...sågs idag vid Slussen. Första av dessa att rulla i trafik i Stockholm?
Japp!
Den och 5143 kom i trafik för snart 10 dagar sedan!
Verkar ganska trevliga och fräscha vid en snabb provkörning igår.
vad är det för en buss, för oss som inte vet ??
5156 RGG 598 Boggie Volvo B10BLE-72B Säffle 2000 NewLook 1-1-0 2000
:-)
tackar. Jag förmodrar att det är en fd blekingevagn :) ?
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5100/Swebus_5156_Sparbanksgatan_Solvesborg_060519.jpg)
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5100/Swebus_5156_RGG598_Angelholm_061019c.jpg)
ja de va de. tack för bilderna på sveriges snyggaste modell :D
Citat från: Claus Frost skrivet 09 september 2007, 16:33:13 PM
5156 RGG 598 Boggie Volvo B10BLE-72B Säffle 2000 NewLook 1-1-0 2000
:-)
numera 1+1+1
Citat från: MattiasJ skrivet 09 september 2007, 17:00:32 PM
ja de va de. tack för bilderna på sveriges snyggaste modell :D
Helt klart trevligt utseende ja. Men inga höjdare att åka lite längre i.
"Skrammeldosa" kallas dom visst här uppe...
/K
Dom är iaf. bättre ihopskruvade än sin efterföljare i mitt tycke...
/Fredde
Citat från: homer skrivet 09 september 2007, 17:52:18 PM
numera 1+1+1
Er hele serien 5143-5175 bygget om til 1+1+1 ?
:-)
5172 er fortsatt 1-1-0
Citat från: Claus Frost skrivet 09 september 2007, 19:27:22 PM
Er hele serien 5143-5175 bygget om til 1+1+1 ?
:-)
Nej bara dom som ska till Stockholm
Og er der nogen der ved hvilke vogne der skal det ?
:-)
5141-Björknäs
5142-Concordia Bus Fleet
5143-Björknäs
5144-Concordia Bus Fleet
5145-Björknäs
5146-Fordonsavdelningen
5147-Björknäs
5148-Björknäs
5149-Björknäs
5150-Björknäs
5151-Björknäs
5152-Björknäs
5153-Björknäs
5154-Fordonsavdelningen
5155-Björknäs
5156-Björknäs
5158-Björknäs
5160-Fordonsavdelningen
5165-Fordonsavdelningen
5166-Björknäs
5167-Björknäs
5168-Fordonsavdelningen
5169-Björknäs
5170-Björknäs
5171-Björknäs
5172-Fordonsavdelningen
5173-Tyresö
5174-Tyresö
5175-Tyresö
Nån som vet ödet för de utan placering?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 september 2007, 21:52:17 PM
Nån som vet ödet för de utan placering?
Tja 5150 som ska till Björknäs står ju fortfarande Blekingelackad i Jönköping så det kanske blivit ändrade planer? Tillhör dock av Björknäs i CBR
(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNKMOOIRFMFOC0&storlek=)
Så här vacker blev i alla fall 5156. Man har gjort ett mycket snyggt jobb med sista bakdörren, tyvärr verkar gardinerna har kommit på avvägar under flytten...
Omdömmet jag kan ge under den korta provkörning jag gjorde var positivt. En klassiskt slö B10B med Voith, däremot var det mindre skrammel i denna än motsvarande vagnar i 47-serien. Lite kan nog skyllas på färre antal mil, men även tyget i taket tystar ner knarrandet.
Tja, det blev inte så illa faktiskt. Tycker det är lite synd med den lackerade kanten högst upp på främre delen, det hade passat bättre med glas hela vägen upp alternativt svart som Skåne-bussarna har. Men det är ju en smaksak.
Frågan har garanterat varit uppe tidigare, men vad är poängen med kravet på 1-1-1 dörrställning? Är passagerarflödet på de linjer som avses så högt att det krävs mer än ett avstigningsställe i bussen? Att man beställer nya bussar med den extra bakdörren är en sak, men att behöva bygga om begagnade bussar med en extra dörr känns spontant lite onödigt...eller?
47XX vagnarna har mindre fönster på 3:e dörren, där är fönstrets nedre del i höjd med övriga rutor, sen är de synd att man inte har bytit 2:a rutan vid dest. skylten
Citat från: homer skrivet 10 september 2007, 11:42:13 AM
47XX vagnarna har mindre fönster på 3:e dörren, där är fönstrets nedre del i höjd med övriga rutor, sen är de synd att man inte har bytit 2:a rutan vid dest. skylten
Ja, man fick väl ett fönster över per buss. Lätt gjort att byta, när man ändå hade bussen inne på verkstaden.
Immiga fönster är en styggelse.
Och vart har vi SL-loggan på våra nya vagnar? ::) ;D Tackar han där uppe för att det inte sitter ett sådant i fronten, klart mycket trevligare och mer stilrent såhär :)
/Fredde