Ägnade en stund åt att kika på Mascus. Inte för att jag ska köpa en buss, men det är alltid kul att titta.
Västtrafik verkar sälja en stor del av sina bussar - och en del av dem är i princip helt nya, flera stycka 06 och 07
När man klickar upp bilder på förarplatsen sitter det Sepura (Tetraradio) i alla utom en som det sitter en gammal C700 i. Men... Låter man verkligen radion följa med bussen när den säljs?
Det är inte Västtrafik som säljer bussar utan någon av deras entreprenörer som blivit av med körning då andra bolag har tagit över deras linjer. Övertaliga bussar säljs då genom olika förmedlare av bussar, bland annat Mascus.
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html (http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html)
Denna bussen är före detta GS buss, men det finns även bussar från Hallgrens och säkert flera andra företag.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 26 juni 2010, 12:22:24 PM
Det är inte Västtrafik som säljer bussar utan någon av deras entreprenörer som blivit av med körning då andra bolag har tagit över deras linjer. Övertaliga bussar säljs då genom olika förmedlare av bussar, bland annat Mascus.
http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html (http://www.mascus.se/Transportfordon/Begagnade-Linjebussar/Volvo/Carrus+B12+BLE/images/239d5f45-04cc-4f21-b0d0-3c8495801478.html)
Denna bussen är före detta GS buss, men det finns även bussar från Hallgrens och säkert flera andra företag.
/ Christer K
Ja det var ju på tiden att Hallgrens gör sig av med sin Vega - det är den enda buss av denna typ som trafikerat linje 100 mellan Borås och Göteborg det sista året. Det är ju för övrigt f d Veolia 2569.
När försvann de andra Vegorna o vart tog de vägen?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 juni 2010, 13:25:15 PM
Ja det var ju på tiden att Hallgrens gör sig av med sin Vega - det är den enda buss av denna typ som trafikerat linje 100 mellan Borås och Göteborg det sista året. Det är ju för övrigt f d Veolia 2569.
Fast den gick på linje 100 åtminstone i onsdags. Men nu blir det väl vissa neddragningar under sommaren så den kanske inte kommer tillbaka mer. För övrigt såg jag Västtrafiks ordförande åka med just den bussen då.
Kan ju komplettera med en bild också, eftersom mycket talar för att det var sista veckan.
(http://www.savenfjord.nu/hallgren_rwd_730_100623.JPG)
För övrigt så finns Busslinks 3199 också till salu på Mascus. Finns det ingen trafik för dessa?
Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 13:33:49 PM
När försvann de andra Vegorna o vart tog de vägen?
De försvann väl allt eftersom när de f d Rasken-bussarna kom från Småland. Några blev sedan t ex vikariebussar i Skåne.
När jag sålde mitt hus hette det förstås att allt som satt fast i huset vid visning ska också följa med. Det samma borde gälla vid all försäljning. Dvs... Sitter radion kvar när en spekulant kikar fysiskt på bussen ska radion också följa med i köpet eftersom den är fast monterad i bussen
Citat från: New_options skrivet 26 juni 2010, 22:18:44 PM
När jag sålde mitt hus hette det förstås att allt som satt fast i huset vid visning ska också följa med. Det samma borde gälla vid all försäljning. Dvs... Sitter radion kvar när en spekulant kikar fysiskt på bussen ska radion också följa med i köpet eftersom den är fast monterad i bussen
tja här e det ju så att tetra Itid o biljettsystem e VT som äger så lär inte följa me
Musikradion följer väl med i köpet?
fm radion torde ingå
Denna vega har inte varit så poppis bland resenärerna så den är nog knappt nån som saknar.. och rätt så snart blir det ju helt nya DD på linje 100
Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 00:22:25 AM
Denna vega har inte varit så poppis bland resenärerna så den är nog knappt nån som saknar.. och rätt så snart blir det ju helt nya DD på linje 100
Jag tror inte heller att någon saknar den och hade det inte varit för de tidigare oklarheterna om hur Hallgrens skall köra linje 100 så hade den säkert varit borta för länge sedan. Från början var den avsedd som reservbuss att användas i rena nödfall, men behovet har ökat med en buss och då fanns inte mycket annat att välja på. Den har under våren i regel gått på fasta avgångar som förstärkning så det har ju med lite planering gått att undvika den här bussen får resenärerna. Men ofta har den setts fullsatt till sista plats medan den ordinarie bussen gått halvtom. Den går nämligen in i Bollebygd och därför undviker de flesta den. Det innebär 7-8 minuter längre restid.