Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 22 juli 2010, 01:48:02 AM

Titel: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 juli 2010, 01:48:02 AM
http://svt.se/2.22620/1.2083747/varma_bussar_en_trafikfara?lid=senasteNytt_1765014&lpos=rubrik_2083747

/Peter
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Wetjo skrivet 22 juli 2010, 08:04:18 AM
Variant på samma tema från DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/olidligt-varmt-pa-bussarna-1.1141152
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: lil-sis skrivet 22 juli 2010, 15:08:03 PM
Båda länkarna innehåller precis samma text.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 22 juli 2010, 21:31:46 PM
Ovanligt. Detta återkommer varje år.

Sommar:
Varma bussar en trafikfara

Vinter:
Kalla bussar en trafikfara

Samma sak varje år.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juli 2010, 22:53:32 PM
Dock undrar jag om inte varma bussar på sommaren är långt värre än kalla bussar på vintern. Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder. Men på sommaren kan det ju bli 10-20 grader varmare inne i bussen än vad det är utanför, vilket är ett större och dyrare problem. Här snackar vi en rejäl växthuseffekt.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2010, 07:28:23 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 22:53:32 PM
Dock undrar jag om inte varma bussar på sommaren är långt värre än kalla bussar på vintern. Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder. Men på sommaren kan det ju bli 10-20 grader varmare inne i bussen än vad det är utanför, vilket är ett större och dyrare problem. Här snackar vi en rejäl växthuseffekt.

Vi är lite olika när det gäller att tåla värme och kyla, men personligen föredrar jag kyla. Då kan man ju klä sig förnuftigt. Mot värme finns dock inget som hjälper, inte ens att klä av sig naken (vilket dock inte rekommenderas om man är ute bland folk).
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 23 juli 2010, 10:08:41 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2010, 07:28:23 AM
Vi är lite olika när det gäller att tåla värme och kyla, men personligen föredrar jag kyla. Då kan man ju klä sig förnuftigt. Mot värme finns dock inget som hjälper, inte ens att klä av sig naken (vilket dock inte rekommenderas om man är ute bland folk).

Det skulle vara något. Kliver på en buss och ser att chauffören sitter naken. :D

Men håller med kyla är lättare att göra något åt genom att klä på sig mera kläder.

Men detta tema är något som kommer återkomma varje år. Tills dom uppfinner en AC som klarar att kyla av luften som kommer in pga av alla dörröppningar i stadstrafiken.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 juli 2010, 10:17:49 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 22:53:32 PM
Jag menar, hur kallt det än blir på vintern är det ju som mest lika kallt inne i bussen, och är det något bussföretagen är bra på är det att tillhandahålla bra vinterkläder.

Bra vinterkläder?

En "allvädersjacka" vars foder består av en lös fleecetröja? Visserligen fick vi en ordentlig mössa men...

Jag föredrar visserligen vintern men för att kunna köra utan att hacka tänder så är det långkallingar x3, t-shirt, underställströja, skjorta, tjocktröja, fleecetröjan och så mössa, även inne i bussen.

Och när man står ute och väntar på avlösning i den härligt varma jackan  ::)

(Ja jag påpekar det, i princip varje arbetspass. Vi kanske kommer få bättre jackor i år. Kanske. Men de lade ju massor av pengar på en ny sommarjacka.)
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: lil-sis skrivet 23 juli 2010, 10:19:19 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 18:30:59 PM
Detta för att nyheten kommer från TT, och både DN och SVT har publicerat den rakt av utan förändringar.

Ja det läste jag med.

Det var den intressanta beskrivningen av artikel nr två jag tänkte på ;)

Citat från: Wetjo skrivet 22 juli 2010, 08:04:18 AM
Variant på samma tema från DN.


Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 03:19:05 AM
Citat från: Björn Ax skrivet 23 juli 2010, 10:08:41 AM
Det skulle vara något. Kliver på en buss och ser att chauffören sitter naken. :D

Men håller med kyla är lättare att göra något åt genom att klä på sig mera kläder.

Men detta tema är något som kommer återkomma varje år. Tills dom uppfinner en AC som klarar att kyla av luften som kommer in pga av alla dörröppningar i stadstrafiken.
Eller så får bussföraren sitta i en avskild bur så som på spårvagnarna i Göteborg med luftkonditionering inne i buren så att värmen när dörren öppnas inte når in till föraren.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Björn Ax skrivet 24 juli 2010, 09:01:22 AM
Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 03:19:05 AM
Eller så får bussföraren sitta i en avskild bur så som på spårvagnarna i Göteborg med luftkonditionering inne i buren så att värmen när dörren öppnas inte når in till föraren.

Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: frigge skrivet 24 juli 2010, 21:57:14 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2010, 09:01:22 AM
Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)

fast passagerarna sitter sällan 3 timmar i taget i stadsbussen :P

Jag klurar på hur man resonerade på 50- 60- 70-talet när ingen ens kunde drömma om AC i bussar. Var det likadant då eller folk var mer tåliga förr?
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2010, 22:01:56 PM
Citat från: frigge skrivet 24 juli 2010, 21:57:14 PM
fast passagerarna sitter sällan 3 timmar i taget i stadsbussen :P

Jag klurar på hur man resonerade på 50- 60- 70-talet när ingen ens kunde drömma om AC i bussar. Var det likadant då eller folk var mer tåliga förr?

I Borås körde ofta förarna på 1950- och 1960-talet med framdörren öppen varma dagar. Tillsammans med öppen sidoruta fläktade det rätt bra vid förarplatsen. Vilket i sin tur ledde till att föraren drabbades av reumatism och muskelproblem, sådant som uppstår när man sitter i drag.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 juli 2010, 23:14:57 PM
Sen har värmeböljorna blivit vanligare nu än tidigare, även om det inte inträffar varje sommar, (som väl är) ;)

/Peter
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 23:42:53 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 24 juli 2010, 09:01:22 AM
Jo det skulle ju hjälpa föraren dock inte passagerarna. Dom skulle svettas. :)
Fast passagerarna kör ju inte bussen så att passagerarna får svettas påverkar ju inte trafiksäkerheten på samma sätt som om busschauffören tvingas sitta i hettan. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju temperaturen vid förarplatsen som är det viktiga.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Andreas skrivet 25 juli 2010, 13:00:14 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 23:42:53 PM
Fast passagerarna kör ju inte bussen så att passagerarna får svettas påverkar ju inte trafiksäkerheten på samma sätt som om busschauffören tvingas sitta i hettan. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju temperaturen vid förarplatsen som är det viktiga.

Jag svarar ungefär likadant nu som jag gjorde i en annan tråd här på forumet som handlade om nästan precis samma sak: Jag har full respekt för er bussförare att ni skall ha bra luftkonditionering när ni kör, för att ni skall kunna hålla er pigga och alerta på vad ni gör, trots värmen. Jag som passagerare, kanske hellre väljer att strunta i bussen som inte har någon fungerande klimatanläggning och kanske kan, på åtminstone vissa områden, ta ett tåg istället för bussen och på så sätt kanske även jag överlever dagen. I det fall då jag drabbades av noll luftkonditionering, låsta dörrfönster etc., så var bussen dock ersättningsbuss för Roslagsbanan och då fanns det inte så mycket att göra. Luftkonditioneringen i bussen hade annars varit densamma om jag tagit buss (variant a la ersättningsbussen) eller tåg på samma sträcka: Noll.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Lung To skrivet 04 augusti 2010, 22:20:56 PM
Det talas om att AC:n funkar inte när man måste öppn och stänga dörrar jämt. Har varit i andra länder bl.a. USA och u-land Thailand där AC:n funkade i de flesta bussarna. Konstigt att sånt kan inte ordnas i Sverige.
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: yngrot skrivet 05 augusti 2010, 14:03:07 PM
Västerås har ju haft A-C i många år de har ju inte så många dörrar heller som normalt är på stadsvagnar... Kanske nån här på snacket som har mer koll på detta i Västerås???
Titel: SV: "Varma bussar en trafikfara"-Svt länk
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2010, 14:10:08 PM
Även i Umeå tätort är det numera AC på i stort sett alla fordon sedan man förpassat alla OmniCity-kortvagnar söderut. Med undantag av 52xx- och 53xx-vagnarna från Jönköping finns det separata utgångsknappar på bussarna som gör att inga dörrar står öppna i onödan. Detta är bra både värmemässigt på vintern, samt kylmässigt på sommaren. Dessutom skulle man lätt kunna eftermontera dörrknappar på Jönköpingsvagnarna, genom att helt enkelt koppla dem till fotocellerna.