Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2010, 21:33:23 PM

Titel: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2010, 21:33:23 PM
Redan i torsdags fattade tingsrätten beslut om att bevilja Vänersborgs Linjetrafik rekonstruktion, men meddelade inte beslutet förrän tidigt i dag (eller möjligen sent i går kväll). Det innebär alltså att man nu har minst tre månader på sig att komma till rätta med de ekonomiska problemen.

Det finns naturligtvis inte säkert att rekonstruktionen kommer att lyckas men det finns i alla fall två goda tecken: dels att tingsrätten bedömt förutsättningarna för att undvika konkurs finns och dels att en rekonstruktör (för övrigt en av Sveriges mest kända) har ansett att det finns stora möjligheter att rekonstruktionen lyckas.

De löner som på grund av ansökan om rekonstruktion inte kunnat betalas ut i slutet av förra veckan betalades ut i dag.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/vad-ar-en-rekonstruktion_2491825.svd
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Sven W skrivet 28 juni 2010, 21:49:06 PM
Hej

Du menar nog max 3 månader?

Hälsningar
Sven
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: bjorkaan skrivet 28 juni 2010, 21:50:47 PM
Det känns lite bättre i alla fall att jag får fortsätta åka VL 8) De inblandade i det här kände ingen positiv anda men hoppas de gör det nu :)
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: yngrot skrivet 28 juni 2010, 21:51:46 PM
Jaså de är så illa ute.. om det inte lyckas så lär det väl bli andra bolag som får mer trafik för de har väl rätt mycket trafik både här och där...
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2010, 22:12:48 PM
Citat från: Sven W skrivet 28 juni 2010, 21:49:06 PM
Hej

Du menar nog max 3 månader?

Hälsningar
Sven

Som framgår av länken så omfattar en rekonstruktion normalt tre månader men kan förlängas till ett år om särskilda omständigheter föreligger. Det var alltså det jag syfta på. Men det kan naturligtvis vara så att man under rekonstruktionsarbetet tidigare kommer underfund med att det här inte är någon idé och därför avbryter detta och i stället inleder en konkurs. Min bedömning är att just för VL är det scenariot inte särskilt sannolikt. Man kommer nog att utnyttja den tid man har rätt till för att hitta en lösning.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: IngemarJ skrivet 28 juni 2010, 22:57:40 PM
Hej!

Gäller det hela VL, alltså även fd. Landvetter?

Undrar

Ingemar
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2010, 23:02:00 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 28 juni 2010, 22:57:40 PM
Hej!

Gäller det hela VL, alltså även fd. Landvetter?

Undrar

Ingemar

Ja, det gäller hela Vänersborgs Linjetrafik AB, alltså även alla depåer. Däremot är verkstadsservicen i Vänersborg i ett eget bolag, Kjellssons Servicecenter, så detta berörs inte i nuläget. Detta utför också många externa jobb.


Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 07:37:48 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2010, 23:33:51 PM
Även vst service i Göteborg ligger i ett separat bolag.

Helt riktigt påpekande men ägarna till detta har ingen koppling till ägarna till Vänersborgs Linjetrafik. Självklart är inte heller verkstadsservicen i Göteborg indragna i den nuvarande rekonstruktionen.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 10:13:31 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 09:42:48 AM
Kjellssons Service Center i Göteborg AB torde väl ha samma ägare som Kjellssons Service Center (i Vänersborg)
till nyligen har ju även Kjellssons Service Center i Oskarshamn AB existerat men det antar jag numera är avvecklat.

Klart att du har rätt.

När gamla Landvetter buss gick i konkurs var det några tidigare anställda som öppnade egen verkstad i Björröd och denna anlitades av VL-Buss Göteborg. Kom i hastigheten inte att tänka på att den sålts.

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Clabbe skrivet 29 juni 2010, 21:01:41 PM
Köpare finns enl bl a Busstidningen.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 21:06:54 PM
Citat från: Clabbe skrivet 29 juni 2010, 21:01:41 PM
Köpare finns enl bl a Busstidningen.

http://www.busstidningen.se/2010/06/29/ekonomiskt-tyngt-vanersborgs-linjetrafik-ska-saljas/

Undrar vem köparen kan vara. Jag har inte en aning och vill inte heller spekulera. Även om det är tråkigt att familjen Kjellsson lämnar ägandet av Vänersborgs Linjetrafik är det ju bra att verksamheten fortsätter.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: bjorkaan skrivet 29 juni 2010, 22:35:51 PM
Några av de jag har pratat med säger att de trodde Nobina skulle ta över trafiken om det blev en upphandling i Kga men om att de skulle köpas upp har jag inte hört ett knyst om ???
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 22:54:55 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 22:41:29 PM
Det är väl hembudsskyldighet i BiV? d.vs man kan i princip bara sälja till en annan delägare?
Ingen utanför kretsen lär då vara intresserad att köpa eftersom det då bara blir ett tomt skal med enstaka beställningsbussar som blir kvar.

Av BiV delägarna finns det ju bara några enstaka som skulle kunna vara aktuella, om nu inte BiV släpper på en ev hembudsskyldighet för att "bli av med" kontrakten.

Jo, det är hembudsskyldighet men delägarna kan förstås precis som du skriver avstå från att utnyttja denna och då blir det förstås fritt fram för vem som helst att köpa hela företaget.

Hembudsskyldigheten gjorde ju på sin tid att Marstrand-Hermansby var tvungna att gå ur Buss i Väst och därmed förlorade linjetrafiken för att kunna sälja resten till Interbus. Å andra sidan har Orusttrafiken köpt 40 procent i de tidigare BiV-företagen Strömstad-Tanum och Kjellgrens. Dessa företag har dock fått behålla sin linjetrafik tills de nuvarande avtalen går ut men får inte behålla den om Buss i Väst skulle fortsätta ta hem den berörda trafiken. För Kjellgrens är det ju redan löst. Den trafik de kör i dag kommer inte att från någon gång nästa år köras av Buss i Väst utan av just Orusttrafiken.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 juni 2010, 23:12:30 PM
Ett liknande fall var ju Norsjöbuss där ingen köpare fanns inom Busspoolen, och att man då valde att "skicka med" den återstående tiden som fanns på de linjetrafikkontrakt som företaget körde. Annat hade ju varit ganska förödande för värdet på bolaget.
I Vänersborgsfallet blir det ytterligare lite svårare då företaget är satt under rekonstruktion. Förmodligen stundar rejäla sittningar mellan Buss i Väst, ev köpare och den/de som är satta att utföra rekonstruktionen av företaget. Kanske är det möjligt att gå någon slags mittenväg också och krympa ner verksamheten och behålla vissa kontrakt i företaget?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Hagri skrivet 30 juni 2010, 00:23:23 AM
"Försenad lön till chaufförer
Publicerat: tisdag 29 juni kl 15:49, Nyheter P4 Örebro
Busschaufförerna som kör stadstrafiken i Karlskoga har inte fått ut sin lön, som de skulle ha fått den 25 juni. Anledningen är att Vänersborgs linjetrafik som kör bussarna i Karlskoga, inte hade några pengar när lönerna skulle betalas ut."

Läs mer eller lyssna på Nyheter P 4 Örebro (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=3817008)
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 08:36:03 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2010, 01:44:23 AM
Nu kommer ju personalen att få sin lön betald av statskassan genom den statliga lönegarantin.

Anledningen till att lönerna inte kunde betalas ut var ett banken låst VL:s konto. De kom helt enkelt inte åt pengarna som fanns på detta. I samband med att rekonstruktionen kunde påbörjas släpptes kontot igen och lönerna har nu satts in på deras förares konton och beräknas vara tillgängliga för dem där i dag. Den statliga lönegarantin har alltså inte behövt ingripa den här gången. Detta framgår också om man läser hela artikeln eller lyssnar på SR Örebro. Samma inslag sändes för övrigt också i Radio Väst i går.


Edit: Råkade skicka i väg detta utan att ha korrekturläst. Har nu gjort det och rättat de fel jag hittade och kursiverat detta.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 juni 2010, 09:09:19 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 08:36:03 AM
Anledningen till att lönerna inte kunde betalas ut var ett banken låst VL:s konto. De kom helt enkelt inte åt pengarna som fanns på detta. I samband med att rekonstruktionen kunde påbörjas släpptes kontot igen och lönerna har nu satts in på deras förarnas konton och beräknas vara tillgängliga för dem där. Den statliga lönegarantin har alltså inte behövt ingripa den här gången. Detta framgår också om man läser hela artikeln eller lyssnar på SR Örebro. Samma inslag sändes för övrigt också i Radio Väst i går.

Nu tror jag Du slirar på tungan rejält...
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 10:02:05 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 juni 2010, 09:09:19 AM
Nu tror jag Du slirar på tungan rejält...

I den länkade artikeln till SR Örebro står "Bakgrunden är att Vänersborgs linjetrafik ska säljas. I samband med det uppstod problem som gjorde att banken stängde företagets konto. Vilket i sin tur gjorde att de inte hade några pengar att betala lönerna med. Men nu är en rekonstruktion påbörjad och lönerna ska finnas på de anställdas bankkonton imorgon säger VD Uno Kjellsson."

Visst slirade jag lite i min formulering och råkade trycka på skicka innan jag korrekturläst ordentligt. Men jag kan inte förstå att jag slirat på tungan i sak.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Hagri skrivet 30 juni 2010, 10:11:21 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 10:02:05 AM
Men nu är en rekonstruktion påbörjad och lönerna ska finnas på de anställdas bankkonton imorgon säger VD Uno Kjellsson.

Om det stämde att lönerna betalades ut så snabbt var det inte genom lönegarantin. Med länsstyrelsen och lönegarantin hade det tagit betydligt längre tid.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 30 juni 2010, 11:12:35 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 10:02:05 AM
I den länkade artikeln till SR Örebro står "Bakgrunden är att Vänersborgs linjetrafik ska säljas. I samband med det uppstod problem som gjorde att banken stängde företagets konto. Vilket i sin tur gjorde att de inte hade några pengar att betala lönerna med. Men nu är en rekonstruktion påbörjad och lönerna ska finnas på de anställdas bankkonton imorgon säger VD Uno Kjellsson."

Visst slirade jag lite i min formulering och råkade trycka på skicka innan jag korrekturläst ordentligt. Men jag kan inte förstå att jag slirat på tungan i sak.
Efter att ha läst två lokala tidningsartiklar idag där VD intervjuas, samt även lyssnat på Radio så fick jag inte ihop Dina påståenden. Jag tror hela händelseförloppet är lite annorlunda än vad som framskymtat genom spekulationer här på BussSnack. 
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 11:21:10 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 juni 2010, 11:12:35 AM
Efter att ha läst två lokala tidningsartiklar idag där VD intervjuas, samt även lyssnat på Radio så fick jag inte ihop Dina påståenden. Jag tror hela händelseförloppet är lite annorlunda än vad som framskymtat genom spekulationer här på BussSnack. 

Har du annan uppfattning om hur det gått till så får du gärna redogöra för det. Jag har stöd för det jag har skrivit men jag avslöjar inte mina källor.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juni 2010, 14:45:09 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 juni 2010, 14:41:05 PM
Enligt Nya Wermlands Tidningar...

– Nu är de garanterade löner, nu kommer pengarna från staten, säger vd Uno Kjellsson.

Det kan man ju tolka olika men sannolikt är det kanske på så sätt att från kommande månads löneutbetalning så kommer lönen att betalas av samhället gm lönegarantin.


En salomonisk lösning på frågan om varför Mats och jag har uppfattat det olika och säkerligen också den korrekta. Som redan påpekats skulle utbetalning från den statliga lönegarantin tagit längre tid än en à två arbetsdagar. Men även NWT tar ju upp berättelsen om det stängda bankkontot och citatet ovan är direkt svar på frågan "Hur blir det i fortsättningen med lönerna nu?".
Titel: SV: VLs rekonstruktör Ackordcentalen i Göteborg
Skrivet av: Hagri skrivet 01 juli 2010, 02:41:28 AM
"Vänersborgs Linjetrafik AB som är ansvarig för bland annat busstrafiken i Karlskoga och Degerfors befinner sig i ekonomisk kris. Ackordscentralen i Göteborg har nu tagit över verksamheten och jobbar på en långsiktig lösning."

"Till Kuriren säger verkställande direktören Uno Kjellsson att pengarna inte räckt till.
De indexuppräkningar som görs i trafikavtalen har inte varit tillräckliga för att klara de kostnadsökningar man haft.
– Det vi får in har inte räck till att betala ut lönerna de senaste månaderna. Det har fattats runt 400 000 kronor varje månad."

"Den som är ansvarig för verksamheten är därmed Börje Andersson på Ackordscentralen i Göteborg och han tror på en ganska snar lösning.
– Det finns i nuläget ett avtal med en stor aktör i branschen som är beredd att kliva in i bolaget. Det är det första alternativet och vi jobbar på att genomföra den affären, säger han.
Han berättar att det ännu så länge är sekretessbelagt vilken aktör det handlar om, men att det finns ett så kallat "Letter of intent", alltså en avsiktsförklaring och att det är en god grund för en lösning."

Läs mer på Karlskoga Kuriren (http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/karlskogadegerfors/1.880628-uteblivna-loner-nar-det-ar-kris-for-bussbolaget)
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Hagri skrivet 01 juli 2010, 12:23:29 PM
"I största tysthet byttes det bussbolag som sköter lokaltrafiken i Oskarshamn ut i slutet av förra året.

Efter förra upphandlingen var det Vänersborgs Linjetrafik AB som trafikerade linjerna i Oskarshamn. Samma företag som nyligen beviljades rekonstruktion för att de hade svårt att betala ut lönerna till sina anställda."

"– Där kom vi undan mycket bekymmer, säger Kalmar Läns Trafik AB:s vd Karl-Johan Bodell när han får beskedet om rekonstruktionen."

Läs mer på Barometern (http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/bussbolag-i-kris-byttes-i-tysthet(1993585).gm)
Titel: SV: VLs rekonstruktör Ackordcentalen i Göteborg
Skrivet av: nimbra skrivet 01 juli 2010, 22:41:53 PM
[quote author=Hagri link=topic=36747.msg268646#msg268646 date=127794488


– Det finns i nuläget ett avtal med en stor aktör i branschen som är beredd att kliva in i bolaget. Det är det första alternativet och vi jobbar på att genomföra den affären, säger han.
Han berättar att det ännu så länge är sekretessbelagt vilken aktör det handlar om, men att det finns ett så kallat "Letter of intent", alltså en avsiktsförklaring och att det är en god grund för en lösning."

Läs mer på Karlskoga Kuriren (http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/karlskogadegerfors/1.880628-uteblivna-loner-nar-det-ar-kris-for-bussbolaget)
[/quote]

Det är Orusttrafiken som är intressenten.
Titel: SV: VLs rekonstruktör Ackordcentalen i Göteborg
Skrivet av: nimbra skrivet 01 juli 2010, 22:58:27 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juli 2010, 22:44:37 PM
Jo det har man antagit redan ;D, det finns ju ingen annan aktör som har möjlighet att enkelt få till ett avtal med BiV om avtalen.

BiV har väl inte alltid varit speciellt glada åt Orusttrafiken, det blir nog ett surt äpple att bita i.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 juli 2010, 13:58:03 PM
Den 2 augusti hålls ett borgenärssammanträde vid Vänersborgs tingsrätt där rekonstruktören vid Ackordcentralen i Göteborg lägger fram ett förslag till rekonstruktion av VL-Buss. Då får fordringsägarna säga sitt. Godtar de inte detta kan de begära att företaget försätts i konkurs. De största fordringsägarna är Scania och Den Danske Bank med 59 resp 45 miljoner kronor i fordringar. Allt enligt Karlskoga Tidning.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: rattvrickaren skrivet 17 juli 2010, 00:32:05 AM
Fy rackaren, det är inte småsmulor det pratas om. man kan ju fundera hur i all världen det galopperat iväg så. Man måste ju med en enkel miniräknares hjälp ha sett denna motförsbacke komma. Eller är det brist på just en enkel miniräknare. Handlar om ganska enkel matematik oftas bara + och - tycker man.
Ingen mer än jag önskar att det löser sig för VL...ett fint bolag som jag haft nöjet att jobba lite med och alltid blivit proffsigt och glatt bemött. Håller allt tummarna.
/Magnus
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Bjärven skrivet 03 augusti 2010, 18:56:02 PM
Nån som vet hur det gått ???
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 06:52:30 AM
Citat från: Bjärven skrivet 03 augusti 2010, 18:56:02 PM
Nån som vet hur det gått ???
Rekonstruktionen är förlängd till 24 september. Tills dess drivs trafiken som vanligt. Som det ser ut nu kan det bli ny ägare som går in. Allt enligt en tidningsartikel idag.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2010, 08:34:31 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 06:52:30 AM
Rekonstruktionen är förlängd till 24 september. Tills dess drivs trafiken som vanligt. Som det ser ut nu kan det bli ny ägare som går in. Allt enligt en tidningsartikel idag.

Då har det gått tre månader sedan tingsrätten beviljade rekonstruktionen den 25 juni. Datum 24 september är vad jag hört från VL också så den är säkert i och för sig korrekt men man kan knappast tala om en förlängning av rekonstruktionen. En sådan skall normalt vara avslutad inom tre månader.

(Rekonstruktionen beviljades sent fredag den 25 juni. Beslut om detta nådde dock inte VL och rekonstruktören förrän måndagen den 28 juni.)

Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 09:07:45 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2010, 08:34:31 AM
Då har det gått tre månader sedan tingsrätten beviljade rekonstruktionen den 25 juni. Datum 24 september är vad jag hört från VL också så den är säkert i och för sig korrekt men man kan knappast tala om en förlängning av rekonstruktionen. En sådan skall normalt vara avslutad inom tre månader.

(Rekonstruktionen beviljades sent fredag den 25 juni. Beslut om detta nådde dock inte VL och rekonstruktören förrän måndagen den 28 juni.)
Det har tidigare angetts ett datum 2 augusti för ett borgenärssammanträde, då det var tänkt att borgenärena skulle få säga sitt, dvs om företaget skulle rekonstrueras enligt rekonstruktörens förslag eller försättas i konkurs. Kan det möjligen vara så att tidningsartikeln menar att det är detta datum som nu framflyttats till 24 september när man skriver att rekonstruktionen har förlängts till 24 september?
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2010, 09:16:15 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2010, 09:07:45 AM
Det har tidigare angetts ett datum 2 augusti för ett borgenärssammanträde, då det var tänkt att borgenärena skulle få säga sitt, dvs om företaget skulle rekonstrueras enligt rekonstruktörens förslag eller försättas i konkurs. Kan det möjligen vara så att tidningsartikeln menar att det är detta datum som nu framflyttats till 24 september när man skriver att rekonstruktionen har förlängts till 24 september?

Jag har inte hört att mötet den 2 augusti skulle blivit inställt. Men det kan väl ha varit lämpligt att stämma av med borgenärerna var de står i frågan. Jag tyckte redan när jag såg uppgiften om det här mötet det var konstigt att man inte skulle använda de tre månader man har rätt till vid en så här stor rekonstruktion. I synnerhet som det var under juli månad.
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 01:08:21 AM
Vad händer egentligen i ärendet VL?
För alla parter vore väl ändå det bästa om det hände snabbt oavsett vilket, så att vi kan få ett slut på denna segdragna historia som pågått i så många år
Titel: SV: Vänersborgs Linjetrafik beviljad rekonstruktion
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2010, 07:06:08 AM
Citat från: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 01:08:21 AM
Vad händer egentligen i ärendet VL?
För alla parter vore väl ändå det bästa om det hände snabbt oavsett vilket, så att vi kan få ett slut på denna segdragna historia som pågått i så många år

Den 24 september har nämnts som dagen då rekonstruktionsarbetet skall vara avslutat och vi får se hur det går. Rekonstruktionen begärdes 25 juni så man kan inte säga att det är en segdragen historia, åtminstone inte än så länge. Om du menar VL:s ekonomi så var den hyfsad fram till 2007 medan 2008 blev ett dåligt år. VL:s nuvarande problem sammanhänger dock mestadels med trafiken de körde för Kalmar län och som började sommaren 2009.