(http://img413.imageshack.us/img413/2858/img8959r.jpg) (http://img413.imageshack.us/i/img8959r.jpg/)
(http://img696.imageshack.us/img696/2954/img8960w.jpg) (http://img696.imageshack.us/i/img8960w.jpg/)
(http://img683.imageshack.us/img683/8413/img8970c.jpg) (http://img683.imageshack.us/i/img8970c.jpg/)
Äntligen får man se de snygga snea fönstren på volvo igen! De finns på de större volvobussarna i Säffle/Åmål, det känns lite spektakulärt med dem sådär än att allt ska vara rektangulärt och tråkigt. Trendbrytande skall det vara!
Citat från: Thomas Björkroth skrivet 08 juli 2010, 00:09:14 AM
Äntligen får man se de snygga snea fönstren på volvo igen! De finns på de större volvobussarna i Säffle/Åmål, det känns lite spektakulärt med dem sådär än att allt ska vara rektangulärt och tråkigt. Trendbrytande skall det vara!
Lite Drögmöller över det hela. Var tog dom vägen förresten?
Haha, det ÄR ju Drögmöller. Stämmer infon som köpte Volvo upp Drögmöller och just 9900 är en sådan "kopia"
Citat från: buskörare skrivet 08 juli 2010, 00:17:33 AM
Lite Drögmöller över det hela. Var tog dom vägen förresten?
Haha, det ÄR ju Drögmöller. Stämmer infon som köpte Volvo upp Drögmöller och just 9900 är en sådan "kopia"
På bilden ser vi den gamla 9900:an som tillverkades av Volvo i den f.d. Drögmöllerfabriken i Tyskland. Den fabriken lades dock ner och även denna typ av karossmodell. Märket "9900" övertogs därefter av en helt ny bussmodell, även den med teatergolv (sneda fönster) fast som designmässigt ser ut som en 9700.
Här finns bilder på dagens Volvo 9900:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35448.0
Strandbergs har (hade) en MAN-van Hool som de kör beställning åt Thermoresor.Företaget tog förra året över Ljungby och kallar sig numera Strandberg-Ljungby Buss AB. Bussföretaget drivs av två söner och resedelen S&S resor av mamman.
De har även Wum 488 i stallet F.d PTS Volvo 9700.
/Lennart
Citat från: S Svensson skrivet 08 juli 2010, 17:37:22 PM
Strandbergs har (hade) en MAN-van Hool som de kör beställning åt Thermoresor.Företaget tog förra året över Ljungby och kallar sig numera Strandberg-Ljungby Buss AB. Bussföretaget drivs av två söner och resedelen S&S resor av mamman.
Det var redan 2008 som Henrik och Roger Strandberg tog över Ljungby Buss och bildade Strandbergs Ljungby Buss AB. Firman S & S Resor ägs alltjämt av deras mamma Ingela Strandberg och en eller ett par bussar är registrerade på henne. Företagen samarbetar naturligtvis tack vare släktskapet men är i övrigt två helt olika företag. Båda finns i Falkenberg.
Den nämnda van Hoolen torde vara EEE459, som Strandbergs Ljungby Buss övertog från S & S Resor. Det är ett helbygge van Hool T917 Astron. Jag vet inte vad är det för motor men det är mycket möjligt att det är MAN.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 07 juli 2010, 23:35:19 PM
(http://img413.imageshack.us/img413/2858/img8959r.jpg) (http://img413.imageshack.us/i/img8959r.jpg/)
(http://img696.imageshack.us/img696/2954/img8960w.jpg) (http://img696.imageshack.us/i/img8960w.jpg/)
(http://img683.imageshack.us/img683/8413/img8970c.jpg) (http://img683.imageshack.us/i/img8970c.jpg/)
Och det bästa är att detta kunde ha hänt.
I mitten på 80 talet förhandlade Setra om att få köpa motorer från Volvo för Mercedes hade börjat strypa leveranserna.
Samma tid levererade Scania till Neoplan.
/M
Citat från: M skrivet 08 juli 2010, 19:54:48 PM
Och det bästa är att detta kunde ha hänt.
I mitten på 80 talet förhandlade Setra om att få köpa motorer från Volvo för Mercedes hade börjat strypa leveranserna.
Samma tid levererade Scania till Neoplan.
/M
Även Volvo levererade till Neoplan. Bland annat köpte Interbus ett antal Volvo B12B med Cityliner-kaross. Setra med Scania-motor har det också funnits några stycken i Sverige. Bland annat hade Wärnelius Buss en sådan.
Vilka fler än Interbus köpte Neoplan med Volvodrivlina?
Var inte det ett önskemål från Volvo som är en stor kund hos Interbus att drivlinan skulle vara Volvo.
/Lennart
"Som trivdes med att köra plockoplan"
Citat från: groenis skrivet 09 juli 2010, 01:15:43 AM
Vilka fler än Interbus köpte Neoplan med Volvodrivlina?
Var inte det ett önskemål från Volvo som är en stor kund hos Interbus att drivlinan skulle vara Volvo.
/Lennart
"Som trivdes med att köra plockoplan"
Det var bara Interbus som köpte dem som nya. Men sedan hamnade de hos många bussbolag som begagnade.
Jo, det var ett önskemål från Volvo att det skulle vara deras motor och drivlina i bussarna som gick för dem, medan de i övrigt kunde acceptera Neoplan. Man hoppades också på att kombinationen skulle kunna gå hem hos andra köpare men så valde man ju att satsa på egenbyggda turistbussar som 9700 i stället.