Detta har aldrig slagit mig tidigare, men medan jag väntade på 677:an igår vid Norrtälje busstation, så gick jag som hastigast in i 636:ans busskur för att se om någon buss var på g. Sedan kikade jag på kartan och upptäckte då denna lilla sak:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/029-7.jpg)
För er som inte vet precis var detta är, så är korsningen nedanför den okända sluthållplatsen för 677 Rösa Trafikplats, m.a.o. första avfart söder om Norrtälje på E18. Jag undrar hur man får 677:an att helt plötsligt dyka upp någonstans en bit ifrån den ordinarie sträckningen och utan någon linjedragning emellan. Teleporteras 677:or ifrån Uppsala resp. Norrtälje till denna plats månntro...? ;) Ser ut att vara ett av Busslinks Norrtäljes märkligaste mysterier. ;)
Jag undersökte platsen på Hitta.se, och från vägen som upphör strax väster om 677-märket är det faktiskt en dålig liten väg som fortsätter in i skogen.
Den går ungefär till den plats där 677-märket är, och det finns faktiskt även en vändplan! Mystiken tätnar... 8)
Titta själv på denna (http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%20y%3D%226627799%22%20x%3D%221655394%22%3E%3Ct%3E677%3Aans%20nya%20%E4ndh%E5llplats%3F%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E) länk. Växla till satellitbild och zooma in så syns vändslingan. :P
Dålig och liten vill jag inte påstå att byvägen i Sätuna är. Mindre skolbussar går bra att köra på den, men knappast inte hela vägen in till vändplanen.
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:24:22 PM
Dålig och liten vill jag inte påstå att byvägen i Sätuna är. Mindre skolbussar går bra att köra på den, men knappast inte hela vägen in till vändplanen.
Jag påstod inte att
hela vägen är liten och dålig, utan bara fortsättningen i skogen som inte är utritad på SL-kartan.
På satellitbilden tycker jag inte att den vägen ser så värst bra ut, men det kan ju vara fel, jag har aldrig varit där.
Citat från: Andy91 skrivet 26 juli 2010, 04:23:01 AM
För er som inte vet precis var detta är, så är korsningen nedanför den okända sluthållplatsen för 677 Rösa Trafikplats, m.a.o. första avfart söder om Norrtälje på E18. Jag undrar hur man får 677:an att helt plötsligt dyka upp någonstans en bit ifrån den ordinarie sträckningen och utan någon linjedragning emellan. Teleporteras 677:or ifrån Uppsala resp. Norrtälje till denna plats månntro...? ;) Ser ut att vara ett av Busslinks Norrtäljes märkligaste mysterier. ;)
Nja - det är inte symbolen för sluthållplats. De har en ram kring sej - vilket denna inte har. Det är "bara" ett linjenummer längs linjen. Men... din fråga påverkas inte av det. Felet finns även i online-versionen av kartan. http://sl.se/scripts/kartor-geografiska/7542.Norrtalje.2009.html
*** Online-kartorna är för övrigt den bästa innovationen på SLs webbplats på länge. Nu kan man äntligen se hur linjerna går och var hållplatserna ligger i HELA Stockholms län! ***
Citat från: Göran B skrivet 27 juli 2010, 10:38:49 AM
*** Online-kartorna är för övrigt den bästa innovationen på SLs webbplats på länge. Nu kan man äntligen se hur linjerna går och var hållplatserna ligger i HELA Stockholms län! ***
Onlinekartorna är verkligen helt okej. Skönt att slippa de fula ologiska linjekartorna där allt var utritat som tunnelbanelinjer med 90-gradersvinklar överallt. Dock är onlinekartorna inte riktigt bra på att beskriva tätortstrafiken i t.ex Norrtälje och Nynäshamn, men det är det bästa man lyckats med att beskriva denna trafik på många år.
Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2010, 11:25:33 AM
Onlinekartorna är verkligen helt okej. Skönt att slippa de fula ologiska linjekartorna där allt var utritat som tunnelbanelinjer med 90-gradersvinklar överallt. Dock är onlinekartorna inte riktigt bra på att beskriva tätortstrafiken i t.ex Norrtälje och Nynäshamn, men det är det bästa man lyckats med att beskriva denna trafik på många år.
Tyvärr är det dock rätt mycket fel med linjedragningar och annat (vet inte hur det är just på Norrtäljekartan), även om det är positivvt att SL äntligen har gjort som väl alla andra trafikhuvudmän i Västeuropa...Sedan beställningsrollen invaderat SL verkar man tyvärr inte riktigt veta vad busslinjerna går, men som sagt de är ju mycket bättre än de stiliserade, där ju en karta bara för ett visst trafikområde, kan innehålla upp till ett 10-tal felaktigheter.
Citat från: Andy91 skrivet 26 juli 2010, 04:23:01 AM
Ser ut att vara ett av Busslinks Norrtäljes märkligaste mysterier. ;)
Tror tyvärr inte att det är roligare än en korrekturmiss, antagligen har man justerat om hur mycket som ska visas på kartan eller skalat om den och då missat att flytta just den blåa pluppen, ligger säkert som ett 'flytande' objekt i kartan på datorn hos SL...
Citat från: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 14:50:28 PM
Tror tyvärr inte att det är roligare än en korrekturmiss, antagligen har man justerat om hur mycket som ska visas på kartan eller skalat om den och då missat att flytta just den blåa pluppen, ligger säkert som ett 'flytande' objekt i kartan på datorn hos SL...
Jämfört med linjesträckningarna på UL:s interaktiva linjekarta är den felplacerade 677-skylten bara en liten fis i rymden.
Kolla själv in t.ex dragningen av UL-linjerna 855 och 896
http://ul.se/sv/Kartor/Interaktiv-linjekarta/
Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2010, 16:38:49 PM
Jämfört med linjesträckningarna på UL:s interaktiva linjekarta är den felplacerade 677-skylten bara en liten fis i rymden.
Kolla själv in t.ex dragningen av UL-linjerna 855 och 896
http://ul.se/sv/Kartor/Interaktiv-linjekarta/
Men vad i hela friden har de gjort? De har ju bara dragit en rak linje mellan två orter på i stort sett ALLA linjer?!??! - snacka om obrukbar karta!
Citat från: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 20:35:05 PM
Men vad i hela friden har de gjort? De har ju bara dragit en rak linje mellan två orter på i stort sett ALLA linjer?!??! - snacka om obrukbar karta!
Fast rätt roligt måste jag säga, man får sig ett gott skratt. Nåväl ingen kan ju tro där att det är en exakt karta, vilket man ju får uppfattningen om när det gäller SL:s, men det är klart någon optimal lösning är det ju inte direkt, mer en snygg it-lösning än något man har praktisk nytta av...
Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2010, 11:25:33 AM
Onlinekartorna är verkligen helt okej. Skönt att slippa de fula ologiska linjekartorna där allt var utritat som tunnelbanelinjer med 90-gradersvinklar överallt. Dock är onlinekartorna inte riktigt bra på att beskriva tätortstrafiken i t.ex Norrtälje och Nynäshamn, men det är det bästa man lyckats med att beskriva denna trafik på många år.
Jag tycker också kartorna är OK. Dock saknar jag att man delat upp trafikområderna i egna kartor. Vet inte exakt hur API:et till google maps ser ut och hur/var kartan man får upp genereras men nog hade det varit bättre att få upp hela kartan istället för bara trafikområdet och kunnat zomma och scrolla hur man ville genom hela Stockholms län(eller Sverige) och möjligtvis då bara få kartan inzommad på det trafikområde man valt men sedan flytta runt som man ville.
Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2010, 16:38:49 PM
Jämfört med linjesträckningarna på UL:s interaktiva linjekarta är den felplacerade 677-skylten bara en liten fis i rymden.
Kolla själv in t.ex dragningen av UL-linjerna 855 och 896
http://ul.se/sv/Kartor/Interaktiv-linjekarta/
857 går tydligen hela vägen till Tekniska högskolan numera... :)