Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 30 juni 2010, 18:56:33 PM

Titel: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 juni 2010, 18:56:33 PM
Hej

När kommer tilldelningsbeslut på Eskilstuna och hur många bussar?

mvh Stefan P
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: julle skrivet 01 juli 2010, 18:26:07 PM
Tilldelningsbeslut väntas preliminärt i slutet av november 2010. Avtalet handlar om c:a 43 stadsbussar (led-, normal- och servicebussar) och c:a 16 boggibussar för landsbygdstrafiken och ytterliggare 4 "komfortbussar" för linje 801 Eskilstuna- Nyköping. 15 biogasbussar ska tas över av Veolia.
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: virtual1 skrivet 01 juli 2010, 21:48:53 PM
Citat från: julle skrivet 01 juli 2010, 18:26:07 PM
15 biogasbussar ska tas över av Veolia.

Du menar 'från' och inte 'av' va? =)
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 02 juli 2010, 02:01:54 AM
Bara 15? borde vara samtliga 20 eller åtmindstone 18 av dom.
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 02 juli 2010, 23:41:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 08:33:37 AM
Nepp!

3540-49 Volvo B10BLE -02,  3646-50 MAN -08 totalt 15 fordon
Vilket öde väntar då för 3495 och 3497?
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juli 2010, 00:58:59 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2010, 08:33:37 AM
Nepp!

3540-49 Volvo B10BLE -02,  3646-50 MAN -08 totalt 15 fordon

Är inte 08xx Diesel?
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 03 juli 2010, 01:14:56 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2010, 00:58:59 AM
Är inte 08xx Diesel?
Visst är det dieselmotorer i dem.:)
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 03 juli 2010, 02:17:23 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 juli 2010, 23:41:08 PM
Vilket öde väntar då för 3495 och 3497?
Dom lär väl skrotas eftersom dom är mer eller mindre slut.
Men jag undrar en annan sak och det är varför Volvos gasdrivna ledbussar, nr 3627, 3629 samt 3632 inte ingår? Dom är ju bara typ 10 år gamla nu.
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: virtual1 skrivet 03 juli 2010, 18:00:07 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 03 juli 2010, 02:17:23 AM
Dom lär väl skrotas eftersom dom är mer eller mindre slut.
Men jag undrar en annan sak och det är varför Volvos gasdrivna ledbussar, nr 3627, 3629 samt 3632 inte ingår? Dom är ju bara typ 10 år gamla nu.

Och runt 11 nästa år då, ganska poänglöst att ta med dem då, eller?
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juli 2010, 19:45:19 PM
Självklart kan man inte tvinga 11 år gamla bussar att ingå i ett nytt avtal. Om de faller för alla läns åldersstreck mitt under det nya avtalet och måste skrotas eller exporteras, så kan man ju inte tvinga en ny operatör att ta över dem.
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 04 juli 2010, 03:10:25 AM
Länstrafiken tillåter väl 12 eller 13 år som maxålder på sina bussar numera. Förut var det 15 år men med tanke på kvaliteten på dagens bussar är så är det en omöjlighet. Dom här tre före detta Göteborgsbussarna krånglar en hel del och det är väl inte så konstigt med tanke på hur långt dom har gått. Även dom tio andra gasbussarna från Volvo krånglar men inte alls lika mycket, inte ännu i alla fall. Värst är förstås dom två före detta Linköpingsbussarna som knappt fungerar längre men dom har ju också redan 13 år på nacken och försvinner därför naturligt vid nästa kontrakts start.  
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 juli 2010, 10:44:37 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 04 juli 2010, 03:10:25 AM
Länstrafiken tillåter väl 12 eller 13 år som maxålder på sina bussar numera. Förut var det 15 år men med tanke på kvaliteten på dagens bussar är så är det en omöjlighet. Dom här tre före detta Göteborgsbussarna krånglar en hel del och det är väl inte så konstigt med tanke på hur långt dom har gått. Även dom tio andra gasbussarna från Volvo krånglar men inte alls lika mycket, inte ännu i alla fall. Värst är förstås dom två före detta Linköpingsbussarna som knappt fungerar längre men dom har ju också redan 13 år på nacken och försvinner därför naturligt vid nästa kontrakts start.  


Konstaterande. Men är det inte så att om man skall ha en max ålder 15 år så måste bussen också underhållas så den håller 15 år. En buss som håller 10 år måste alltså ersättas med en annan buss.
Jag minns mycket väl då SJ och GDG (i viss mån även LB) hade bussar som var gamla men fungerade bra. Tack vare att det fanns en verkstad som underhöll dem. Dessutom så fanns det privata bussföretag redan på den tiden som kunde köra slut på ett fordon på 4-5 år.
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Jan skrivet 04 juli 2010, 10:47:42 AM
Fordon som byggdes på 60-80 talet kunde mycket väl hålla i 20 år. Det är nog tveksamt om dagens fordon håller så länge?
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juli 2010, 11:04:15 AM
Citat från: Jan skrivet 04 juli 2010, 10:47:42 AM
Fordon som byggdes på 60-80 talet kunde mycket väl hålla i 20 år. Det är nog tveksamt om dagens fordon håller så länge?

Dagens bussar håller även de i 20 år bara man sköter om dem väl. Men även om de håller är ju huvudmännens krav satta på en sån nivå att de skall tvingas bort efter halva tiden pga årsmodellens siffror, även om bussen uppfyller alla krav på tillgänglighet, säkerhet, komfort och pålitlighet. Att byta ut motorer och även hela karossen på gamla bussar är det ju ingen mening med i Sverige idag, då det är chassit som bestämmer årsmodellen. Det spelar ingen roll om man gett bussen en ny kaross inkl en helt ny inredning samt en ny biogas/hybridmotor.

En helrenoverad nylackerad MaxCi med ny inredning, biogasmotor, xenonljus och diodlampor vore ju annars lite smått kul att köra vidare med i 10 år till... :P
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 05 juli 2010, 02:15:23 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2010, 08:12:57 AM
Maxålder 15 medel 7,5 år gäller i denna upphandling
Låter väldigt konstigt med tanke på att dagens bussar är av så pass dålig kvalitet med en massa plast och elektronik som skramlar och krånglar när bussarna blir gamla..
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: julle skrivet 05 juli 2010, 23:28:47 PM
Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2010, 10:44:37 AM
Konstaterande. Men är det inte så att om man skall ha en max ålder 15 år så måste bussen också underhållas så den håller 15 år. En buss som håller 10 år måste alltså ersättas med en annan buss.
Jag minns mycket väl då SJ och GDG (i viss mån även LB) hade bussar som var gamla men fungerade bra. Tack vare att det fanns en verkstad som underhöll dem. Dessutom så fanns det privata bussföretag redan på den tiden som kunde köra slut på ett fordon på 4-5 år.
Visst låter det väl fantastisk hur bra allt var "förr". SL hade en maxålder på 18 år som mål, i vissa fall upp till 20 år när man drev trafiken i egen regi.

Men, det man gärna glömmer bort är att dessa verksamheter bedrevs på en skyddad marknad. Exempelvis hade SL hela 25 procents vagnreserv, idag har väl de flesta bolag runt 10% reserv. SJ, GDG och SL hade gigantiska verkstadsorganistationer som kostade skjortan att bedriva och man ska ha väldigt klart för sig att dessa verkstäder inte bara underhöll bussar, utan underhållet var snarast ett överunderhåll (!), hur märkligt det idag än kan låta. Idag har väl dessvärre rätt många bussbolag ett för dåligt underhåll på sina fordon...

Frågan är vilken modell som är lönsammast i längden, att överunderhålla bussarna så att dessa håller upp till 20 år, eller att snåla på underhållet så fordonen ramlar i biter efter 10 år?? Det kanske vore dags för ett svensk "lagom" underhåll  :)
Titel: SV: Upphandling Eskilstuna
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juli 2010, 00:45:06 AM
Citat från: julle skrivet 05 juli 2010, 23:28:47 PM
Frågan är vilken modell som är lönsammast i längden, att överunderhålla bussarna så att dessa håller upp till 20 år, eller att snåla på underhållet så fordonen ramlar i biter efter 10 år?? Det kanske vore dags för ett svensk "lagom" underhåll  :)

Rent ekonomiskt ska fordonen hålla avtalstiden ut som minimikrav. Vad som händer därefter är ju inte trafikoperatören så noga med, rent förståeligt. Att merutnyttja bussar i ett annat trafikområde blir allt svårare då ålderskraven börjar likna varandra. Det är inte alltid man kan köra iväg den äldsta delen av vagnparken till SL-områdena numera. Och har bussen dessutom en etanolmotor eller saknar lågt insteg är ju merutnyttjningsmöjligheterna och därmed andrahandsvärdet noll. Att hålla en sådan buss i toppskick med "överunderhåll" är ju bara att kasta pengar i sjön, och då klarar man inga anbud.

Det jag tycker är synd är när fina bussar tvingas bort enbart pga årsmodellskrav. Om man byter ut motorn, monterar partikelfilter, rullstollyft, bälten, alkolås och annat som krävs borde väl sådana saker räknas in före årsmodellen. Idag kan en överutrustad buss ibland tvingas bort, och en underutrustad buss får sättas in då årsmodellen på chassit är det enda kravet.

På ett sätt är det kul att se hur MaxCin nöter på i Stockholm, och det enda som tillslut stoppar dem är SL:s ålderskrav. Det är ju varken dålig kvalitet, bristande underhåll, misskötsel eller miljö- och tillgänglighetskraven som får bort dem. :)