I lördags 26/7 var det veterandagarna i norska Magnor,otroligt mycket fordon men svårt att fota pga av folkmängden.
Några smakprov en del är OT men hoppas att någon gillar dom ändå.
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070006.jpg)
Fanns inga uppgiter om bussen, denna typ av buss var ganska vanliga i Norge.
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070005.jpg)
En klassiker, orginalskick med trepunktslyften
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070002.jpg)
Ser den inte lite orginell ut, det är en fyrtaktare.
Citat från: ex chaffisen skrivet 29 juni 2010, 11:21:48 AM
I lördags 26/7 var det veterandagarna i norska Magnor,otroligt mycket fordon men svårt att fota pga av folkmängden.
Några smakprov en del är OT men hoppas att någon gillar dom ändå.
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070006.jpg)
Fanns inga uppgiter om bussen, denna typ av buss var ganska vanliga i Norge.
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070005.jpg)
En klassiker, orginalskick med trepunktslyften
(http://i497.photobucket.com/albums/rr337/exchaffisen/P1070002.jpg)
Ser den inte lite orginell ut, det är en fyrtaktare.
Intressant bild. Det verkar som om allt bakom motorhuvet är gjort av någon lokal påbyggare. En bussägare som byggt den själv hemma på garagegården? Jag håller med om att denna typ av Volvo-bussar med "snute" var vanliga i Norge men knappast med den karossen.
Det ska vara en Knudsen-kaross, inte helt ovanlig tillverkare, men givetvis är den i detta fallet anpassad efter köparens behov och chassi.
Volvo L465, dvs Volvo Starke.
/Christian
Hej! Traktorn ser ut som en Fordson fast nyare och med nåt annat emblem. Vad är det för märke?
Mvh Jan G
Traktorn är en orginal Ferguson från 1938, byggd hos David Brown.
Under 1930-talet byggdes den första kompletta Fergusontraktoren och den berömda hydrauliska system utvecklades och sattes i produktion vid David Brown fabriken i Huddersfield, England. (Det var denna produktion som ledde till att David Brown började bygga traktorer 1939). Ferguson system är trepunktslyften och viktöverföring från redskap till traktor, ett system som i stort sett alla traktorer har idag.
Harry Ferguson gjorde i oktober 1938, ett gentlemen's agreement med Henry Ford att producera Ferguson traktor i Detroit från mitten 1939. Ungefär 300.000 av dessa traktorer, kända som Ford Ferguson tillverkades fram till 30 juni 1947.
Avtalet med Ford i sprack1946 och Ferguson började samarbetade med Standard Motor i Coventry, England att producera Ferguson traktorn som innehåller alla de senaste förbättringarna och att bli känt som TE20, dvs GRÅLLEN här i Sverige.
Staffan Sävenfjord skrev:
CitatIntressant bild. Det verkar som om allt bakom motorhuvet är gjort av någon lokal påbyggare. En bussägare som byggt den själv hemma på garagegården? Jag håller med om att denna typ av Volvo-bussar med "snute" var vanliga i Norge men knappast med den karossen.
Slike "snutebusser" var det mange av i Norge tidligere, med svært få på 1960-tallet. Det er nok det mest spesielle ved K-2928. Disse bussene ble ofte bygd på lastebilchasis på ulike bilmerker, men karosseriene ble nok bygd av de vanlige norske karosseribyggerne. Det ble levert iallfall tre slike busser på Scania-Vabis L36 i 1966-1967. 1967 var kanskje siste året det ble levert slike busser. I Norge har det alltid vært levert en del mindre busser til ruter med lite trafikk og lastebilchassis var da et aktuelt alternativ.
Busser bygd på lastebilchassis har vært vanlig på Island pga. det spesielle veinettet på enkelte deler av øya. Dette bildet av en Scania-buss er tatt i juni, og bussen synes å være ganske ny. Det fleste av disse bussene på Island er bygd på lastebilchassis fra Mercedes-Benz.
(http://lh6.ggpht.com/_CjgQNj-TydU/TCzwE9v6QzI/AAAAAAAAFTI/wm_DOjGDjik/s800/a2.JPG)