Hej! Jag söker regnummer och motor/chassinummer på SJ-bussen nr 0525 Scania-Vabis/SMV levererad till SJ år 1940. Som tjänsteställe uppges "Kac". Skall man uttyda detta Kalmar? Bussen slopad år 1957.
Mvh Jan G
Kac är trafikområde Kalmar, helt rätt.
Mer info finns i SBH, http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?PicValue=&svalue=H5682&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=50&onlypics=false (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?PicValue=&svalue=H5682&SearchView=advView&orderby=arsmodell&OrderByDir=1&maxhits=50&onlypics=false)
Varmt tack för uppgifterna!
Mvh Jan G
Jag lade ut uppgifterna/frågorna på uppdrag av en god vän som sett en bild av SJ 525 på en bildsida från Kalmar Museum (var det väl). Där har bussen regnumret H 2878. Detta förstår vi ännu inte. Någon annan som vet något?
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 17 juli 2010, 23:27:28 PM
Jag lade ut uppgifterna/frågorna på uppdrag av en god vän som sett en bild av SJ 525 på en bildsida från Kalmar Museum (var det väl). Där har bussen regnumret H 2878. Detta förstår vi ännu inte. Någon annan som vet något?
Mvh Jan G
bidrar med en bildlänk
http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/blanketter/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=KLM.O17111-2K (http://klmfoto.kalmarlansmuseum.se/blanketter/cgipict-ext?dbfile=BildFG&FGID=KLM.O17111-2K)
Min gissning är att bussen måste ha varit ute och seglat i något annat län och blivit omregistrerad två gånger. Alternativt att det är fel i bussdatabasen. Det råder ingen tvekan om att det är bussen 525-B, jag har ett foto där bussen 524-C är med och de är exakt lika. Vad står förresten de där bokstäverna i invnumret för?
Mvh Jan G
SJ hade framtill mitten av 50-talet litterabeteckningar på sina bussar med ett index avseende hjultryck, bredd och antal passagerare. Från A till D gällde 30-45 passagerare. Bokstäverna K och T fanns också, betydde kombinerad linje och turist, samt renodlad turistbuss. Hälsningar BengaB40
Varmt tack för klarläggandet om bokstavsbeteckningarna! Via Ulf S har jag nu också fått uppgifter som visar att regnumret H 2878 aldrig funnits på denna buss. Man har tydligen lånat plåtarna från den egna Opellastbilen och skruvat på dem inför fotograferingen 401020. Nästa dag, 401030 registerades bussen på SJ, Kalmar, med nr H 5682.
Nu tillkom i stället ett annat problem. I Sv Busshistoria anges motornr 9883, enligt Ulf S. ska det vara 9993. Kommentar?
F ö har det förekommit åtminstone en till sådan bild med falskt regnummer på en SJ-buss. På vissa turlistor finns en bild på en buss med numret T 8437. Detta är också uppenbarligen falskt.
Mvh Jan G
Hej Jan! Har en turlista från SJ Uppsala årgång 1948 med den falskregistrerade T-bussen avbildad, som du nämner i ditt senaste inlägg. Jag tror att att det är en interimsskylt ursprungligen Y 8437 som blivit manipulerad. Y var väl länsbokstaven för Västernorrland och då kan man kanske dra slutsatsen att bussen levererades av Hägglunds i Örnsköldsvik. Så vitt jag kan bedöma är bussen en Volvo B40 och skulle möjligen ha hamnat i Örebro som T686 (SJ invnr 613). Vore kul om någon kunde identifiera den! Det fanns ytterligare en B40 buss hos SJ i Örebro T698 (invnr 669) men vissa detaljer gör att jag kan utesluta den. Hälsningar BengaB40
Titta igenom förteckning:
SJ 0525 1940 och första regnr H5682. Avförd från SJ 591109. Ch nr 7883
SJ 0613-C T686 Volvo B40 Hägglund 37+2 pl (1 jan 1952)FBH motor
Hej! Jag får nog lov att ifrågasätta detta motornummer 7883. Buss SJ 524, alltså en exakt likadan buss som den aktuella var placerad i Örebro med regnumret T 3538. Den hade från början motornummer 9882, därefter 9953, 11468 och 11669.
Mvh Jan G
T 686 Volvo B40 1943, ch 104083, motor 1) 140 hk vedgas/bensin nr 80109, 2) 100 hk för brännolja, nr 80097. 37+2 pass, första besikt. 1 juli 1944 i Ö-vik, reg SJ Biltrafik, Örebro, 11 juli 1944. 6 april 1956 fick bussen körförbud vid flygande besiktning men godkändes 26 april. Fyra dagar senare, 30 april reservregistrerades bussen, såld 29 aug 1956 till Almby Autodelar i Örebro och nedskrotad samma dag.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 24 juli 2010, 18:09:02 PM
Hej! Jag får nog lov att ifrågasätta detta motornummer 7883. Buss SJ 524, alltså en exakt likadan buss som den aktuella var placerad i Örebro med regnumret T 3538. Den hade från början motornummer 9882, därefter 9953, 11468 och 11669.
Mvh Jan G
Det får Du gärna göra. Jag skrev chnr vilket är chassienummer. Kan chassienummer möjligen vara 9883 (svårläst i originallistan !)eftersom chnr 9884 och 9885 är SJ 926 och 927Alla tre är litt B.
1 jan 1949 (str 77) har bussen en motor 16641 om 120 hkr33+6 pl.Detta har 926 medan 927 är samma men 110 hkr.
Hjälper dessa uppgifter ?
Sedan en fråga jag bollar vidare. Skillnad emellan brännolja och dieselolja ?
Hej! Det fanns inga chassinummer på den här tiden. Motornumret är chassinummer. Jag tror mig ha fått fullt tillförlitliga uppgifter om att motornumret ska vara 9883. Utbytesmotorns nummer skall vara 9558. Vad gäller brännolja contra dieselolja har jag fått uppfattningen att det var samma sak. Man körde väl såväl dieselmotorer som Hesselmannare på samma bränsle.
Mvh Jan G
Citat från: BengaB40 skrivet 23 juli 2010, 21:12:57 PM
SJ hade framtill mitten av 50-talet litterabeteckningar på sina bussar med ett index avseende hjultryck, bredd och antal passagerare. Från A till D gällde 30-45 passagerare. Bokstäverna K och T fanns också, betydde kombinerad linje och turist, samt renodlad turistbuss. Hälsningar BengaB40
Enligt en vagnlista från 1938 stod littera för följande:
Litt Max hjultryck kg Max bredd mm Ungefärligt antal sittplatser st
A 2100 2200 30
B 2600 2250 35
C 3150 2300 40
D 3600 2300 45
I en vagnförteckning från 1949 anges följande data för bussar 524 och 525 som nämnts ovan:
524 B
Hoppsan, där for svaret iväg innan det var klart. Jag gör ett nytt försök:
I en vagnförteckning från 1949 anges följande data för bussar 524 och 525 som nämnts ovan:
524 B 3055 2200 33
525 B 3055 2250 33
Hej! Jag skrev förut att chassinummer inte fanns, endast motornummer. Gäller självfallet Scania-Vabis som frågan här gäller. De andra fabrikaten hade som regel chassinummer vid denna tid,
Mvh Jan G
Hej! Motornumret ska vara 9883. Ulf S har kollat av sina anteckningar en gång till och såg då att han skrivit fel förra gången.
Mvh Jan G
Det frågades om det var någon skillnad mellan brännolja och dieselolja. Sedan dess har jag läst mig till att dieseloljan höll högre kvalitet än brännoljan.
Mvh Jan G