Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mats Karlsson skrivet 26 juni 2010, 22:23:03 PM

Titel: X
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 juni 2010, 22:23:03 PM
X
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 22:26:54 PM
Det var som F-n. Tråkigt.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 juni 2010, 22:28:52 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 22:26:54 PM
Det var som F-n. Tråkigt.

:-( :-( :-( - gillade VL rejält, nån som kan gissa vad som händer med deras linjetrafik landet över nu då?
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 22:33:25 PM
Vad jag är glad att jag gjorde min Karlskogaresa på semestern. Upp från Götet o sen tillbaka ner igen o ut till Bohuslän
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 26 juni 2010, 22:42:22 PM
Men men men? Vem ska då skjutsa mig till skolan?  :'(  :'(  :'(
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 26 juni 2010, 22:44:21 PM
Det blir nog kanske någon annan i BiV som kommer börja köra, låter väl logiskt för det är ju BiV som är operatör och VL som är entreprenör.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 22:46:19 PM
Kanske varför VL hoppade av KLT-trafiken för man märkte att det gick lite kackigt
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 juni 2010, 23:05:46 PM
Citat från: Thomas Björkroth skrivet 26 juni 2010, 22:44:21 PM
Det blir nog kanske någon annan i BiV som kommer börja köra, låter väl logiskt för det är ju BiV som är operatör och VL som är entreprenör.

Är det så i Karlskoga/Örebro med? Var det BiV som tog trafiken där o inte de själva?
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 26 juni 2010, 23:11:23 PM
Det står bredvid dörren Operatör Buss i Väst och under lika stort samma typsnitt Entreprenör Vänersborgs Linjetrafik. Sen vet jag inte mer, jag brukar inte prata med busschaufförerna. Jag är ofta med mina kompisar på bussen och då är det lite pinsamt att vara intresserad av detta  ;D De har garaget i Karlskoga men de kör till Örebro på linje 504. Dock har Nobina ett par turer med bussar från Nobina. De kanske tar över trafiken. Både 502 och 504 är rikigt lönsamma, i mina ögon, mycket folk jämt oavsett tid på dygnet.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 juni 2010, 23:19:05 PM
Citat från: Thomas Björkroth skrivet 26 juni 2010, 23:11:23 PM
Det står bredvid dörren Operatör Buss i Väst och under lika stort samma typsnitt Entreprenör Vänersborgs Linjetrafik. Sen vet jag inte mer, jag brukar inte prata med busschaufförerna. Jag är ofta med mina kompisar på bussen och då är det lite pinsamt att vara intresserad av detta  ;D De har garaget i Karlskoga men de kör till Örebro på linje 504. Dock har Nobina ett par turer med bussar från Nobina. De kanske tar över trafiken. Både 502 och 504 är rikigt lönsamma, i mina ögon, mycket folk jämt oavsett tid på dygnet.

Ja, du har helt rätt, glömde helt att det ju står så på bussarna... vi får se vad som händer då!
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 26 juni 2010, 23:21:20 PM
Hoppas att det blir någon som sköter det på samma sätt som de för de skötte det galant! Dock var det tråkigt med Stadstrafiken i Karlskoga men det var inte deras fel, det var kommunen som inte visste över huvudtaget något om vad de ville ha. Svårt att bestämma vad som ska göras när man inte får ngn beskrivning, okej lite off-topic men...
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Jan skrivet 26 juni 2010, 23:30:09 PM
Citat från: Thomas Björkroth skrivet 26 juni 2010, 23:11:23 PM
Det står bredvid dörren Operatör Buss i Väst och under lika stort samma typsnitt Entreprenör Vänersborgs Linjetrafik. Sen vet jag inte mer, jag brukar inte prata med busschaufförerna. Jag är ofta med mina kompisar på bussen och då är det lite pinsamt att vara intresserad av detta  ;D De har garaget i Karlskoga men de kör till Örebro på linje 504. Dock har Nobina ett par turer med bussar från Nobina. De kanske tar över trafiken. Både 502 och 504 är rikigt lönsamma, i mina ögon, mycket folk jämt oavsett tid på dygnet.

Troligast är att ett annat BiV företag tar över om inte VL kan köra vidare.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 26 juni 2010, 23:32:26 PM
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 23:30:09 PM
Troligast är att ett annat BiV företag tar över om inte VL kan köra vidare.
Alltså min första teori. Jag ska åka med dem från Degerfors till Örebro imorgon bitti, ska fråga lite vad de har fått höra i personalen om framtiden.
Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 09:26:31 AM
Jag har just pratat med personalansvarige Michael Kjellsson (son till bolagets vd) på Vänersborgs Linjetrafik och han förnekar bestämt att det rör sig om en konkurs. Det man har begärt är en rekonstruktion och man har nu normalt tre månader på sig. Det ser bra ut att få denna att lyckas. Under tiden fortsätter verksamheten som förut. Någon konkurs har alltså inte skett och det är långt kvar till en sådan enligt Michael.


Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 juni 2010, 09:38:07 AM
Det var väl för väl, vi hoppas på det bästa.
Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 09:53:00 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juni 2010, 09:46:42 AM
VL har vad jag förstår ansökt hos Tingsrätten om att beviljas sådan rekonstruktion, om tingsrätten beviljar detta tillsätter man en rekonstruktör "en god man" och under tre månader är man då skyddade från utmätningar och konkurs, här krävs det ju att man har framtida stabila intäkter som gör att verksamheten är lönsam, har man inte det kommer en rekonstruktion att misslyckas, det kan alltså bli tal om att lämna ytterligare avtal för att behålla dem som anses kunna drivas med sådan vinst att företaget kan fortleva, sett till bokslutssiffror ser det inte alltför hoppfullt ut tyvärr varför jag antar att man har dåliga avtal även på andra håll i stil med det man lämnat i Kalmar.

Tingsrätten kommer med all sannolikhet att bevilja rekonstruktionen för VL:s del i morgon.

Såg också att jag skrev fel i mitt första inlägg. Tiden är alltså inte tre veckor som jag skrev utan tre månader. Jag har rättat i mitt inlägg nu men det står fortfarande fel i mitt citat ovanför Lasse inlägg.

Lite mer lättsmält om rekonstruktion kan man läsa här.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/vad-ar-en-rekonstruktion_2491825.svd




Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: virtual1 skrivet 27 juni 2010, 10:13:10 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 09:26:31 AM
Jag har just pratat med personalansvarige Michael Kjellsson (son till bolagets vd) på Vänersborgs Linjetrafik och han förnekar bestämt att det rör sig om en konkurs. Det man har begärt är en rekonstruktion och man har nu normalt tre månader på sig. Det ser bra ut att få denna att lyckas. Under tiden fortsätter verksamheten som förut. Någon konkurs har alltså inte skett och det är långt kvar till en sådan enligt Michael.




Hoppas hoppas hoppas =)
Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 10:43:16 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juni 2010, 10:36:14 AM
Det var ju för väl om det är på detta sätt. Föraren jag pratade med sa att företaget självt hade försatt sig i konkurs. Vi får väl anta att Michael Kjellson vet bättre. VL har ju skött trafiken på ett mycket bra sätt sedan år 2000 så det skulle vara väldigt tråkigt om de inte skulle kunna fortsätta.  

Jag har sett brevet som skickades till alla anställda på VL. Det står att lönsamheten varit dålig på sista tiden och att man därför begärt rekonstruktion. Inte ett ord om konkurs. Så varifrån föraren fått sina uppgifter förstår jag inte. Kanske inte han förstått skillnaden mellan rekonstruktion och konkurs. Det är alltså inte spekulation: det är ett faktum att VL begärt rekonstruktion men inte konkurs.

Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 11:02:58 AM
Rent generellt: En rekonstruktion är naturligtvis ingen garanti för att företaget på sikt kan överleva ens till delar. Att avyttra vissa verksamhetsgrenar blir mer eller mindre nödvändigt. Det finns rekonstruktioner som lyckas, det finns de som misslyckas. I det senare fallet är konkurs oftast utvägen. Men det är minst tre månader innan vi vet om rekonstruktionen kommer att lyckas eller inte. Kanske upp till ett år - det finns möjlighet att få den förlängd så länge.

Läget är sådant i dag att VL och den föreslagne rekonstruktören har gott hopp om att en rekonstruktion skall lyckas. I övrigt går det bara att spekulera. Men vi skall i alla fall vänta med att förklara ett bolag i konkurs tills vi vet att de verkligen har begärt det med eller utan försök till rekonstruktion.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: bjorkaan skrivet 27 juni 2010, 11:12:46 AM
Jag pratade med en förare på VL i Karlskoga under morgonen och då sade han att det var en rekontruktion som kommer att ske men han sade också att deras ekonomi är knappast den bästa. Om det är någon ny operatör så blir det inte någon BiV för de är för små för att satsa stort.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Jan skrivet 27 juni 2010, 11:14:26 AM
Vilket/Vilka avtal är problem?
Titel: SV: VL har kursat! - Nej det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 11:22:18 AM
Citat från: Jan skrivet 27 juni 2010, 11:14:26 AM
Vilket/Vilka avtal är problem?

Det är väl det som rekonstruktionen skall visa.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Jan skrivet 27 juni 2010, 11:39:02 AM
Kalmaravtalen, blev billiga för länsbolaget.
Titel: SV: VL har kursat!
Skrivet av: Hagri skrivet 27 juni 2010, 13:19:25 PM
Vid företagsrekonstruktion och konkurs blir det leverantörer, banker och andra finansiärer som får ta smällen. För små leverantörer kan en kundförlust genom att en kund får ackord eller går i konkurs ge svåra följdverkningar vilket i värsta fall kan leda till att leverantören går i konkurs.
Får ett företag en rekonstruktion gäller det också att säkerställa att det inte riskerar att hamna på obestånd igen. Då kan en del funktioner i företaget behöva förstärks så man inte gör förlustaffärer igen.
Det är inte på något sätt brottsligt att göra dåliga affärer men det kan vara etiskt och moraliskt klandervärt om det i förlängningen blir någon annan som får betala fiolerna.
Titel: SV: VL har kursat! - Nej, det har de inte
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2010, 17:36:54 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 juni 2010, 13:11:43 PM
Jag tror nog att föraren visste skillnaden, men samtidigt tror jag att de som är ansvariga för trafiken i Karlskoga förstår att en konkurs kan vara överhängande eftersom de känner till att företaget har haft det ekonomiskt svårt under en längre tid. Därför har de säkert förklarat för de anställda att det kan komma att sluta i en konkurs, även om företaget givetvis försöker rädda vad som räddas kan med en rekonstruktion.

Så här skrev du i ditt första inlägg i ämnet:
Citat från: Mats Karlsson skrivet 26 juni 2010, 22:23:03 PM
Vänersborgs Linjetrafik har försatt sig i konkurs. Brev gick ut i torsdags till de anställda om detta. Enligt en förare har bolaget knappt orkat hålla näsan över vattenytan det senaste året. Nu gick det alltså inte längre. Sorgligt.

Du beskriver alltså konkursen som ett faktum. Hade du skrivit att VL har ekonomiska problem hade det varit oantastligt. Likaså att de har begärt rekonstruktion.

Det finns naturligtvis inga garantier för att rekonstruktionen lyckas. I brevet till personalen avslutar dock VL:s vd med "... finns det skäl att se positivt på rekonstruktionen."



Titel: SV: X
Skrivet av: bjorkaan skrivet 27 juni 2010, 19:19:14 PM
Varför döptes ämnet om till X?
Titel: SV: X
Skrivet av: bjorkaan skrivet 27 juni 2010, 19:42:58 PM
Döpt om det till X med med andra ord...