Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Christer K skrivet 25 juli 2010, 17:56:27 PM

Titel: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: Christer K skrivet 25 juli 2010, 17:56:27 PM
I Lindesberg kan detta bli verklighet om det blir som de vill. Idag kör man med Taxi i Arboga istället för buss och då tjänar kommunen pengar på detta. Nu vill man även göra samma sak i Lindesberg.

Mer finns att läsa hos NA.
http://na.se/nyheter/1.903041-taxi-i-tatorter-i-stallet-for-buss (http://na.se/nyheter/1.903041-taxi-i-tatorter-i-stallet-for-buss)

/ Christer K
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juli 2010, 00:21:24 AM
Ja fy så tråkigt det låter, stadstrafik med Taxi... :(
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: Christer K skrivet 26 juli 2010, 06:33:42 AM
Håller med, i slutet av 70 talet och kanske i början av 80 talet så kördes linje 1 mellan Stortorget - Örnsro (Örebro) med taxi. Denna gick alla kvällar och helger under samtrafik och kördes med en Mercdes limo. På sträckan Stortorget - Rynninge gick linje 16 in till Rynninge vissa turer.

/ Christer K
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: Max W skrivet 26 juli 2010, 08:54:08 AM
Citat från: Christer K skrivet 26 juli 2010, 06:33:42 AM
Håller med, i slutet av 70 talet och kanske i början av 80 talet så kördes linje 1 mellan Stortorget - Örnsro (Örebro) med taxi. Denna gick alla kvällar och helger under samtrafik och kördes med en Mercdes limo. På sträckan Stortorget - Rynninge gick linje 16 in till Rynninge vissa turer.

/ Christer K
Samma sak under några år inom SL-området i Huddinge. Minns tyvärr inte mellan vilka år, men det var nog i slutet på 1970-talet. Linje 709 som då gick Huddinge Centrum (OBS Ej stationen)-Lissma tursattes delvis med taxi. Det var Huddinge Taxi som körde. Vissa turer på linjen kördes med buss till Gladö Kvarn där omstigning till taxi skedde för passagerare som skulle längre bort.SL var i fem stor delägare i Huddinge Taxi. Det taxibolaget hade också hand om vissa personaltransporter inom SL.
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: ch skrivet 26 juli 2010, 19:12:08 PM
Det ökar inom Västtrafiks område. Här är några exempel:

I Göteborg är linje 22, 36 och 39 anropsstyrda på kvällstid vardagar samt hela trafikdygnet på helger. Linje 23 och 26 är anropsstyrda hela trafikdygnet alla dagar utom några få sommarmånader. Linje 35 är anropsstyrd kvällstid alla dagar i veckan.

I Mölndals kommun är linje 761, 762 och 767 i Lindome är anropsstyrd på helger. Linje 725 och 726 har en anropsstyrd hållplats (Södermalm).

I Ale kommun är t.ex linje 405 anropsstyrd. 406 och 407 anropstyrt på vardagskvällar samt trafikdygnet på helger. 435 är numera enbart anropsstyrd på sommarmånaderna, förr var det merparten av trafikdygnet året om.

I Bollebygds kommun är t.ex linje 401 anropsstyrd.


Detta ökar, och det finns klara fördelar med det. Om en linje har dåligt resenärsunderlag så får man välja mellan två alternativ. Det ena är att minskar turtätheten vilket drabbar alla som reser (men att man fortfarande kör med stora törstiga bussar som är mer eller mindre tomma), eller så får folk vänja sig att beställa bussen 1-2 timmar innan avresa och så skickar man dit närmsta fordon. Fördelen med detta är att man kan låta ett fordon som t.ex kör en sjukresa eller färdtjänstresa i närheten ta körningen på linjen, den får ju ändå betalt av Västtrafik. Så gör man t.ex i Ale kommun på linje 435. Säg att en taxibil lämnar en person på vårdcentralen i Skepplanda, sen får den vänta några minuter och köra en resenär som har förbeställt från Skepplanda centrum till Granvattnet. Ingen större kostnad för Västtrafik, men en rejäl besparing för miljön framförallt. Och de boende i Granvattnet får tillgång till trafik.
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: Christer K skrivet 26 juli 2010, 21:46:26 PM
Citat från: ch skrivet 26 juli 2010, 19:12:08 PM
Det ökar inom Västtrafiks område. Här är några exempel:

I Göteborg är linje 22, 36 och 39 anropsstyrda på kvällstid vardagar samt hela trafikdygnet på helger. Linje 23 och 26 är anropsstyrda hela trafikdygnet alla dagar utom några få sommarmånader. Linje 35 är anropsstyrd kvällstid alla dagar i veckan.


Att linje 22, 36 och 39 är anropsstyrda förstår jag, när jag körde på Göteborgs Spårvägar var det inte många som åkte på dessa linjer, varken dagtid eller kvällar. Men körs linjerna med Taxi eller med en buss?

/ Christer K
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: ch skrivet 27 juli 2010, 04:25:21 AM
Citat från: Christer K skrivet 26 juli 2010, 21:46:26 PM
Att linje 22, 36 och 39 är anropsstyrda förstår jag, när jag körde på Göteborgs Spårvägar var det inte många som åkte på dessa linjer, varken dagtid eller kvällar. Men körs linjerna med Taxi eller med en buss?

/ Christer K


Linje 22, 23, 26, 35, 36 och 39 körs av Göteborgs Buss, och man skickar fram lämpligast fordon beroende på antalet passagare och vad man har i närheten vilket kan vara en liten taxibil, färdtjänstbuss, flexbuss, skolbuss eller linjebuss.
Titel: SV: Taxi i tätort i stället för buss
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 11:37:14 AM
Citat från: Max W skrivet 26 juli 2010, 08:54:08 AM
Samma sak under några år inom SL-området i Huddinge. Minns tyvärr inte mellan vilka år, men det var nog i slutet på 1970-talet. Linje 709 som då gick Huddinge Centrum (OBS Ej stationen)-Lissma tursattes delvis med taxi. Det var Huddinge Taxi som körde. Vissa turer på linjen kördes med buss till Gladö Kvarn där omstigning till taxi skedde för passagerare som skulle längre bort.SL var i fem stor delägare i Huddinge Taxi. Det taxibolaget hade också hand om vissa personaltransporter inom SL.

Kan ha varit en kort bit in på åttiotalet med, för det här kommer jag ihåg =)