Gratulerar Froggy till ett klipp som vår gamla HDS är..SSD 145
Ska bli kul att se den på vägarna igen efter en period som lånebuss och slit och släng hos Neoplan.
/Magnus
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Froggy_Tours_Froggy_Bus_SSD145_Stockholm_100721.jpg)
Fin buss med få mil på mätaren. Underbar att köra.
Dock bytade vi den för att den inte är godkänd i miljözonerna.
/Magnus
Har ni redan bytt ut SSD145?
Redan? Är 2 år sedan vi bytade in den mot en ny Skyliner.
Den har stått hos Neoplan Syd sedan dess men varit utlånad till diverse bussbolag
under tiden..
/Magnus
Citat från: Biltegistret
SSD145
Ägare: Froggy Tours Froggy Bus Ab
Förvärvsdatum 2010-06-24
Därför frågade jag redan.
Aha.....
Vi blev av med den vid månadsskiftet juli 2008.
Fick den på bild igår vid slottet i Stockholm ;)
//Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juli 2010, 11:03:46 AM
Det hindrar ju inte att man 2 år senare använder den i miljözonerna....
Ni som är för ärliga kanske ;D
Hehe, satt o vilade fötterna tillsammans med en vän igår vid slottet då tunga gruppen kom och kollade dom utländska bussarna och hon undrade vad dom gjorde och jag förklarade för henne att dom kollar upp körtider, mijlöklassifisering osv.
Hon tyckte i alla fall att det var bra att Polisen höll koll på detta.
Kan tillägga att i alla fall en av dom ryska bussarna låg i farozonen för miljözonen ;)
//Niclas
Nä, man börjar bli trött på denna fars som dessa miljözoner satt igång
Lika trött som man blir när olika bussbolag med rätten på sin sida kan betala sina chaufförer avsevärt olika i lön. Krävs en radikal förändring om detta ska bli nåt av denna bransch.
/Magnus
Det är egentligen inte så svårt.
Förarna kan ju lära sig "eller åtminstone läsa igenom) bussbranch avtalet och stå på sig för sin rätt.
och där står allt vad som gäller uppehållslön när man är utomlans mm.
tex. att man även har rätt som 2:e förar att få lön 8h om dagen när man är på längre resor fast att man inte har körningar denna dag.
Så lär er vad som står så blir det nog rätt så småningom.
och så blir de mindre seriösa företagen ännu mindre. ;D
Varit i branschen aktivt i 20 år, och hört samma fina ord under alla år.
Sett och hört samma från tusen olika håll och alla tycker samma men ändå så ser
branschen ut som den gör.
När det ena bussbolaget försvinner som dumpat priser så dyker nästa upp, ofta med samma
personer bakom. Helt otroligt.
Fackföreningar och myndigheter sitter bara och tittar på.
Tiita på hur de olika länsbolagen mår idag, hur trafikutövarna mår.
Resebyråerna skickar ut papper nu och försöker rentvå sig över det enorma fusket med vägskatter
som fortgått under alla år.
Vi hade 5 bussar, körde avtalsanpassat efter Transport men insåg att det inte fanns en chans i h*****e att få nån lönsamhet i det, så vi sålde bort bussarna och har bara 2 anställda idag.
Känns skönt att med ett leende på läpparna tacka ner till fantasiuppdrag där det inte finns täckning till kostnaderna av bussen och en seriös förarlön.
/Magnus