Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 23:20:07 PM

Titel: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 23:20:07 PM
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Bussvisning_100630.jpg?t=1280091777)

Först ut en B12BLE till Molunds:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP740_100630.jpg?t=1280091841)

Förarplatsen i B12BLE med dubbla "satelliter":
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP740_100630_forar.jpg?t=1280091880)

Inredningen i ovanstående buss:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP740_100630_inv.jpg?t=1280091905)

Normalbyggd B12B/8700 till Thunells:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_BXP700_100630.jpg?t=1280091939)

Förarplatsen med en "satellit"
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_BXP700_100630_forar.jpg?t=1280091984)

Inredningen:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_BXP700_100630_inv.jpg?t=1280092014)

B12B/9700H till Thunells:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_BXP232_100630.jpg?t=1280092043)

Förarplatsen i bussen:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_BXP232_100630_forar.jpg?t=1280092081)

Godsbussen byggd på B12B, tyvärr "lite" för hög baktill för att det ska kännas bekvämt:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP226_100630_bak.jpg?t=1280092120)

Förarplatsen i bussen, provkörning efter Bockholmsvägen:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP226_100630_inv.jpg?t=1280092154)

Inredningen i godsbussen:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP226_100630_inv1.jpg?t=1280092185)

Glada miner när personal från Bodens Busstrafik kollar hållfastheten på den nykonstrurade liften i EBF373:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Lift_100630.jpg?t=1280092242)

Liften försvinner helt inunder trappsteget i nedfällt läge, praktiskt!:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Lift_2_100630.jpg?t=1280092270)

Nygammal trappstegslösning(eftermonterat av Ryde-Högsnäs) på Brändströms B9R:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Trappsteg_100630.jpg?t=1280092304)

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Thunells_EBF373_100630.jpg?t=1280092339)
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: j-a skrivet 26 juli 2010, 00:24:59 AM
Trevligt :)Inga bilder som visar motorrummet på godsbussen?
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: j-a skrivet 26 juli 2010, 00:37:10 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juli 2010, 00:31:34 AM
Antar att det är ganska lika som i 1995 års 37^^ vagnar till SwX med bagageutrymme bakom motorn.

I övrigt är byggnationen bakifrån väldigt lik Scanias provbuss på med Delta kaross som provades i Norrland 1989-1990
Ja tyvärr är det nog så,den provbussen var ingen hit i servicehänseende.Men godsbussar och bakmotor är ju en kombination som är svår att hitta bra service,reparationslösningar på.
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: MrX skrivet 26 juli 2010, 04:21:43 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 23:20:07 PM
Inredningen i ovanstående buss:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Molunds_BXP740_100630_inv.jpg?t=1280091905)

Vilka snygga säten! Kanske opraktiskt med så mörka säten, men vad gör det om de är så där snygga

Tack för ett intressant svep
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:38:24 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 23:20:07 PM
Nygammal trappstegslösning(eftermonterat av Ryde-Högsnäs) på Brändströms B9R:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Trappsteg_100630.jpg?t=1280092304)

Kul lösning, och just på en Carrus passar ju bra. Ett sådant trappsteg har inte varit direkt vanligt förekommande sedan 80-talets modeller, även om jag även sett den på åtminstone en röd -98 års modell:

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/web_CHC976_Svk_1993.jpg)

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/web_FB_9745_Ubby_060619.jpg)
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 26 juli 2010, 08:51:36 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juli 2010, 00:31:34 AM
Antar att det är ganska lika som i 1995 års 37^^ vagnar till SwX med bagageutrymme bakom motorn.

I övrigt är byggnationen bakifrån väldigt lik Scanias provbuss på med Delta kaross som provades i Norrland 1989-1990

Mja, kanske inte helt jämförbar med 37-vagnarna eftersom de var baserade på gamla turistbusschassit B12 med stående motor och lite kompaktarna bakände(avsett för kort överhäng baktill). Den här godsbussen har ju liggande motor, men det gick inte få något vettigt svar på varför man ändå var tvungen att bygga så mycket på höjden. Fördelen är ju att motorrummet är relativt rymligt, iofs ska mekaniken till bakgaveln få plats annars är det svårt att första att det ska behövas så mycket luft i motorrummet jämfört med en linjevagn byggd på B12B där golvet ligger lägre.
Nu blir ju den här typen av byggnation en parentes då "pannkakan" går ur produktion under nästa år. Ska man bygga godsrum på B13R säger man från Carrus att man måste upp ytterligare minst 15 cm i golvhöjd!

Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:54:57 AM
Är den totala yttre takhöjden på godsrummet högre på dessa B12B-godsare jämfört med föregångaren B12M?
Dvs sticker godsrummets tak upp en bit ovanför passagerarutrymmets taknivå?
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 26 juli 2010, 09:01:26 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:54:57 AM
Är den totala yttre takhöjden på godsrummet högre på dessa B12B-godsare jämfört med föregångaren B12M?
Dvs sticker godsrummets tak upp en bit ovanför passagerarutrymmets taknivå?

Ja, och det ser inte bra ut! Godrummet består numera i princip av en färdig "låda" som man ställer på plats och hamnar golvet högre så sticker den upp högre. Estestiskt inte bra, det hade blivit bättre ihop med HD-karossen och att man kanske maskerat lådan med någon typ av spoiler eller liknande.
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: bussfan skrivet 26 juli 2010, 09:13:03 AM
vad för märke på biljettmaskinen ::)
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 09:54:34 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 26 juli 2010, 09:01:26 AM
Ja, och det ser inte bra ut! Godrummet består numera i princip av en färdig "låda" som man ställer på plats och hamnar golvet högre så sticker den upp högre. Estestiskt inte bra, det hade blivit bättre ihop med HD-karossen och att man kanske maskerat lådan med någon typ av spoiler eller liknande.

Om takhöjden redan är hög där bak med det luftmotstånd det innebär borde man väl kunna bygga godsare uteslutande på HD-karossen? Det finns väl ingen större anledning att ha en låg kaross framtill om man ändå inte tar sig under vissa viadukter med skåpet. Eller varför inte bygga godsbuss av höga 9900:an med teatergolv? :)
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 26 juli 2010, 10:52:05 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juli 2010, 10:36:13 AM
Flera av diligensens Närkobyggen med Wiima M310 kaross såg ju ut så här, dock var det väl någon som fick luftstyrningar på skåpet, orsaken till att man inte bygger på HD kaross stavas "p e n g a r", inte många bussköpare som vill betala ett på 100 tkr extra för något man inte behöver, även om det är estetiskt mer tilltalande.

Vad gäller höjden kan man kanske tänka sig att man redan idag bygger efter de mått som kommer att gälla med stående maskineri, höjden ser ju väldigt lik den tidigare nämnda provbussen från Scana anno 1989, den var dock en Star 501.
Att man skulle behöva höja med ytterligare 15 cm för stående B13 verkar skumt?, är dessa mer utrymmeskrävande uppåt jmf med Scanias 12 liters maskin? Bussen till Wennbergs i Bjurholm t.ex

De där 15 centimetrarna(eller om det var 18 t o m?) var i alla vad som sas av Carrus representanter på plats. Man förklarade höjden bl a med avgasreningens behov av ytterligare "luft". Wennbergs buss är väl f ö en L113 med lutad motor.
Angående H contra HD så är det kanske också så att man i linjetrafik vill undvika de extra trappsteg som HD:n har och då får estetiken stå tillbaka.
Titel: SV: Visning av nya Volvobussar till Jämtland 30/6(bilder)
Skrivet av: Jan skrivet 28 juli 2010, 12:33:15 PM
Mina funderingar är hur bussen blir att köra, när gods och motor finns i samma del?