Denna stod inne i verkstadshallen hos Neo Väst i fredags. Tyvärr var den inkörd långt in så vidvinkeln var inte den allra bästa.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WMAA22ZZ5A7000678_MAN_Lions_City-1.jpg?t=1279473297)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/WMAA22ZZ5A7000678_MAN_Lions_City_M_.jpg?t=1279473297)
//Niclas
En fråga bara: varför står det 350 som linjenummer på samtliga dessa nya MAN som är på väg till GUB? ???
Citat från: Mikko skrivet 18 juli 2010, 19:27:54 PM
En fråga bara: varför står det 350 som linjenummer på samtliga dessa nya MAN som är på väg till GUB? ???
e det Mobitec ställer dem på som avslutning i deras testprogram
Är det dessa som ersätter näbbmössen?
Jag hade fått för mig de skulle vara gula, men så blev de gröna.
Vet inte vad jag fått det ifrån..
Vad är det för längd på dem?
Citat från: Ersa skrivet 18 juli 2010, 21:39:06 PM
Vad är det för längd på dem?
10,5 meter.
Noterar att de har den äldre kåpan för gas på taket.
Ser inte ut som det kommer vara några större problem att vända med de där i Nyby och andra trånga vändplatser med både överhäng, kort axelavstånd och förmodligen ljusår bättre svängradie :)
//Simon
Här finns lite info om mått m.m.
http://www.man-last.se/se/Bus/Stadtbusse/Lions_City_M.jsp?key=86767 (http://www.man-last.se/se/Bus/Stadtbusse/Lions_City_M.jsp?key=86767)
Citat från: AO skrivet 18 juli 2010, 22:02:32 PM
10,5 meter.
Noterar att de har den äldre kåpan för gas på taket.
Har inte nåt med en äldre eller nya typ av gaskåpa utan hur många tankar som ligger uppe på taket.
Har du max antal tankar så har man den mer bulligare kåpan.
//Niclas
Liten och nätt buss!
Niclas, är det ett rent MAN bygge eller en produkt från Göppel?
http://www.goeppel-bus.de/index.php?id=144 (http://www.goeppel-bus.de/index.php?id=144)
Märkligt att Neoplanvänliga Uppsala inte satsade på sådana här bussar för över 10 år sedan.
"Näbbmössen" har verkligen gått på övertid.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Veolia_1065_SBP_080215.jpg)
(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss/PB61_storg_051121.jpg)
Men nu fick vi ju snyggare än dom där ;)
Citat från: Marc skrivet 19 juli 2010, 08:28:39 AM
Liten och nätt buss!
Niclas, är det ett rent MAN bygge eller en produkt från Göppel?
http://www.goeppel-bus.de/index.php?id=144 (http://www.goeppel-bus.de/index.php?id=144)
Dessa är byggda alldeles riktigt byggda hos Göppel.
//Niclas
Citat från: jocke skrivet 19 juli 2010, 13:35:09 PM
Men nu fick vi ju snyggare än dom där ;)
Inte riktigt rätt att jämföra dessa rent tidsmässigt. För dessa korta Neoplan försvann ju från Umeå över två år innan Uppsala fått sina korta MAN-motsvarigheter. Så generationsmässigt kan man bara jämföra de gula "näbbmössen" med med Umeås dåvarande korta Neoplanare.
Det jag menar är att GUB ju hade kunnat köpa korta Neoplan N4007 redan 1998, samtidigt som Polarbuss. Jag är ju (trots att jag bor i Uppsala) ingen vidare förespråkare för Neoplan & MAN, men det mesta är väl bättre än Ontario?
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2010, 21:41:41 PM
Inte riktigt rätt att jämföra dessa rent tidsmässigt. För dessa korta Neoplan försvann ju från Umeå över två år innan Uppsala fått sina korta MAN-motsvarigheter. Så generationsmässigt kan man bara jämföra de gula "näbbmössen" med med Umeås dåvarande korta Neoplanare.
Det jag menar är att GUB ju hade kunnat köpa korta Neoplan N4007 redan 1998, samtidigt som Polarbuss. Jag är ju (trots att jag bor i Uppsala) ingen vidare förespråkare för Neoplan & MAN, men det mesta är väl bättre än Ontario?
Din sista mening där får jag väl lov att hålla med dig klart o tydligt på :)
Inga höjdarbussar. Men nog har dom haft sin charm alltid. Inslaget av dom kommer att saknas :)
Vi hade faktiskt en N407 på prov på den tiden när man skulle ta o besluta vad för fordon som skulle införskaffas till Servicelinjarna. Även en DAB servicebuss fanns på prov tillsammans med Ontario. Tyärr så beslutades att Ontaion var det bästa fordon för våran trafik.
Kan också meddella att 3 stycken till korta MAN kommit hem till oss under dagen.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juli 2010, 00:29:07 AM
Kan också meddella att 3 stycken till korta MAN kommit hem till oss under dagen.
De stod dock lite dumt till mot staketet, så jag struntade i att bege mig in för att fota. Att be någon backa undan en av dem kändes lite för mycket jobb för en bild, så det överlåter jag åt dig Niclas. Kör fram en framför trafikledarhuset (http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704g.jpg) eller nåt, när tillfälle och tillstånd ges. :)
Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 00:48:22 AM
De stod dock lite dumt till mot staketet, så jag struntade i att bege mig in för att fota. Att be någon backa undan en av dem kändes lite för mycket jobb för en bild, så det överlåter jag åt dig Niclas. Kör fram en framför trafikledarhuset (http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704g.jpg) eller nåt, när tillfälle och tillstånd ges. :)
Kan nog ordnas med en sådan fototagning ;)
//Niclas
Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod
Citat från: Knut skrivet 20 juli 2010, 09:12:25 AM
Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod
Det är väl hur man vill ha en massa olika reservdelar liggandes till olika saker. Det kostar ju pengar det med.
//Niclas
Citat från: Knut skrivet 20 juli 2010, 09:12:25 AM
Nu buss med matris skylt er vel litt gammeldags. Borde vare diod
Många bolag köper fortfarande matris-skyltar, dioderna är tydligen inte bättre.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 juli 2010, 19:19:44 PM
Dessa är byggda alldeles riktigt byggda hos Göppel.
//Niclas
Samarbetet mellan MAN och Göppel lär ha upphört, varför Göppel nu har presenterat egna låggolvsbussar kallade Go4City, för att kompensera MAN-bortfallet. Anledningen är att MAN vill bygga sina bussar själva, dvs det är en prisfråga. Den korta Lions's City M kommer hädanefter att byggas i Polen på en kapad A37 med tvillingmonterade bakhjul och bredden 2.50 m. Är de nya bussarna till Uppsala verkligen några av de allra sista Göppel-byggda City M, eller är de bland de första MAN-byggda? Jag har nämligen svårt att se de typiska Göppel-dragen på Dina bilder.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 juli 2010, 00:29:07 AM
Vi hade faktiskt en N407 på prov på den tiden när man skulle ta o besluta vad för fordon som skulle införskaffas till Servicelinjarna. Även en DAB servicebuss fanns på prov tillsammans med Ontario. Tyärr så beslutades att Ontaion var det bästa fordon för våran trafik.
Vilka låg bakom det utmärkta beslutet? Knappast bussförare och resenärer va? ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2010, 22:42:29 PM
Vilka låg bakom det utmärkta beslutet? Knappast bussförare och resenärer va? ;)
Svaret är resenärerna, de hade en undersökning när det testade Borås vagnarna. En Neoplan och Orion, då föll Orion i resenärernas smak.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 juli 2010, 22:58:12 PM
Svaret är resenärerna, de hade en undersökning när det testade Borås vagnarna. En Neoplan och Orion, då föll Orion i resenärernas smak.
/Janne
Det var samma sak i Borås. Förarna ville ha Neoplan men resenärerna ville ha Orion (som sedan kallades Ontario). Som resenär upplevde man inte Orion som något större missfoster. Motorn hördes inte mycket mer än i andra bussar. I Borås hade man annars på den tiden uteslutande mittmotorbussar.
Varför har dessa gamla modellen för MAN i fronten? jämför med bussen man skymtar i bakgrunden.
syftade på MAN-loggan i fronten.
//Jacob
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juli 2010, 18:50:01 PM
Samarbetet mellan MAN och Göppel lär ha upphört, varför Göppel nu har presenterat egna låggolvsbussar kallade Go4City, för att kompensera MAN-bortfallet. Anledningen är att MAN vill bygga sina bussar själva, dvs det är en prisfråga. Den korta Lions's City M kommer hädanefter att byggas i Polen på en kapad A37 med tvillingmonterade bakhjul och bredden 2.50 m. Är de nya bussarna till Uppsala verkligen några av de allra sista Göppel-byggda City M, eller är de bland de första MAN-byggda? Jag har nämligen svårt att se de typiska Göppel-dragen på Dina bilder.
Det är Göppel som byggt dessa. Deras märke sitter på bussen på sidorna o i bak.
//Niclas
(http://www.magix-photos.com/mpfo06/10/B0/A3/17/C0/95B211DFBEA2852651E09DB7/B0B4CB0095B211DF9C9E9CB151E09DB7.jpg)
GUB 802 vid Uppsala slottet idag.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 22 juli 2010, 19:04:46 PM
(http://www.magix-photos.com/mpfo06/10/B0/A3/17/C0/95B211DFBEA2852651E09DB7/B0B4CB0095B211DF9C9E9CB151E09DB7.jpg)
GUB 802 vid Uppsala slottet idag.
/Janne
Jag har tittat lite på dessa bussar när de står uppställda. När jag jämför dessa med de vanliga MAN-bussarna i Uppsala så tycker jag faktiskt att de här bussarna ser riktigt gulliga ut :D
Hej!
Fin buss men dum dörrställning då en bakre dörr saknas och bussen ej har AC för passagarare, vill man ha ökat resande så är detta absolut inget att föredra!
Vem köper idag en bil utan AC? Finns det överhuvdtaget att köpa ens?
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 juli 2010, 04:09:32 AM
Hej!
Fin buss men dum dörrställning då en bakre dörr saknas och bussen ej har AC för passagarare, vill man ha ökat resande så är detta absolut inget att föredra!
Vem köper idag en bil utan AC? Finns det överhuvdtaget att köpa ens?
Jodå det finns bilar utan AC att köpa även i denna tid.
Men som sagts förut. AC gör ingen skillnad i stadstrafik då dörrarna öppnas i tid och otid. Helt omöjligt för dagens AC att klara kyla ner luften som kommer in när dörrarna öppnas hela tiden.
Då dessa endast ska trafikera närlinjerna så är nog inte en bakre dörr så nödvändig. Men jag hoppas verkligen dom har tänkt på att det kan komma många rollatorer och gjort plats för detta.
Citat från: Klaverdörr skrivet 29 juli 2010, 04:09:32 AM
Hej!
Fin buss men dum dörrställning då en bakre dörr saknas och bussen ej har AC för passagarare, vill man ha ökat resande så är detta absolut inget att föredra!
Vem köper idag en bil utan AC? Finns det överhuvdtaget att köpa ens?
Uppsala har inte AC i någon av sina bussar.
Citat från: jocke skrivet 29 juli 2010, 10:07:59 AM
Uppsala har inte AC i någon av sina bussar.
Regiotrafiken har väl ändå? (Inte alla förstås).
AC i stadsbuss är som redan avhandlat tämligen värdelöst.
----------------------------------
Vad gäller dörrarna så klarade tanterna av att ta sig ut genom framdörren i näbbmössen så de ska nog kunna hantera de här bussarna också :D
Citat från: lil-sis skrivet 29 juli 2010, 18:11:52 PM
Regiotrafiken har väl ändå? (Inte alla förstås).
Självklart menade jag stadsbussarna, var otydlig :)
AC i en stadsbuss verkar ju fungera bra så länge AC'n fungerar. Sen hur länge den gör de och eftersköts är väl en annan femma. Vi får se i gävle helt enkelt.