.....Einar Gustavssons Busstrafik i Mullsjö på kryssning i Stockholm idag
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/EFP143.jpg)
Mycket snyggt! Det gäller både bilden och bussen. :)
Oj detta var trevligt. Snyggt.
Hur många finns det av denna i Sverige??
Citat från: yngrot skrivet 12 juli 2010, 13:02:16 PM
Hur många finns det av denna i Sverige??
Enligt SBH finns endast denna.
I Augusti månad kommer två stycken Spica att levereras till Sennans Buss för kombinerad skola/linje och beställningskörning.
Citat från: jansson skrivet 12 juli 2010, 20:43:46 PM
I Augusti månad kommer två stycken Spica att levereras till Sennans Buss för kombinerad skola/linje och beställningskörning.
Trevligt. Tydligen har Sennans Buss blivit nöjda med Beulas. Får de nya samma färg som deras tidigare Beulas Aura?
Är Beulas något som kan ha en chans att bli allt vanligare i Sverige?
En kommer att vara länstrafikmålad (hallandstrafiken)och den andra i Sennans nya färger.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2010, 20:59:28 PM
Är Beulas något som kan ha en chans att bli allt vanligare i Sverige?
Ja, det finns det alla förutsättningar för. Ett gott rykte och numera också ett försäljningsbolag i Sverige (Mariestad). Sedan är Rex Knorr en mycket sympatisk person som det är lätt att få förtroende för. Han är också noga med eftermarknaden.
Denna var inte dum alls. Ska man tolka det faktum att den är byggd på Scania som att Beulas är en av dem Scania valt ut att få bygga på deras chassin eller har man återigen släppt på restriktionerna? Har även sett en del Scania Vest till norska marknaden under året trots rykten om att det skulle vara stopp med den kombinationen.
Citat från: Johan B skrivet 14 juli 2010, 16:33:20 PM
Denna var inte dum alls. Ska man tolka det faktum att den är byggd på Scania som att Beulas är en av dem Scania valt ut att få bygga på deras chassin eller har man återigen släppt på restriktionerna? Har även sett en del Scania Vest till norska marknaden under året trots rykten om att det skulle vara stopp med den kombinationen.
Det är inte sannolikt att man väljer Beulas eftersom man redan har samarbete med Irizar och varit tydliga med att detta skall fortsätta. Jag skulle snarare tro att det här liksom i Vest-fallen rör sig om chassier som är inköpta eller i vart fall beställda innan Scania bestämde sig för att upphöra med allt samarbete med ungefär två tredjedelar av de karossörer som hittills byggt mer eller mindre på Scania. Eller också har Scania ändrat sig ännu en gång. Man har kanske upptäckt att köparna tycker att Vest-karossen är viktigare än chassit den byggs på. Så det blir inte fler OmniExpress eller Lahti Scala sålda för att man låter bli att leverera till Vest.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2010, 21:07:23 PM
Eller också har Scania ändrat sig ännu en gång. Man har kanske upptäckt att köparna tycker att Vest-karossen är viktigare än chassit den byggs på. Så det blir inte fler OmniExpress eller Lahti Scala sålda för att man låter bli att leverera till Vest.
Helt rett tenkt, Staffan! Scania solgte nesten ingen busser i Norge etter at de kuttet ut Vest som karossør. De måtte derfor krype til korset og begynne å levere chassie til Vest igjen for å selge busser av betydning i Norge. Men hvor lenge det varer før Scania beslutter å endre sin praksis nok en gang (!) gjenstår å se. Ikke lett å bli klok på hvordan Scania tenker. De vet det kanskje ikke selv en gang?!?
Citat från: Inge Løvoll skrivet 15 juli 2010, 01:30:01 AM
Helt rett tenkt, Staffan! Scania solgte nesten ingen busser i Norge etter at de kuttet ut Vest som karossør. De måtte derfor krype til korset og begynne å levere chassie til Vest igjen for å selge busser av betydning i Norge. Men hvor lenge det varer før Scania beslutter å endre sin praksis nok en gang (!) gjenstår å se. Ikke lett å bli klok på hvordan Scania tenker. De vet det kanskje ikke selv en gang?!?
De senaste åren verkar de ha ändrat policy ungefär varje år.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2010, 08:52:17 AM
De senaste åren verkar de ha ändrat policy ungefär varje år.
Man skulle kanske försöka vara lite konsekvent ;) . Annars finns ju risken att kunderna tröttnar på att det velas och går över helt till andra chassin, t ex Irisbus.