(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Stoppbock_Karsta_100619a.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Stoppbock_Karsta_100619b.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Stoppbock_Karsta_100619c.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Stoppbock_Karsta_100619d.jpg)
Om man bara ville återskapa Roslagsbanans gamla sträckning. ::) Häftigt det vore i så fall! ;D
Trevligt! På det här spåret har man åkt ett antal gånger innan nedläggningen 1981.
/Peter
Citat från: Andy91 skrivet 16 juli 2010, 20:39:01 PM
Om man bara ville återskapa Roslagsbanans gamla sträckning. ::) Häftigt det vore i så fall! ;D
Verkligen. Roslagsbanans vackraste sträckning sägs ha varit förbi sjön Sparren mellan Kårsta och Rö. Att bygga upp banan Kårsta-Rö-Rimbo är ju fullt möjligt rent fysiskt, och det handlar nog bara om pengar samt gammal prestige. De som rev bort järnvägen 1981 vill väl inte erkänna sitt misstag. Sen är ju 639:an ett hot då ju bussen (tyvärr) alltid går snabbare från Rimbo till Stockholm än vad tåget kommer att klara. Det skulle vara att man fick ökad lokal arbetspendling mellan Rimbo och Kårsta/Vallentuna i så fall, som idag ligger på nära noll pga att man måste åka buss via Danderyd, Stora Karby (eller undantagsvis Söderhall) för att ta sig mellan orterna.
Min rätt ouppnåeliga dröm är att efter man, sedan landstinget förlängt SL-delen av Roslagsbanan till Rimbo, lyckas dra järnvägen vidare genom byn på något märkligt sätt (tunnelbana?). Därefter knyter man ihop den med museijärnvägen som återuppbyggts Faringe-Knutby-Rånäs-Rimbo. Nu hyser jag inga större förhoppningar att kunna åka ångtåg från Stockholm Östra till Uppsala Östra via Rimbo-Faringe ens när jag gått i pension om 35-40 år, men det vore ju inte alls fel om det blev av. 8)
Håller helt och hållet med dig, Ersa. Jag saknar även tågförbindelse till Norrtälje, som ju också lades ned till slut österifrån Rimbo, närmare bestämt år 1969. Det går ju dock rykten om att Norrtälje kan kunna att återfå sin järnväg, dock med störst sannolikhet i form av pendeltåg från Sthlm C och Solna. Denna linje skulle enligt planerna då gå via Åkersberga och kusten och inte påverka Kårstalinjen, men likväl en annan ganska fin linje, nämligen Österskärslinjen, i absolut värsta fall hela. Nåväl, man snackar om att linjen till Norrtälje kan vara klar år 2030, men visst, vi har 20 år kvar och på både gott och ont så kan allt hända under den tiden. Den som lever får se, men jag föredrar nog en Roslagsbana. ;)
Hej!
Jag diskuterade denna sträcka med folk insatta i Stockholms spårtrafik och frågade hur det går med den beslutade återuppbyggnaden men fick svaret att för närvarande är en förlängning till Arlanda det som är aktuellt.
Hälsar
Ingemar
Kanske någon här som provat att vandra på banvallen mellan Kårsta-Rimbo? Det är väl en sträcka på cirka 1 mil, längs med sjön Sparren.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 16 juli 2010, 23:04:29 PM
Kanske någon här som provat att vandra på banvallen mellan Kårsta-Rimbo? Det är väl en sträcka på cirka 1 mil, längs med sjön Sparren.
/Peter
Jag har gått från Kårsta till Rö:
http://www.phbuss.se/fotogalleri/roslagsbanan_1310_2008/index.html (http://www.phbuss.se/fotogalleri/roslagsbanan_1310_2008/index.html)
Citat från: Patrik skrivet 19 juli 2010, 11:44:03 AM
Jag har gått från Kårsta till Rö:
http://www.phbuss.se/fotogalleri/roslagsbanan_1310_2008/index.html (http://www.phbuss.se/fotogalleri/roslagsbanan_1310_2008/index.html)
Trevligt, man tackar! :)
/Peter
Vissa saker tillhör tydligen allmänbildningen på detta forum. Som t.ex att ha vänt med ledvagn på Ellan (Singö) och ha promenerat Kårsta-Rö. Jag får väl ta tag i dessa saker framöver! ;)
Alternativet till en promenad vore att istället köra nån form av småträd- och slyröjningsmaskin på sträckan. 8)
Funderar även jag på en promenax nämda sträcka i augusti, om jag får tid över. ;)
/Peter
Hej!
Elände att jag är så fullt upptagen i augusti, hade varit trevligt att ha någon med sig "bortom yttersta stoppbocken".
Hälsar
Ingemar
Citat från: IngemarJ skrivet 20 juli 2010, 23:29:35 PM
Elände att jag är så fullt upptagen i augusti, hade varit trevligt att ha någon med sig "bortom yttersta stoppbocken".
Nån måste ju köra runt med bilen också. Annars ett elände att gå tillbaka samma väg för att hämta bilen man lämnat i Kårsta.
Iofs kan man ju ta tåget till Kårsta, gå till Rö station (ja, busshållplatsen heter så än idag), och därefter hoppas att det kommer en 639 mot Stockholm snart. Eller så gör man tvärtom. Buss till Rö station, 1 timme promenad söderut, och sen tåg till Stockholm. Snacka om heldag. :)
Själv håller jag ju på med en promenad längs VGJ och har promenerat till Vara hittills.
Hälsar
Ingemar
Som trodde att om man knatar banvall man åker tåg så långt det går i ena änden och sedan knatar till där man möter en buss tillbaka.
Citat från: IngemarJ skrivet 20 juli 2010, 23:44:14 PM
Som trodde att om man knatar banvall man åker tåg så långt det går i ena änden och sedan knatar till där man möter en buss tillbaka.
Visst kan man bara "dyka upp" i Rö och där vänta in första bästa buss, men jag skulle inte rekommendera det. Avgångarna söderöver på 625 & 639 förbi Rö är inte alltid regelbundna utan bör planeras lite förväg. Speciellt helger.
Sista gången Kvarne inte orkade planera sin bussresa från Roslagen i förväg fick han vänta i 40 minuter i Rimbo för att därefter åka "mjölkpallsbussen" 625 på gamla Norrtäljevägen till Danderyd. Det blev en rätt lång restid till Stockholms södra delar, vilket det muttrades om länge efteråt. ;D
Några små sakupplysningar ur minnet:
Kårsta - Rimbo 13 km
Kårsta - Rö 8 km
Järnvägslinjen gick mellan Kårsta och Rö genom skogen. Den enda väg som korsade järnvägen (bortsett från viadukten söder om Rö) var en ägoväg vid gamla hållplatsen Sparren. I övrigt var det rent; inte ens en skogsväg. Hur det ser ut nu vet jag inte, jag har inte varit där sedan sista tåget gick. :D
Huruvida Kårsta - Rö var den vackraste biten kan man diskutera. ;D
Vacker ja, men Marielund - Länna står sig väl så bra i jämförelse.
SI
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 21 juli 2010, 01:10:56 AM
Några små sakupplysningar ur minnet:
Kårsta - Rimbo 13 km
Kårsta - Rö 8 km
Då har vi följande kilometer till Östra station på dessa ställen, om jag räknat rätt:
Kårsta: 42, Rö: 50, Rimbo: 58
Skylten 48 fanns ju kvar mellan Sparren och Rö på Patriks bilder.