Jag har börjat fundera lite smått över dessa bussar nu, i lördags vägrade Arriva 7056 att starta, och turerna med den vagnen ställdes in, igår kväll vägrade 7044 att gå igång, så man inkallade bärgare för att dra bort den. Och nu i eftermiddags hände samma sak med 7045 att den vägrade starta.
Så är det något som är unikt för dessa bussar som alla är i samma serie, eller är det bara en slump att just dessa bussar vägrar att fungera? Det måste väl gå att göra nånting med dom, eftersom jag misstänker att de har något/några(?) år kvar i trafik innan de går till skrot, och även i vintras stod de ju uppkörda i snödrivor lite varstans längs linjerna och vägrade fungera.. Så är det någon som vet vad problemet är?
*Noterade även i morse att 70XX (likadan buss) körde till Arlanda med öppen motorlucka.
EDIT: Det är de gamla bussarna jag pratar om, de nyare OmniLink fungerar hur fint som helst.
Våra linkar har gått utan problem idag vad jag vet. En kokande OmniCity bara. Och då har vi tydligen de första linkarna som släpptes.
Okej, för annars stod 7045 med öppen motorhuv och tre personer som febrilt försökte få igång den vid 16-tiden idag, men de kanske lyckades med att få igång den då efter ett tag.. Men är det så att de äldre Omnilinkarna är problembarn? För varje gång någonting går snett så sitter man nästan uteslutande i en OmniLink...
Är väl så att dessa bussarna och även L94 orna har svårare att starta när det är varmt . Ju varmare det är ju värre är det . Hittils har jag inte råkat ut för att dom har strejkat men dom är ju några år nu , framförallt L94 orna ( Vestarna ) som skulle behöva bytas ut .
Citat från: Mikey skrivet 13 juli 2010, 16:43:47 PM
Jag har börjat fundera lite smått över dessa bussar nu, i lördags vägrade Arriva 7056 att starta, och turerna med den vagnen ställdes in, igår kväll vägrade 7044 att gå igång, så man inkallade bärgare för att dra bort den. Och nu i eftermiddags hände samma sak med 7045 att den vägrade starta.
Så är det något som är unikt för dessa bussar som alla är i samma serie, eller är det bara en slump att just dessa bussar vägrar att fungera? Det måste väl gå att göra nånting med dom, eftersom jag misstänker att de har något/några(?) år kvar i trafik innan de går till skrot, och även i vintras stod de ju uppkörda i snödrivor lite varstans längs linjerna och vägrade fungera.. Så är det någon som vet vad problemet är?
*Noterade även i morse att 70XX (likadan buss) körde till Arlanda med öppen motorlucka.
EDIT: Det är de gamla bussarna jag pratar om, de nyare OmniLink fungerar hur fint som helst.
Om det är etanoler skulle jag gissa på att problemet ligger i bränslet i kombination med den rådande värmen.
När det är väldigt varmt ute förångas etanolen lätt när motorn är avstängd och då finns det inget bränsle att starta motorn med.
Lösningen blir att pumpa fram nytt bränsle och försöka få motorn att svalna något om det går.
Detta är ett vanligt problem på äldre etanolscanior (L94:orna) och har hos Busslink lösts med en extra eftermonterad elektrisk bränslepump som kan köras oberoende av om motorn är igång eller inte.
Hur lösningen ser ut på "era" bussar vet jag inte, men det ser du troligen ganska snabbt.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 juli 2010, 21:45:32 PM
Om det är etanoler skulle jag gissa på att problemet ligger i bränslet i kombination med den rådande värmen.
När det är väldigt varmt ute förångas etanolen lätt när motorn är avstängd och då finns det inget bränsle att starta motorn med.
Lösningen blir att pumpa fram nytt bränsle och försöka få motorn att svalna något om det går.
Detta är ett vanligt problem på äldre etanolscanior (L94:orna) och har hos Busslink lösts med en extra eftermonterad elektrisk bränslepump som kan köras oberoende av om motorn är igång eller inte.
Hur lösningen ser ut på "era" bussar vet jag inte, men det ser du troligen ganska snabbt.
//Fredrik
Ja ånglåsen ställer ju till det. Jag har fått lära mig att man motverkar dessa med att inte slå av bussen direkt man stannat vid änden, utan låta den gå ett tag på tomgång först. På 4704-05-06 finns en speciell knapp, den står det specifikt att man INTE ska använda den om bussen är igång. Om jag inte minns fel.
Knappen finns där på Märstas vagnar också. Sen ska ju folk kunna använda den också.........