Vi gjorde en liten tur till Halland över helgen för relocation av sonen från mormor-morfar till farmor-farfar.
Ni som kör i Halland (eller rör er runt där av andra anledningar), visst har väl punktligheten på bussarna blivit sämre efter operatörsbytet? Min erfarenhet är att man kunde ställa klockan efter bussarna förr, medan de nu någon gång ibland kommer i tid men oftast kommer mellan 10-15 min sent.
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Karlssonbuss003_Steninge_100718.jpg)
Karlssonbuss har uppenbarligen någon tur på linje 350 från Falkenberg till Halmstad! Här kommer söndagens förmiddagstur.
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Arriva6276_Steninge_100718.jpg)
En ny plastbuss i form av Arriva 6276! Jag har inte bestämmt mig om de är snygga eller inte... Fast det lutar nog åt att de är snygga :D
Tidigt imorse åkte vi en sådan in till Halmstad för att ta tåget hemåt. Himla fräscht första intryck när man kliver in och behagligt att åka ända till hastigheten började krypa upp runt 70km/h och över, då bussen började vibrera. Kändes lite som att åka motorvägsfart i en stadsväxlad buss om ni hajjar vad jag menar. Å detta var ändå en landsortsvagn som man tycker borde uppföra sig även i motorvägsfart...
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Arriva6680_Halmstad_100719.jpg)
Hallandstrafiken tänker på folkhälsan! Bussen vi åkte går nämligen inte riktigt ända fram till järnvägsstationen utan man får promenera 4 kvarter från Österskans. Det var ganska njutbart en morgon som denna... Å så kunde man passa på att plåta ännu en polsk plastbuss!
Jag kom att tänka på stannarsignalen i de nya MAN-bussarna förresten! En väldigt distinkt tuta som väcker hela bussen när någon vill kliva av. På en sömnig landsortslinje där man kör mil efter mil utan att någon kliver av måste det som förare vara lite av en chock att bli väckt av den där!
/J
Fina bilder jag får åka ditt där nån gång i Aug månad ner jag har lite mer pengar.
Jag ska också ta mig dit.
Fina bilder.
Bussarna går fint och är sköna att köra.
Det tar ett tag att vänja sig vid nya stanna signalen den var hemsk i början.
det var som om hjärtat hoppade över två slag
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2010, 22:25:10 PM
Jag kom att tänka på stannarsignalen i de nya MAN-bussarna förresten! En väldigt distinkt tuta som väcker hela bussen när någon vill kliva av. På en sömnig landsortslinje där man kör mil efter mil utan att någon kliver av måste det som förare vara lite av en chock att bli väckt av den där!
Det låter som "flyglarmet" i SwEx MAN:ar i 60xx-serien som nästan leder till hjärtklappning för en stackars oberedd förare. Så fort jag blir tvångstilldelad en sådan, så ska jag spela in en mp3-fil åt er. ;)
Låter lite som stoppsignalen på de gamla DOB:arna hos GS.
Citat från: Johan Hansson skrivet 19 juli 2010, 23:02:26 PM
Det tar ett tag att vänja sig vid nya stanna signalen den var hemsk i början.
det var som om hjärtat hoppade över två slag
Är inte det en inställningssak? Signalen alltså, inte hjärtat.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2010, 11:43:08 AM
Är inte det en inställningssak? Signalen alltså, inte hjärtat.
det går nog ställa in ljudet.
Citat från: Johan Hansson skrivet 20 juli 2010, 11:55:56 AM
det går nog ställa in ljudet.
Med hjälp av en bit skummgummi så gjordes på GS sista serie MAN.
Vilken växellåda sitter i dessa?
Citat från: Tomas skrivet 21 juli 2010, 01:37:33 AM
Vilken växellåda sitter i dessa?
I stadsbussarna (A21) : ZF 6 AP 1400 med inbyggd retarder
I Regionbussarna(A26): ZF 6 AP 2000 med integrerad retarder
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 juli 2010, 22:25:10 PM
Vi gjorde en liten tur till Halland över helgen för relocation av sonen från mormor-morfar till farmor-farfar.
Ni som kör i Halland (eller rör er runt där av andra anledningar), visst har väl punktligheten på bussarna blivit sämre efter operatörsbytet? Min erfarenhet är att man kunde ställa klockan efter bussarna förr, medan de nu någon gång ibland kommer i tid men oftast kommer mellan 10-15 min sent.
Att Bussarna är Senare nu beror inte på operatörerna utan snarare på att hastigheterna på vägarna sänkts till 60km/h och 40km/h. Men de är klart att Hallandstrafiken har ett ansvar att justera tidtabellerna efter detta, Något man dock inte gjort nu. Detta kommer att göras i den nya tidtabellen som släpps i December
MVH Peter
Inlägget redigerat av moderator för att det skall bli tydligare.
Citat från: Tomas skrivet 21 juli 2010, 01:37:33 AM
Med hjälp av en bit skummgummi så gjordes på GS sista serie MAN.
Vilken växellåda sitter i dessa?
Med en halv tvättsvamp och eltejp, så fixades mobitexljudet när jag körde färdtjänst i Karlstad.
Citat från: Peter Andersson skrivet 21 juli 2010, 22:22:25 PM
Att Bussarna är Senare nu beror inte på operatörerna utan snarare på att hastigheterna på vägarna sänkts till 60km/h och 40km/h.
Det förklarar ju en del... Och så är det sträckor som har "sommarhastighet", dvs 50 km/h istället för 70 km/h och det påverkar ju tidhållningen om man inte räknar med det i tidtabellerna.
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2010, 11:08:50 AM
Det förklarar ju en del... Och så är det sträckor som har "sommarhastighet", dvs 50 km/h istället för 70 km/h och det påverkar ju tidhållningen om man inte räknar med det i tidtabellerna.
/J
Ja precis. Men sedan ska ju Tidtabellerna justeras ochså i vinter
MVH Peter
Är det förresten någon som vet var MAN-bussarna är tillverkade? Polen, Turkiet eller Tyskland?
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2010, 20:54:29 PM
Är det förresten någon som vet var MAN-bussarna är tillverkade? Polen, Turkiet eller Tyskland?
/J
A21, A22, A23, A26 = Polen
A72, A78, R07, R08 o R09 = Turkiet
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 juli 2010, 21:05:18 PM
A21, A22, A23, A26 = Polen
A72, A78, R07, R08 o R09 = Turkiet
//Niclas
A22 är dessa inte från tyska Göppel.
Citat från: Jan skrivet 24 juli 2010, 10:37:19 AM
A22 är dessa inte från tyska Göppel.
A22 är endbart en chassi-typ som man bygger på.
//Niclas