(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5622_Danderyds_sjh_2010070.jpg)
Här kommer några bilder tagna på Norrorts-/Roslagsbussar under juli. Busslink 5622 tror jag inte tidigare har visats i sin nya röda färgsättning här på Bussnack.
Jag kan nämna att i samma serie har vagnarna 5631 och 5632 under sommaren flyttats från Handen till Täby. Än har inte Handens Volvo 8500-ledvagnar (5687-5692) flyttats till Täby.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_6034_Danderyds_sjh_2010070.jpg)
Under sommartid har Norrtälje turer på Norrortslinje 628 mellan Danderyd och Margretelund. Här är vagn 6034 som ursprungligen till Täby 2009 och flyttades sedan till Handen och därefter till Norrtälje.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Fridstroms_9025_Danderyds_sjh_20100.jpg)
Under sommartid trafikerar Fridströms Busstrafik Danderydslinje 602. Här ser vi en Vest-buss på linje 602V.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL-display_Tekniska_hogskolan_20100.jpg)
Under sommartid trafikerar linjerna 634 och 637 Stockholm, Tekniska högskolan. Fredagsturen på linje 634 mot Blidö trafikerades av Täbys 5636. Linje 637 mot Grisslehamn kl. 15:45 kördes med Täbys 6329.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5755_Tekniska_hogskolan_20.jpg)
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5731_Tekniska_hogskolan_20.jpg)
Jag har märkt att en del av Norrtäljes Carrus Vega-bussar körde med öppen frontlucka i sommarvärmen. Kan det bero på att man vill kyla ner något?
Minst tre bussar körde med öppen lucka vid fototillfället: 5731, 5755 och en som jag inte tog bild på och som jag inte minns inv.nr. på.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2010, 07:35:30 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL-display_Tekniska_hogskolan_20100.jpg)
Under sommartid trafikerar linjerna 634 och 637 Stockholm, Tekniska högskolan. Fredagsturen på linje 634 mot Blidö trafikerades av Täbys 5636. Linje 637 mot Grisslehamn kl. 15:45 kördes med Täbys 6329.
En annan sommar-sträckning är ju 639 som går hela vägen Stockholm-Öregrund (ca 15 mil) vid 15:00. Förmodar att det är en Hallstavik-buss som kör detta.... /Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 03 juli 2010, 09:45:03 AM
En annan sommar-sträckning är ju 639 som går hela vägen Stockholm-Öregrund (ca 15 mil) vid 15:00. Förmodar att det är en Hallstavik-buss som kör detta.... /Fredde
Ja, även 639 har förlängd linjesträckning sommartid. Har sett en tur från Öregrund och har för mig att det var en Rimbovagn (6315).
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2010, 07:35:30 AM
Jag har märkt att en del av Norrtäljes Carrus Vega-bussar körde med öppen frontlucka i sommarvärmen. Kan det bero på att man vill kyla ner något?
Minst tre bussar körde med öppen lucka vid fototillfället: 5731, 5755 och en som jag inte tog bild på och som jag inte minns inv.nr. på.
Hur det är med den idag rätt ålderstigna Vegan minns jag inte, men nyare Volvobussar har en indikator som varnar för öppen ramplucka. Men på både äldre och nyare vagnar ska en startspärr finnas som gör att man kan få igång en buss med öppen frontlucka. Antagligen för att man inte ska kunna backa iväg från rampen med anslutna kablar.
Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2010, 11:21:31 AM
Hur det är med den idag rätt ålderstigna Vegan minns jag inte, men nyare Volvobussar har en indikator som varnar för öppen ramplucka. Men på både äldre och nyare vagnar ska en startspärr finnas som gör att man kan få igång en buss med öppen frontlucka. Antagligen för att man inte ska kunna backa iväg från rampen med anslutna kablar.
Intressant. Om Vega-bussarna har spärr kanske de går att stänga av om man av någon anledning skulle behöva köra med öppen lucka.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 juli 2010, 09:25:26 AM
Intressant. Om Vega-bussarna har spärr kanske de går att stänga av om man av någon anledning skulle behöva köra med öppen lucka.
Ja eller också starta motorn först å sedan öppna luckan,har aldrig sett någon buss som stannat om man öppnar luckan iallafall. ;)
Citat från: j-a skrivet 05 juli 2010, 23:57:24 PM
Ja eller också starta motorn först å sedan öppna luckan,har aldrig sett någon buss som stannat om man öppnar luckan iallafall. ;)
Sant! Det är också en variant. :)
Luckan kan förvisso tjäna som ett bord för kaffekoppen under raster, om man har med sig en uppfällbar stol sommartid, men det finns ingen anledning att avsiktligt ha den öppen under körning. Jag tror som Lars att det är "motstånden" i gångjärnen som håller på att ge upp. Är det gasfjädrar på dessa?
Citat från: Ersa skrivet 06 juli 2010, 15:34:40 PM
Luckan kan förvisso tjäna som ett bord för kaffekoppen under raster, om man har med sig en uppfällbar stol sommartid, men det finns ingen anledning att avsiktligt ha den öppen under körning. Jag tror som Lars att det är "motstånden" i gångjärnen som håller på att ge upp. Är det gasfjädrar på dessa?
Tror ni man kan ringa till garaget och fråga kanske. Också nyfiken. Ser helcrazy ut.
På de Vega som B-L hade som numera befinner sig i Finland så hände det ofta att gasdämparen till luckan i fronten sa upp sig och då öppnade sig luckan varje gång man bromsade...
Jo, det är ju inte sällsynt att sådant ger upp. Föredrar därför själv luckor som är hängda i överkanten istället för i underkanten.