Tydligen är panelerna på Swebus nya Scania OmniExpresser för avancerade för passagerarna att hantera. Vad skulle annars vara skälet till att så många läslampor och fläktgaller är helt upptryckta i "taket"? I bussen jag hade idag såg det ut så här på 7-8 st stolspar. På vissa paneler hade det tryckts så hårt på knapparna att alla tre knapparna följt med upp, in i panelen. Kvaliteten på denna paneldetaljer tycker jag inte alls verkar dålig, ömtålig eller ologisk, så jag kritiserar inte tillverkaren.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/2.jpg)
Kan det vara så illa att folk försöker släcka lampan genom att trycka hårt på själva lampan, och detsamma när det gäller fläktgallret som man precis som i alla flygplan ska vrida på? Jag har alltid trott att folk kan hantera en sådan här panel. Visst trycks det konstant på den röda stoppknappen så fort nån ska tända en lampa, men det är ju lite mer förståeligt för då siktar de ju iaf på knapparna.
Til tider tror jeg dessverre at folk gjør slikt bevisst. For mye som händer til at det kan kalles uhell
Ja sådär ser det ut på dom flesta OmniLink bussar som har luft dysor vid varje plats och även läslampor som jag är van att åka med eller själv köra. På nyare OmniLink saknas det luft dysor och luften ut blåses mot fönstrena istället. Men vissa läslampor hänger i kablarna eller är helt intryckta i hålet. Så jag sätter 500SEK på handhavandefel och 500SEK på skadegörelse då några har märkt att dom är lätta att ha sönder.
Jag tror inte alls på att skadegörelse helt plötsligt kommit till. Varför skulle enbart Swebus OmniExpresser drabbas, och inga andra av företagets bussmodeller? Dessutom är ju OmniExpresserna överlag väldigt populära bland resenärerna. Men det finns ingen logik i missförstånd heller, då man ju aldrig trycker in själva läslampan eller en knapp mitt i fläktgallret på någon annan äldre bussmodell, eller i något tåg/flygplan jag åkt. Lampan har ju alltid en separat knapp, och fläktreglaget vrider man på eller skjuter ett reglage åt sidan.
OmniExpresserna har ju 8-10 år kvar i trafik. Skrämmande tanke, och dyrt, om det ska fortsätta så här hela den tidsperioden. Ska man i mikrofonen börja förklara på svenska och engelska hur reglagen fungerar? Att den röda lysande knappen märkt "STOP" är stoppknappen? Det är ju nästan att idiotförklara resenärerna, vilket man ju inte heller ska behöva göra. Det är illa nog att man inför varje stopp måste berätta i mikrofonen för alla att det faktiskt finns en bakdörr längst bak.
På de blå OmniLinkarna i Söderort så har man satt för dessa "finesser" med en plåt.
Citat från: Leo skrivet 26 juli 2010, 11:35:06 AM
På de blå OmniLinkarna i Söderort så har man satt för dessa "finesser" med en plåt.
Varför beställer man då bussen med den utrustningen?
Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 11:38:20 AM
Varför beställer man då bussen med den utrustningen?
Man kanske trodde folk kunde använda dom, men sen insåg man att dom inte kunde de :)
Citat från: jocke skrivet 26 juli 2010, 13:32:48 PM
Man kanske trodde folk kunde använda dom, men sen insåg man att dom inte kunde de :)
Jag tror knappast Busslink beställer denna extrafunktion på bussarna för trafik på linje 173 om inte huvudmannen kräver det. Och om nu huvudmannen kräver utrustningen kan man ju fråga sig om det är okej att sätta en plåt över den.
Varför det ska vara regionalstandard på linje 173 (och vissa andra blåbussar med nästan bara lokalt resande, t.ex. 471 och 179) kan man också fråga sig, men det ingår väl i blåbusskonceptet...
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:50:25 AM
Jag tror inte alls på att skadegörelse helt plötsligt kommit till. Varför skulle enbart Swebus OmniExpresser drabbas, och inga andra av företagets bussmodeller? Dessutom är ju OmniExpresserna överlag väldigt populära bland resenärerna. Men det finns ingen logik i missförstånd heller, då man ju aldrig trycker in själva läslampan eller en knapp mitt i fläktgallret på någon annan äldre bussmodell, eller i något tåg/flygplan jag åkt. Lampan har ju alltid en separat knapp, och fläktreglaget vrider man på eller skjuter ett reglage åt sidan.
OmniExpresserna har ju 8-10 år kvar i trafik. Skrämmande tanke, och dyrt, om det ska fortsätta så här hela den tidsperioden. Ska man i mikrofonen börja förklara på svenska och engelska hur reglagen fungerar? Att den röda lysande knappen märkt "STOP" är stoppknappen? Det är ju nästan att idiotförklara resenärerna, vilket man ju inte heller ska behöva göra. Det är illa nog att man inför varje stopp måste berätta i mikrofonen för alla att det faktiskt finns en bakdörr längst bak.
Ja det är ju konstigt så du beskriver det. Om det inte är i skadegörelse i lika stor utsträckning på dom andra bussarna så måste det ju vara ren dumhet och okunskap som gör att det ofta är trasigt. Men på våra OmniLinkar så trycker man på en knapp mitt på själva lampan för att släcka/tända och med en litet vrede som stänger/öppnar luft dysan. Därför är våra ofta trasiga och det är pga bristfällig konstruktion. På gamla bussar så vrider man på luft dysan för att stänga/öppna och med en separat knapp för att för att släcka/tända
Enligt uppgift från en källa ska problemet med luftdysorna även förekomma på Volvo.
Men jag måste tillstå att jag själv tycker att problemet med intryckta dysor verkar vara mer frekvent på de nya Scaniorna.
Ngn kallar det dumhet. Att kalla en människa dum ska man vara väldigt restriktiv med. Om dumhet är detsamma som okunskap då är vi alla dumma för ännu är väl den människa mig veterligen som har kunskap om allt ännu intefödd.
På Söderorts blå OmniLinkar så är det bara de bakom sista dörren som har ersatts av en plåt.
Även Södertäljes MAN-bussar i 65xx-serien har fått en plåt över lamporna/luftmunstyckena. Även här enkom efter sista dörrparet.
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 22:41:59 PM
Tydligen är panelerna på Swebus nya Scania OmniExpresser för avancerade för passagerarna att hantera. Vad skulle annars vara skälet till att så många läslampor och fläktgaller är helt upptryckta i "taket"? I bussen jag hade idag såg det ut så här på 7-8 st stolspar. På vissa paneler hade det tryckts så hårt på knapparna att alla tre knapparna följt med upp, in i panelen. Kvaliteten på denna paneldetaljer tycker jag inte alls verkar dålig, ömtålig eller ologisk, så jag kritiserar inte tillverkaren.
Kan det vara så illa att folk försöker släcka lampan genom att trycka hårt på själva lampan, och detsamma när det gäller fläktgallret som man precis som i alla flygplan ska vrida på? Jag har alltid trott att folk kan hantera en sådan här panel. Visst trycks det konstant på den röda stoppknappen så fort nån ska tända en lampa, men det är ju lite mer förståeligt för då siktar de ju iaf på knapparna.
Visst kan man kritisera tillverkaren när konstruktionen är så dålig att det är så lätt att trycka in både lampor och dysor. Vi (Lysekils Busstrafik) har ett antal OmniExpress och har samma problem i ALLA bussarna. Det är antagligen skadegörelse till viss del, men så lätt som det är ska det inte vara att trycka in dem i taket.
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 08:50:25 AM
Jag tror inte alls på att skadegörelse helt plötsligt kommit till. Varför skulle enbart Swebus OmniExpresser drabbas, och inga andra av företagets bussmodeller? Dessutom är ju OmniExpresserna överlag väldigt populära bland resenärerna. Men det finns ingen logik i missförstånd heller, då man ju aldrig trycker in själva läslampan eller en knapp mitt i fläktgallret på någon annan äldre bussmodell, eller i något tåg/flygplan jag åkt. Lampan har ju alltid en separat knapp, och fläktreglaget vrider man på eller skjuter ett reglage åt sidan.
OmniExpresserna har ju 8-10 år kvar i trafik. Skrämmande tanke, och dyrt, om det ska fortsätta så här hela den tidsperioden. Ska man i mikrofonen börja förklara på svenska och engelska hur reglagen fungerar? Att den röda lysande knappen märkt "STOP" är stoppknappen? Det är ju nästan att idiotförklara resenärerna, vilket man ju inte heller ska behöva göra. Det är illa nog att man inför varje stopp måste berätta i mikrofonen för alla att det faktiskt finns en bakdörr längst bak.
Det är väl bra att stoppknappen lyser! Risken att passagerarna trycker på den av misstag när de ska tända lamporna är ju mycket mindre med lysande knappar.
Citat från: Kaxen skrivet 28 juli 2010, 17:45:03 PM
Visst kan man kritisera tillverkaren när konstruktionen är så dålig att det är så lätt att trycka in både lampor och dysor. Vi (Lysekils Busstrafik) har ett antal OmniExpress och har samma problem i ALLA bussarna. Det är antagligen skadegörelse till viss del, men så lätt som det är ska det inte vara att trycka in dem i taket.
Jag tycker att det hela är enkelt. Ska man klandra Scania för att de inte bygger överdimensionerade idiotsäkra dyra lösningar? Hur ska tillverkaren förutse att folk med full kraft kommer att trycker upp hela lampan i taket när de vill tända/släcka den? Det är ju ett nytt oväntat ologiskt beteende, och har ju inte hänt på andra bussmodeller tidigare.
Citat från: Kaxen skrivet 28 juli 2010, 17:45:03 PM
Det är väl bra att stoppknappen lyser! Risken att passagerarna trycker på den av misstag när de ska tända lamporna är ju mycket mindre med lysande knappar.
Jag har inte någonstans hävdat att jag tycker att det är dåligt att stoppknapparna lyser rött när stoppsignalsfunktionen är aktiverad. Ur min synvinkel som OmniExpressförare spelar det dock ingen roll om den lyser tydligt, då folk ändå trycker på denna röda knapp hela tiden. Jag brukar stänga av stoppsignalsfunktionen helt förutom när jag kör mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala. Det kanske är då stoppknappen inte lyser som man fortsätter att trycka in galler, lampor och annat istället för att fråga föraren eller tänka lite innan man agerar? Kanske är det den blå nattbelysningen i läslamporna folk försöker stänga av. Inte vet jag.
Men avsiktlig skadegörelse tror jag inte på, för det är inte samma resenärer med samma nonchalanta inställning ombord på Swebus expressbussar som på en SL-röd OmniLink i Söderort, så den jämförelsen kan vi lägga av med direkt. Man köper inte en biljett från Jönköping till Stockholm för över 300 kr för att sedan direkt peta in sina läslampor för skojs skull.
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 18:38:54 PM
Jag tycker att det hela är enkelt. Ska man klandra Scania för att de inte bygger överdimensionerade idiotsäkra dyra lösningar? Hur ska tillverkaren förutse att folk med full kraft kommer att trycker upp hela lampan i taket när de vill tända/släcka den? Det är ju ett nytt oväntat ologiskt beteende, och har ju inte hänt på andra bussmodeller tidigare.
Jag har inte någonstans hävdat att jag tycker att det är dåligt att stoppknapparna lyser rött när stoppsignalsfunktionen är aktiverad. Ur min synvinkel som OmniExpressförare spelar det dock ingen roll om den lyser tydligt, då folk ändå trycker på denna röda knapp hela tiden. Jag brukar stänga av stoppsignalsfunktionen helt förutom när jag kör mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala. Det kanske är då stoppknappen inte lyser som man fortsätter att trycka in galler, lampor och annat istället för att fråga föraren eller tänka lite innan man agerar? Kanske är det den blå nattbelysningen i läslamporna folk försöker stänga av. Inte vet jag.
Nu är det ju just OmniExpressens lampor och dysor det är problem med, det funkar ju i "alla" andra busstyper.
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 18:38:54 PMMen avsiktlig skadegörelse tror jag inte på, för det är inte samma resenärer med samma nonchalanta inställning ombord på Swebus expressbussar som på en SL-röd OmniLink i Söderort, så den jämförelsen kan vi lägga av med direkt. Man köper inte en biljett från Jönköping till Stockholm för över 300 kr för att sedan direkt peta in sina läslampor för skojs skull.
Antingen fattar jag inte alls vad du menar, annars säger du emot dig själv här...
Man kanske åkt SJ:s tåg i vanliga fall och lärt sig det nödvändiga i att använda hela sin kraft :)
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=322648
Oavsett om det är skadegörelse eller inte får man nog ändå hävda att hållbarheten inte når upp till önskvärd kvalité för det ändamål som de är tänkta att ha. Om nu dessa lampor trycks in/går sönder/saboteras i mycket högre utsträckning än i andra vagnar av samma typ får är det nog bara att konstatera att konstruktionen är för vek/smäcker för att ha i en express- eller linjebuss.
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2010, 18:38:54 PM
Jag tycker att det hela är enkelt. Ska man klandra Scania för att de inte bygger överdimensionerade idiotsäkra dyra lösningar? Hur ska tillverkaren förutse att folk med full kraft kommer att trycker upp hela lampan i taket när de vill tända/släcka den? Det är ju ett nytt oväntat ologiskt beteende, och har ju inte hänt på andra bussmodeller tidigare.
Kanske inte just DET, men alla andra lösa och plastiga grejer har omedelbart fallit offer för allmänheten (för att inte tala om personalen!). Sån där kvalitet som funkar i badrummet hos ett pensionärspar ska kanske inte användas i offentliga miljöer...
I 677 (B9S?) så sitter av- och på knappen för läsbelysningen i mitten av en diodcirkel. Vet inte om jag tycker det är bättre än den andra varianten, dioderna är sådär att läsa under.