http://www.savenfjord.nu/katrineholm_07.JPG (http://www.savenfjord.nu/katrineholm_07.JPG)
Kan meddela att Svenska Spårvägselskapet står som ägare på denna skönhet.
sedan 2010-06-23
Mathias Rickman
Svenska Spårvägselskapets Bussavdelning
Citat från: Mathias Rickman skrivet 29 juni 2010, 19:44:41 PM
http://www.savenfjord.nu/katrineholm_07.JPG (http://www.savenfjord.nu/katrineholm_07.JPG)
Kan meddela att Svenska Spårvägselskapet står som ägare på denna skönhet.
sedan 2010-06-29
Mathias Rickman
Svenska Spårvägselskapets Bussavdelning
Jaså, det var så det blev. Ja, jag vet att de och ytterligare någon var intresserade av denna pärla till buss. Mycket trevligt nu när Rolf bestämt sig för att sälja.
Aa jag ser i fram imot att åka med den själv
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 19:58:37 PM
Jaså, det var så det blev. Ja, jag vet att de och ytterligare någon var intresserade av denna pärla till buss. Mycket trevligt nu när Rolf bestämt sig för att sälja.
Tyvärr sålde han den andra gambussen, du vet vilken.
Så den missade jag.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2010, 20:31:32 PM
Tyvärr sålde han den andra gambussen, du vet vilken.
Så den missade jag.
Du menar förstås Bussen Pigg. Ja, det var också en pärla.
Jag vet inte hur det gick sedan men jag hörde i höstas att Rolf skulle dra sig tillbaka med ålderns rätt. Har man fyllt 70 för ett par år sedan har man ju rätt till det även om man ser ut som högst 55.
Hur många bussar har/hade han
Mathias
Citat från: Mathias Rickman skrivet 29 juni 2010, 21:39:49 PM
Hur många bussar har/hade han
Mathias
Han hade en Auwärter Clubstar också vet jag. Så det var alltså minst tre.
Vad ska SSS med en sån buss till? Är den inköpt för att brukas eller tänkt som museiföremål?
Citat från: Mr G skrivet 30 juni 2010, 16:48:57 PM
Vad ska SSS med en sån buss till? Är den inköpt för att brukas eller tänkt som museiföremål?
Den är tänkt att ha på längre resor som kräver lite extra komfort och utrustning. T.ex. är den utrustad med bälten, något som vi saknat i de bussar vi hittills använt som utfärdsbussar (perfekt att ha till ungdomslägrets resor till hemliga mål). Sedan har ju också bussen ett visst musealt värde, om än inte så lokaltrafikbetonat. Den ska ersätta LFK 413, en Scania Kutter från 1985 som drabbats av haveri.
I morgon hämtar jag bussen hos farbror Silo i Kartineholm och kör den till Malmköping. Hoppas den är trevlig att köra!
Det var väl en trevlig buss att ta hand om hoppas turen hem går bra Karsten
Bussen är nu avhämtad och överlämnandet firades med kaffe och tårta i garaget.
Citat från: Mr G skrivet 30 juni 2010, 16:48:57 PM
Vad ska SSS med en sån buss till? Är den inköpt för att brukas eller tänkt som museiföremål?
Mycket bra att det redan nu sparas VanHool Alizée med denna kaross. Denna 80-talsmodell kommer att vara mäkta populär bland veteranbussförarna om 10-20 år! Lita på att jag kommer vara där och putsa/tvätta/meka/köra. :D Ett par fina exemplar med Carrus Star-kaross får även de gärna sparas i föreningarna. Samt ett par MaxCi! 8)
Tre bilder från Malmköping, dagen efter ankomst om jag läst rätt i denna tråd.
(http://www.jsbild.se/muppmapp/SSS_LSN668_Fd_Linjebuss_428_Malmkoping_20100702D.jpg)
(http://www.jsbild.se/muppmapp/SSS_LSN668_Fd_Linjebuss_428_Malmkoping_20100702D_a.jpg)
(http://www.jsbild.se/muppmapp/SSS_LSN668_Fd_Linjebuss_428_Malmkoping_20100702D_b.jpg)
Ska den behålla sin målning eller målas om för att passa SSS?
Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2010, 19:54:43 PM
Ska den behålla sin målning eller målas om för att passa SSS?
Det är ännu oklart. Jag är ganska dålig på bussens historia, Linjebuss 428 har Jeppe listat ut, men var har den rullat? Vi har hittat lite lila och blå färg på skumma ställen. Skånelila och Linjebuss egna färger, är jag helt ute och cyklar då?
Hur som helst går bussen bra, turen Malmköping-Katrineholm-Örebro-Järle-Pershyttan-Nora-Frövi (Ullersätters camping)-Arboga-Eskilstuna-Malmköping gick alldeles utmärkt. :D
Trevligt att turen "hem" gick bra men det där med bälten på en så pass gammal vagn hur säkra är dessa att använda?? Infästningen är väl inte lätt få godkänd på en äldre vagn??
Jag vet inte hur byråkratin funkar runt det där, men den gick igenom förra årets besiktning utan problem.
"Piggen" står ännu kvar på garageplan i Katrineholm (Orusttrafiken) i väntan på avhämtning av ny ägare.
Citat från: Karsten skrivet 04 juli 2010, 21:00:18 PM
Det är ännu oklart. Jag är ganska dålig på bussens historia, Linjebuss 428 har Jeppe listat ut, men var har den rullat? Vi har hittat lite lila och blå färg på skumma ställen. Skånelila och Linjebuss egna färger, är jag helt ute och cyklar då?
Linjebuss eget färgreglemente samt färgprover ligger här i min bokhylla och lånas gärna ut om det blir Linjebusslack på den.
Hej !
Trevligt att en "verkligen klassiker" blir bevarad till eftervärlden !!
Mvh Peter Ö
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 20:15:58 PM
Linjebuss eget färgreglemente samt färgprover ligger här i min bokhylla och lånas gärna ut om det blir Linjebusslack på den.
Då tror jag tyvärr att det blir fel Linjebusslack som den får. Nej, Linjebussblå skall det vara på denna 84:a.
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 21:20:22 PM
Då tror jag tyvärr att det blir fel Linjebusslack som den får. Nej, Linjebussblå skall det vara på denna 84:a.
Om man nu väljer att fordonet ska se ut som vid leverans, ja. Vilken tidsperiod man väljer att lacka upp ä ju upp till ägaren, men nog håller jag med om att den äldsta tänkbara lacken oftast smäller högst. Med tanke på att jag tjatar om att SJ 2845 ska återfå nytryckta SJ-dekaler vore det ju lite dubbelmoral om jag hävdade en lite "för ny" lack för denna VanHool. :P
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2010, 21:48:59 PM
Om man nu väljer att fordonet ska se ut som vid leverans, ja. Vilken tidsperiod man väljer att lacka upp ä ju upp till ägaren, men nog håller jag med om att den äldsta tänkbara lacken oftast smäller högst. Med tanke på att jag tjatar om att SJ 2845 ska återfå nytryckta SJ-dekaler vore det ju lite dubbelmoral om jag hävdade en lite "för ny" lack för denna VanHool. :P
Jovisst, 2845 skulle gärna få bli av med de anskrämliga Swebusdekalerna.
Vad gäller LB428 så tror jag aldrig att den hade -90 års design så den känns fel, däremot blev den väl skånelila en kort period på slutet hos LB. Större delen av tiden där gick den som beställningsvagn i Malmö/Eslöv.
/GL
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2010, 22:06:38 PM
Jovisst, 2845 skulle gärna få bli av med de anskrämliga Swebusdekalerna.
Vad gäller LB428 så tror jag aldrig att den hade -90 års design så den känns fel, däremot blev den väl skånelila en kort period på slutet hos LB. Större delen av tiden där gick den som beställningsvagn i Malmö/Eslöv.
/GL
Ber att få påpeka att vi redan planerat att SJ 2845 ska få nya "SJ Buss" dekaler!