Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Patrik skrivet 25 juni 2010, 14:21:07 PM

Titel: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Patrik skrivet 25 juni 2010, 14:21:07 PM
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Busslink/7100-serien/7121_busslink_brunnsangen_orebro_0705_2006.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Busslink/7100-serien/Busslink_7121_DSN682_Busmarket_Huddinge_3105_2010.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010b.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010c.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010d.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010e.jpg)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 25 juni 2010, 14:26:29 PM
Grattis (?) till er nya buss!
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: B10BLE skrivet 25 juni 2010, 15:32:27 PM
Grattis till nyförvärvet! Bagagehyllan ser otroligt proffsig ut.

Försök att använda höjknappen för luftfjädringen på den där nu vid hotellet...  ;)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: New_options skrivet 25 juni 2010, 16:47:23 PM
Vad kallas den kulören? Spygrön? Gall-gul?
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Patrik skrivet 25 juni 2010, 17:30:08 PM
Citat från: B10BLE skrivet 25 juni 2010, 15:32:27 PM
Grattis till nyförvärvet! Bagagehyllan ser otroligt proffsig ut.

Försök att använda höjknappen för luftfjädringen på den där nu vid hotellet...  ;)

Ni som använt denna funktion förut, om man höjer fjädringen till max, stannar den alltid där då eller justerar den sig automatiskt sen?
Kan ju inte vara optimalt att köra på högsta hela tiden.
Sen, vad innebär det när ikonen med den gula bussen dyker upp på instrumentpanelen? Justerar den sig? Ska man själv ändra något?

Citat från: New_options skrivet 25 juni 2010, 16:47:23 PM
Vad kallas den kulören? Spygrön? Gall-gul?

I verkligheten är den ganska lik GUB-grön.



Vet någon vad Telenor-apparaten gör? Är det biljettmaskinen?
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: buskörare skrivet 25 juni 2010, 20:37:49 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 juni 2010, 17:30:08 PM

Vet någon vad Telenor-apparaten gör? Är det biljettmaskinen?

Det är iTid-systemet som skötte skyltning och utrop. Typ SL's BussPC fast inte lika avancerad. Underligt att den fick sitta kvar.
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 25 juni 2010, 21:01:02 PM
Hej!

Men stereon verkar ha fått "fötter" ? Häftigt med "grön" nyckel :-O   
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Fikman skrivet 25 juni 2010, 21:28:55 PM
Citat från: Klaverdörr skrivet 25 juni 2010, 21:01:02 PM
Hej!

Men stereon verkar ha fått "fötter" ? Häftigt med "grön" nyckel :-O   
Håller med, var klart seriöst med färgmatchad nykel  8)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juni 2010, 21:29:07 PM
Jaha ja, dags för en ny resa till en viss flygplats..
Trevligt
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: buskörare skrivet 25 juni 2010, 21:31:19 PM
Citat från: Fikman skrivet 25 juni 2010, 21:28:55 PM
Håller med, var klart seriöst med färgmatchad nykel  8)

Tänkte skriva att i detta fall var nyckeln grön före bussen, men så kom jag på att bussen kanske var grön innan den blev blå? Humm...
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 25 juni 2010, 21:35:49 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2010, 21:29:07 PM
Jaha ja, dags för en ny resa till en viss flygplats..
Trevligt

Ska bussarna stripas? Eller de gamla kanske inte är stripade...?
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Patrik skrivet 26 juni 2010, 02:23:22 AM
Citat från: buskörare skrivet 25 juni 2010, 20:37:49 PM
Det är iTid-systemet som skötte skyltning och utrop. Typ SL's BussPC fast inte lika avancerad. Underligt att den fick sitta kvar.

Okej tack, den kanske går igång om man trycker på knappen "Biljettmaskin", annars funkar den inte.

Citat från: Klaverdörr skrivet 25 juni 2010, 21:01:02 PM
Hej!

Men stereon verkar ha fått "fötter" ? Häftigt med "grön" nyckel :-O   

Nja, stereon sitter ovanför föraren. Den är riktigt lyxig eftersom man får in alla vanliga stationer med bra mottagning, jag är van vid att få in ett sprakande P3.

Citat från: calken skrivet 25 juni 2010, 21:35:49 PM
Ska bussarna stripas? Eller de gamla kanske inte är stripade...?

Vilka bussar? Den här ska få dekaler iaf.
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 26 juni 2010, 02:28:54 AM
Hej!

Du får köra 3G radio istället med en mobil som har radiosändare så kan du själv välja vilken frekvens som mobilen sänder med och det du vill lyssna på....
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Carl Eric skrivet 26 juni 2010, 09:49:08 AM
Citat från: Patrik skrivet 26 juni 2010, 02:23:22 AM
Vilka bussar? Den här ska få dekaler iaf.

Ja, jag menade denna... :)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 13:30:46 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 juni 2010, 17:30:08 PM
Ni som använt denna funktion förut, om man höjer fjädringen till max, stannar den alltid där då eller justerar den sig automatiskt sen?
Kan ju inte vara optimalt att köra på högsta hela tiden.
Sen, vad innebär det när ikonen med den gula bussen dyker upp på instrumentpanelen? Justerar den sig? Ska man själv ändra något?

Nu har jag väldigt begränsad erfarenhet av just Scania, men det brukar vara så att du trycker på höjning innan hindret. Sedan passerar du hindret och därefter sänker bussen till körläge igen. Ikonen betyder att luftfjädringen inte är i körläge!
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: buskörare skrivet 26 juni 2010, 13:49:26 PM
Citat från: Patrik skrivet 26 juni 2010, 02:23:22 AM
Okej tack, den kanske går igång om man trycker på knappen "Biljettmaskin", annars funkar den inte.

När vi hade dom gick dom igång automatiskt med huvudströmmen. Tror skärmen sitter med kardborre, om du lyfter ur den så kan du se om den är inkopplad kanske? Om du är nyfiken  ;)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juni 2010, 17:38:28 PM
En bild från tiden i Jönköping, värt att notera är att man hade en Riktig bussterminal på den tiden..
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7121_DSN682_Jonkoping_000526.jpg)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Robban skrivet 27 juni 2010, 19:47:17 PM
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/F/Flygplatsparkering_MA/Flygplatsparkering_MA_DSN682_Elkraftsgatan_Arlandastad_2506_2010d.jpg)

Måste säga att den ser riktigt fräsh ut efter ommålning och uppgraderad inredning till 2.0  ;D
Tjusig hylla det håller jag med om men orkar den lilla svarta "pinnen" hålla allt bagage om man krockar eller för den delen accelererar kraftigt? känns som man ska få allt i knät?

/Robban
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: bisquit skrivet 28 juni 2010, 01:18:47 AM
Vad beträffar skärmen på bild. Så är det ingen biljettmaskin. Snarare en skärm för I-tid systemet med GPS som man har i Örebro. Där trafikledningen kan se exact var en buss befinner sig och föraren kan se hur han ligger till i tid! 8)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Danne B. skrivet 28 juni 2010, 16:06:57 PM
Sedärja... Grattis! Inte illa alls! :)

Fast eftersom det är en Scania är jag bara avundsjuk på det där med att du får in alla radiokanaler... ;)

//Danne
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2010, 16:16:15 PM
Citat från: bisquit skrivet 28 juni 2010, 01:18:47 AM
Vad beträffar skärmen på bild. Så är det ingen biljettmaskin. Snarare en skärm för I-tid systemet med GPS som man har i Örebro. Där trafikledningen kan se exact var en buss befinner sig och föraren kan se hur han ligger till i tid! 8)


Ifall dom inte förstod det jag skrev eller?  ;)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: bisquit skrivet 28 juni 2010, 22:51:53 PM
Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2010, 16:16:15 PM
Ifall dom inte förstod det jag skrev eller?  ;)
Oops missa det. läste lite slarvigt. Men kan nog tala för de flesta närkingar och säga att det inte är många som saknar de där bussarna..
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2010, 22:53:42 PM
Citat från: bisquit skrivet 28 juni 2010, 22:51:53 PM
Oops missa det. läste lite slarvigt. Men kan nog tala för de flesta närkingar och säga att det inte är många som saknar de där bussarna..

OmniCityns fan club är inte direkt stor... ;)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Mattias skrivet 28 juni 2010, 22:57:59 PM
Citat från: bisquit skrivet 28 juni 2010, 22:51:53 PM
Oops missa det. läste lite slarvigt. Men kan nog tala för de flesta närkingar och säga att det inte är många som saknar de där bussarna..

Nej det skriver även undertecknad gärna på!
Kul dock att någon förbarmat sig och kostat på detta skramliga stötiga åbäke en ny chans och uppgift, med en cool kulör dessutom.

//M
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: bisquit skrivet 28 juni 2010, 23:07:27 PM
Ja det enda bra med denna buss är att den är svenskutvecklad och att den har snygg färg. Jag går hellre än att behöva åka ett sådant lik. Tycker synd om dig Patrik. Som måste stå ut med denna.
:-[
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: yngrot skrivet 29 juni 2010, 13:41:05 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juni 2010, 22:53:42 PM
OmniCityns fan club är inte direkt stor... ;)



Men MaxCis fanclub är större  ;D
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2010, 16:04:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 juni 2010, 13:41:05 PM
Men MaxCis fanclub är större  ;D

Skål! 8)
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: bisquit skrivet 29 juni 2010, 19:21:08 PM
Ja när skall de återuppta tillverkningen av riktiga bussar igen? Maxci är en riktig stridsvagn. Saknar de oerhört mycket.. :-[
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: yngrot skrivet 30 juni 2010, 02:21:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2010, 16:04:43 PM
Skål! 8)



Vi får ta en skål till på den så det blir jämvikt på det hela... ;D
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Matte skrivet 01 juli 2010, 09:00:55 AM
Citat från: Patrik skrivet 25 juni 2010, 17:30:08 PM
Ni som använt denna funktion förut, om man höjer fjädringen till max, stannar den alltid där då eller justerar den sig automatiskt sen?
Kan ju inte vara optimalt att köra på högsta hela tiden.
Sen, vad innebär det när ikonen med den gula bussen dyker upp på instrumentpanelen? Justerar den sig? Ska man själv ändra något?

Ja den ska reglera tillbaks till normal nivå automatiskt... Det är iallafall vad alla andra liknande vagnar gjort som jag kört och använt den funktionen. Och man kan bara höja/sänka hela fjädringen om man kör under en viss hastighet. Har man höjt/sänkt och sedan ökar hastigheten så återgår den till normal automatiskt eller efter en viss tid så återgår den automatiskt. Lite knäppt om man kört in i en låg passage och sen höjer bussen sig själv efter en viss tid.

Ja den ikonen med gula bussen har jag funderat på vad den betyder. På vissa bussar lyser den konstant och vissa lser den inte alls.
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2010, 09:25:24 AM
Precis som Matte skriver ska OmniCityn reglera tillbaka sin fjädring i normalläge efter ett tag... i teorin. Hur det fungerar i praktiken på en sliten gammal OmniCity brukar dock vara olika. Helt klart är iaf att den gula lampan indikerar att fjädringen är i "fel" läge. Dvs inte i mitten. Om det betyder för högt eller för lågt får man räkna ut själv, eller gissa sig till.
På Umeås kortvagnar som numera flyttas till SL-området var det många olika saker som var fel med fjädringen. På nästan alla var man själv tvungen att med knappen tvinga upp fjärdingen i normal nivå efter start, och ofta stod bussarna och höjdes och sänktes automatiskt upp och ner, upp och ner under lastning. "Pys-pyyyys-pys-pyyyys". På OmniCity-ledvagnarna var det inte ovanligt att framaxelns fjädring sköts i höjden, och all form av lågt insteg försvann direkt. Lösning: Bussbyte.

Av någon anleding fanns aldrig några av dessa egenskaper på OmniLinken (eller föregångaren MaxCin! ;))
Titel: SV: Busslink 7121 Då, nyss & nu...(Bilder)
Skrivet av: Matte skrivet 02 juli 2010, 13:04:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2010, 09:25:24 AM
Precis som Matte skriver ska OmniCityn reglera tillbaka sin fjädring i normalläge efter ett tag... i teorin. Hur det fungerar i praktiken på en sliten gammal OmniCity brukar dock vara olika. Helt klart är iaf att den gula lampan indikerar att fjädringen är i "fel" läge. Dvs inte i mitten. Om det betyder för högt eller för lågt får man räkna ut själv, eller gissa sig till.
På Umeås kortvagnar som numera flyttas till SL-området var det många olika saker som var fel med fjädringen. På nästan alla var man själv tvungen att med knappen tvinga upp fjärdingen i normal nivå efter start, och ofta stod bussarna och höjdes och sänktes automatiskt upp och ner, upp och ner under lastning. "Pys-pyyyys-pys-pyyyys". På OmniCity-ledvagnarna var det inte ovanligt att framaxelns fjädring sköts i höjden, och all form av lågt insteg försvann direkt. Lösning: Bussbyte.

Av någon anleding fanns aldrig några av dessa egenskaper på OmniLinken (eller föregångaren MaxCin! ;))

Jo det har du rätt i allt det du säger och dom lite olika egenskaperna som finns på dom flesta äldre Omni serier.
Men jag tänkte mera på den mindre gula lampan i panelen som ofta lyser och jag har ingen aning om den också har med fjädringen att göra. Att nivå reglerings lampan lyser när den inte är i rätt läge har jag koll på. Och dina fd kamater i form av kortvagnar från Umeå som du just berättat om såg jag senast i dag några av dom vid Huddinge Sjukhus och dess närområde.

Ja det där med höja/sänka fjädringen som dom oftas gör själv när man står still är jobbigt. Vet inte hur många gånger jag fått lustiga komenterer från passagerare som ska kliva på. Oftast säger dom "fan vad rolig du va då när du håller på med fjädringen". Men sen bevisar man att det inte är en själv som gör det när man lämnar förarplatsen för att "slänga" skräp i papperskorgen vid mitt dörren ;)