(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21CapHot15aug63.jpg)
En H21 Capitol på linje 65E inväntar avgångstid vid Hornstull 15 aug 1963. Jag tror att turen skall gå hela vägen till Fru Marias Väg (Långbro) eller möjligen bara till Sjättenovembervägen.
Mvh Gunnar
****
Mycket trevlig bild, som man Tackar&Bockar för!
Reklamen på sidan var väl ett ganska nytt fenomen 1963.
Jag minns att jag tyckte den reklamen förstörde utseendet på såväl spårvagnar som bussar.
HJP
Citat från: HJP skrivet 22 juni 2010, 14:13:52 PM
****
Reklamen på sidan var väl ett ganska nytt fenomen 1963.
Jag minns att jag tyckte den reklamen förstörde utseendet på såväl spårvagnar som bussar.
HJP
Håller helt med om den negativa påverkan som reklamen på långsidorna (på SS spv fr 1960 och bussar fr 1962) hade på det estetiska.
Dock minns jag att när jag brukade hänga vid Årstadal 1959-60 att jag då tyckte att reklamen på bussarnas akter kunde vara häftig. Minns särskilt "Y3 tvättar kallt - ylle och allt!" och "Conserton Radio & TV" bl.a.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 22 juni 2010, 21:05:02 PM
Håller helt med om den negativa påverkan som reklamen på långsidorna (på SS spv fr 1960 och bussar fr 1962) hade på det estetiska.
Dock minns jag att när jag brukade hänga vid Årstadal 1959-60 att jag då tyckte att reklamen på bussarnas akter kunde vara häftig. Minns särskilt "Y3 tvättar kallt - ylle och allt!" och "Conserton Radio & TV" bl.a.
/Gunnar
****
Bussarnas baksida var okej för reklam, men inte långsidorna. Särskillt missprydande tyckte jag att det var på spårvagnarna A29 och B29, med två långsidesreklam. Men visst finns det nostalgi, även i gammal reklam. Du gav exepel på det.
HJP
Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 00:12:18 AM
****
Bussarnas baksida var okej för reklam, men inte långsidorna. Särskillt missprydande tyckte jag att det var på spårvagnarna A29 och B29, med två långsidesreklam. Men visst finns det nostalgi, även i gammal reklam. Du gav exepel på det.
HJP
Ja, och B29 som var mina absoluta favoritspårvagnar. Att se dem med reklam och torkat klister som runnit ned för vagnsidan det gav mig rysningar.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 24 juni 2010, 10:23:05 AM
Ja, och B29 som var mina absoluta favoritspårvagnar. Att se dem med reklam och torkat klister som runnit ned för vagnsidan det gav mig rysningar.
/Gunnar
****
Vi ryser ikapp ;)
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till :D
HJP
Skönt att man slapp se reklam på Ängbyvagnarna i alla fall som genom ett under (berodde det på placeringen av luftintag ovanför boggiehusen?). För Leyland H34 gick diskussionen i Hammarby att det egentligen var reklamen som höll ihop bussen och den skulle därför ses som en bärande del!)
Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 11:05:24 AM
Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!
Mr H
****
Oj då! Den händelsen har jag aldrig hört talas om :o
Mälarhöjden var - och är - min hemstation.
HJP
Så farlig var inte just den händelsen (andra kollisioner vid Mälarhöjden slutade värre). A29:an tryckte förmodligen upp B29:an med främre kopplet samtidigt som det påkörda tåget startade, så med en effektfull duns ramlade B29:an ner i sitt boggiefäste igen men det var ju en omtumlande händelse förstås, för den som satt längst bak!
Mr H
Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 11:02:38 AM
****
Vi ryser ikapp ;)
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till :D
HJP
Vi var tydligen många som hade den platsen som favorit! Jag satt alltid med armen på fönsterbrädet men någon gång fanns det inget fönsterbräde (B12/Hägglund)!
Att sitta på den platsen på B11:an nu i maj och åka genom Gröndal det var en riktig höjdare!
Mvh Gunnar
...för att inte prata om att åka B11 "på Essingeleden!"
;D
Mr H
Citat från: HJP skrivet 24 juni 2010, 11:02:38 AM
****
Favoritplatsen i B29 var längst bak på långbänken i sista vagnen. Plats för långa ben och fönsterplats åt sidan och bakåt. Mjukt rundat hörn bakom huvudet, om man ville slumra till :D
HJP
Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 11:05:24 AM
Jag hade också favoritplats längst bak i B29:an eller förstås längst fram i A29. Favoritplatsen längst bak i B29 fick dock en törn den dag jag satt längst bak i linje 16 vid Mälarhöjden och ett tåg på linje 13 brakade in i det bakifrån!
Mr H
Här är favoritplatserna:
(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/B29Fruangen/web.jpg?ver=12773898950001)
Längst bak i B29. Bilden från Fruängen 1963.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/A29_170/web.jpg?ver=12773898930001)
Längst fram i A29. Jag förmodar att enkelplatsen till vänster var den riktiga favoritplatsen.
M v h
Ingwar
Absolut. Var det inte ovanligt att de körde utan gardinerna nerdragna för dörrfönstret och det stora fönstret t.h?
Mr H
PS
Aha, är det utfärden med 170 i februari 1967 med Strandvägen utanför fönstret?
Det förklarar i så fall en del!
DS
Citat från: Mr H skrivet 24 juni 2010, 17:48:09 PM
Absolut. Var det inte ovanligt att de körde utan gardinerna nerdragna för dörrfönstret och det stora fönstret t.h?
Mr H
PS
Aha, är det utfärden med 170 i februari 1967 med Strandvägen utanför fönstret?
Det förklarar i så fall en del!
DS
Jo, vanligen var gardinerna du nämner neddragna och gardinen framför den ensamma platsen uppdragen.
Jag tog bilden på Spårvägens Dag i augusti 1967 på väg från Norrmalmstorg till Djurgården/Oak Hill. Bilden inifrån B29:an tog jag en vanlig arbetsdag som konduktör på släpvagnen (V2) på linje 14.
M v h
Ingwar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B29Mh18feb64Forum.jpg)
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 24 juni 2010, 22:19:23 PM
Bilden inifrån B29:an tog jag en vanlig arbetsdag som konduktör på släpvagnen (V2) på linje 14.
M v h
Ingwar
Tack för din bild inifrån B29!
Här är en kollega vid avgång från Mälarhöjden 18 feb 1964.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 24 juni 2010, 22:36:43 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B29Mh18feb64Forum.jpg)
Tack för din bild inifrån B29!
Här är en kollega vid avgång från Mälarhöjden 18 feb 1964.
Mvh Gunnar
Tack för bilden! Trevligt, på språng redan innan tåget lämnat vändslingan i Mälarhöjden! Det syns på vinkeln till motorvagnen, som skymtar genom fönstret. Killen ser nästan ut som jag med skillnaden att jag hade båtmössa. Tången på sin plats och biljetterna i handen!
M v h
Ingwar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/65ESkylt.jpg)
Nu har vi haft så mycket trevligt A29/B29-snack här så det är läge att återanknyta till rubriken/fordonstypen för att undvika censur. ;)
Trevlig midsommar,
Gunnar
****
STORT TACK! Ingwar och Gunnar!
Nostalgin flödar över, inför dessa interiörbilder - Oj oj oj!
Tackar&Bockar!
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 25 juni 2010, 10:13:52 AM
Nu har vi haft så mycket trevligt A29/B29-snack här så det är läge att återanknyta till rubriken/fordonstypen för att undvika censur. ;)
Trevlig midsommar,
Gunnar
****
Kanske lugnast så. Vi hamnade långt bort ett tag, men kul var det :)
HJP
Jag återvänder gärna till 65E ! :) Fast jag är lite undrande över att det skulle ha gått vagnar till Sjättenovembervägen. Den vanligaste 65E om den nu inte gick hela vägen till Fru Marias väg måste väl ha gått till Kuggvägen/Västberga/ASEA Kabel. Jag minns inga E-vagnar med destination Sjättenovembervägen, men de som är äldre vet säkert bättre. Morgonrusningen hade man förstås inte så bra koll på.
Det vanliga var annars när jag åkte H15 till stan efter skolan var att bussen var näst intill tom från Långbro och ända fram till Kuggvägen där det plötsligt vällde på folk. Det gjorde inte mig så mycket, för jag hade förstås lagt beslag på diggarsätet och stördes inte av arbetarmassorna som fick tränga ihop sig där bakom mig och föraren.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Kopiaav65ETurlSep63a.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Kopiaav65ETurlSep63b.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 25 juni 2010, 14:14:58 PM
Jag återvänder gärna till 65E ! :) Fast jag är lite undrande över att det skulle ha gått vagnar till Sjättenovembervägen. Den vanligaste 65E om den nu inte gick hela vägen till Fru Marias väg måste väl ha gått till Kuggvägen/Västberga/ASEA Kabel. Jag minns inga E-vagnar med destination Sjättenovembervägen, men de som är äldre vet säkert bättre. Morgonrusningen hade man förstås inte så bra koll på.
Min bild vid Hornstull togs tors 15 aug 1963 e.m. Den turlista jag har på linje 65E M-F är fr.o.m. 9 sep 1963 och jag gjorde ett antagande att extraturerna var ungefär samma vid fototillfället. Därav min text under bilden. H21:an tillhörde Hornsberg.
Mvh Gunnar
Högintressant! Att det var en sån omfattande extratrafik till Sjättenovembervägen hade jag ingen aning om, fast som jag skrev, morgonrusningen hade jag dålig koll på. Och som sagt, turlistan är verkligen högintressant. Den kommer att bli dagens "bibelstudium" för mig!
De sista åren hade väl 65:an 6½ min turtäthet i rusningen, dessutom ett rejält antal extrabussar ser man här. Du har tidigare visat en turlista från 64E och där var det gott om vagnar också. Jag antar att övriga linjer som passerade Liljeholmsbron också hade många extravagnar, och även om 64E tycks ha haft sin tyngdpunkt i andra änden av linjen så kan jag inte låta bli att undra hur många vagnar som passerade Liljeholmsbron i maxtimmen.
Många intressanta detaljer i turlistan f ö. En sak jag fastnade för var tur 82 i morgonrusningen som ankommer Bbt kl. 7.15, men sen inte har någon avgångstid från Bbt, utan istället från Slu kl 7.28. Jag antar att Bbt var fullsmockat med bussar kvart över sju på morgonen och att man inte hade tillräcklig plats för tur 82 att stå där och invänta avgångstiden.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L63E1960.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2010, 11:14:59 AM
Jag antar att övriga linjer som passerade Liljeholmsbron också hade många extravagnar, och även om 64E tycks ha haft sin tyngdpunkt i andra änden av linjen så kan jag inte låta bli att undra hur många vagnar som passerade Liljeholmsbron i maxtimmen.
Kul att du uppskattade turlistan för 65E! Den andra turlistan för extravagnar M-F över Liljeholmsbron ("min" bro f.ö.) som jag har är ovanstående för linje 63E (apr-60), dvs tre år tidigare. Då gick jag fortfarande i min första skola, Blommensberg, vid Trekanten. Men då jag bodde i Aspudden såg jag inte linje 63 på min skolväg, däremot kunde jag våren -60 se bussar på den förlängda linje 71!
Mvh Gunnar
E-trafiken i början på 60-talet tycks ha haft en stor omfattning, och varit välplanerad efter arbetstidernas början och slut på de stora arbetsplatserna runt om i stan. Såväl 63E som 65E verkar ha ett antal större arbetsplatser att serva, och då haft rusningstrafik i "fel riktning" jämfört med den ordinarie "rusningsriktningen". 63:an hade väl en rätt hög turtäthet på ordinarievagnarna redan, och här tillkommer 16 avgångar på dryga 1½ timma i eftermiddagsrusningen.
Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.
Mr H
Citat från: Mr G skrivet 26 juni 2010, 19:57:25 PM
E-trafiken i början på 60-talet tycks ha haft en stor omfattning, och varit välplanerad efter arbetstidernas början och slut på de stora arbetsplatserna runt om i stan. Såväl 63E som 65E verkar ha ett antal större arbetsplatser att serva, och då haft rusningstrafik i "fel riktning" jämfört med den ordinarie "rusningsriktningen". 63:an hade väl en rätt hög turtäthet på ordinarievagnarna redan, och här tillkommer 16 avgångar på dryga 1½ timma i eftermiddagsrusningen.
Hade varit intressant att jämföra med extratrafiken på linje 18 1949 och linje 98 1955. Även om det tillkommit en (hel) del bostäder i Gröndal/Ekensberg 1960 så var Lövholmen/Gröndal/Ekensberg väl så industritätt 1949 och 1955. Sedan har vi den ökade bilismen under åren.
Mvh Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L66TdtNov63.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2010, 09:47:52 AM
Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.
Mr H
Tyvärr har jag ingen turlista 66E bara ficktdt linje 66 ovan fr nov-63. Misstänker att "extraturer" till del är inkluderade där. 1) betyder fr/t Hornstull. Om det var en Metropol end till Hornstull gissar jag på att den tillhörde Hornsberg.
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 27 juni 2010, 09:47:52 AM
Du råkar händelsevis inte ha någon turlista på 66E?
Det kom en tur varje morgon inåt vid Årstadal som gick med Metropol
(60-talet nu) men den fick man aldrig åka med för föräldrarna för
den gick ju bara till Hornstull! Förträtligt men kunde vara kul att se
vilken hall som körde den! Vad jag minns gick den ganska så tom.
Mr H
Den blygsamma trafiken på 66E under sommaren -61.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Turlista66E-B.jpg?t=1277749092)
Hälsn /H.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 juni 2010, 20:32:04 PM
Trevligt!
FMV är det Fru Marias väg?
Det är riktigt. Samma slinga användes senare av 193:or som vände (mitt på linjen) vid
Spadvägen, denna linjes första hållplats efter högersväng ut på Svartlösavägen, vilken alltså inte trafikerades; på SS/SL kartor från såväl vänster- som högertrafiken ser man att även slingan för ordningens skull namnges
Spadvägen.
Johan Skyttes Väg hette motsvarande hållplats på 66:ans tid, vilket också anges som ändhållplatsnamn för 65:an på 50-talet, innan det blev
Långbro.
Häftigt värre det måste ha varit vid Långbro torg (Fru Marias väg) med bussar åt bägge håll på den lilla planen där. Jag minns inte exakt var 66:ans hållplats på Svartlösavägen där låg vid den här tiden. Mitt för torget var det en taxihållplats iallafall, så jag undrar om inte vagnen kan ha gått i trafik först från Spadvägens hållplats. Eller kan det ha funnits en hållplats för linje 66E inne på torget tro?
Citat från: Gunnar D skrivet 26 juni 2010, 09:27:32 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Kopiaav65ETurlSep63a.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Kopiaav65ETurlSep63b.jpg)
Anm x) i turlistan anger att man ska ta med sig pappskylt "Fridhemsplan" för turen. Tyvärr så syns det inte i utdraget vilken/vilka turer som skulle utrustas så. Kan det ha funnits turer på linje 65E som man kunde medfölja till Fridhemsplan eller var det så att de turer som man hade med sig skylten för hamnade vid Fridhemsplan efter det att det gått över till annan linje efter att ha gått på 65E?
Mr H
När man ser de här gamla turlistorna slås man av vilket tröstlöst jobb det måste ha varit att skriva ut dessa på skrivmaskin. Av allt att döma är det skrivet på en vanlig manuell maskin - inte elektrisk alltså - där man får rejält ont i fingrarna efter en arbetsdag. De var dessutom bullriga och skrev man fel var det en mycket besvärlig procedur att rätta till. Man fick skrapa försiktigt med en kniv så man fick bort det skrivna. Radergummin för skrivmaskin fanns men de fungerade inte särskilt bra. Korrigeringslack var en senare uppfinning. Vid ändring av turlistan fick alltsammans skrivas om på nytt.
Det måste ha funnits en hel kader av maskinskriverskor (det var nästan bara kvinnor som jobbade med sådant här) på SS och antagligen satt de på lång rad i samma rum och skrev. Det lät alltså som i maskinhallen på en större industri.
Allt är inte bättre i dag men dator med ordbehandlingsfunktion måste anses vara en av de saker som underlättat livet för oss. Att göra en smärre ändring tar några sekunder. Förut kanske en halvtimme även för en skicklig maskinskriverska.
Citat från: Mr H skrivet 29 juni 2010, 09:50:00 AM
Anm x) i turlistan anger att man ska ta med sig pappskylt "Fridhemsplan" för turen. Tyvärr så syns det inte i utdraget vilken/vilka turer som skulle utrustas så. Kan det ha funnits turer på linje 65E som man kunde medfölja till Fridhemsplan eller var det så att de turer som man hade med sig skylten för hamnade vid Fridhemsplan efter det att det gått över till annan linje efter att ha gått på 65E?
Mr H
Antagligen hade man en någorlunda fast uppsättning fotnötter vars användning var beroende av tidtabellsperiod d.v.s. den/de turer en viss fotnot användes till fanns inte under alla tdtperioder under året.
/Gunnar
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2010, 11:25:35 AM
När man ser de här gamla turlistorna slås man av vilket tröstlöst jobb det måste ha varit att skriva ut dessa på skrivmaskin. Av allt att döma är det skrivet på en vanlig manuell maskin - inte elektrisk alltså - där man får rejält ont i fingrarna efter en arbetsdag. De var dessutom bullriga och skrev man fel var det en mycket besvärlig procedur att rätta till. Man fick skrapa försiktigt med en kniv så man fick bort det skrivna. Radergummin för skrivmaskin fanns men de fungerade inte särskilt bra. Korrigeringslack var en senare uppfinning. Vid ändring av turlistan fick alltsammans skrivas om på nytt.
Varje tecken behövdes nog inte skrivas på nytt. Någon form av mallsystem användes säkert.
/Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L70HbHiSkylt.jpg)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 14:47:09 PM
Ja på linje 70 t.ex som sannolikt erfordrade pappskylt under lågtrafik, men då borde det också rätterligen krävs en pappskylt "Gullmarsplan" :-(
Nja, det var snarare under högtrafik som pappskylten användes på linje 70 (se ovan). Jag körde många turer på linje 130 (Liljeholmen-Gullmarsplan/Hammarby Industri) och det var pappskylten "Hammarby Industri" man använde. Undantaget annonseras oftast.
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 29 juni 2010, 09:50:00 AM
Anm x) i turlistan anger att man ska ta med sig pappskylt "Fridhemsplan" för turen. Tyvärr så syns det inte i utdraget vilken/vilka turer som skulle utrustas så. Kan det ha funnits turer på linje 65E som man kunde medfölja till Fridhemsplan eller var det så att de turer som man hade med sig skylten för hamnade vid Fridhemsplan efter det att det gått över till annan linje efter att ha gått på 65E?
Mr H
Krysset borde stå efter turnumret på första raden detta förekommer, som påminnelse om att skylten behövs efter övergång till körning på annan linje. Här syns inget x i sådan position, så jag vågar gissa att det har använts i tidigare utgåva av tabellen och glömts att ta bort i denna. Dessa E-turlistor ändrades ofta då trafiken följdes upp dagligen av trafikbefäl på sta´n.
Jag tror inte att ingående turer från Hot gick i trafik till Fhp? Enligt uppgift i turlista för ord. linje 65 körde man raka spåret via Mariebergsgatan - (dåvarande) Kungsholmsgatan - Kellgrensgatan.