Volvo lägger nästa år ned tillverkningen av 8500 och 8700 och satsar i stället på den nya 8900.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2010, 19:17:00 PM
Volvo lägger nästa år ned tillverkningen av 8500 och 8700 och satsar i stället på den nya 8900.
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/
Då var det ju nästan en liten aning onödigt att byta front på dagens 8500 året innan den försvinner.
Därmed försvinner alltså
"Säffle 8500" och
"Carrus 8700" och ersätts av en helbyggd ren "Volvo 8900".
Att den inte kommer att tillverkas hos Carrus i Finland var inte överraskande, men ändå lite tråkigt för finnarna.
Och man undrar ju vidare om även dagens 9700 kommer att "drabbas av" denna nya design.
Dette er en del af Volvo's nye strategi der bliver kaldt "one bus concept".
Volvo B12BLE bliver snart erstattet af B11RLE som den vistnok kommer til at hedde, og indenfor nær fremtid forsvinder B7RLE og B9R.
Vi skal nok vende os til i fremtiden, at busmodeller lever kortere og kortere tid i produktion.
Inte så överraskande då man "konkurerrar med sig själv" med två så snarlika modeller.
Citat från: Walter skrivet 07 juli 2010, 21:43:44 PM
Inte så överraskande då man "konkurerrar med sig själv" med två så snarlika modeller.
Samt att 8700:an för det mesta upplevdes som bättre byggd än 8500:an, om man jämförde dem i samma utförande i samma längd, t.ex B12BLE 6x2. Att bygga två olika karosser bredvid varandra kan inte vara effektivt i längden.
Citat från: Ersa skrivet 07 juli 2010, 22:11:32 PM
Samt att 8700:an för det mesta upplevdes som bättre byggd än 8500:an, om man jämförde dem i samma utförande i samma längd, t.ex B12BLE 6x2. Att bygga två olika karosser bredvid varandra kan inte vara effektivt i längden.
Det hela var väl mest en efterleva och kan väl ses som en övergångsperiod sen man köpt upp Carrus och Säffle?
Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??
Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2010, 22:42:21 PM
Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??
Ja.
CitatFronten och bakmodulen är tillverkade av stål som bland annat har den fördelen att det är lätt att forma till en snygg design.
Och varför gör man då en så fruktansvärt ful modell om de är enkelt att göra en snygg?? ::)
Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2010, 22:42:21 PM
Ja men varför la de ner krut på 8500 när den ändå är på väg bort?? Eller är det för att vänja oss vi den nya fronten??
Den nya fronten på 8500 är väl just den som 8900 skall ha? Därmed är ju inte det arbetet bortslängt, snarare så kanske man effektiviserar produktionen av 8500 genom att ta in en del element från 8900 direkt.
/Måns
Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?
Vi kan väl hoppas att 8900 får värmesysten från 8700 för det ger mycket mer värme än 8500 samt att även A-C ger bättre kyla i 8700
Citat från: AO skrivet 07 juli 2010, 23:31:09 PM
Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?
Jag har ingen som helst insyn, men förhoppningsvis kommer två ledvagnsmodeller. En med mittmotor a'la B9S och även en "pusher" med bakmotor. Den eventuella pushern med bakmotorn får gärna för mig finnas både som låggolvare, lågentré, samt normalgolvare.
Citat från: AO skrivet 07 juli 2010, 23:31:09 PM
Det nämns inget om ledvagnar. Men det kommer man väl fortsätta att tillverka, eller?
Res och Trafikforum (http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=122855) skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?
Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum (http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=122855) skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?
Yesss och nej, hoppas inte facelift där tack
Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum (http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=122855) skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?
Står ju i artikeln att även B9S kommer att få det nya fejset och den nya förarplatsen.
Oj oj oj, ja ja, Detta skulle jag vilja se hur en B9S skulle se ut...
Flere detaljerede billeder kan ses her:
http://infobus.pl/text.php?from=main&id=33929 (http://infobus.pl/text.php?from=main&id=33929) ;)
Bagenden er faldet noget heldigere ud end fronten, synes jeg!
Den er jo næsten pæn, hvis man ser den bagfra :-) Den ligner lidt en kombi af en Scania OmniLink (rundt om lygterne), en Volvo 8700 (bagruden og linjenummerskiltet) og en Mercedes Citaro (den meget firkantede form).
Citat från: Milling skrivet 11 juli 2010, 00:08:02 AM
Den er jo næsten pæn, hvis man ser den bagfra :-) Den ligner lidt en kombi af en Scania OmniLink (rundt om lygterne), en Volvo 8700 (bagruden og linjenummerskiltet) og en Mercedes Citaro (den meget firkantede form).
Jeg synes nu der er ret meget OmniExpress over bagruden, men ja, det er ret Citaro-agtigt med de bagerste sideruder, og den sorte lakering.
Citat från: MrX skrivet 10 juli 2010, 01:04:50 AM
Res och Trafikforum (http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=122855) skriver om det också. Där framgår att b9s 8500 kommer leva vidare, kanske får den en facelift den med så småningom?
Står att ledbussen kommer att få samma front...
dock nämner man inte om de kommer en gasmotor också, vilket jag hoppas, så jag slipper köra tysk/polskt...
Citat från: homer skrivet 11 juli 2010, 01:32:06 AM
Står att ledbussen kommer att få samma front...
dock nämner man inte om de kommer en gasmotor också, vilket jag hoppas, så jag slipper köra tysk/polskt...
En bullrig gasmotor i en B9S? En mycket mer bullrig buss än dagens B9S således. Ingår hörselskydd i så fall? ::)
Citat från: Ersa skrivet 11 juli 2010, 02:15:06 AM
En bullrig gasmotor i en B9S? En mycket mer bullrig buss än dagens B9S således. Ingår hörselskydd i så fall? ::)
Allt för att slippa driv på leden vettdu! 8)
När jag sett på bilder kan jag säga att så här ser faceliftade 8500 ut på förarplatsen och även invändigt. Tyvärr får jag säga för den förarplatsen är betydligt mindre än dagens 8500 och förargrinden täcker ej trappsteget vilket ger kallras till föraren och förarfönster är enbart enkelglas med värmetrådar en bart vid spegeldelen... Så man undrar lite vad Volvo menar när de gjort enligt vad förare önskar sig och med god ergonomi...
Citat från: yngrot skrivet 11 juli 2010, 05:31:53 AM
När jag sett på bilder kan jag säga att så här ser faceliftade 8500 ut på förarplatsen och även invändigt. Tyvärr får jag säga för den förarplatsen är betydligt mindre än dagens 8500 och förargrinden täcker ej trappsteget vilket ger kallras till föraren och förarfönster är enbart enkelglas med värmetrådar en bart vid spegeldelen... Så man undrar lite vad Volvo menar när de gjort enligt vad förare önskar sig och med god ergonomi...
Pratat med busförare i mellaneuropeiska länder ;) ::) Tycker fö att helheten blev bättre nu med en bakdel lika futuristisk som fronten. Fortfarande en bit kvar till snygg dock. Efter en provtur i 8500 face som har inredningen gemensam kan dock sägas att byggkvaliteten verkar vara riktigt bra. Går tyst som en Carrus, hoppas bara det förblir så efter några mil.