67. Men de H21 jag nämnde ovan hade den gamla färgsättningen.
Tyvärr var det inte jag som hade bilder av Nybodas busshav. Men vill jag gärna se dem.
Mvh Gunnar
Hm hittade en notering om att H21 5406-5411 var ljusröda (och nu kan vi ju lägga till 5405 också enligt Gunnar!). Min bild med 5406 på 36:an är s/v men jag ser nu när jag skärskådar den att taket har samma nyans som nederdelen vilket ju talar för ljusrött! Då kan man ju undra vilka H21 som egentligen överfördes till Nyboda för det var oxblod bland dem ??? ??? ????
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 juli 2010, 18:29:58 PM
Hm hittade en notering om att H21 5406-5411 var ljusröda (och nu kan vi ju lägga till 5405 också enligt Gunnar!). Min bild med 5406 på 36:an är s/v men jag ser nu när jag skärskådar den att taket har samma nyans som nederdelen vilket ju talar för ljusrött! Då kan man ju undra vilka H21 som egentligen överfördes till Nyboda för det var oxblod bland dem ??? ??? ????
Mr H
Ja, nu börjar det bli spännande!
12 juli 1967 gick 75400 på linje 32 i sin gamla färgsättning!
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 17:01:14 PM
Tack för den bilden som bör vara tagen den allra sista trafikdagen, lördagen 4 april 1964!
Jag har nog en motsvarande bild, fast då i svartvitt.
Mvh Gunnar
****
Kan inte ange fotodatum. Hade inte kommit på finessen med sådant än :-[
April 1964 vet jag att det är, men inte mer än så. Tycker mig se en annan fotograf på plattformen, så slutet är nog nära....
(http://i28.tinypic.com/33lyvww.jpg)
(http://i29.tinypic.com/zwi52s.jpg)
Hur lång en sekund är, hade jag ännu inte lärt mig. Tog två kvällsbilder på fri hand. Det blev som det blev, men lite känsla är det ändå, tycker jag. OBS! den gröna
Konsum-skylten till höger.
HJP
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 19:31:39 PM
****
Kan inte ange fotodatum. Hade inte kommit på finessen med sådant än :-[
April 1964 vet jag att det är, men inte mer än så. Tycker mig se en annan fotograf på plattformen, så slutet är nog nära....
Hur lång en sekund är, hade jag ännu inte lärt mig. Tog två kvällsbilder på fri hand. Det blev som det blev, men lite känsla är det ändå, tycker jag. OBS! den gröna Konsum-skylten till höger.
HJP
Tack för dessa två expressiva bilder som jag antar är från sista kvällen, 4 april -64.
Då hade jag lämnat scenen för sista gången. Sent på eftermiddagen denna dag cyklade jag med kameran dinglande över axeln från Mälarhöjdens vändslinga via Slättgårdsvägen hem till Huddinge.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 juli 2010, 20:41:17 PM
Tack för dessa två expressiva bilder som jag antar är från sista kvällen, 4 april -64.
Då hade jag lämnat scenen för sista gången. Sent på eftermiddagen denna dag cyklade jag med kameran dinglande över axeln från Mälarhöjdens vändslinga via Slättgårdsvägen hem till Huddinge.
Mvh Gunnar
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.
HJP
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 21:57:46 PM
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.
HJP
Jag har förstått att det gick livat till på sista turen och "Lövet" hade jag nog inte kommit in på.
/Gunnar
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2010, 21:57:46 PM
****
Nja, samtliga bilder är nog åtminstone någon dag före sista trafikdag.
På den här tiden var kompisarna och lördagskvällarna ett måste. Som alltid, åkte vi in till stan på kvällen, och hällde i oss öl på "Lövet", d.v.s. Löwenbreu på Fredsgatan. Senare åkte vi "sista 16" från Slussen till Mälarhöjden. Vi åkte i sista vagnen, och där firades "våran trick" av, under hela resan. Vi var dock tämligen snälla, men det fanns andra som direkt störde resan. Mitt på Liljeholmsbron, stannade vagnen och utanför stod en trafikmästare med sin SS-bil, en Volvo Duett. han hotade med att ställa in fortsatt färd, om det inte gick lugnare till. Det hjälpte något, och vi fick fortsätta.
HJP
Tack för bilderna!! Suddiga men de har rätt atmosfär och ger mig en känsla av närvaro. Med tanke på att man kör med två släp så sent på kvällen skulle jag tro att det är sista kvällen de gick i trafik. Två av konduktörerna är framme i förarhytten. Möjligen står den tredje inklämd i hörnan. Bilderna väcker en massa minnen till liv från min tid vid spårvägen!
M v h
Ingwar
****
Tack för uppskattningen, Gunnar och Ingwar. För det kommer ett par suddisar till.
(http://i25.tinypic.com/j13pg9.jpg)
Mycket mörk, men inte helt oskarp. Konsum-skylten går nästan att läsa.
Numera ligger konsum-butiken på vändslingans plats.
(http://i28.tinypic.com/zn6eew.jpg)
Suddigt igen, men ändå ett dokument. Nu väntar jag bara på ett datorprogram som kan skärpa dessa bilder ;)
Vi har väl hamnat lite vit sidan av trådens ämne, men nu har jag inga fler bilder på linje 16, så vi kan återgå till ordningen :)
HJP
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2010, 10:05:48 AM
****
Tack för uppskattningen, Gunnar och Ingwar. För det kommer ett par suddisar till.
Suddigt igen, men ändå ett dokument. Nu väntar jag bara på ett datorprogram som kan skärpa dessa bilder ;)
Vi har väl hamnat lite vit sidan av trådens ämne, men nu har jag inga fler bilder på linje 16, så vi kan återgå till ordningen :)
HJP
Tack även för dessa bilder!
Om nu bilderna inte är från den sista kvällen, 4 april, så är de säkert från 3 april eftersom V3 hängde med fr.o.m. em-högtrafik 3 april t.o.m. slutet.
Jag var med på sista turen på linje 2, linje 10, linje 6 och linje 7. Samt Metropolturen förstås.
Jag valde dock bort sista turen på linje 16 eftersom jag var osäker på om jag känslomässigt skulle klara det.
Linje 16 var ju trots allt "min" linje! ;)
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2010, 11:10:55 AM
Tack även för dessa bilder!
Om nu bilderna inte är från den sista kvällen, 4 april, så är de säkert från 3 april eftersom V3 hängde med fr.o.m. em-högtrafik 3 april t.o.m. slutet.
Linje 16 var ju trots allt "min" linje! ;)
Mvh Gunnar
****
I så fall, kan vi nog, med till visshet gränsande sannolikhet, datera bilderna till 3 april. Troligen gick jag ner till hållplatsen och plåtade på dagen, och senare samma dag, gick jag tillbaka på kvällen.
Kan vi enas om att linje 16 var "din" OCH "min" linje ;)
HJP
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Lnrskylt16.jpg)
Citat från: HJP skrivet 01 augusti 2010, 14:18:02 PM
****
Kan vi enas om att linje 16 var "din" OCH "min" linje ;)
HJP
Okej, det gör vi! :)
Men nu är det nog bäst att återgå till gummihjulen!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 augusti 2010, 15:10:09 PM
Okej, det gör vi! :)
Men nu är det nog bäst att återgå till gummihjulen!
Mvh Gunnar
****
Troligen, innan webmaster blir grym ;)
Tack för skylten och dealen ;) ;)
HJP
Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2010, 16:04:50 PM
Såna här uppgifter/anteckningar är intressant! Det vore ju fantastiskt kul om man fick reda på så många vagnar som möjligt, vilka som vilken färgsättning på slutet.
Original (röd + rött tak)
Reviderad "a" (röd + grått tak)
Reviderad "b" (mörkröd + grått tak)
Reviderad "c" (mörkröd utan snibb, grått tak)
Dessa fyra varianter fanns väl? Ytterliggare någon? När reviderades de sista Capitolerna H21/H22?
Tack för din sammanställning ovan!
Jag mindes inte alt "a" men nu såg jag bland mina bilder att 75346 och 75365 hade röd målning och grått tak 1967.
De sista Capitolerna reviderades/ombyggdes (fr H22 t H21) år 1966.
Mvh Gunnar
Alt c kan vi väl snabbt konstatera att bara 5356 och 5361 hade. (F.ö var en av dem den sista H21 jag kom att åka med på linje 61 den 2 sept 1967. Jag kan dock tyvärr inte aspirera på att vara den sista H21-resenären då det skedde på förkvällen den 2 september. Var det någon nattlinje som gick med H21 i högertrafik omställningnatten ut som Gunnar har beskrivit med 132:an och Metropolerna?)
Mr H
Om vi även inkluderar H20 (nångång kallad Volvo-Capitol) så finns även:
alt "d": röd utan snibb, rött tak
som H20 75212 hade 1967.
Mvh Gunnar