Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Omnilasse skrivet 21 juli 2010, 11:54:48 AM

Titel: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Omnilasse skrivet 21 juli 2010, 11:54:48 AM
Vi hade det uppe i en annan tråd nyligen - mer som ett ot - om SL:s linjenummer. Kunde inte låta fundera lite på det här. I höst kommer (om 635 startar och linjen från Vallentuna som väl får 687), att förutom den för stombussar reserverade 67x-serien och nattbusserien på 69x, endast att finnas tre nummer lediga i 6xx-serien (640, 669 och 683/687). Detta är onekligen i minsta laget och kommer knappast räcka så länge (bara i år startar man ju alltså två nya linjer i serien). 5xx-serien har några fler nummer, men främst för att man där inte har några stomlinjer. Skulle man även reservera linjenummer där för stomlinjer, skulle det (förutom 59x) endast att finnas 3 nummer lediga (med de två nya linjer som det åtminstone är planerat för). Egentligen känns 5xx lättare att göra något åt. Man skulle ex.v. kunna använda 10x-serien för en del linjer i Solna/Sundbyberg som passerar Västerort. Men något bra förslag för 6xx finns inte om man vill bevara den regionala kopplingen på linjenumren. Det är ju tråkigt om bristen på linjenummer ska styra tydligheten gentemot kunderna (redan finns det ju skräckexempel som 552X med en nästan helt annan sträckning än ordinarie 552, och som dessutom har en sen kvällssträckning med ytterligaren en helt annan sträckning utan att detta markeras på något sätt). Så vad gör man? En lösning kan ju vara att slå ihop 2xx och 3xx, men områdena ligger ju inte nära varandra och det blir ju inte därför så snyggt. Den andra lösningen är att göra någon snyggare lösning för stomlinjerna. En möjlighet - fast det strider ju mot tanken i dag är att ge dem ett alfabetiskt system - det skulle också begränsa antalet till 29 stycken linjer (egentligen 28 då I och L är lätta att sammanblanda och alltså inte bör användas samtidigt). En annan möjlighet vore att som ju används i bl.a. London eller Köpenhamn, att ha ett N för nattbusserien, istället för att reservera X9X. På det sättet skulle man faktiskt kunna tydliggöra dels de linjer som har koppling till stomlinje per spår (exempelvis 18N för 198), dels till dagsbusslinjer, men med en särskild körning nattetid (exempelvis 610N som nattbussen till Vallentuna eller 607N för nattbussen till Karolinska. Alla nattbussar passar inte detta för - men då skulle man kunna använda vilket nummer som helst och inte behöva ha tio nummer reserverade. Samma sak skulle man förstås kunna göra för stombussarna. Ha ett S efter numret och därmed kunna ha ett valfritt nummer. Det tar förstås en tid att lära, men hur man en löser problemet är det ju viktigt att passagerarna får några år på sig att lära det nya systemet innan de nya lediggjorda numren tas i bruk.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Fredde skrivet 21 juli 2010, 12:27:55 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 21 juli 2010, 11:54:48 AM
Vi hade det uppe i en annan tråd nyligen - mer som ett ot - om SL:s linjenummer. Kunde inte låta fundera lite på det här. I höst kommer (om 635 startar och linjen från Vallentuna som väl får 687), att förutom den för stombussar reserverade 67x-serien och nattbusserien på 69x, endast att finnas tre nummer lediga i 6xx-serien (640, 669 och 683/687). Detta är onekligen i minsta laget och kommer knappast räcka så länge (bara i år startar man ju alltså två nya linjer i serien). 5xx-serien har några fler nummer, men främst för att man där inte har några stomlinjer. Skulle man även reservera linjenummer där för stomlinjer, skulle det (förutom 59x) endast att finnas 3 nummer lediga (med de två nya linjer som det åtminstone är planerat för). Egentligen känns 5xx lättare att göra något åt. Man skulle ex.v. kunna använda 10x-serien för en del linjer i Solna/Sundbyberg som passerar Västerort. Men något bra förslag för 6xx finns inte om man vill bevara den regionala kopplingen på linjenumren. Det är ju tråkigt om bristen på linjenummer ska styra tydligheten gentemot kunderna (redan finns det ju skräckexempel som 552X med en nästan helt annan sträckning än ordinarie 552, och som dessutom har en sen kvällssträckning med ytterligaren en helt annan sträckning utan att detta markeras på något sätt). Så vad gör man? En lösning kan ju vara att slå ihop 2xx och 3xx, men områdena ligger ju inte nära varandra och det blir ju inte därför så snyggt. Den andra lösningen är att göra någon snyggare lösning för stomlinjerna. En möjlighet - fast det strider ju mot tanken i dag är att ge dem ett alfabetiskt system - det skulle också begränsa antalet till 29 stycken linjer (egentligen 28 då I och L är lätta att sammanblanda och alltså inte bör användas samtidigt). En annan möjlighet vore att som ju används i bl.a. London eller Köpenhamn, att ha ett N för nattbusserien, istället för att reservera X9X. På det sättet skulle man faktiskt kunna tydliggöra dels de linjer som har koppling till stomlinje per spår (exempelvis 18N för 198), dels till dagsbusslinjer, men med en särskild körning nattetid (exempelvis 610N som nattbussen till Vallentuna eller 607N för nattbussen till Karolinska. Alla nattbussar passar inte detta för - men då skulle man kunna använda vilket nummer som helst och inte behöva ha tio nummer reserverade. Samma sak skulle man förstås kunna göra för stombussarna. Ha ett S efter numret och därmed kunna ha ett valfritt nummer. Det tar förstås en tid att lära, men hur man en löser problemet är det ju viktigt att passagerarna får några år på sig att lära det nya systemet innan de nya lediggjorda numren tas i bruk.

Det var lite skillnad.... I 400-land finns det 48 lediga nummer vilket betryggar fler linjedragningar framöver :) Till hösten blir det 49 vakanta nummer när linje 411 upphör. (409an görs om till en linje som ej blir ringlinje)

Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 21 juli 2010, 12:43:30 PM
Ja, precis som du säger, så har ju exempelvis 6XX-serien fyllts upp till bredden snart. Behovet av buss är ju enormt i stort sett hela Roslagen, Danderyd och Täby och det finns säkert ingen omöjlighet att de tre linjenummer som du nyss nämnde, exempelvis 640, snart kommer att bokas upp för nya linjer. Jag gillar din tanke med att skylta nattbussar med N, men om det går, låt det just då bli som i London, dvs. att N hamnar före linjenumret. Nu har vi förvisso lite tur, tänker just nu på resenärerna, eftersom det inte finns en annan förkortning i SL-trafiken som också förkortas med bokstaven N. Sedan rusningsbussarna från Tyresö och Nacka/Värmdö i och med trängseltullarna kom till, så har det uppstått lite problem linjenummermässigt. Bokstaven C används ju flitigt i detta fall, men betyder helt olika saker. C kan ju stå för Centralen, Cityterminalen och nu när även cykelbussen 433C kom till, så fick även bokstaven C betydelsen Cykelbuss eller liknande.

I framtiden, så kanske vi även kommer använda bokstaven S som du nämnde. Om man i framtiden skulle skapa ett projekt med snabbare bussar in mot stan, så kanske S blir snabbussar. 634, 636, 637 mfl., dvs. busslinjer hemmahörande i Norrtälje kommun och som har vissa förbindelser direkt in till Stockholm, kanske S skulle utnyttjas till att användas för Stockholm, alltså exempelvis 637S.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juli 2010, 12:55:40 PM
Att lilla Lidingö "spärrar" en massa tänkbara nummer 200-serien är ju helt klart ett bekymmer. Det är ett för litet geografiskt område för en nummerserie. Då är det tvärtom för Norrort (Täby/Vaxholm/Åkersberga) och Roslagen (Norrtälje/Rimbo/Hallstavik), två stora områden som får dela på 600-serien gör att det blir ett för stort geografiskt område för en enda nummerserie.

Undrar hur vi får se mer av detta framöver, då dagens län slås samman till storregioner?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 21 juli 2010, 14:46:09 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 12:55:40 PM
Att lilla Lidingö "spärrar" en massa tänkbara nummer 200-serien är ju helt klart ett bekymmer. Det är ett för litet geografiskt område för en nummerserie. Då är det tvärtom för Norrort (Täby/Vaxholm/Åkersberga) och Roslagen (Norrtälje/Rimbo/Hallstavik), två stora områden som får dela på 600-serien gör att det blir ett för stort geografiskt område för en enda nummerserie.

Undrar hur vi får se mer av detta framöver, då dagens län slås samman till storregioner?

Jag tycker man ska peta in Lidingös linjer i 100-serien. Nummer 101-109 kan man gott fylla upp. Kanske kan 110 byta nummer till något i 120-serien (alternativt 111) så blir det numret också ledigt.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Nico skrivet 21 juli 2010, 19:58:25 PM

Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juli 2010, 20:38:21 PM
Citat från: Nico skrivet 21 juli 2010, 19:58:25 PM
Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.

Ingen dum idé alls. Lidingö kan gott få tvåsiffriga "citynummer" så snabbt som möjligt. Frågan är vilka områden som ska få sina 600-nummer ersatta med 200-serien efter ytterligare ett par år? Bara Djursholm och Danderyd eller även södra delarna av Täby? Och hur blir det med Vaxholm och Åkersberga som ju ligger i Täbys trafikområde? Vallentuna och Norrtälje bör iaf få behålla 600-serien.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: buskörare skrivet 21 juli 2010, 21:11:18 PM
Citat från: Nico skrivet 21 juli 2010, 19:58:25 PM
Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.

Tror Lidingöborna skulle gå i taket om dom såg vad du skrev här. De är ju extremt noga med att betona att de är en egen kommun och vill bli helt egna (kommunen kallar sig ju t.o.m Lidingö Stad) så vilket liv det skulle bli  :o ;)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 21 juli 2010, 23:11:30 PM
Bara att övergå till hexadecimalt då, precis som i datavärlden. Då har vi nummer 600-6FF vilket bör räcka ett tag! ;D
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juli 2010, 23:51:59 PM
Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2010, 21:11:18 PM
Tror Lidingöborna skulle gå i taket om dom såg vad du skrev här. De är ju extremt noga med att betona att de är en egen kommun och vill bli helt egna (kommunen kallar sig ju t.o.m Lidingö Stad) så vilket liv det skulle bli  :o ;)

Ja, vissa är ju mer värda än andra. ::) Men även om det finns konservativa åsikter så får nog majoritetsregeln lov att gälla. Att den ensamma Lidingö kommun (43 000 inv) ska ta och försvåra för busstrafiken i för Danderyds, Täby, Österåker, Vaxholms och Norrtälje kommuner (sammanlagt 228 000 inv) är ju lite väl orealistiskt.
Dessutom är det ju inte så att andra småkommuner nära Stockholm som t.ex Tyresö och Sundbyberg prompt kan ha egna nummerserier för att särskilja sig från hela övriga Stockholms län.

Till slut är det ju Stockholms län landsting som styr SL, och inte så stor del kommunerna. :)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: buskörare skrivet 22 juli 2010, 00:00:58 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 23:51:59 PM
Ja, vissa är ju mer värda än andra. ::) Men även om det finns konservativa åsikter så får nog majoritetsregeln lov att gälla. Att den ensamma Lidingö kommun (43 000 inv) ska ta och försvåra för busstrafiken i för Danderyds, Täby, Österåker, Vaxholms och Norrtälje kommuner (sammanlagt 228 000 inv) är ju lite väl orealistiskt.
Dessutom är det ju inte så att andra småkommuner nära Stockholm som t.ex Tyresö och Sundbyberg prompt kan ha egna nummerserier för att särskilja sig från hela övriga Stockholms län.

Till slut är det ju Stockholms län landsting som styr SL, och inte så stor del kommunerna. :)

Enda problemet är väl kanske i så fall linje 207 som vad jag förstått finansieras helt av Lidingö Stad.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Karsten skrivet 22 juli 2010, 12:23:00 PM
En annan idé är att inordna vissa Bromma/västerortslinjer i 300-serien för att få loss 100-nummer till Lidingö. 200-serien skulle då kunna användas till Danderyd och Täby.

Blir det för många steg?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Cero skrivet 22 juli 2010, 12:32:31 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 00:00:58 AM
Enda problemet är väl kanske i så fall linje 207 som vad jag förstått finansieras helt av Lidingö Stad.

Det är väl ändå busslinjen som finansierats av Lidingö, inte numret? Det kan knappast spela någon roll vad den har för nummer bara den går som beställaren/finansiären vill och betalar för.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 22 juli 2010, 13:11:44 PM
659, 668 och 689 väl lediga också?  ???
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Nico skrivet 22 juli 2010, 13:23:41 PM

Då den geografiska kopplingen i sig sägs vara viktig så är även det kanske en orsak till att låta 100-serien vara ifred då dess låga nummer mera förknippas med västra sidan stan.

En annan tanke som slagit mig är annars att låta service- och speciallinjer byta nummer igen, säg till 1000-serien alternativt bokstav/bokstäver + linjenr. Många av dessa linjer har egentligen ändå inget behov av skyltning med linjenummer och vissa skyltar inte alls. På så vis skulle man kunna frigöra hela 900-serien och förslagsvis så skulle den kunna tilldelas Norrtälje med omnejd och vips så skulle drösvis med 600-nummer kunna frigöras för Danderyd, Vaxholm, Täby och Österåker. Rent geografiskt skulle inte det heller bli så fel då områden längre ut ofta har högre nummer osv. och det är nog kanske bättre än 200-nummer.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: buskörare skrivet 22 juli 2010, 13:54:18 PM
Citat från: Cero skrivet 22 juli 2010, 12:32:31 PM
Det är väl ändå busslinjen som finansierats av Lidingö, inte numret? Det kan knappast spela någon roll vad den har för nummer bara den går som beställaren/finansiären vill och betalar för.

Det dom kan ha invändningar på är att den i så fall skulle bli 2-siffrig och plötsligt en "innerstadslinje". Men jag vet inte hur viktigt det är i dagsläget, jag vet bara att Lidingö har varit väldigt emot att höra ihop med Stockholm.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Nico skrivet 22 juli 2010, 14:24:52 PM

Frågan är hur väl det där stämmer? Detta då det för de allra flesta är så att kommungränsen är ganska diffus och märks mest när man ska diskutera kommunala skattesatser mm. Annars är kommunerna mera som vilka stadsdelar som helst ocj många invånare i olika s.k. kranskommuner vet oftast inte ens vilka deras egna lokalpolitiker är, däremot kan de oftast namnge några i Stockholms kommun.

Att några kommuner i området sedan framhärdar med 'Stad' spelar nog ingen större roll (finns väl egentligen inte några städer sedan senaste kommunreformen?) tror jag inte spelar någon större roll för SL. Om det skulle behövas t.ex. tvåsiffriga linjenummer på holmen så gör man nog det som är mest praktiskt ur SL:s hänseende. Att sedan hela Lidingös trafikområde i sig är lite av en anomali är en annan femma.

I övrigt är Lidingö redan ganska ordentligt inkorporerat i Storstockholm, se som sagt till hur polisen är indelad (där Lidingö ingår i Citys distrikt) och att dess brandkår sedan 1/1 2009 ingår i Storstockholms brandförsvar. Skulle det uppstå något revirpinkande så skulle troligen Lidingö ganska snabbt falla till föga.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Cero skrivet 22 juli 2010, 14:25:33 PM
Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 13:54:18 PM
Det dom kan ha invändningar på är att den i så fall skulle bli 2-siffrig och plötsligt en "innerstadslinje". Men jag vet inte hur viktigt det är i dagsläget, jag vet bara att Lidingö har varit väldigt emot att höra ihop med Stockholm.

Om man inte vill höra ihop med Stockholm får man allt ta och flytta ön någon annanstans. Den ligger där den ligger och det gör Stockholm också. Dessutom duger ju både Stockholms stad och Stockholms läns landsting när det kommer till finansiering av bron. Har dessutom politikerna i Lidingö tid att sitta och tycka om linjenummer på en buss har de nog för mycket tid över. Det borde finnas viktigare saker att ta hand om.


Citat från: Nico skrivet 22 juli 2010, 13:23:41 PM
Då den geografiska kopplingen i sig sägs vara viktig så är även det kanske en orsak till att låta 100-serien vara ifred då dess låga nummer mera förknippas med västra sidan stan.

En annan tanke som slagit mig är annars att låta service- och speciallinjer byta nummer igen, säg till 1000-serien alternativt bokstav/bokstäver + linjenr. Många av dessa linjer har egentligen ändå inget behov av skyltning med linjenummer och vissa skyltar inte alls. På så vis skulle man kunna frigöra hela 900-serien och förslagsvis så skulle den kunna tilldelas Norrtälje med omnejd och vips så skulle drösvis med 600-nummer kunna frigöras för Danderyd, Vaxholm, Täby och Österåker. Rent geografiskt skulle inte det heller bli så fel då områden längre ut ofta har högre nummer osv. och det är nog kanske bättre än 200-nummer.

999 möjliga linjenummer måtte väl räcka väl för en stad av Stockholms storlek. Man (dvs SL) får börja tänka mer kreativt och inte låsa upp sig i gamla principer. Merparten av alla s.k. innerstadsnummer är ju vakanta så bara där finns ju lite att ta av. Redan idag går ju linjer med tvåsiffriga nummer till Liljeholmen, Gullmarsplan, Sickla, Frösunda, Lappkärrsberget och Essingeöarna, så det vore väl inget som hindrade att exempelvis Årsta, Ekensberg och Hägersten fick sådana.

Till och med i London med omnejd räcker tresiffriga nummer till. Där är dessutom inte numren kopplade till specifika områden men konstigt nog hittar resenärerna ändå. Fast det kanske inte skulle fungera i Stockholm och så länge man tvingar folk att åka radiellt är det ju fortfarande möjligt att dela upp regionen i tårtbitar.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juli 2010, 18:51:47 PM
En intressant notering var när man gav de korta ringlinjerna i Djursholm och Täby nya nummer med bokstäver för att frilägga några linjenummer. Jag minns inte exakt vad de hette innan, men efter förändringen fick vi 601V-601H, 602V-602H samt 604V-604H.

Lite senare gör man helt tvärtom i Norrtälje tätort där 650 varit ensamt linjenummer för tätortstrafiken. Nu är hela fem olika linjenummer upptagna för tätortstrafiken, dvs 650, 651, 656, 657 och 658. Detta ledde dessutom till att linjen Söderhall-Kilen-Bergshamra-Mora vsk fick byta nummer från 656 till 644, och linjen Riala-Sättra från 657 till 659. Hade man inte kunnat ha bokstäver efter linje 650 i tätortstrafiken istället?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: buskörare skrivet 22 juli 2010, 20:08:54 PM
Citat från: Cero skrivet 22 juli 2010, 14:25:33 PM
Om man inte vill höra ihop med Stockholm får man allt ta och flytta ön någon annanstans. Den ligger där den ligger och det gör Stockholm också. Dessutom duger ju både Stockholms stad och Stockholms läns landsting när det kommer till finansiering av bron. Har dessutom politikerna i Lidingö tid att sitta och tycka om linjenummer på en buss har de nog för mycket tid över. Det borde finnas viktigare saker att ta hand om.

Fast den ligger ju inte I Stockholm. Den ligger ju lika utanför som alla andra kommuner? Som sagt, jag bara vet att Lidingö inte ville höra till Stockholm utan så långt det gick vara självständiga. Ska dom ha 2-siffrigt kan ju Nacka, Danderyd och dom också få del av 2-siffriga nummer.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Nico skrivet 22 juli 2010, 21:21:45 PM

Mja, Lidingö ligger visserligen inte i Stockholms kommun/stad, men det ligger i Storstockholm och hade det inte varit för att broarna är längre än 200 m så hade i stort sett hela rasket (utom möjligen Elfvik) även räknats in i Stockholms tätort (SCBs definition av en tätort säger att avståndet mellan bebyggda delar skall vara högst 200 m).

För de allra flesta som är uppväxta och bor i denna region så gör man som sagt inte heller någon direkt skillnad på kranskommuner och vanliga stadsdelar utan för den stora majoriteten är rubbet Stockholm och som även det nämnts tidigare så är kommunen i princip inkorporerad i hela rasket och den enda konkreta skillnaden är vad kommunalskatten ligger på. De fåtal på Lidingö som ändå framhärdar med att man ska särskilja sig lär nog dock ändå få acceptera att delta i somligt, vare sig de vill eller inte, och på de villkor som det hela medför.

Som påpekats så har Lidingö sedan bara runt 43 000 invånare (att jämföra med t.ex. de 60 000 som bebor Järva-området inom Stockholms kommun) så i vissa lägen så har de rent konkret nog inte så mycket att säga till om vad gäller kommunförbund och liknande. Sen är allt relativt, men vissa kranskommuner kan nog knappast hävda självständighet då de är så beroende av grannarna. T.ex. Solna, Sundbyberg, men även Lidingö med sina broar plus det faktum att den stora majoriteten invånare är beroende av andra delar av stan för sin inkomst.

Nu tror jag som sagt inte att det skulle hända i nuläget, men skulle alltså SL få för sig att ändra t.ex. linjenummer så lär de nog kunna driva igenom det utan några större problem med Lidingös lokalpolitiker.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 juli 2010, 23:03:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 18:51:47 PM
En intressant notering var när man gav de korta ringlinjerna i Djursholm och Täby nya nummer med bokstäver för att frilägga några linjenummer. Jag minns inte exakt vad de hette innan, men efter förändringen fick vi 601V-601H, 602V-602H samt 604V-604H.

Lite senare gör man helt tvärtom i Norrtälje tätort där 650 varit ensamt linjenummer för tätortstrafiken. Nu är hela fem olika linjenummer upptagna för tätortstrafiken, dvs 650, 651, 656, 657 och 658. Detta ledde dessutom till att linjen Söderhall-Kilen-Bergshamra-Mora vsk fick byta nummer från 656 till 644, och linjen Riala-Sättra från 657 till 659. Hade man inte kunnat ha bokstäver efter linje 650 i tätortstrafiken istället?

Eller också så gör man som i så många andra län i Sverige att stadstrafik faktiskt kan ha samma nummer inom samma län! Går det bra i Skåne att ha flera linje 2, ska det nog fungera i SL-land med bara nån orkar! Har på senare tid tänkt att även stadstrafiken i Södertälje borde ha en o tvåsiffriga linjenummer för att förstärka att Södertälje faktiskt är en stad o inte bara en kranskommun!
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juli 2010, 23:17:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2010, 23:03:48 PM
Eller också så gör man som i så många andra län i Sverige att stadstrafik faktiskt kan ha samma nummer inom samma län! Går det bra i Skåne att ha flera linje 2, ska det nog fungera i SL-land med bara nån orkar! Har på senare tid tänkt att även stadstrafiken i Södertälje borde ha en o tvåsiffriga linjenummer för att förstärka att Södertälje faktiskt är en stad o inte bara en kranskommun!

Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 juli 2010, 00:03:35 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 23:17:48 PM
Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV
Tanken är väl egentligen inte helt galet men om man ser på storstäder runt om i världen undviker man denna metod. Helt enkelt för att man ofta inte har någon tydlig gräns mellan regional- och lokaltrafik. Norrtälje och Södertälje är ju dock två ställen där det skulle fungera. När det gäller London som nämndes ovan, har man ju egentligen sammma princip - att de linjer som går mellan flera kommuner, har en gemensam nummerserie och de andra har en bokstav före, alltså motsvarande lokallinjer. Totalt finns det ungefär 700 linjer i London (i Stockholm ca 482) Till detta har man ju ändå råd med en nummer 6xx för skolbussar. Det är ju samma modell som man också använder i New York, där varje kommun har sitt prefix före siffran på linjerna. På så sätt kan man ha flera 1:or, men man har en markering för att undvika ihopblandning. Och jag tror nog ändå det är det bästa för Stockholms del om man väljer en sådan lösning. No1 för stadslinje 1 i Norrtälje exempelvis. Att London kan klara sig med bara dubbelt så många busslinjer som Stockholm och New York med hälften beror till stor del på att man i Stockholm valt att ha väldigt korta linjer med litet antal passagerare. London å sin sida har långa linjer (få tar under 45 minuter enkel sträcka) och som nästan alla har stomlinjekaraktär, det vill säga går med 5 turer i timmen minst och då har man också ett större upptagningsområde. Detta gör att medlet passagare per år ligger på ca 2,5 miljoner i genomsnitt för en linje i London, medan en linje i Stockholm har ungefär 600 000 passagerare per år i genomsnitt och då drar ändå de 4 stomlinjerna i innerstaden med mångdubbelt fler passagerare upp statistiken! (utom dem blir medlet på ungefär 500 000 per år). Nåväl, endera kan man väl alltså lösa det på ett bra sätt genom prefix, eller så är det vä tyvärr Lidingö som måste slaktas. Nu tog jag främst upp 6xx här, att 5xx klarar sig beror ju egentligen bara på att man struntat i att reservera för 57x-numren till stomlinjer. Men ska man nu ha den principen är det ju faktiskt bra att den följs i alla trafikområden, annars är det ju mer vilseledande än till hjälp, och då är det ju bättre att inte följa någon särskild nummerserie över huvud taget. Blir lite förfånande annars om man tror att 576 är en stomlinje och ställer sig och väntar på ett buss som går ett par gånger per dag... Man kan ju göra som Göteborg som har gett färger till sina expressbussar. Det skulle ju kunna utmärka stomlinjerna ännu mer, om än inte ens de regionala stomlinjerna når upp till den nivån, kanske ett koncept för Stockholm att följa efter?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Cero skrivet 23 juli 2010, 00:15:54 AM
Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 20:08:54 PM
Fast den ligger ju inte I Stockholm. Den ligger ju lika utanför som alla andra kommuner? Som sagt, jag bara vet att Lidingö inte ville höra till Stockholm utan så långt det gick vara självständiga. Ska dom ha 2-siffrigt kan ju Nacka, Danderyd och dom också få del av 2-siffriga nummer.

Var skrev jag att Lidingön ligger i Stockholm?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2010, 08:49:02 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 23:17:48 PM
Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV

Stämmer att man har samma nummer inom stadstrafiken, men det är vad som syns för passagerarna. Linjerna har andra nummer "bakom" i registerna för att man ska hålla i sär dem. Ibland kan man se de nummerna när skyltsystemen inte riktigt fungerar. Dessa linjer ligger i serier man normalt inte använder, tex 600 och 700 linjer.
Även Skåne expressen har ju linjenummer från 1 och uppåt. Dessa heter 401 osv i datorerna.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 juli 2010, 10:08:52 AM
Citat från: Walter skrivet 23 juli 2010, 08:49:02 AM
Stämmer att man har samma nummer inom stadstrafiken, men det är vad som syns för passagerarna. Linjerna har andra nummer "bakom" i registerna för att man ska hålla i sär dem. Ibland kan man se de nummerna när skyltsystemen inte riktigt fungerar. Dessa linjer ligger i serier man normalt inte använder, tex 600 och 700 linjer.
Även Skåne expressen har ju linjenummer från 1 och uppåt. Dessa heter 401 osv i datorerna.

Men då är det ju bara att i Sthlm klumpa ihop dem nånstans där det är tomt, typ i 2XX-seriens eller 3XX-seriens övre del!
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Walter skrivet 23 juli 2010, 10:12:08 AM
Citat från: virtual1 skrivet 23 juli 2010, 10:08:52 AM
Men då är det ju bara att i Sthlm klumpa ihop dem nånstans där det är tomt, typ i 2XX-seriens eller 3XX-seriens övre del!

Ja, det är ju en rent administrativ sak.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Citat från: Mange_buss skrivet 22 juli 2010, 13:11:44 PM
659, 668 och 689 väl lediga också?  ???

Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 23 juli 2010, 12:14:22 PM
Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning. 
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:37:39 PM
Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:14:22 PM
Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning. 

Men enligt SL:s hemsida finns inte linje 659..
Är det kanske bara en vinterlinje?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 23 juli 2010, 12:48:07 PM
Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 13:08:44 PM
Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:48:07 PM
Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.

Det var det jag tänkte på...  :)

Man verkar få göra 2 byten istället... Passagerarbrist?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 13:37:20 PM
Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.

Ja juste! 689 är ju Tynningsöbussen... Tyckte jag kände igen numret...
Undrar om den egentligen behöver något nummer - det finns ju bara en buss där, och den trafikeras ju inte av SL-bussar(?)
Tror inte att öborna bryr sig om vad för nummer det står på den enda bussen på ön. Den heter nog bara "bussen" för dem, och inte "689:an"
När inte numret finns med på SL:s hemsida, helt utan hänvisningar, så känns det ju inte så aktuellt med "689", utan kanske "Tynningsöbussen"
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Nico skrivet 23 juli 2010, 14:39:45 PM
Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

Visst kan man hitta lite enstaka småplock i de flesta fall, men kruxet är nog snarare att hitta ett flertal relativt sammanhängande nummer i serie.








Kom på ytterligare en variant på temat nu i samma veva... både Lidingö och Mälaröarna är ju lite av anomalier såtillvida att de knappt lämnar sina respektive område utan trafikområdet är i stort sett synonymt med kommunen. Mälaröarna är visserligen till ytan sedan stort, men det är glest befolkat och har inte så särskilt många linjer om man jämför med andra håll... vilket även är en situation man delar med Lidingö och att man sitter och låser två hela nummerserier för sammanlagt kanske ett 25-tal linjer känns lite underligt om det nu är så att det är brist på annat håll.

Tanken blir då att varför, om man nu spånar fritt, kan man inte låta 200- eller 300-serien bli en serie just för uddatrafik som denna? Bägge trafikområden är väl åtskiljda och det finns mer än tillräckligt med nummer även om man tar den ena av dessa serier och låter sedan låter bägge dessa trafikområden dela på den... säg att Lidingö kör 201-239 och Mälaröarna 250-289 och sedan nattlinjer 290-295 till Lidingö och 296-299 för Mälarörarna? Då skulle t.ex. Norrtälje kunna plocka 300-serien osv. Mälaröarna skulle även kunna plocka typ 270-serien för dagens 176/177.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Max W skrivet 23 juli 2010, 15:13:08 PM
Jag själv arbetade en tid med underlag för beslut om linjenummerändringar på SL vilka på sikt (under perioden 2003-2009) skulle leda till en bättre balans i nummerserierna. Som jag skrivit i en annan tråd satte politikerna "käppar i hjulen" för oss genom att snabbt införa Trängselbusslinjer som krävde linjenummer. Som pensionär kan jag nu inte låta bli att berätta en episod från linjeplanering i Järfälla.
Man skulle starta två ringlinjer. En av dem (tror den heter 553 H resp. V idag) fick numren 563 och 564.
Planeringen i Råsta föreslog att den som nu fick nr 564 skulle haft nr 365 eftersom den gick samma linjesträckning fast åt motsatt håll mot 563.
Det blev efter "utredning högre upp" ett mycket klart NEJ från Marknadsavdelningen. Deras motivering kommer jag tyvärr inte ihåg
/Max
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 juli 2010, 16:06:37 PM
Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.
668 trafikeras inte under sommaren, men är Vallentunalinjen mellan Lövsta Säteri och Frösunda, se forna årets vintertidtabell:http://sl.se/ficktid/vinter/v668.pdf
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 23 juli 2010, 17:53:10 PM
Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen

En annan, dvs. mig, kollade inte på linjekartan...  ::)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2010, 18:41:52 PM
Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:48:07 PM
Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.

Samma sak. Linje 659 är linjen mellan Riala och Sättra. Före den 20 aug 2007 hette den 657.
Och då den som redan sagt enbart trafikeras under vintertidtabellen lär den nog dyka upp på SL.se i höst.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 23 juli 2010, 19:44:50 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2010, 18:41:52 PM
Samma sak. Linje 659 är linjen mellan Riala och Sättra. Före den 20 aug 2007 hette den 657.
Och då den som redan sagt enbart trafikeras under vintertidtabellen lär den nog dyka upp på SL.se i höst.

Jag tänkte inte på det först, därför svarade jag som jag gjorde i mitt inlägg ovan.  ;) M.a.o., tidtabellerna går ju som sagt inte att få för linjen då den som sagt är en vintertidtabellslinje, men det går ju dock att se på linjekartan var linjen går, då alla linjer överhuvudtaget i området är uppritade.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2010, 23:19:03 PM
Citat från: Max W skrivet 23 juli 2010, 15:13:08 PM
Man skulle starta två ringlinjer. En av dem (tror den heter 553 H resp. V idag) fick numren 563 och 564.
Planeringen i Råsta föreslog att den som nu fick nr 564 skulle haft nr 365 eftersom den gick samma linjesträckning fast åt motsatt håll mot 563.
Det blev efter "utredning högre upp" ett mycket klart NEJ från Marknadsavdelningen. Deras motivering kommer jag tyvärr inte ihåg

Haha, hade ju varit lite skoj med 563 och 365!
Fast jag håller nog på att ringlinjer skall ha samma nummer oavsett vilket varv de går, gärna kompletterat med H(ögervarv) eller V(änstervarv). Jag kommer ihåg när vi hade 602/612, 604/614 och 606/616 i Danderyd. Jag var tvungen att kolla varje gång så jag körde rätt varv. Det finns ingen logik i numren som gör att man direkt associerar att 602 är högervarv och 612 vänstervarv (eller om det nu var tvärtom).
/J
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Bussmicke skrivet 23 juli 2010, 23:29:40 PM
Citat från: Mange_buss skrivet 22 juli 2010, 13:11:44 PM
659, 668 och 689 väl lediga också?  ???
nää..

659     Sättra - Riala kyrka
668     Lövsta - Frösunda kyrka
689     Höganäs/Norra Tynningö - Östra Tynningö
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 juli 2010, 23:48:43 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2010, 23:19:03 PM
Haha, hade ju varit lite skoj med 563 och 365!
Fast jag håller nog på att ringlinjer skall ha samma nummer oavsett vilket varv de går, gärna kompletterat med H(ögervarv) eller V(änstervarv). Jag kommer ihåg när vi hade 602/612, 604/614 och 606/616 i Danderyd. Jag var tvungen att kolla varje gång så jag körde rätt varv. Det finns ingen logik i numren som gör att man direkt associerar att 602 är högervarv och 612 vänstervarv (eller om det nu var tvärtom).
/J
Hade varit en rolig variant, fast nu finns inte 563 eller 564 kvar längre, istället har de återbördats till 550, 551, och 552. Men en orsak till bristen på nummer är ju att man numera avskaffar alla ringlinjer och kortar av alla bussar som har mer än en passning (överdriver något). När det gäller 602 och 604 är det bara förvirrande att det ska vara ringlinjer. 601 kan väl möjligen platsa, men är rätt svår att få grepp om. Tycker iaf 602 borde delas upp i två linjer med vändstation i Sätra Äng, man kan ju ändå köra omloppen så att man kan åka ett varv. Och i övrigt tycker jag det ofta fungerar med vänster/höger men just i Danderyd blir jag alltid fundersam. Tittar man på kartan går ju snarast 602 H ettt vänstervarv och 602 V ett högervarv. Mycket förvirrande...
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Mange_buss skrivet 24 juli 2010, 17:54:26 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2010, 23:29:40 PM
nää..

659     Sättra - Riala kyrka
668     Lövsta - Frösunda kyrka
689     Höganäs/Norra Tynningö - Östra Tynningö


Om du läst tidigare inlägg, så har jag redan fått svar på det..  :)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Axel skrivet 26 juli 2010, 00:49:53 AM
Kunde inte de sydligaste delarna av 600-området få linjenummer 230-280? De ligger ju i anslutning till Lidingö och ingår tillochmed i samma domsaga. På så sätt kan några av de lägre 600-numren friställas.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Christer Göransson skrivet 26 juli 2010, 10:21:58 AM
Det finns sju linjenummer lediga, bara man kunde sluta med idiotierna om att X7X-serierna ska enbart vara stomlinjer.

/Christer
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:46:00 AM
Citat från: Axel skrivet 26 juli 2010, 00:49:53 AM
Kunde inte de sydligaste delarna av 600-området få linjenummer 230-280? De ligger ju i anslutning till Lidingö och ingår tillochmed i samma domsaga. På så sätt kan några av de lägre 600-numren friställas.

Helst inte. Om man ska byta något så stort som en stor nummerserie är de bäst att låta andra och tredje siffran, samt eventuella bokstäver vara intakta, och det går ju inte med ditt förslag då sydligaste delarna av 600-området har lika låga slutsiffror som Lidingös 200-serie.

Därför tror jag mer på Nicos ide att ge linjerna i Norrtälje trafikområde 9xx-nummer, och att då helt enkelt enbart byta ut den första 6:an mot en 9:a, även på stomlinjerna. 676 blir 976, 639 blir 939, 625 blir 925, 648 blir 948 osv, då dessa ändå sedan länge kallats "76:an, 39:an, 25:an och 48:an" i folkmun både av förare och resenärer. Undantaget vore Norrtälje stadstrafik som kunde få numren 901-909 direkt.

Den övre delen av 200-serien kan istället användas internt i BussPC:n för tågersättningstrafik samt kanske även för servicelinjer?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Max W skrivet 26 juli 2010, 12:14:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:46:00 AM
Därför tror jag mer på Nicos ide att ge linjerna i Norrtälje trafikområde 9xx-nummer, och att då helt enkelt enbart byta ut den första 6:an mot en 9:a, även på stomlinjerna. 676 blir 976, 639 blir 939, 625 blir 925, 648 blir 948 osv, då dessa ändå sedan länge kallats "76:an, 39:an, 25:an och 48:an" i folkmun både av förare och resenärer. Undantaget vore Norrtälje stadstrafik som kunde få numren 901-909 direkt.
Nu har jag i all hast inte hittat Nicos inlägg om 900-serien, men jag kan ändå säga att den serien är i första hand sedan 2004-01-01 reserverad för Närtrafiken. Internt användes serien också (i vart fall fram till min pensionering 2006) för flygbusstrafiken och den rest av personalvagnstrafiken som fanns kvar (typ linje 997 Solna C - Råstagaraget och omvänt.
/Max
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Andreas skrivet 26 juli 2010, 12:21:23 PM
Ersättningstrafik brukar också ha linjenummer i 9XX-serien, exempelvis så hade ersättningsbusslinjen 28X som rullade mellan Danderyds Sjukhus och Österskär med slutdag för bara ett par dar sedan linjenummer 984, Säffle 2000 - ledbussarna som utnyttjades mycket hade bl.a. detta linjenummer i skyltskåpet. Vid pendeltågsersättningen Västerhaninge - Nynäshamn, så förekommer, om jag inte missminner mig, också nummer i serien 98X.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Max W skrivet 26 juli 2010, 12:31:31 PM
Citat från: Andy91 skrivet 26 juli 2010, 12:21:23 PM
Ersättningstrafik brukar också ha linjenummer i 9XX-serien, exempelvis så hade ersättningsbusslinjen 28X som rullade mellan Danderyds Sjukhus och Österskär med slutdag för bara ett par dar sedan linjenummer 984, Säffle 2000 - ledbussarna som utnyttjades mycket hade bl.a. detta linjenummer i skyltskåpet. Vid pendeltågsersättningen Västerhaninge - Nynäshamn, så förekommer, om jag inte missminner mig, också nummer i serien 98X.
Det kan nog hända att man tillfälligt kan utnyttja lediga nummer både här och där. Jag har för mig att det fortfarande är 981 som är högsta numret inom Närtrafiken.
Det skrevs tidigare i denna tråd om 97X-numren. Linje 978 går i Södertälje vet jag. Där finns ytterligare en Närtrafiklinje med nr 97X (jag har glömt slutsiffran tyvärr). För övrigt kan man se linjenummerlistan på SL:s hemsida under "tidtabeller Närtrafiken".
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:01:56 PM
Jag vet att 900-serien idag är reserverad för Närtrafiken och än idag viss ersättningstrafik. Men i slutet av mitt inlägg ovan skrev jag ju att båda dessa kategorier kunde förpassas till den övre delen av 200-serien. Det lär inte skapa någon större revolt då 900-linjenumren idag ändå inte är alltför välkända för majoriteten resenärer.
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:08:51 PM
Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:14:22 PM
Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning.  

Och innan dess gick 659 från Kårsta station mot Söderhalls trafikplats (vidare till Rimbo?)
Ännu tidigare var linjen en ren förlängning av Roslagsbanan mellan Kårsta-Rimbo (ej via Söderhalls tpl)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Karsten skrivet 26 juli 2010, 14:42:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:08:51 PM
Ännu tidigare var linjen en ren förlängning av Roslagsbanan mellan Kårsta-Rimbo (ej via Söderhalls tpl)

Söderhalls trafikplats fanns väl inte då?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Karsten skrivet 26 juli 2010, 14:44:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:01:56 PM
Jag vet att 900-serien idag är reserverad för Närtrafiken och än idag viss ersättningstrafik. Men i slutet av mitt inlägg ovan skrev jag ju att båda dessa kategorier kunde förpassas till den övre delen av 200-serien. Det lär inte skapa någon större revolt då 900-linjenumren idag ändå inte är alltför välkända för majoriteten resenärer.

Varför inte då göra det ännu lättare för sig och låta 900-serien vara. Roslagens linjer kan väl lika gärna ligga i övre 200-serien som i övre 900-serien?
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 15:26:26 PM
Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 14:42:39 PM
Söderhalls trafikplats fanns väl inte då?

Just därför. ;)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2010, 15:29:20 PM
Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 14:44:01 PM
Varför inte då göra det ännu lättare för sig och låta 900-serien vara. Roslagens linjer kan väl lika gärna ligga i övre 200-serien som i övre 900-serien?

Visst, det skulle inte krocka med något däruppe. Men som Nico skrev tidigare finns det ju en viss logik i att ha högre siffror ju längre bort från stan man kommer. Det är säkert någon tjänsteman på SL som skulle "rasa" mot ditt 200-förslag. 8)
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Karsten skrivet 26 juli 2010, 19:01:14 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 15:29:20 PM
Visst, det skulle inte krocka med något däruppe. Men som Nico skrev tidigare finns det ju en viss logik i att ha högre siffror ju längre bort från stan man kommer. Det är säkert någon tjänsteman på SL som skulle "rasa" mot ditt 200-förslag. 8)

Det beror på vilken sorts SL-tjänsteman, det finns nämligen minst två typer. Typ 1 är en medelålders man som jobbat sig upp i organisationen och kan verksamheten, men kan också vara envis och kämpa emot nytänk. Typ 2 är en man eller kvinna i 30-årsåldern som gått samhällsplanerarutbildning och vet hur människor beter sig i samhället, men kan sakna den djupa kunskapen om hur kollektivtrafiken faktiskt fungerar.

Typ 1 kanske inte skulle gilla idén, men typ 2 kanske skulle köpa den... :-\
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Martin S skrivet 26 juli 2010, 22:43:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:46:00 AM
Helst inte. Om man ska byta något så stort som en stor nummerserie är de bäst att låta andra och tredje siffran, samt eventuella bokstäver vara intakta, och det går ju inte med ditt förslag då sydligaste delarna av 600-området har lika låga slutsiffror som Lidingös 200-serie.

Eller så får Lidingö 250-260 serien. 20X blir 25X och 21X 22X samt 23X blir 26X (fyra linjer) samtidigt som Täby/Danderyd får låga 200 nummer.

/Martin
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 14:54:30 PM
Hur många lediga nummer finns inom 5XX-serien? De trafikområdena flätas ju in i varandra både här o där, med lite omnumrering så borde de västligaste linjerna kunna gå in i 5XX-serien bara plats finns (t.e.x Vallentunalinjerna som ändå körs av Märstagaraget och är ganska 'fristående' från de övriga 6XX-linjerna) - vips har man då frigjort c:a 6? linjer o då borde man klara sig ett ytterligare antal år på 600-sidan!
Titel: SV: SL:s linjenummer snart slut på 6xx
Skrivet av: Omnilasse skrivet 27 juli 2010, 15:44:04 PM
Citat från: virtual1 skrivet 27 juli 2010, 14:54:30 PM
Hur många lediga nummer finns inom 5XX-serien? De trafikområdena flätas ju in i varandra både här o där, med lite omnumrering så borde de västligaste linjerna kunna gå in i 5XX-serien bara plats finns (t.e.x Vallentunalinjerna som ändå körs av Märstagaraget och är ganska 'fristående' från de övriga 6XX-linjerna) - vips har man då frigjort c:a 6? linjer o då borde man klara sig ett ytterligare antal år på 600-sidan!
Tyvärr inte så många där heller. Nu klarar man sig genom att man inte har 57x reserverat för stomlinjer. Förutom på 59x, finns det idag 13 nummer lediga (om man räknar med direktlinjen till Marabou, vet dock inte om den kommer igång som tänkt), men då finns det redan några till linjer på planerinsstadiet. Så det är redan rätt svårt att planera in nya linjenummer, så att de passar med rätt områdesstruktur. Här skulle man dock i sådana fall kunna få till en kedjeredaktion och använda linjer för bl.a. järvafältet och västerort till 10x- och 12x-serien. De linjerna går ju till stor del i Stockholms kommun. 509, kunde ju utmärkt bli 109 exempelvis, 514 kunde få nummer 104, 517 till 107 och 518 till 108 etc