(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721a.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721b.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721c.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721d.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721e.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721f.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721g.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721h.jpg)
Det var mig en snabb en.....Snygga bilder! :D ;D
Väcker goa minnen från studenten :) En skumpande timme i det där med de härligaste människorna jag mött i hela mitt liv är ren och skär lycka!
//Simon
Det ser lite udda ut med en äkta "fjällbuss" så långt söderut, men inte klagar jag över det. Man får väl leta upp Postdiligensmössmärket i lådorna om det blir nån körning med denna i framtiden. En Norrlandsbuss ska väl ha en förare från samma region, även om föraren nu bara är hälften så gammal som bussen. ;)
Är det mindre smickrande "staketet" på flaket kvar sedan studentkörningarna, och i så fall varför?
Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 17:06:34 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/SSS_BTS735_U_100721b.jpg)
Bussen är väl i den åldern att det behövs rullator... ;) ;D
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 02:53:08 AM
Det ser lite udda ut med en äkta "fjällbuss" så långt söderut, men inte klagar jag över det. Man får väl leta upp Postdiligensmössmärket i lådorna om det blir nån körning med denna i framtiden. En Norrlandsbuss ska väl ha en förare från samma region, även om föraren nu bara är hälften så gammal som bussen. ;)
Är det mindre smickrande "staketet" på flaket kvar sedan studentkörningarna, och i så fall varför?
Så vitt jag vet har den haft det där staketet väldigt länge. I alla år jag har sett den har den haft det iallafall. Det var inget som byggdes enbart för min student så att säga.
//Simon
Hej! Vad vet man mera exakt om tillverkningsår m m? Instrumenteringen tyder ju på en B20-nånting. Karossen ska vara Molin, Eskilstuna. Har lykthusen tillkommit senare liksom de rundade vindrutorna? F ö vet åtminstone jag alldeles för lite om Molins linjebusskarosser från olika epoker. Det har bara förekommit vissa enstaka bilder, jag lade själv ut en sådan lite för oförsiktigt, visade sig ha en upphovsrättinnehavare som snart läser även detta.
Mvh Jan G
Verkar rätt knepigt läsa av instrumentbrädan med den placeringen...
Den verkar ha fått fronten ombyggd till ett utseende motsvarande de något senare tillverkade Hägglunds-skvadrarna. Jfr Bussalmanackan mars 2010.
M.v.h.
Ola
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/BTS735_U_100803a.jpg)
Sedan några timmars övning i högerstyrning och dubbeltramp genomförts undrar man stilla om huruvida man nu även kan titulera sig "diligenschaufför" förutom "bussförare". ;)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/BTS735_U_100803b.jpg)
Som den mindre friska människan man är gjorde man en tur till arbetsplatsen på sin lediga dag för att jämföra två nyanser av gult.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/BTS735_U_100803c.jpg)
På samma ställe som andra något nyare f.d. postdiligenser med godsrum varit parkerade. Jämförsbild här! (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7795_garaget_Uppsala_940822.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2010, 22:43:36 PM
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/BTS735_U_100803a.jpg)
Sedan några timmars övning i högerstyrning och dubbeltramp genomförts undrar man stilla om huruvida man nu även kan titulera sig "diligenschaufför" förutom "bussförare". ;)
Ersa och jag var tillsammans ute och provkörde denna vackra klenod. Som redan sagts så skulle vi öva dubbeltramp och högerstyrning. Lite nervöst kunde det kännas i början men efter ett tag blev det bättre och till slut vågade man köra denna. Det är lite att tänka på men efter ett tag kommer man faktiskt underfund med hur det ska vara. Man får förresten inte glömma att bussen inte är byggd för högertrafik. Men efter en trevlig övningskörning så kunde både Ersa och jag titulera oss som "diligenschaufförer" och det känns riktigt trevligt. En sak var vi överens om på våra körningar med den här bussen. Vi körde helt klart den absolut vackraste bussen i stan :D