Hejsan
Är nybliven ägare till en Scaniabuss från 1960-talet.
Bussen har regnr CDH612.
Enligt registreringspapper så är detta en B5653 från 1960 vilket jag tror baseras på Chassinumret som är 521000.
Nu till mitt problem. Bakväxeln är smulor och jag behöver hitta en ny. Bussens utförande stämmer inte med registreringsbeviset så jag vet inte vad som sitter i den.
Motorn är placerad framför framaxeln viket borde ge den en typbeteckning BF. Axelavståndet är ca 5,90 vilket får mig att tro att detta är en BF7659. Det sitter en diffspärr på bakaxeln som styrs av tryckluft vilket jag tror inte fanns på B6563. HUr kan man hitta information om tidigare ägare och hur bussen var specad från början. Transportstyrelsens uppgifter stämmer inte, likaså uppgifterna på svensk busshistoria. BF76 började tillverkas 1964 och kom med luftfjädring 1967 vilket får mig att tro att denna buss är 1965 eller 1966.
Tacksam för hjälp med identifiering för att det är roligt att veta mer och för att jag behöver hitta en bakaxel/bakväxel,
Jan Evanson
Såg denna till salu på Blocket och visst är det en BF7659, verkar vara en av Linjebuss 532-535.
Någon gång under resans gång har den dock fått sin identitet bytt, det får du nog reda ut med tidigare ägare ;)
/GL
Chassinumret skvallrar i varje fall om att det måste vara en B65 från 1960 och inget annat, ursprungligen ägd av Postverket. Normalt axelavstånd för dessa var 6.25 m, vilket ger beteckningen B6563. Stämmer inte detta så har väl någon satt registreringsskylten (CDH613) på ett nyare fordon! Kanske idé att se upp så att det inte är något kriminellt bakom detta.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juli 2010, 10:08:48 AM
Chassinumret skvallrar i varje fall om att det måste vara en B65 från 1960 och inget annat, ursprungligen ägd av Postverket. Normalt axelavstånd för dessa var 6.25 m, vilket ger beteckningen B6563. Stämmer inte detta så har väl någon satt registreringsskylten (CDH613) på ett nyare fordon! Kanske idé att se upp så att det inte är något kriminellt bakom detta.
Inte direkt ovanligt att husbussägare flyttar identiteten mellan bussar, för att slippa gasolbesiktning och omtypning. Bilprovarna är inte tillräckligt kunniga i busstyper för att kunna se skillnad på en BF76 och en B65, uppenbarligen.
Tack för inlägg och uppslag.
Jag skall försöka hitta mer information via tidigare ägare.
Chassiplåtsplattan är skruvad inte nitad är det normalt?
Det är möjligen inte så att någon ligger på en bakväxel till en BF7659?
Citat från: Ramoa skrivet 27 juli 2010, 07:28:38 AM
Hejsan
Transportstyrelsens uppgifter stämmer inte, likaså uppgifterna på svensk busshistoria. BF76 började tillverkas 1964 och kom med luftfjädring 1967 vilket får mig att tro att denna buss är 1965 eller 1966.
Uppgifterna på Scania-Vabis bussar i Svensk Busshistoria kommer direkt från Scanias arkiv i Södertälje - men allt kan ju ha blivit ändrat i sista stund förståss. Dock detta endast på chassibeteckningar framför allt.
//Uffe
Enligt Postens gula bussar så är detta Dil 6019. 1960 års.
Motor B65, typ D10R21, axelavstånd 6,25, 49 pass.
Citat från: P-J.E skrivet 01 augusti 2010, 08:37:46 AM
Enligt Postens gula bussar så är detta Dil 6019. 1960 års.
Motor B65, typ D10R21, axelavstånd 6,25, 49 pass.
Stämmer bra. 1972 sålde Posten bussen till Werner Westins Omnibus i Domsjö som sedan sålde den vidare till en privatperson i Domsjö. Snart gick den vidare till en annan privatperson i Domsjö där den i alla fall fanns 1979. Sedan vet jag inte vad som hände med bussen, mer än att någon förmodligen har flyttat över identiteten till en BF7659. Jag gissar att bakaxeln på denna BF7659 kan vara av typ R550.
Hejsan alla igen
Vad roligt med inläggen och informationen ni bidrar med :D
Jag har hittat en målad sifferid upp till höger inne i bussen som säger 534 så att den tillhört linjebuss verkar stämma !
Har dessutom híttat en karossbeteckning från Katrineholm skruvad ovanför vindrutan där det står
Svenska karrosseriverkstäderna AB
Katrineholm Nr 30-4746/66
Finns det möjlighet att spåra bussen via linjenumret 534 eller karossnumret?
Janne
Citat från: Ramoa skrivet 08 augusti 2010, 09:06:19 AM
Hejsan alla igen
Vad roligt med inläggen och informationen ni bidrar med :D
Jag har hittat en målad sifferid upp till höger inne i bussen som säger 534 så att den tillhört linjebuss verkar stämma !
Har dessutom híttat en karossbeteckning från Katrineholm skruvad ovanför vindrutan där det står
Svenska karrosseriverkstäderna AB
Katrineholm Nr 30-4746/66
Finns det möjlighet att spåra bussen via linjenumret 534 eller karossnumret?
Janne
Ja, det är bara att konstatera att bussen är Linjebuss 534 från 1966. Alltså är det en helt annan buss än vad som står i fordonshandlingarna.
Finns det något ställe där man kan hitta information om dessa 4 linjebussar; 532-535
Var dom har gått?
Hur dom var specade?
mm mm
Med vänlig hälsning
Janne
Alla fyra finns fortfarande kvar i registret, även "din" buss. Så det är väl bara att kontakta registrerade ägaren och be att få överta rätta plåtarna, för det krånglar ju bara till det att köra felskyltat.
534:an gick hela sin aktiva tid (1966~1978) på sträckan Skellefteå-Piteå-Luleå.
Citat från: Greger Larsson skrivet 17 augusti 2010, 19:00:29 PM
Alla fyra finns fortfarande kvar i registret, även "din" buss. Så det är väl bara att kontakta registrerade ägaren och be att få överta rätta plåtarna, för det krånglar ju bara till det att köra felskyltat.
534:an gick hela sin aktiva tid (1966~1978) på sträckan Skellefteå-Piteå-Luleå.
Hej igen
Vilket register menar du att dessa bussar finns i? Menar du transportstyrelsens register? Hur hittar jag kopplingen mellan 534 och regnr?
Med vänlig hälsning
Jan Evanson