Vet inte om det är något exceptionellt för SL-trafiken, men tycker bussarna ser så förfallna ut. Repiga, skitiga, fullt med plåtskador och inget verkar åtgärdas. Titta på denna film från Holland, det är väldigt många bussar man ser, men vilken skillnad i skicket. Ni som åker runt lite i norden och Europa, ser det lika lika illa ut som i SL-trafiken eller ser det ut som på filmen från Holland?
//Roger
Filmen -- >> Connexion Waarderpolder (http://www.youtube.com/watch?v=Q37c1eJEW9g&feature=grec_index&videos=Pu7kNiUxOFI)
Snarare är det väl något exceptionellt för Stockholm att det ska vara så trångt överallt, jämfört med många andra städer i Sverige och Europa. Jag har då inte sett nyheter från andra städer att valstugor, kiosker, skyltar och stolpar rivs ner av bakänden på en vanlig boggibuss som kör på en linje den är godkänd för. Vägarbetare vet att bussen är 2,60 m bred och lämnar därför en passage på c:a 2,65 m när de stänger av vägar. Tack tack.
Hade filmen i din länk spelats in i Stockholm hade det garanterat varit en helt omotiverad refug mitt i korsningen som hindrat bussarna från att ta ut svängen helt.
Utöver lokalbussarna kan man ju dessutom alltid jämföra manöverutrymmet på de stora europeiska städernas fjärrbussterminaler, jämfört med den lilla trånga smutsiga gränden i Stockholm som går under namnet Cityterminalen.
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 18:00:25 PM
Snarare är det väl något exceptionellt för Stockholm att det ska vara så trångt överallt, jämfört med många andra städer i Sverige och Europa. Jag har då inte sett nyheter från andra städer att valstugor, kiosker, skyltar och stolpar rivs ner av bakänden på en vanlig boggibuss som kör på en linje den är godkänd för. Vägarbetare vet att bussen är 2,60 m bred och lämnar därför en passage på c:a 2,65 m när de stänger av vägar. Tack tack.
Hade filmen i din länk spelats in i Stockholm hade det garanterat varit en helt omotiverad refug mitt i korsningen som hindrat bussarna från att ta ut svängen helt.
Utöver lokalbussarna kan man ju dessutom alltid jämföra manöverutrymmet på de stora europeiska städernas fjärrbussterminaler, jämfört med den lilla trånga smutsiga gränden i Stockholm som går under namnet Cityterminalen.
Du har helt klart en poäng där... :)
//Danne
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 18:00:25 PM
Snarare är det väl något exceptionellt för Stockholm att det ska vara så trångt överallt, jämfört med många andra städer i Sverige och Europa. Jag har då inte sett nyheter från andra städer att valstugor, kiosker, skyltar och stolpar rivs ner av bakänden på en vanlig boggibuss som kör på en linje den är godkänd för. Vägarbetare vet att bussen är 2,60 m bred och lämnar därför en passage på c:a 2,65 m när de stänger av vägar. Tack tack.
Så sant, så sant. Häromdagen anlände jag med linje 607 till Karolinska. När jag skulle ta sista vänstersvängen upp på Karolinska vägen upptäcker jag att en herre som placerat ut koner pga. ett vägarbete har satt de så tajt att knappt en personbil kommer fram. Det var väl ca 3 m mellan dem och jag låg jämsides och skulle svänga med ledbuss :P I protest öppnade jag sidorutan och försökte lyfta upp konen men då kom han springande för att hjälpa mig. Heh. ;)
En tidig morgon för länge sedan var jag på väg tomt till Vallentuna. Utanför macken i Bällsta höll de på att starta upp ett vägarbete och hade ställt ut koner. Såg ganska smalt ut när jag närmade mig, och ännu smalare när jag kom fram till konerna. :)
Det visade sig vara så smalt att det inte gick att köra igenom med buss. Vägarbetarna kom springande och flyttade ut konerna så att det skulle vara möjligt att ta sig fram med fullbreda fordon.
/J
I Munkmora i Gustavsberg gick man ett steg längre för att få bukt med bussar som upplevdes köra för fort. Men satte upp mittstolpar på den 5 meter breda vägen (som redan var blamrad med "slalomrefuger"), och för att undvika att köra på dessa var man tvungen att köra upp på trottoaren åt ena hållet och ut på gräsmattan åt andra hållet. De satt inte kvar så länge.... :P
Med en viss risk för att reta upp några slänger jag in en liten brandfackla.
Stämmer att trafikmiljön i Stockholm är dålig, men motiverar det repor och skador längs med sidorna på bussar som är flera meter? Om du kör och det tar i, inte fortsätter man köra vidare och hoppas på att skadan blir mindre? Det normala är väl att stanna och överblicka läget innan man tar ett beslut på hur man skall lösa situationen?
Jag misstänker att utbildningen på framförallt bussarna är dålig. Det är en viss skillnad på hur man löser en situation med Volvo-led och styrande hjul längst bak mot en pusherled. Har åkt med förare som skulle löst en situation lätt (eller inte ens hamnat i en situation) om dom gjort rätt och vetat om skillnaden på hur bussarna beter sig i olika situationer. Busslink-skolan t.ex, utbildar på normalbuss, kompletteringen sker sedan på garaget om det finns ledbussar där. Hur ser den kompletteringen ut?
Jag upplever att den allmänna kompetensen har sjunkit med åren, detta tillsammans med en snabbare utbildningen, snävare arbetsscheman och stressigare trafikmiljö ger onödiga skador. Hoppas att kravet på yrkeskompetensbevis ger en förbättring. Är jag för elak nu? Kanske det var likadant förr, bara det att man inte såg det hela då skadorna åtgärdades på verkstaden ganska omgående?
Jag tycker inte att det är fel att ställa krav på en professionell bussförare att resan skall vara säker och komfortabel. Komfortabel är det tyvärr alltför många SL-resor som inte är, tvära inbromsningar, full fart och sedan tvärnit. Misstag händer, men jag tycker ändå att det i SL-trafiken är en hög andel misstag som borde kunnat undvikits med bättre utbildning och uppföljning på förarna. Varje garage har ju sina kända förare som alltid råkar ut för saker, medan andra nästan aldrig råkar ut för något. Ändå kör dom samma bussar på samma linjer. Borde inte det ringa larmklockor då?
Är det bra att på vissa garage i Stockholm ha en stor personalomsättning, år efter år? Hur blir det då med erfarenheten som en längre tids körning ger? Utreder man varför så många slutar och inte fortsätter som bussförare? Förr var det vanligt att "sommarbarnen" fortsatte även efter sommaren, vissa på heltid då dom upptäckte att dom gillade att köra buss. Jag får en känsla av att den andelen är mycket mindre nu. Själv misstänker jag den allt snävare körtiden som en orsak, men den biten kan inte lösas genom att köra snabbare, då biter man sig själv i svansen genom att rädda en dålig tidtabell.
Hoppas på en givande diskussion med givande och tagande, jag är beredd på att ducka. ;)
många (långt i från alla) ser yrket som ett sätt att tjäna pengar än att göra det med stolthet.
ibland är jag lite förfärad över att man inte tar i med hårdhandskarna och sparkar dessa som gång efter annan kör sönder och krockar.
de är inte så proffsiga utan amatörer i trafiken.
Citat från: Magnus_J skrivet 28 juli 2010, 17:52:50 PM
många (långt i från alla) ser yrket som ett sätt att tjäna pengar än att göra det med stolthet.
ibland är jag lite förfärad över att man inte tar i med hårdhandskarna och sparkar dessa som gång efter annan kör sönder och krockar.
de är inte så proffsiga utan amatörer i trafiken.
Lite grovt förenklat nu, så håll i er: Om alla förare som inte brinner för sitt jobb och kör med stolthet skulle hitta andra jobb eller sparkas, så skulle det bli en sån förarbrist att en betydande del av trafiken skulle få ställas in i de större städerna. Bussarbetsgivarna skulle stå där utan en aning om hur de skulle kunna rekrytera förare. Det enda förslag de har idag är ju den "konstgjorda andningen" att införa en gymnasieutbildning som kanske ger ett begränsat resultat om tidigast 3-4 år. Att ramtiderna skulle gå att sänka från dagens 13-13½ timmar är enligt dem helt otänkbart, för
"då går det inte att bedriva någon verksamhet" enligt dem.
Jag anklagar sveriges vägnät som den största boven. Det får inte vara så trångt som det är nu. Vad finns det för anledning att ha mittrefuger på alla fyra vägarna i en fyrvägskorsning? Det tvingar ut bussarna på trottoarerna där inga fordon hör hemma.
Det finns så otroligt korkade trafiklösningar att man baxnar. Bara en sån sak som att göra svängfiler så trånga att man har 10cm marginal mellan stolpe och kantsten trots att det ligger en stor gräsmatta bredvid, varför inte göra vägen 50cm bredare?
Även den proffsigaste av dom proffsiga förarna kan bli trött efter 13 timmar bakom ratten i nära 40 gradig värme. Att då hela tiden bara ha 10cm marginal är en oerhörd skaderisk.
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 18:54:31 PM
Lite grovt förenklat nu, så håll i er: Om alla förare som inte brinner för sitt jobb och kör med stolthet skulle hitta andra jobb eller sparkas, så skulle det bli en sån förarbrist att en betydande del av trafiken skulle få ställas in i de större städerna. Bussarbetsgivarna skulle stå där utan en aning om hur de skulle kunna rekrytera förare. Det enda förslag de har idag är ju den "konstgjorda andningen" att införa en gymnasieutbildning som kanske ger ett begränsat resultat om tidigast 3-4 år. Att ramtiderna skulle gå att sänka från dagens 13-13½ timmar är enligt dem helt otänkbart, för "då går det inte att bedriva någon verksamhet" enligt dem.
Precis! Det verkar inte finnas någon vilja hos busstrafikföretagen att arbetsvillkoren ska bli bättre. I "ett trafikområde nära dig" började man för 2-3 år sedan tillämpa 6 timmars pass utan rast (avtalet tillåter detta) efter att tidigare tillämpa max 5 timmar. Hur stor besparing som gjordes iom detta vet jag inte, men speciellt humant kan jag inte tycka att det är.
På något vis finns en grundtanke att busstrafik ska vara billigt och enkelt, och vill man inte släppa på det så lär det inte bli bättre att jobba i bussbranchen.
Citat från: Karsten skrivet 28 juli 2010, 21:25:51 PM
Precis! Det verkar inte finnas någon vilja hos busstrafikföretagen att arbetsvillkoren ska bli bättre.
På något vis finns en grundtanke att busstrafik ska vara billigt och enkelt, och vill man inte släppa på det så lär det inte bli bättre att jobba i bussbranschen.
Efter 9 år på heltid i bussbranschen är jag rätt imponerad att spårtrafiken verkar gå att bedriva med "normala" ramtider, reservförare samt att personalen får börja och sluta på samma ställe. Inga obetalda uppehåll på 6 timmar mitt på dagen heller. Skumt! ;)
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 21:42:11 PM
Efter 9 år på heltid i bussbranschen är jag rätt imponerad att spårtrafiken verkar gå att bedriva med "normala" ramtider, reservförare samt att personalen får börja och sluta på samma ställe. Inga obetalda uppehåll på 6 timmar mitt på dagen heller. Skumt! ;)
Det är mycket för att lokförare är dyrare att utbilda, och därför är trafikföretagen mer intresserade av att behålla utbildad personal. Bussförare är för billiga! ;)
Citat från: KG skrivet 28 juli 2010, 21:21:45 PM
Jag anklagar sveriges vägnät som den största boven. Det får inte vara så trångt som det är nu. Vad finns det för anledning att ha mittrefuger på alla fyra vägarna i en fyrvägskorsning? Det tvingar ut bussarna på trottoarerna där inga fordon hör hemma.
Det finns garanterat tokigt placerade refuger och annat som gör körning med stora fordon svårt men det man slås av utomlands är hur trångt det är i städer, på flygplatser och i byar (exempelvis i Frankrike, England, Tyskland och Italien) jämfört med i Sverige. Vi har ju oceaner av utrymme att köra på jämfört med många andra och ändå ser våra fordon, inte minst lokaltrafikbussarna, ut som sk*t, medan fordon av jämförbar ålder är förhållandevis väl skötta och oskadade i många andra länder. Vi kan dessutom jämföra bussarnas skick på många håll i exempelvis Stockholm med distributionsfordonen som många gånger manövreras i mycket trånga utrymmen under jord där inte bara lågt sittande karossdelar riskerar skadas utan hela skåp och hytter. Distributionsfordonen håller oftast mycket högre standard beträffande skicket.
Jag skulle vilja påstå att en stor del av orsaken till att fordonen ser ut som de gör är upphandlingsförfarandet som tvingar fram anbud som är så låga att det inte finns ekonomiska utrymmen att ta hand om de skador dåligt motiverad och kanske dåligt utbildad personal orsakar. Till detta kommer dessutom en beställare (SL) som i stor utsträckning inte ställer tillräckliga krav, bryr sig och följer upp hur de fordon som används för trafiken ser ut och fungerar. Eftersom personalen dessutom endast är en handelsvara som följer med till nästa entreprenör vid byte finns det kanske tom de som mer eller mindre medvetet inte bryr sig för att "bli av" med den nuvarande arbetsgivaren vid nästa upphandling.
Citat från: Cero skrivet 28 juli 2010, 23:46:55 PM
Till detta kommer dessutom en beställare (SL) som i stor utsträckning inte ställer tillräckliga krav, bryr sig och följer upp hur de fordon som används för trafiken ser ut och fungerar.
Det går väl inte att ställa såna krav i upphandlingarna. Även om man hade det så torde det i princip krävas att något slags "kvalitetskontrollanter" på SL kunde beordra vagnbyten och sätta trafikförbud när ett fordon ser för jävligt ut - givetvis utan att detta föranleder extra ersättning utan snarare tvärtom - men ett sådant avtal lär ingen gå med på! Man måste troligen driva trafiken själv, eller åtminstone vara ägare i entreprenörsföretaget, för att kunna bedriva sådan ordergivning. De städer där bussarna är välskötta driver antingen trafiken i egen regi, eller så har de haft tur med sina entreprenörer!
(Observera att trafik i egen regi inte alls är någon garant för att det blir bra! Bussarna i Råsta och T-banevagnarna i Nyboda var som bekant ostädade och sönderkörda redan innan upphandlingarna satte igång...)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2010, 00:21:35 AM
Normala ramtider? var har man det? i Tunnelbanan antagligen?
Det är självklart en definition av "normalt", men ingen spårtrafik alls i SL:s trafik har längre ramtid än 9 timmar (möjligtvis 10 på pendeln).
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2010, 00:21:35 AM
Börja o sluta på samma ställe? Inte i Tunnelbanan i a f, antagligen på nån av de små lokalbanorna där allt annat vore opraktiskt, inga delade tjänster?
På pendeln är all personal stationerade antingen i Älvsjö eller Stockholm C, och börjar resp. slutar på sina stationeringsorter. På Roslagsbanan är all personal staionerad på Stockholm Ö där man börjar och slutar (samt har sin rast). På tunnelbanan gäller samma förfarande för de fyra stationeringarna Västra skogen, Liljeholmen, Vällingby och Gullmarsplan. Visst hämtar och lämnar man tåg i de olika depåerna, men man har betald restid eller förflyttningstid. På Nockeby, Lidingö, tvär, och Djurgårdslinjen gäller samma sak.
Delade tjänster förekommer inte alls. Rasterna på Roslagsbanan och i viss mån pendeln är fullt betalda. På Veolias och MTR:s trafik är de obetalda för åkande personal. 36 timmars arbetsvecka för skiftarbetande personal.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juli 2010, 00:21:35 AM
Alla delade turer med uppehåll både på hemma o bortaort var huvudorsaken till att undertecknad två ggr tackade nej till erbjudande om att bli lokförare, men jag kan tänka mig att lokalbanorna typ RB har få delade turer efyersom man har hyfsat jämn trafik, till skillnad från bussarna med extrema toppar i trafikbeställningar fm o em
Visst är arbetsförhållandena på Green Cargo och SJ väldigt styrda av hur trafiken "på vischan" ser ut, precis som landsortsbussarna, men det är inte obetalt på bortaort (kvartstid förekommer dock).
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Kungsgatan_Uppsala_100804.jpg)
- Visst var det bara Strandbokilen åt höger vi skulle stänga av, Börje?
- Det stämmer Joel!
- Ska jag lägga betongsuggorna en meter in på Strandbokilen då?
- Nej nej! De ska stå så långt ut på Kungsgatan som bara möjligt. Därefter sätter vi ut rödgula plastskyltar ännu längre ut bara för att j***as! Sen låter vi de stå där i 1½ år utan att vi arbetar i närheten av betongsuggorna! Moahaha!
Dock verkar någon ha reagerat, för dessa stod ännu längre ut i augusti förra året jämfört med idag. Kanske blev det för dyrt att byta ut de rödgula plastskyltarna varje vecka? ::)
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 20:32:48 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Kungsgatan_Uppsala_100804.jpg)
Dock verkar någon ha reagerat, för dessa stod ännu längre ut i augusti förra året jämfört med idag. Kanske blev det för dyrt att byta ut de rödgula plastskyltarna varje vecka? ::)
Säker på att du inte varit där och tryckt in dem med bussen då? :)
Citat från: Jo skrivet 04 augusti 2010, 21:43:05 PM
Säker på att du inte varit där och tryckt in dem med bussen då? :)
Nej, jag har faktiskt klarat mig från dylika skador trots att det ibland känns som att vissa makter arbetar aktivt för att vi ska åsamka skador. Däremot har jag sett tunga lastbilar köra ner de rödgula plastskyltarna (med flit?) ::)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Refuger.jpg)
- Vad jag är nöjd med de nya refugerna, Joel!
- Men det finns ju inga övergångsställen på denna lilla gata, Börje.
- Precis!
- Vad har då refugerna för användningsområde?
- Jo, du förstår. De är placerade precis så nära korsningen att bussarnas speglar tar i skylten om de inte genar med höger bakhjul långt upp på trottoaren!
- Aha, då förstår jag!
- Och om de börjar ta ut svängen redan före korsningen för att slippa köra på trottoaren får vi ta och bygga ännu en refug inne på sidogatan. Att stadens bussdepå ligger längst inne på denna sidogata är inget skäl att få slippa kommunala väghinder!
Är det inte någon som minns detta vita som vi hade för några månader sen?? Inte blir platsen för bussen bättre när de röjer snö och lägger den där överhänget behöver vara ...Sen finns det ju tyvärr alldeles för m,ånga som inte är lämapde att köra buss men blivit mer eller mindre tvingade till detta och denna katerogi åstadkommer många skador.. och all dessa eländiga fartgupp och avsmalningar som gör förare onödigt irriterade .. Ang filmen så verkade ju nästan alla bussar iaf på de 2min jag kollade ganska mycket nyare än i de flesta städer i Sverige...
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 20:32:48 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Kungsgatan_Uppsala_100804.jpg)
Dock verkar någon ha reagerat, för dessa stod ännu längre ut i augusti förra året jämfört med idag. Kanske blev det för dyrt att byta ut de rödgula plastskyltarna varje vecka? ::)
Trafikljuset till vänster brukar få sig en smäll cirka 2 ggr per år också. Vänstersvängen kan vara lite tight.
Några parametrar som gör att skadorna blir få
Förare och företag har möjlighet att kunna påverka hur det ser ut längs vägarna ( stolpar, asfalt osv.)
Bra stämning mellan all personal på bussbolaget.
Tidtabeller som gör att man kan köra lugnt
Bra utbildning på nya bussar
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2010, 21:59:07 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Refuger.jpg)
Att stadens bussdepå ligger längst inne på denna sidogata är inget skäl att få slippa kommunala väghinder!
Inte bara bussdepå, DHL terminalen använder samma korsning med sina 25,25m ekipage! :o
Citat från: KG skrivet 27 augusti 2010, 18:06:00 PM
Inte bara bussdepå, DHL terminalen använder samma korsning med sina 25,25m ekipage! :o
Inte så konstigt då att trafikskyltarna på refugerna är sneda och repiga. ::)