Den här bussen har det talats lite om i olika trådar de senaste dagarna. Vid 9-tiden i morse hittade jag den i Tranemo. När jag återvände vid 17-tiden var den borta. Möjligen att den flyttats in i tvätthallen eller var ute på en provtur. Bussen är fortfarande registrerad på Rex Knorrs svenska bolag i Mariestad. Rex har sedan tidigare ett gott samarbete med Kjellgrens och brukar bland annat tvätta sina demobussar där.
(http://www.savenfjord.nu/orust_bxp_327_1.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/orust_bxp_327_2.JPG)
fräck buss.
Måste säga att västtrafiklacken gör sig bra även på dubbeldäckare.
Hoppas på att få se fler snart.
väntar bara på att sl kommer skaffa såna eller nyare ::)
det funkade förut varför funkar det inte nu :-X
Den gör sig bättre i Östraf!
Citat från: calken skrivet 08 juli 2010, 21:21:54 PM
Den gör sig bättre i Östraf!
håller med dig den här knänns lite "nacken" där bak :P
Trevliga bilder. Kul att se att konceptet med tvåvåningsbussar vinner terräng. :)
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.
Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.
Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...
//Jonas G
Inte bara prövas utan fem dubbeldäckare kommer rulla på linje 291 för Orusttrafikens räkning. Veolia är inte inblandade.
Riktigt lyckad färgsättning på en redan snygg bussmodell! :)
Var ska skönheten gå (för oss som inte är invigda på Västtrafiks linjenummer)?
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.
Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...
//Jonas G
Ser ut att vara 4,17 meters versionen precis som Ö-traf bussarna är.
//Niclas
Citat från: CS skrivet 09 juli 2010, 00:28:52 AM
Inte bara prövas utan fem dubbeldäckare kommer rulla på linje 291 för Orusttrafikens räkning. Veolia är inte inblandade.
Var det bara 291 och inte 290?
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:55:17 AM
Var det bara 291 och inte 290?
//Jonas G
290 och 291 ska dom användas på.
Citat
http://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/Goteborgs-stadstrafik-och-Goteborgs-regiontrafik-inklusive-pendeltag/Dubbeldackare-mellan-Goteborg-och-Ockero/
I augusti i år kan Västtrafiks resenärer åka dubbeldäckare mellan Göteborg och Öckerö. Enligt ett beslut från Västtrafiks styrelse ska fem ordinarie bussar på linjerna 290 och 291 mellan Göteborg och Öckerö ersättas med dubbeldäckarbussar. Högre komfort, bättre kapacitet och ökad framkomlighet är några av vinsterna med de nya bussarna.
De beställda dubbeldäckarbussarna ska ersätta ordinarie bussar som Orusttrafiken idag kör på uppdrag av Västtrafik på linjerna 290 och 291. Bussarna sätts i trafik från och med augusti 2010.
/Fredrik
Bussen i fråga försvann strax efter 9 för en demorunda.. Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri
Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2010, 05:19:42 AM
Bussen i fråga försvann strax efter 9 för en demorunda.. Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri
Dessa kommer inte att bytas ut efter fem år, utan följer med avtalet (nu är det ju ändå Orusttrafiken som fortsätter).
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:55:17 AM
Var det bara 291 och inte 290?
//Jonas G
Jo, det är även 290. Ville minnas Orusttrafiken bara körde någon enstaka tur på 290, men det rullar två omlopp på linjen.
Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2010, 05:19:42 AM
Bussen i fråga försvann strax efter 9 för en demorunda.. Men man undrar lite över ekomin i såna här vagnar priset är ju inte direkt lågt har hört ca 3.5 milj... ca 15000 mil per år och efter 5 år ska de bytas ut...Det känns som lite slöseri
Gick den vidare ut i landet? Rex Knorr brukar göra en turné för att visa upp sina bussar runt landet vid den här tiden på året. Förra året gjorde han den med en Beulas Glory.
För övrigt och OT: var det dig jag såg vid ratten på en 350 när jag svängde in i Tranemo från 27-an några minuter före klockan 9 i går?
vad finns det för nackdelar med en 2 vånings buss?
jag läste några fördelar av kgfj123
Citat från: the0fiskis skrivet 09 juli 2010, 10:39:29 AM
vad finns det för nackdelar med en 2 vånings buss?
jag läste några fördelar av kgfj123
Nackdelarna är väl att de tar lång tid vid lastning och lossning. De är dessutom vindkänsliga och olyckor har hänt när vinden fått fatt i en tvåvåningsbuss. Det är svårt för äldre och rörelsehindrade att ta sig upp på andra våningen och det kanske är där de enda lediga platserna finns. Bagagemängden är begränsad i normalutförandet vilket dock inte brukar ha så stor betydelse på en regionalbusslinje. Möjligen kan det bli problem på linjerna till Öckerö, där sommargästerna kan ha mycket med sig.
Så är det ju detta med låga passager. Så länge de håller sig till linjen och/eller föraren är uppmärksam är det dock ingen fara.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 11:19:31 AM
Bagagemängden är begränsad i normalutförandet vilket dock inte brukar ha så stor betydelse på en regionalbusslinje. Möjligen kan det bli problem på linjerna till Öckerö, där sommargästerna kan ha mycket med sig.
Framför allt är de väldigt svårlastade när det gäller bagage. Tumregeln för dubbeldäckare i privat expressbusstrafik (Ybuss m.fl) är att passagerarna
inte får hantera det egna bagaget, pga att det då blir totalt kaos. Med tanke på att folk kan skapa lite lätt kaos även på en vanlig Volvo B12M med bagagerum både fram och bak om de bara kastar in sin väska utan att lyssna på terminalvärdens instruktioner, så antar jag att en dubbeldäckares speciella bagagerum är ännu svårare att planera lastning av väskor i.
Många är de tillfällen då vanliga "enkeldäckade" bussar lastats i Stockholm och terminalvärdarna försöker få bagage till Norr- och Linköping fram, samt bagage till Jönköping, Borås och Göteborg bak. Väl framme i Norrköping är en avstigande jättearg för att dennes väska ligger i det bakre utrymmet under alla Borås- och Göteborgsväskor...
Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2010, 11:59:49 AM
Framför allt är de väldigt svårlastade när det gäller bagage. Tumregeln för dubbeldäckare i privat expressbusstrafik (Ybuss m.fl) är att passagerarna inte får hantera det egna bagaget, pga att det då blir totalt kaos. Med tanke på att folk kan skapa lite lätt kaos även på en vanlig Volvo B12M med bagagerum både fram och bak om de bara kastar in sin väska utan att lyssna på terminalvärdens instruktioner, så antar jag att en dubbeldäckares speciella bagagerum är ännu svårare att planera lastning av väskor i.
När det gäller de ersättningsbussar som går Göteborg-Trollhättan för Oslo-tågen under sommarens banavstängningar har gång efter annan kunnat konstateras att dubbeldäckarens bagageutrymme är fyllt efter 50 resenärer medan t ex en 9700HD klarar bagage för lika många resenärer som det finns sittplatser. Två lösningar finns på detta dilemma: att man räknar dubbeldäckaren som en vanlig buss och bara tar 50 resenärer eller att man kopplar på en släpkärra.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 12:11:31 PM
När det gäller de ersättningsbussar som går Göteborg-Trollhättan för Oslo-tågen under sommarens banavstängningar har gång efter annan kunnat konstateras att dubbeldäckarens bagageutrymme är fyllt efter 50 resenärer medan t ex en 9700HD klarar bagage för lika många resenärer som det finns sittplatser. Två lösningar finns på detta dilemma: att man räknar dubbeldäckaren som en vanlig buss och bara tar 50 resenärer eller att man kopplar på en släpkärra.
jag har funderar ibland om varför nästan bara dubeldäckare har släppvang nu fick jag svaret tack ;D
ibland får man svar utan att fråga ;)
Citat från: the0fiskis skrivet 09 juli 2010, 12:13:33 PM
jag har funderar ibland om varför nästan bara dubeldäckare har släppvang nu fick jag svaret tack ;D
ibland får man svar utan att fråga ;)
Släpvagn blir alltmer vanligt också på vanliga bussar som kör inköpsresor till Tyskland. För en vanlig rundresa på en vecka eller 10 dagar i Europa räcker det ordinarie bagageutrymmet men inte om var och en skall köpa ut 75 kilo hos Calles.
Tack för denna fina och intressanta bild!
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 juli 2010, 00:03:11 AM
Den ska väl prövas på linje 290 (som delas mellan Veolia och Orusttrafiken) är det tänkt.
Med tanke på att bussens höjd är drygt 4 m undrar jag över fria höjden under kommandobryggan på Hönöledens färjor. Men det borde väl vara en bit över...
//Jonas G
VV färjorna till Öckerö och Björkö har "frihöjd" dvs över 4.50 i lastbilsfilen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 08:35:20 AM
Gick den vidare ut i landet? Rex Knorr brukar göra en turné för att visa upp sina bussar runt landet vid den här tiden på året. Förra året gjorde han den med en Beulas Glory.
För övrigt och OT: var det dig jag såg vid ratten på en 350 när jag svängde in i Tranemo från 27-an några minuter före klockan 9 i går?
Det borde varit jag för jag körde 8.49 från Tranemo mot Borås...
Från det ena till det andra..Mycket snygg buss som gör sig bra i blå kostym :)
En annan grej är vad jag hörde häromdagen..Att Sandarna Transporter skall bemanna bussarna
på linje 290-291..
Kan någon bekräfta lr dementera ???
Där också?
Bara man inte ska ha bussarna själva också som på Blå Express
Man kan ju undra hur det är tänkt ???
Dock är det som sagt bara ett rykte...Är väldigt förvånad om Orusttrafiken skulle
lägga ut sin trafik på nån underentreprenör,och dessutom denna typen av trafik..
Blir det Beulas Jewel till kr uppland när de tar över all trafik? För de skulle visst köra uppsala-enköping-västerås med dd-bussar?
Lite OT. Fina bilder annars på en läcker buss! :)
//Jacob
Var finns bagageutrymmet i den här bussen, och vad är det som gör det krångligt?
Citat från: SimonB skrivet 11 juli 2010, 00:57:06 AM
Var finns bagageutrymmet i den här bussen, och vad är det som gör det krångligt?
Bagagerummet är placerat ovanpå bakaxlarna och det krångliga är att man måste lyfta väskorna 1,5meter för att få in dom och vara lite noggrann när man lastar så att allt får plats. Sen gäller det ju att få in prylarna i rätt ordning för hur dom ska lastas ur.
Kör man turister så kan det vara ett "litet" projekt att få lasset rätt inför en avlastning upp genom Sverige med åtta tio hållplatser. På linje så lär det väl inte bli så mycket bagage men kanske en och en annan cykel och det lär bli intressant att se när den ska lastas i ett DD bagage.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 10 juli 2010, 19:58:12 PM
Från det ena till det andra..Mycket snygg buss som gör sig bra i blå kostym :)
En annan grej är vad jag hörde häromdagen..Att Sandarna Transporter skall bemanna bussarna
på linje 290-291..
Kan någon bekräfta lr dementera ???
Inte för Orusttrafiken i alla fall. I så fall är det åt Veolia och de bussar dom kör på linje 290 med utgångspunkt Göteborg. Det avtalet går ut nästa sommar och då tar Orusttrafiken över även dom turerna med ytterligare dubbeldäckare.
Citat från: Mattias Andersson skrivet 10 juli 2010, 22:23:27 PM
Man kan ju undra hur det är tänkt ???
Dock är det som sagt bara ett rykte...Är väldigt förvånad om Orusttrafiken skulle
lägga ut sin trafik på nån underentreprenör,och dessutom denna typen av trafik..
Orusttrafiken har sedan länge sin trafik på Öckerö utlagd på underentreprenad hos Öckeröbussarna och det är också dom som kommer köra dubbeldäckarna från augusti. Bussarna kommer också stå på Öckerö.
Citat från: CS skrivet 11 juli 2010, 04:10:45 AM
Inte för Orusttrafiken i alla fall. I så fall är det åt Veolia och de bussar dom kör på linje 290 med utgångspunkt Göteborg. Det avtalet går ut nästa sommar och då tar Orusttrafiken över även dom turerna med ytterligare dubbeldäckare.
Orusttrafiken har sedan länge sin trafik på Öckerö utlagd på underentreprenad hos Öckeröbussarna och det är också dom som kommer köra dubbeldäckarna från augusti. Bussarna kommer också stå på Öckerö.
Visst ja! Det kommer jag ihåg nu att dem kör som underentreprenör därute.
Ok,då vet jag! Tackar för svaren på mina frågor :)
Men där bemannar man väl bara bussarna
Citat från: Mattias Andersson skrivet 10 juli 2010, 22:23:27 PM
Man kan ju undra hur det är tänkt ???
Dock är det som sagt bara ett rykte...Är väldigt förvånad om Orusttrafiken skulle
lägga ut sin trafik på nån underentreprenör,och dessutom denna typen av trafik..
Orust la ju ut nästan allt i Jönköping på Underentreprenörer så det skulle inte vara förvånande alls.
Vad är det för vits med att lägga ut körning på underentreprenad??
Citat från: bisquit skrivet 12 juli 2010, 15:53:13 PM
Vad är det för vits med att lägga ut körning på underentreprenad??
Man slipper investera i nya bussar, den gamla entreprenören kanske gärna kör lite billigare med dom bussarna dom redan har!