(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704b.jpg)
Självklart blir det ju den äldsta vägen man puttrar på, söderut från Uppsala.
Gamla Rikstretton mot Stockholm närmare bestämt.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704c.jpg)
Detta skärmtak måste ju vara de sista resterna av en gammal mack. Någon som vet mera?
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704d.jpg)
Broöppning i Erikssund har jag inte varit med om tidigare, men på denna resa prickade jag in den.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704e.jpg)
Hade jag kört en aning långsammare hem hade jag även prickat in en öppning på hemvägen också, då lamporna började blinka i backspeglarna efter överfart.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704f.jpg)
Här har glada resenärer släppts av på Uppsala C.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704g.jpg)
En runda inne på depån innan parkering.
Nice! ;) Var det du som körde denna tur?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 juli 2010, 20:19:00 PM
Nice! ;) Var det du som körde denna tur?
Javisst. Att köra kortturer som utgår från Uppsala passar ju perfekt. :)
Sådant gillar vi Ersa :)
Jag fick intrycket att TGOJ 10 (FOM210) har en lägre invändig ljudnivå från motorn är BSBV 28 (FNT548). Vad kan det bero på i så fall? Båda är ju Scanior med frontmotorer och SKV-karosser, och är bara tre årsmodeller från varandra.
Jag tror att de nyare BF76/SKV var bättre tätade kring förarplatsen. Jag har nämligen märkt samma sak. Titta ned på golvet i 28:an så ser Du direkt ned mot gatan i spalter och spakgenomföringar! Inte undra på att ljud läcker in!
Dessutom har BSBV 28 inget huvtäcke, detta plockades bort av rättrogna som vill ha maximal volym på D11:an.
Trevlig lite tur du gjorde och Apan var lycklig han oxå precis som husse ;D
Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2010, 20:13:00 PM
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/FOM290_U_100704c.jpg)
Detta skärmtak måste ju vara de sista resterna av en gammal mack. Någon som vet mera?
Det är en gammal BP-mack. Den har inte varit i drift på minst 30 år nu. Redan i början på 1980-talet såg det ut på det här sättet. Taket påstås vara K-märkt. Macken hade givetvis sin storhetstid då detta var E4/Riksväg 13. Alldeles vid bron ligger ytterligare en nedlagd mack. Den var i drift in en bit in på 200-talet. Den tillhörde Uno-X. Den är betydligt mer bevarad. Det var meningen att den skulle vara i drift länge men föreståndaren gick i pension. Det lär ha varit Sveriges äldsta mack när den var i drift. Båda dessa mackar härstammar från 1920-talet då Flottsundsbron blev klar. Om man åker över bron från Uppsala och tittar till höger kan man se resterna från den gamla bron som användes före den nuvarande. Där finns också kvar en stuga där brovakten bodde i då bron var i drift