Vill påpeka att när jag körde nattpass i lördags så fick jag bussbyte på Heden eftersom Volvo var oskattade. Så jag fick köra Scania nästan hela passet
Nu till min åsikt om Scaniabussarna: Väldigt obekväma att köra är första åsikten, handen halkar iväg väldigt ofta vid svängning, stolen är helt ok, de hängande pedalerna är jobbiga, ingen cd stereo som fungerar dvs locket kan inte öppnas med knapptryckning, irriterande pip om man inte har bältet påsatt.
Så man kan säga detta: Jag gillar inte Scaniabussarna till 1 öre. Volvobussarna känns betydligt bätte att köra, enda negativa med Volvobussarna är att de har stereon där uppe men tack o lov så finns rattknappar och det sista negativa är att när man ansätter parkeringsbromsen med driven eller reversen aktiverad så börjar varningsljudet att ljuda. Men Volvo vinner ronden med bussarna faktiskt, gäller även B9S som Veolia har mot deras Scania 3871-3873 + 820!
Citat från: Bussgubben skrivet 05 juli 2010, 13:26:29 PM
och det sista negativa är att när man ansätter parkeringsbromsen med driven eller reversen aktiverad så börjar varningsljudet att ljuda.
Medhåll där. Otroligt irriterande att inte kunna göra som man är invand i säkerhetstänkandet från körskolan, dvs först lägga i D-läget och därefter släppa på parkeringsbromsen. Om varningsljudet bara kunde tystna automatiskt direkt när parkeringsbromsen släpps hade det varit bättre, men nu tvingas man i farten försöka trycka på en knapp där uppe för att få tyst på eländet. Varför man placerar återställningsknappen i taket övergår mitt förstånd. Sätt den på vänster panel så den är lätt att nå under körning. Samma sak när man stannar. Drar man åt handbromsen innan man har lagt ur växeln börjar det tjuta igen. :(
Men jag har för mig att även detta är en fråga om hur man specar bussen inför beställning. Man kan alltså få en buss utan varningsljudet när D-läget och parkeringsbromsen är aktiverad, bara man säger till om detta vid beställningen från Volvo.
Vad är det med Volvo och knappar i taket? Det här med knappar i taket på Volvo för mig även att tänka på 9700 och den idiotiska lösningen att ha strömbrytarna för stoppknapparna samt dörrbromsen innanför en lucka som inte går att nå under körning. Upptäcker för sent man att stoppknapparna är avaktiverade måste man stanna bussen, kliva upp från stolen, öppna en lucka (om den är olåst) och innanför den en annan lucka. Därefter kan du se och ändra läge på knapparna för stoppsignalen samt dörrbromsen. Att man från förarplatsen inte ens visuellt kan se om dörrbromsen är på eller avslagen känns inte säkert.