Nobina är vinnare av upphandlingen i Malmö stad, med områdena Kirseberg och Limhamn eller Malmö Central som Skånetrafiken numera kallar det sammanslagna kontraktet. Intressant att notera är att Arriva som är nuvarande entreprenör har valt att inte lägga anbud!
Tre anbud har inkommit:
Nobina 214,7 milj/ år
Busslink 235,6 milj/ år (+ 9,7% mot vinnare)
Bergkvara 259,6 milj/ år (+ 20,9 %)
Följande bolag var prekvalificerade men valde att inte lägga anbud:
Arriva, Veolia, Orusttrafiken, Stadsbussarna i Östersund.
På hur många år är avtalet? Får säga grattis till Nobina då efter förlusten i Gävle.
Edit:
Även i Härnösand har Nobina vunnit senaste upphandlingen, som är på 3år framåt.
Grattis, roligt att återta den trafik man tappade till Arriva i senaste upphandlingen! Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.
Är omfattningen på det upphandlade avtalet lika med den volym som Arriva har idag förresten?
...och var får alla bussarna plats? Det var ganska trångt senast det begav sig och nu finns det betydlig fler gasbussar på depån i Kirseberg (som väl är på väg bort?).
Nu tar ju Nobina över det man förlorade till Arriva, dvs gamla Limhamnsdelen av avatlet. Att Arriva inte alägger anbud är kanske inte så förvånanade mer att Veolia som har resten av trafiken inte gör det. Här hade man ju möjlighet till samordningsvinster, dock är ju avtalen på olika längd men ändå.
Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 13:46:50 PM
Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.
De Volvobussar som gick från dåvarande Swebus till Arriva skall inte finnas kvar i det nya avtalet. Endast MAN-bussarna skall vara kvar, det blir ca 60 nya bussar som ersätter även de Volvo bussar Arriva har haft (6516-6544)
Nobina har ju inte kvar all den regiontrafik som man hade sist man körde stadsbussar så där finns nog plats på depån.
Hej
Var det ungefär 100 bussar?
mvh Stefan P
Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 13:46:50 PM
Grattis, roligt att återta den trafik man tappade till Arriva i senaste upphandlingen! Undrar om de tidigare 48xx-bussarna (numer 68xx hos Arriva) får tillbaka sina gamla nummer eller om det blir nya.
Är omfattningen på det upphandlade avtalet lika med den volym som Arriva har idag förresten?
...och var får alla bussarna plats? Det var ganska trångt senast det begav sig och nu finns det betydlig fler gasbussar på depån i Kirseberg (som väl är på väg bort?).
Plats blir det nog inte gott om. Lommapaketets vagnar är inte kvar inte heller Swebus Express.
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:24:32 PM
Nu tar ju Nobina över det man förlorade till Arriva, dvs gamla Limhamnsdelen av avatlet. Att Arriva inte alägger anbud är kanske inte så förvånanade mer att Veolia som har resten av trafiken inte gör det. Här hade man ju möjlighet till samordningsvinster, dock är ju avtalen på olika längd men ändå.
Skånetrafiken ville nog ha 2 aktörer.
Citat från: Jan skrivet 28 juni 2010, 14:31:13 PM
Skånetrafiken ville nog ha 2 aktörer.
Det förstår jag men det är väl inte anledning att Veolia inte lägger anbud. Det gjorde man när gällande avtal var ute förra gången.
Citat från: Stefan P skrivet 28 juni 2010, 14:28:22 PM
Hej
Var det ungefär 100 bussar?
mvh Stefan P
Det bör vara i närheten av 100 bussar ja, totalt är det ca 200 bussar i stadstrafiken, och detta är ju ca 50%.
Citat från: Jan skrivet 28 juni 2010, 14:28:48 PM
Plats blir det nog inte gott om. Lommapaketets vagnar är inte kvar inte heller Swebus Express.
Expressen är väl kvar på depån, likaväl Strömma (Interbus)? Lommapaketet är ju inte kvar. Inte heller Falsterbo-Trelleborg som man hade samtidigt som stadstrafiken förra gången. Dock var det ju bara 50% av den stadstrafik man nu vunnit så trångt blir det nog.
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:26:09 PM
De Volvobussar som gick från dåvarande Swebus till Arriva skall inte finnas kvar i det nya avtalet. Endast MAN-bussarna skall vara kvar, det blir ca 60 nya bussar som ersätter även de Volvo bussar Arriva har haft (6516-6544)
Nobina har ju inte kvar all den regiontrafik som man hade sist man körde stadsbussar så där finns nog plats på depån.
Frågan helt överspelad alltså, det borde jag kanske kunna räknat ut med tanke på att bussarna nu är ca 10 år gamla. ;)
Nej, det har man förvisso inte, men lite fler platser får byggas om för gastankning kan jag tänka mig. Tänkte inte på att det försvunnit trafik. Klart att man vill ha mer trafik när det finns outnyttjad kapacitet.
Hur många bussar har man kvar på depån i Malmö för övrigt? Ca 20 till trafiken Malmö-Lund och ca 5-10 stycken för trafiken på Lund Öster?
Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 14:37:38 PM
Frågan helt överspelad alltså, det borde jag kanske kunna räknat ut med tanke på att bussarna nu är ca 10 år gamla. ;)
Nej, det har man förvisso inte, men lite fler platser får byggas om för gastankning kan jag tänka mig. Tänkte inte på att det försvunnit trafik. Klart att man vill ha mer trafik när det finns outnyttjad kapacitet.
Hur många bussar har man kvar på depån i Malmö för övrigt? Ca 20 till trafiken Malmö-Lund och ca 5-10 stycken för trafiken på Lund Öster?
Numera kanske 25 för det förstnämnda, dessutom Swebus och Interbus har ett gäng vagnar. Samt en och annan skolbuss på servicebesök.
Citat från: RoggaBoy skrivet 28 juni 2010, 13:42:56 PM
Edit:
Även i Härnösand har Nobina vunnit senaste upphandlingen, som är på 3år framåt.
Är det nya vagnar även i Härnösand? Är det samma trafik man har idag på ca 5 vagnar?
Citat från: julle skrivet 28 juni 2010, 13:39:31 PM
Nobina är vinnare av upphandlingen i Malmö stad, med områdena Kirseberg och Limhamn eller Malmö Central som Skånetrafiken numera kallar det sammanslagna kontraktet. Intressant att notera är att Arriva som är nuvarande entreprenör har valt att inte lägga anbud!
Tre anbud har inkommit:
Nobina 214,7 milj/ år
Busslink 235,6 milj/ år (+ 9,7% mot vinnare)
Bergkvara 259,6 milj/ år (+ 20,9 %)
Följande bolag var prekvalificerade men valde att inte lägga anbud:
Arriva, Veolia, Orusttrafiken, Stadsbussarna i Östersund.
Trevligt, synd dock att Busslink blev utan.
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:45:22 PM
Är det nya vagnar även i Härnösand? Är det samma trafik man har idag på ca 5 vagnar?
Det är samma trafik, och efter förra upphandlingen kom det nya vagnar så tror inte de blir nya vagnar till denna korta period, fast man kan ju undra varför de är så kort på detta avtal.
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 14:40:03 PM
Numera kanske 25 för det förstnämnda, dessutom Swebus och Interbus har ett gäng vagnar. Samt en och annan skolbuss på servicebesök.
Malmö depån har idag ca 50 vagnar + Expressen + interbus. Avtalet är på 8 år med option på ytterligare 2 år.
EDIT: Finns mer info på denna länken http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=309196 (http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=309196)
Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2010, 15:48:59 PM
Trevligt, synd dock att Busslink blev utan.
Ja, höll tummarna för dem! - Nå, hoppas de tar tillbaka Jönköping nu då iaf =)
Citat från: MrRep skrivet 28 juni 2010, 16:04:21 PM
Malmö depån har idag ca 50 vagnar + Expressen + interbus. Avtalet är på 8 år med option på ytterligare 2 år.
EDIT: Finns mer info på denna länken http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=309196 (http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=309196)
Hur blir det med "superbussarna"? Tanken är väl att dessa ska ersätta de äldre bussarna, men först 2012.. eller kommer man redan igång 2011?
Citat från: MrRep skrivet 28 juni 2010, 16:04:21 PM
Malmö depån har idag ca 50 vagnar + Expressen + interbus. Avtalet är på 8 år med option på ytterligare 2 år.
Låter som det kan bli riktigt trångt på depån då med andra ord... ;-)
Citat från: CD skrivet 28 juni 2010, 18:25:10 PM
Hur blir det med "superbussarna"? Tanken är väl att dessa ska ersätta de äldre bussarna, men först 2012.. eller kommer man redan igång 2011?
"Superbussar"? ???
Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 18:36:57 PM
"Superbussar"? ???
Superbussar i Malmö (http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Organisation/N%C3%A4mnden/Handlingar/2010/2010_06_01_%C3%84renden%20f8-16.pdf) en PDF fil på 7mb
Citat från: CD skrivet 28 juni 2010, 18:53:05 PM
Superbussar i Malmö (http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Organisation/N%C3%A4mnden/Handlingar/2010/2010_06_01_%C3%84renden%20f8-16.pdf) en PDF fil på 7mb
hehe... Den är riktigt intressant att läsa!
Citat från: MrRep skrivet 28 juni 2010, 19:19:48 PM
hehe... Den är riktigt intressant att läsa!
Fast en och annan Solaris kanske smiter mellan nu då ? :D
Citat från: MrRep skrivet 28 juni 2010, 19:19:48 PM
hehe... Den är riktigt intressant att läsa!
jag läste inte hela pdf en men snabba dörrar kan man ju undra hur de ska lösa med dagens säkerhetstänk... förr var ju snabba dörrar standard och ve den som kom i vägen för när dörren stängdes så gick den inte upp igen ...
Citat från: julle skrivet 28 juni 2010, 13:39:31 PM
Nobina är vinnare av upphandlingen i Malmö stad, med områdena Kirseberg och Limhamn eller Malmö Central som Skånetrafiken numera kallar det sammanslagna kontraktet. Intressant att notera är att Arriva som är nuvarande entreprenör har valt att inte lägga anbud!
Tre anbud har inkommit:
Nobina 214,7 milj/ år
Busslink 235,6 milj/ år (+ 9,7% mot vinnare)
Bergkvara 259,6 milj/ år (+ 20,9 %)
Följande bolag var prekvalificerade men valde att inte lägga anbud:
Arriva, Veolia, Orusttrafiken, Stadsbussarna i Östersund.
Bergkvara lägger tydligen inga bud med låga priser de var överlägset dyrast när det gäller Västtrafik sjuhärad...
Citat från: Peter L skrivet 28 juni 2010, 13:46:50 PM
Grattis, roligt att återta den trafik man tappade till Arriva i senaste upphandlingen!
Notera att volymen som Nobina nu vinner är dubbelt så stor som den man förlorade till Arriva förra gången.
Citat från: 737 skrivet 28 juni 2010, 22:16:03 PM
Notera att volymen som Nobina nu vinner är dubbelt så stor som den man förlorade till Arriva förra gången.
Visst är det så, fast mycket riktigt tänkte jag inte på det just när jag skrev inlägget.
Hej, undrar om Nobina skall klara det bättre nu än förra gången. Då likna det mer kalabaliken i Bender. Tror dom har tagit sej vatten över huvudet. BussaLasse
Det kommer säkert att gå bra, det fungerade "bra" förra omgången.
Största problemet då var de "inpissade" reviren på de gamla förarna :-\ som såg ner på stadstrafikförarna och som inte ville ha blandade tjänster. Egetligen krävs det mer av en stadsbussförare en en region ;)
Men så blir det troligen inte denna gången.
Är man anställd på en depå så skall man kunna köra all trafik denna depå bedriver.
Då skapar man bra arbetslag och motivation och få bort rötäggen, så man kan öka statusen igen på detta underbara yrke. :D
Citat från: BussaLasse skrivet 30 juni 2010, 08:15:37 AM
Hej, undrar om Nobina skall klara det bättre nu än förra gången. Då likna det mer kalabaliken i Bender. Tror dom har tagit sej vatten över huvudet. BussaLasse
Har heller inget minne av att det var kalabaliken i Bender senast utan jag håller med KultLg om att det gick bra. Eller på vilket sätt menade du att det inte fungerade?
Till KultLg, tycker du att ett stort antal turer per dag med vite som följd är "bra" så tror jag att du inte vet vad du pratar om. Och jag tror inte heller det var någon av dom gamla förarna såg ner på stadstrafikförarna. Många av dom hade säkert kört stadstrafik
någon gång under sin karriär. Det bästa är blandade tjg-listor så alla kan välja det dom trivs bäst med, smaken är som baken.
Det största problemet försvinner när Nobina tar över. Dvs de gamla Swebusbussarna kommer inte tillbaka.
Citat från: yngrot skrivet 28 juni 2010, 22:01:08 PM
Bergkvara lägger tydligen inga bud med låga priser de var överlägset dyrast när det gäller Västtrafik sjuhärad...
Du nämner två av flertalet upphandlingar. I t ex Jönköping län låg man tvåa på en del och i Blekinge har man rubbet. Sedan finns det ju ingen anledning att lägga låga priser, bättre med prisvärda. Annars blir det ju som i Malmö, man får lämna i förtid.
Citat från: Jan skrivet 02 juli 2010, 15:46:03 PM
Det största problemet försvinner när Nobina tar över. Dvs de gamla Swebusbussarna kommer inte tillbaka.
Och inte heller de gamla Volvo som rullat för Arriva sedan de var nya.
Vid middagstid idag så var avtalet underskrivet.. så ingen återvändo för Nobina :)
och konstigt nog, ingen som hade överklagat :o
Citat från: KultLg skrivet 12 juli 2010, 17:21:14 PM
Vid middagstid idag så var avtalet underskrivet.. så ingen återvändo för Nobina :)
och konstigt nog, ingen som hade överklagat :o
Är det då man ska fråga sig om det är bra eller dåligt...? ;)
Någon som vet vad för busstyp man räknat med för nybeställningarna? Och antalet ledbussar kontra korta bussar som ska nybeställas?
MAN A23 resp A21 är väl ingen högoddsare då man övertar likadana från Arriva. Dessutom måste de vara gasdrivna. Kontraktet är på 89 bussar enligt Nobinas hemsida. Man övertar (gissning) 6650-6667, 6301-6317 från Arriva, det ger 18+17=35 bussar. Då blir det 54 nya bussar.
Citat från: Walter skrivet 13 juli 2010, 08:21:38 AM
Någon som vet vad för busstyp man räknat med för nybeställningarna? Och antalet ledbussar kontra korta bussar som ska nybeställas?
MAN A23 resp A21 är väl ingen högoddsare då man övertar likadana från Arriva. Dessutom måste de vara gasdrivna. Kontraktet är på 89 bussar enligt Nobinas hemsida. Man övertar (gissning) 6650-6667, 6301-6317 från Arriva, det ger 18+17=35 bussar. Då blir det 54 nya bussar.
Låter som en kvalificerad gissning, mycket rimligt.
Kan man tänka sig Solaris även i stadstrafiken eller är det förtida utbytet av MAN-bussarna på Malmö-Lund-trafiken enbart p.g.a. deras olämplighet (?) i motorvägstrafik? (eller vad nu anledningen är)
Finns nya Volvo 8900 i gasversion överhuvudtaget?
Det lutar åt Volvobussar med en nyutväcklad gasmotor i till stadstrafiken
och troligtvis blir det även volvo till Länsbussarna med.
Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 13:46:08 PM
Det lutar åt Volvobussar med en nyutväcklad gasmotor i till stadstrafiken
och troligtvis blir det även volvo till Länsbussarna med.
Länsbussarna? Ska man ha fler förutom de Solars som ska ersätta MAN A 26 eller har man ändrat sig på den sistnämnda?
Det är inte beslutat ännu om det blir Solaris.
Är inte riktigt nöjd med busstypen och kommer då volvo med bättre alternativ så varför fundera ;)
beställs det 60 stadsbussar av märket volvo så får man förmodligen ett pra pris på 30 till.
Men det är de store gossarna i Stockholm som bestämmer i slutända ;D
Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 14:33:49 PM
Det är inte beslutat ännu om det blir Solaris.
Är inte riktigt nöjd med busstypen och kommer då volvo med bättre alternativ så varför fundera ;)
beställs det 60 stadsbussar av märket volvo så får man förmodligen ett pra pris på 30 till.
Men det är de store gossarna i Stockholm som bestämmer i slutända ;D
De Volvo som hittills varit i Malmö hos Swebus och Arriva (B10BLE och B10LA) har ju inte precis rosat markanden. Trots renovering efter en avtalsperiod höll de inte en period till. Hur pass bra Veolias 7700 är vet jag ej. Men det gäller nog att Volvo har hittat på något nytt som fungerar.
Annars stämmer det väl bra, en stor beställning ger ett bra styckepris. Men Solaris har väl gasbussar för stadstrafik också?
Jodå det rulla sådana bl.a i Trelleborg
men det är sällan man ser alla i trafik och det är väl bara 8 st?
Hört att veolia har mycket problem med dem, vilka problem det är vet jag ej.
Vi får väl se vad det blir och vad volvo kommer med för förslag lär visst även vara en ny kaross.
Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 15:28:48 PM
Jodå det rulla sådana bl.a i Trelleborg
men det är sällan man ser alla i trafik och det är väl bara 8 st?
Hört att veolia har mycket problem med dem, vilka problem det är vet jag ej.
Vi får väl se vad det blir och vad volvo kommer med för förslag lär visst även vara en ny kaross.
I så fall troligen en stadsversion av den nya 8900 modellen.
Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 14:33:49 PM
Det är inte beslutat ännu om det blir Solaris.
Är inte riktigt nöjd med busstypen och kommer då volvo med bättre alternativ så varför fundera ;)
beställs det 60 stadsbussar av märket volvo så får man förmodligen ett pra pris på 30 till.
Men det är de store gossarna i Stockholm som bestämmer i slutända ;D
Hörde att Volvo inte har regionbussar med gas ännu.. De "nya" är bara stadsbussar.
Så skulle inte förvåna mig om det blir solaris
Bara 2 månader kvar till start, under om något nytt hinner komma...
Och jag Kommer ner 10/3 och bevakar:
Linje 3: Ringlinjen
Linje 4: Klagshamn – Bunkeflostrand – Centralen
Linje 5: Bunkeflostrand – Kroksbäck – Stenkällan – Kvarnby
Linje 7: Svågertorp – Segevång – Bernstorp
Linje 34: Sibbarp – Värnhem – Norra Hamnen
Linje 35: Flansbjer – Rosengård – Centralen – Östra Hamnen
Linje 46: Klagshamn – Centralen
BM:Linje 4 och 7 har bytt sträckning med varandra efter centralen. Linje 4 går till Bernstorp och linje 7 endast Svågertorp - Centralen. Många andra linjer har samma ändhållplatser men nya sträckningar efter citytunnelns öppning.
Linje 4 går bara till Bunkeflostrand, numer är det linje 6 som kör till Klagshamn (förlängd från Holma för att Hyllie-resenärer snabbt ska kunna komma till Södervärn).
Linje 7 går bara till Gustav Adolfs Torg, ej till Centralen. Även linje 46 har slutdestination GA T.
Mvh Rickardo