Snygg Ajokki:
www.fotobus.msk.ru/photo/298350/
Dala Säffle, Vilken ? :
www.fotobus.msk.ru/photo/298127/
Swebus 0737:
www.fotobus.msk.ru/photo/298210/
Dala Säfflen är troligen fd Erlandssons trafik 106 OLA 375 levererades ny till Vansbro, :)
Ajokkien er iallefall en gammel Norgesbuss. Man ser rester av firmalogoen på siden, og fargen er gammel Oslo rød
Skulle vara intressant att få veta vilken Oslovagn det var.
Kan det vara en fd Oslo og Follo Busstrafikk?
Yupp. Er en gammel OFB. Men hvem av dem er jeg langt fra sikker på. Ikke husker jeg hvor mange vi hadde i Oslo rød farge heller.
Citat från: Knut skrivet 17 juli 2010, 23:48:47 PM
Yupp. Er en gammel OFB. Men hvem av dem er jeg langt fra sikker på. Ikke husker jeg hvor mange vi hadde i Oslo rød farge heller.
491
Kan finns på bild någonstans i arkivet men vet ej var.
Hittade en till bild på 1563:
www.fotobus.msk.ru/photo/298791/
Citat från: 1896 skrivet 18 juli 2010, 15:13:41 PM
Hittade en till bild på 1563:
www.fotobus.msk.ru/photo/298791/
Är det verkligen 1563,den saknade B10 märkei grillen ,samt Alpusmärket, det sistnämda finns på väggen i verkstaden i malung,men visst kan någon pillat dit nya.
Annars lär det väl ska vara en Värmlands Alpus, 1560-62 ? Blev dessa lackade gula ?
Citat från: 1896 skrivet 18 juli 2010, 16:00:29 PM
Annars lär det väl ska vara en Värmlands Alpus, 1560-62 ? Blev dessa lackade gula ?
Ja men samtidigt är det det med Webastoluckan och den gula färgen som irriterar lite,den gula stämmer ju med de skolbussar som Orusttrafiken hade.Och 1563 (79) hamnade ju hos dom,så nu vet jag inte vad man ska tro???Om det nu är 1563(Erlandssons trafik 79),undrar om den har motorn kvar från 1272(69)?? :)
Fick 1563 motor från 1272 ? Hade den skurit i 1563 ? Vet annars att GDG:s verkmästare i Malung inte gillade 1272, har för mig att det var något med värmesystemet som inte fungerade.
Citat från: 1896 skrivet 18 juli 2010, 17:52:41 PM
Fick 1563 motor från 1272 ? Hade den skurit i 1563 ? Vet annars att GDG:s verkmästare i Malung inte gillade 1272, har för mig att det var något med värmesystemet som inte fungerade.
Det var på Erlandssons tiden som 79 (1563) fick motorn från 69 (1272),minns inte vad som hände med motorn i Buss 79 (1563)men Buss 69(1272) stod i malung avställd som reservdelsbuss iallafall med frisk motor så den fick leva vidare några år till i 79an.Om det var några problem med värmen på 1272 kan jag inte påminna mig om,men den var ju lite trögare på alla vis jämfört med de nyare 14xx vagnarna,däremot 1485 var väl värmen ett problem en tid innan felet hittades,en träflisa i termostathusets avluftningsnippel ;D,sen blev det värme i den me.