Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: AndersJ skrivet 24 juni 2010, 11:54:16 AM

Titel: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: AndersJ skrivet 24 juni 2010, 11:54:16 AM
Enligt Sveriges radio Jönköping så säger Arriva upp avtalet om tätortstrafiken i Jönköping redan från nästa sommar (2011). Avtalet skulle normalt löpt fram till 2016.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3807212 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=3807212)
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bingoberra skrivet 24 juni 2010, 12:13:54 PM
j***ar, det vart oväntat! :o
Undrar just om vi överhuvudtaget kommer att få se några nya bussar från Arriva i Jönköping?

Undrar vart de befintliga bussarna tar vägen..
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Walter skrivet 24 juni 2010, 12:32:31 PM
Citat från: Bingoberra skrivet 24 juni 2010, 12:13:54 PM
j***ar, det vart oväntat! :o
Undrar just om vi överhuvudtaget kommer att få se några nya bussar från Arriva i Jönköping?

Undrar vart de befintliga bussarna tar vägen..

Om det kommer nya bussar eller vad som händer med de befintliga beror på hur det ser ut i avtalet. JLT kan ställa som krav i det nya avtalet att man ska ta över befintliga bussar. Man kan ju spekulera i att man nog avvaktar till det nya avtalet innan man beställer nya bussar om det inte redan är gjort. Om det blir ett nytt avtal så kan man ju ändra trafikutbudet som kräver andra vagntyper etc.

Arriva verkar sanera sig vad gäller dåliga avtal och säger upp när möjlighet finns, först Malmö och nu Jönköping.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 juni 2010, 13:03:18 PM
Citat från: Walter skrivet 24 juni 2010, 12:32:31 PM
Om det kommer nya bussar eller vad som händer med de befintliga beror på hur det ser ut i avtalet. JLT kan ställa som krav i det nya avtalet att man ska ta över befintliga bussar. Man kan ju spekulera i att man nog avvaktar till det nya avtalet innan man beställer nya bussar om det inte redan är gjort. Om det blir ett nytt avtal så kan man ju ändra trafikutbudet som kräver andra vagntyper etc.

Arriva verkar sanera sig vad gäller dåliga avtal och säger upp när möjlighet finns, först Malmö och nu Jönköping.
Som redan svarats går det inte att kräva att bussar förts över - om det inte redan krävts. Har för mig dock att det kan finnas mellanformer, det vill säga att man ska kunna erbjuda den nya operatören att ta över ett visst antal - och andra sådana typer av halvlösningar, men har inte sett hur det ser ut i gällande avtal. Annars är förstås just bussarna ett av de större problemen om man börjar avveckla trafik. För även om avtalet t.o.m. kan vara en förlust, kan ju avvecklingskostnaderna också vara rätt stora. Ofta har man ju leasingavtal och dessa är det säkerligen några år kvar på. Så kostnaden för bussarna har man även om man inte driver någon trafik - om man inte kan sätta av dem på annat håll. En viktig del i beräkningen för att kunna stiga av avtal, är ju därför att man kan få avsättning för bussarna. Men iaf i Stockholmskontrakten har väl Arriva en hel del bussar som behöver bytas ut relativt snart, så den delen finns nog säkert med i beräkningen.   
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Walter skrivet 24 juni 2010, 13:22:17 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 juni 2010, 13:03:18 PM
Som redan svarats går det inte att kräva att bussar förts över - om det inte redan krävts. Har för mig dock att det kan finnas mellanformer, det vill säga att man ska kunna erbjuda den nya operatören att ta över ett visst antal - och andra sådana typer av halvlösningar, men har inte sett hur det ser ut i gällande avtal. Annars är förstås just bussarna ett av de större problemen om man börjar avveckla trafik. För även om avtalet t.o.m. kan vara en förlust, kan ju avvecklingskostnaderna också vara rätt stora. Ofta har man ju leasingavtal och dessa är det säkerligen några år kvar på. Så kostnaden för bussarna har man även om man inte driver någon trafik - om man inte kan sätta av dem på annat håll. En viktig del i beräkningen för att kunna stiga av avtal, är ju därför att man kan få avsättning för bussarna. Men iaf i Stockholmskontrakten har väl Arriva en hel del bussar som behöver bytas ut relativt snart, så den delen finns nog säkert med i beräkningen.   

Givetvis skall ett övertagandekrav finnas med i nuvarande avtal, det var det jag avsåg, men ser att det inte framgick i texten. Vad gäller leasingavtalen så borde man ju se till att anpassa dessa efter avtalstiden så att bussarna är avskrivna till stora delar efter avtalets slut. Kan man då nyttja de i nya avtal så är det ju en bra affär.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 24 juni 2010, 14:03:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 12:42:47 PM
Det är något vi kommer att få vänja oss vid, under de senaste åren är det flera operatörer som sagt upp sina avtal resp avböjt att förlänga dem med optionsåren helt av ekonomiska skäl, det är bättre ekonomi att låta bli att köra än att köra med förlust.

Vad gäller vagnparken så är ju ett övertagandekrav bara aktuellt om det skrevs in i nuvarande avtal, annars är det helt en affär mellan nuvarande och evt tillträdande operatör, det kan ju mkt väl bli samma operatör i ett nytt mer fördelaktigt avtal.

Till sist så är det inte så förvanande att man väljer att säja upp, det har ju legat i luften och i o m tapptet av landsbygdstrafiken har nog vågen vägt över rejält.
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Kortebo skrivet 24 juni 2010, 14:28:43 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juni 2010, 14:03:53 PM
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.

Den här typen av uppsägning kräver givetvis att parterna(Arriva och JLT)är överrens och det förefaller dom ju att vara. Dessutom kan det, med tanke på allt som hänt i trafiken, vara så att JLT funderat på en förtida uppsägning. När Arriva har dålig lönsamhet
har dom säkert inget emot att lämna kontraktet.  Det ser ju onekligen bättre ut om Arriva säger upp kontraktet än dom blir uppsagda.

När det gäller den förlorade landsbygdstrafiken har jag fått för mig att Arriva centralt inte ville lägga bud, men dom  lokala cheferna ville för att få olika typer av tjänstgöring.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 18:26:39 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juni 2010, 14:03:53 PM
Hur är egentligen reglerna här. Har en operatör som fått en viss trafik inte förbundit sig att köra avtalsperioden ut? Hur kan det vara tillåtet att helt plötsligt säga upp kontraktet mitt under avtalsperioden? Är inte skriva kontrakt bindande för båda parter? Att man avstår från förlängning är givetvis en annan sak.

Hur JLT tänkt utvecklas här: http://www.busstidningen.se/2010/06/24/arriva-hoppar-av-jonkopingstrafiken/
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: 1896 skrivet 24 juni 2010, 19:16:30 PM
Är det all trafik Arriva har i Jönköping som sägs upp ? Eller är det just bara tätortstrafiken ? I anbuds förfarandet vill jag minnas att det var tre paket som var ute, där Arriva vann samtliga, och där ingick ju dåvarande Swebus landsbygdstrafik.

??? ???
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2010, 19:18:50 PM
http://playrapport.se/video/2056460
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 24 juni 2010, 19:32:05 PM
Låter som de kommer bli som när Veolia lämnade Umeå. Nya operatören fick 3 månader på sig.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Kortebo skrivet 24 juni 2010, 20:12:30 PM
Citat från: 1896 skrivet 24 juni 2010, 19:16:30 PM
Är det all trafik Arriva har i Jönköping som sägs upp ? Eller är det just bara tätortstrafiken ? I anbuds förfarandet vill jag minnas att det var tre paket som var ute, där Arriva vann samtliga, och där ingick ju dåvarande Swebus landsbygdstrafik.

Borde vara all trafik, har svårt att tänka mig att Arriva är intresserade att fortsätta med "förortspaketen".   Av det jag har sett förefaller man prata om avtalet och med det menas säkert all trafik. Tycker annars det borde framgått att det bara gäller tätortstrafiken. 
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jan skrivet 24 juni 2010, 21:26:58 PM
Enligt intervjun så är det JLT som säger upp avtalet.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 21:32:35 PM
Citat från: Jan skrivet 24 juni 2010, 21:26:58 PM
Enligt intervjun så är det JLT som säger upp avtalet.

Enligt den länkade artikeln på Bussbranschens hemsida: Arriva och Länstrafiken är därför överens om att Arriva genom erläggande av viss ersättning till Länstrafiken gör det möjligt med en förtida planerad avveckling av trafikavtalet.

Arriva krävde ändringar i nu gällande avtal för att fortsätta köra. Detta var naturligtvis inte möjligt för JLT att gå med på med hänsyn till andra anbudsgivare vid senaste upphandlingen. JLT valde därför att säga upp avtalet eftersom det är den snyggaste utvägen gentemot resenärer och anställda. Men det är alltså inte JLT som tog det första steget.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bussnissen skrivet 25 juni 2010, 02:23:20 AM
Vem vet? Jönköping kanske kan bidra med mer skrot till Umeå då!
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bingoberra skrivet 25 juni 2010, 02:32:31 AM
Citat från: Bussnissen skrivet 25 juni 2010, 02:23:20 AM
Vem vet? Jönköping kanske kan bidra med mer skrot till Umeå då!

Nja, skrot vill jag inte kalla det, däremot bussar med enormt behov av upprustning. Så gamla är de faktiskt inte.
Senast idag åkte jag med en ledbuss som lät som en häxpipa, samt en biogasbuss där diodskyltningen blinkade hejvilt och förarplatsen var tejpad med silvertejp.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 juni 2010, 02:57:36 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2010, 21:32:35 PM
Enligt den länkade artikeln på Bussbranschens hemsida: Arriva och Länstrafiken är därför överens om att Arriva genom erläggande av viss ersättning till Länstrafiken gör det möjligt med en förtida planerad avveckling av trafikavtalet.

Arriva krävde ändringar i nu gällande avtal för att fortsätta köra. Detta var naturligtvis inte möjligt för JLT att gå med på med hänsyn till andra anbudsgivare vid senaste upphandlingen. JLT valde därför att säga upp avtalet eftersom det är den snyggaste utvägen gentemot resenärer och anställda. Men det är alltså inte JLT som tog det första steget.

Ja, vad jag förstår det som har väl inte JLT valt att släppa så mycket till operatörerna, samtidigt som det finns ett visst kvalitetsincitament i avtalet. Tycker det verkar väldigt konstigt, men av Arrivas direktör för Sverige Syd, får man uppfattningen att JLT inte vill ändra tidtabellen som är för snävt lagd och inte ha regelbunden turtäthet (utanför stomlinjerna antar jag?), att man tydligen detaljreglerar tidtabellerna etc. Och här har vi ju ett grundproblem. Ska man ha kvalitetsavtal med incitament, utan att ge operatörerna någon möjlighet att påverka trafiken mer än att ha trevliga förare. Ja, då kommer man inte långt. Tror nog JLT hängt på kvalitetstrenden, utan att riktigt förstå vad det innebär!  Men man ska alltid vara nyanserad och det är ju ingen hemlighet att Arriva har haft rätt mycket problem med att få trafiken att flyta också under iaf förra året.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 13:23:39 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2010, 19:41:43 PM

Jag gissar att Arriva kommer att köra kvar till i december 2011 för att undvika tidsbrist o direktupphandlingar.


Direktupphandling är kanske den bästa lösningen just nu då förtroendet bland resnäerer och fd resenärer är i botten.
Det  resenär kommer ihåg är hur man blir bemött. Det förefaller som resandeantalet har gjort en djupdykning efter prishöjningen. Att få prishöjning och fortfarande bli dåligt bemött var droppen.
När undersökningen som  Svensk kollektrafik har gjort visar resnärers kritik domineras av utallanden som "förarna behöver kurs i folkvett", "man möts av sura miner trots att det jag som resenär betalas lönen" m m.
Det spelar ingen roll hur ren och blankpolerad bussen är resenären kommer ihåg hur han blir bemött.
Läget är akut, Jönköing har enl undersökning Sveriges sämsta kollektivtrafik Och det krävs snabba åtgärder En lösning vore direkupphandlig med annan operatör/operatörer och givetvis annan adm personal, gärna ny design och logga på bussarna. Och framför allt förare som både kan köra buss, och viktigaste av allt, uppträda korrekt.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:39:04 PM
En delning som var innan när Swebus hade förortstrafiken och Arriva i city är att föredra. Detta ger konkurens och bättre utfall för kunderna.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:59:39 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 14:48:33 PM
Hur stor del av förarpersonalen är kvar från Swebus/Connex/Busslink resp är nya förmågor från Arriva?
(Tänkte skriva JKT också men det var väl att gå väl långt bak i tiden)

JKT tiden tog slut 1993, så förmånger sedan den tiden kan nog finnas kvar i dagens Jönköpingstrafik.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: B10BLE skrivet 26 juni 2010, 15:01:01 PM
Fyra företag på 21 år?  :o

Kanske därför allt går åt h*****e då?
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:12:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 14:48:33 PM
Hur stor del av förarpersonalen är kvar från Swebus/Connex/Busslink resp är nya förmågor från Arriva?
(Tänkte skriva JKT också men det var väl att gå väl långt bak i tiden)

Som förare tror jag det äro ett fåtal. Det var länge sedan jag såg en förare jag känner igen från JKT/Swebus/Busslink i en Arrivabuss. Förutan natulig avgång  gissar jag att återstående har innetjänst såsom trafikledare, redovisning, tvätt och administrativa arbetsuppgifter.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:21:11 PM
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:59:39 PM
JKT tiden tog slut 1993, så förmånger sedan den tiden kan nog finnas kvar i dagens Jönköpingstrafik.

Ett par bilder från1993:
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm (http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm)
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jan skrivet 26 juni 2010, 16:18:46 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:12:58 PM
Som förare tror jag det äro ett fåtal. Det var länge sedan jag såg en förare jag känner igen från JKT/Swebus/Busslink i en Arrivabuss. Förutan natulig avgång  gissar jag att återstående har innetjänst såsom trafikledare, redovisning, tvätt och administrativa arbetsuppgifter.

Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 16:29:08 PM
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 16:18:46 PM
Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?

Mig veterligt har det inte varit ngn flykt. Arriva kom till Jkpg för nio år sedan. De flesta föjde väl med från Busslink. Men åren har gått och ingen blir ju yngre
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2010, 16:36:23 PM
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 16:18:46 PM
Det är anmärkningsvärt att förarna flyr jobbet. Vet man varför det inte följde med respektive inte fick jobb när Arriva tog över?

Det var Swebus och Linjebuss som tog över från JKT och sedan Näckrosbuss/Busslink. Därefter kom Arriva och ett samarbete mellan Lingmerths och Smålandsbussen. Detta samverkansbolags trafik övertogs dock snart av Arriva.

Jag tror det gäller rätt generellt i lokaltrafik att det inte finns så värst många förare kvar som kört den i 17 år ens om det varit samma utövare hela tiden. I Borås är det inte särskilt många sådana förare heller.

Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 26 juni 2010, 16:38:43 PM
Inte heller i Härnösand där Swebus/Nobina haft trafiken sen 93 är de så många av de "gamla" kvar.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 16:54:00 PM
Det är nog så att det är ovanligt att ens arbetande karriär börjar som bussförare. Och då kanske de flesta har levt halva sitt liv när bussförarkarrären tar sin början.
Märkligt egentligen vad många i övre delen av medelåldern förare man möter på motorvägarna i små privata bolag. Jag vägrar att tro att de är yngre som se slitna ut. ;D
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: virtual1 skrivet 26 juni 2010, 18:34:44 PM
Tycker överlag att det här med lagen om offentlig upphandling är åt h*****e, det finns ett gott ordspråk som heter 'Man får vad man betalar för' - och det stämmer mer än väl i 99% av alla fall. Hur i h-e ska nån som begär MINST pengar kunna ge mest service/kvalité???? Det är ju som att försöka få in en elefant i ett synålsöga! Hoppas någon klarsynt politiker/parti vågar driva den här frågan nångång o skrota lagen helt eller revidera den fullständigt! Om man t.ex. från första början sa att 'Vi erbjuder XX miljoner till den som kan motivera sig bäst varför man ska ha det här avtalet' där det ÄR helt framräknat hur mycket det kostar att driva något med en viss vinstmöjlighet så tror jag både trafikbolag och resenärer och länen skulle vinna på det i slutändan. Självklart skulle man behöva nagelfara anbuden fortfarande, men det skulle ju ges en chans att bli något vettigt av det!
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: 1896 skrivet 26 juni 2010, 18:41:48 PM
Citat från: Jan skrivet 26 juni 2010, 14:39:04 PM
En delning som var innan när Swebus hade förortstrafiken och Arriva i city är att föredra. Detta ger konkurens och bättre utfall för kunderna.

Konkurransen är ju vid upphandlingen, inte vid hållplatsen, så det lär väl inte göra någon skillnad.
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 15:21:11 PM
Ett par bilder från1993:
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm (http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/kommuntrafik.htm)

Till och med jag har fotat JKT:s bussar, detta på -80 talet, med morsans kamera, men bilderna har jag inte kvar.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Omnilasse skrivet 26 juni 2010, 19:16:00 PM
Citat från: virtual1 skrivet 26 juni 2010, 18:34:44 PM
Tycker överlag att det här med lagen om offentlig upphandling är åt h*****e, det finns ett gott ordspråk som heter 'Man får vad man betalar för' - och det stämmer mer än väl i 99% av alla fall. Hur i h-e ska nån som begär MINST pengar kunna ge mest service/kvalité???? Det är ju som att försöka få in en elefant i ett synålsöga! Hoppas någon klarsynt politiker/parti vågar driva den här frågan nångång o skrota lagen helt eller revidera den fullständigt! Om man t.ex. från första början sa att 'Vi erbjuder XX miljoner till den som kan motivera sig bäst varför man ska ha det här avtalet' där det ÄR helt framräknat hur mycket det kostar att driva något med en viss vinstmöjlighet så tror jag både trafikbolag och resenärer och länen skulle vinna på det i slutändan. Självklart skulle man behöva nagelfara anbuden fortfarande, men det skulle ju ges en chans att bli något vettigt av det!
Det är inte så mycket lagen det handlar om , som att THM inte lärt sig riktigt hur man ska styra anbuden. Det finns rätt stora möjligheter numera till s.k. kvalitetsupphandlingar i lagstiftningen och man behöver alltså inte ta det avtalet som är billigast (i pengar), utan kan välja det som lovar mest kvalitet, men det gäller ju att utnyttja möjligheterna också! Men det är ju också därför Arriva hoppar av (enligt dem själva). Man får helt enkelt inte del av den bonus man hoppades att man skulle få för nöjda kunder etc - därför blir det ingen ekonomi i det hela! Även SL genomför på olika sätt i sina upphandlingar numera ganska kraftiga incitament för att man ska skapa nöjda kunder. Får man dåliga resultat så blir det helt enkelt rätt svårt att få någon vinst på uppdraget. Tyvärr är det väl också så att anbudsgivarna ofta varit lite överoptimistiska och lagt för låga bud, särskilt när man ska in på en ny marknad. Det har man dock bara råd att göra i några år - sedan måste man börja tjäna pengar också. 
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Jan skrivet 26 juni 2010, 22:39:19 PM
Citat från: 1896 skrivet 26 juni 2010, 18:41:48 PM
Konkurransen är ju vid upphandlingen, inte vid hållplatsen, så det lär väl inte göra någon skillnad.

Jodå, länsbolaget kan se hur de olika bolagen sköter sig gentemot de andra. Det rör sig inte om direkta pengar.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juni 2010, 22:50:14 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 13:23:39 PM
Direktupphandling är kanske den bästa lösningen just nu då förtroendet bland resnäerer och fd resenärer är i botten.
Det  resenär kommer ihåg är hur man blir bemött. Det förefaller som resandeantalet har gjort en djupdykning efter prishöjningen. Att få prishöjning och fortfarande bli dåligt bemött var droppen.
När undersökningen som  Svensk kollektrafik har gjort visar resnärers kritik domineras av utallanden som "förarna behöver kurs i folkvett", "man möts av sura miner trots att det jag som resenär betalas lönen" m m.

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 16:29:08 PM
Mig veterligt har det inte varit ngn flykt. Arriva kom till Jkpg för nio år sedan. De flesta föjde väl med från Busslink. Men åren har gått och ingen blir ju yngre

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 26 juni 2010, 16:54:00 PM
Det är nog så att det är ovanligt att ens arbetande karriär börjar som bussförare. Och då kanske de flesta har levt halva sitt liv när bussförarkarrären tar sin början.
Märkligt egentligen vad många i övre delen av medelåldern förare man möter på motorvägarna i små privata bolag. Jag vägrar att tro att de är yngre som se slitna ut. ;D

Som det låter verkar det som att vi här i Jönköping börjar se de första tecknen på att rekryteringen inte varit särskilt omfattande de senaste 10 åren. Jag är något så ovanligt som en förare som kört på i det närmaste heltid i snart 10 år sedan jag tog busskortet något år efter att jag blev tillräckligt gammal för D-behörigheten. Nu är jag över 30 år gammal och fortfarande tillhör jag en av de yngsta förarna på alla ställen jag arbetar, oavsett stadstrafik eller landsbygd.

Jag tror att de långa ramtiderna i kombination med delade pass, samt den inte speciellt höga lönen och statusen kommer att vara bussarbetgivarnas största hinder för rekrytering i framtiden. Att sänka körkortåldern till 18 i kombination med gymnasieutbildning är ett litet försök, men kommer inte alls att leda till nån anstormning av nya välklädda bussförare som brinner för sitt jobb, likt "forntidens" stolta stinsar och konduktörer. Ingen vill köra buss helt enkelt. Varesig den sura oengagerade föraren eller den missnöjde passageraren som kräver service utan att förstå problemet.

Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: 1896 skrivet 27 juni 2010, 15:21:10 PM
Ja, och när man verkligen brinner för sitt jobb, som jag gjorde, då tog dom av oss trafiken....

Otack är världens lön.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bussnissen skrivet 27 juni 2010, 16:53:31 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juni 2010, 22:50:14 PM
Som det låter verkar det som att vi här i Jönköping börjar se de första tecknen på att rekryteringen inte varit särskilt omfattande de senaste 10 åren. Jag är något så ovanligt som en förare som kört på i det närmaste heltid i snart 10 år sedan jag tog busskortet något år efter att jag blev tillräckligt gammal för D-behörigheten. Nu är jag över 30 år gammal och fortfarande tillhör jag en av de yngsta förarna på alla ställen jag arbetar, oavsett stadstrafik eller landsbygd.

Jag tror att de långa ramtiderna i kombination med delade pass, samt den inte speciellt höga lönen och statusen kommer att vara bussarbetgivarnas största hinder för rekrytering i framtiden. Att sänka körkortåldern till 18 i kombination med gymnasieutbildning är ett litet försök, men kommer inte alls att leda till nån anstormning av nya välklädda bussförare som brinner för sitt jobb, likt "forntidens" stolta stinsar och konduktörer. Ingen vill köra buss helt enkelt. Varesig den sura oengagerade föraren eller den missnöjde passageraren som kräver service utan att förstå problemet.


Jag håller med. I Umeå verkar inte Nobina ha något intresse längre att anställa folk på tillsvidare anställningar.
Vilket har fått till följd att flera av de yngre förarna har försvunnit till andra jobb eller studier.
Flera har gått i pension eller ska gå, inget idag tyder på att de ska ersättas på sina tillsvidaretjänster.
De yngsta i Umeå idag är 26-27år och de är inte många. De flesta är över 40.
Mig veterligen har ingen anställts de senaste 18 månaderna på tillsvidareanställning.
Ingen av praktikanterna som passerat har stannat i någon form av anställning.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 27 juni 2010, 16:59:48 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 27 juni 2010, 16:53:31 PM
Jag håller med. I Umeå verkar inte Nobina ha något intresse längre att anställa folk på tillsvidare anställningar.
Vilket har fått till följd att flera av de yngre förarna har försvunnit till andra jobb eller studier.
Flera har gått i pension eller ska gå, inget idag tyder på att de ska ersättas på sina tillsvidaretjänster.
De yngsta i Umeå idag är 26-27år och de är inte många. De flesta är över 40.
Mig veterligen har ingen anställts de senaste 18 månaderna på tillsvidareanställning.
Ingen av praktikanterna som passerat har stannat i någon form av anställning.

Men Umeå har kungen Omar, som jag hoppas Nobina är snäll mot!  ;) Någon annan stad som har en motsvarighet till Umeås Omar? Synd att han bara kör på helgerna.
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bussnissen skrivet 27 juni 2010, 17:11:01 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 27 juni 2010, 16:59:48 PM
Men Umeå har kungen Omar, som jag hoppas Nobina är snäll mot!  ;) Någon annan stad som har en motsvarighet till Umeås Omar? Synd att han bara kör på helgerna.
Han brukar även köra vardagkvällar, när det finns jobb
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 juni 2010, 18:54:30 PM
Hej

När kommer Jönköping ut till för lägga anbud på?
Är det bara stadstrafik och hur många bussar?

Mvh Stefan P
Titel: SV: Arriva säger upp avtalet i Jönköping
Skrivet av: Bingoberra skrivet 30 juni 2010, 19:33:16 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 27 juni 2010, 16:59:48 PM
Men Umeå har kungen Omar, som jag hoppas Nobina är snäll mot!  ;) Någon annan stad som har en motsvarighet till Umeås Omar? Synd att han bara kör på helgerna.

Det finns en kvinnlig chaufför i Jönköping som utmärker sig positivt inom detta.
Varje gång man kliver på bussen när denna chaufför kör, hör man ett glatt "godmorgon!", "hej och välkommen!" eller liknande.
Hon är runt 35 och heter Beatrice om jag inte missminner mig.

De båda chaufförerna som figurerar på sommartidtabellen 2010 Tätort är även dessa förbannat trevliga.

Citat från: Stefan P skrivet 30 juni 2010, 18:54:30 PM
Hej

När kommer Jönköping ut till för lägga anbud på?
Är det bara stadstrafik och hur många bussar?

Mvh Stefan P


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=95.msg498#msg498

Ett inlägg från 2007 med Arrivas upphandling. Vet dock inte om allt stämmer.
Kan dock gissa på att City-paketet kommer att bestå av enbart biogasledbussar.

Enligt Jnytt är intresseanmälan redan igång, och man kommer att titta närmare på anmälningarna i augusti.