(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_5686_Ormsta_100619.jpg)
Vändslingan i Ormsta igår! Busslinks 5686 har blivit lite extra pyntad :)
/J
Snyggt, hörde ryktas om denna vagn av herr Gelin igår.
//Niclas
Jaså, ryktet gick...
Å ändå var det bara sista varvet som den fick vara skogsbuss...
(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_5686_TabyKyrkby_100619.jpg)
Här är en lite tidigare bild från Täby Kyrkby.
Kan någon förresten förklara varför Buss-PC'n skyltar 27 (och destination) på utsidan medan den skyltar 985 (med destination) på insidan? Hur svårt skall det vara att få informationen rätt?
/J
Aj aj så skyltar han slöskyltningen...
Hallå var är linjenumret?
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 20 juni 2010, 23:04:03 PM
Kan någon förresten förklara varför Buss-PC'n skyltar 27 (och destination) på utsidan medan den skyltar 985 (med destination) på insidan? Hur svårt skall det vara att få informationen rätt?
För att linjen är inlagd som 985 i systemet? UL 807 hette ju 992 i systemet, och man fick aldrig till texten
"Linje 807 992 Uppsala" på den inre displayen. Ibland skyltades det även 992 på den bakre lilla matrisskylten. Först när linjen bytte nummer till 677, och även hette 677 i systemet blev det samma linjenummer överallt.
Förslag: Lägg in linje 27 som just 27 (och inte 985) i PC:n, så lär det bli rätt.
Citat från: Bussmicke skrivet 20 juni 2010, 23:08:00 PM
Aj aj så skyltar han slöskyltningen...
Hallå var är linjenumret?
Ser du inte det!!!
Klart och tydligt skyltat 027 innaför rutan!
/J
Jag håller med Erik, skyltningen är inlagd som 985 i BussPCn för att det skall stämma med förarspecarna.
Lägger du in 27 som linjenummer lär du iofs få det även i displayen på PCn, men då tror den att du kör akut ersättning och inte den planerade som det är frågan om här.
Skillnaden är iofs inte större än att du får korrigera och positionera dig emellanåt, men för att det skall vara så enkelt som möjligt har det alltså lagts in 985 som linjenummer eftersom det ger möjlighet att anpassa körsträckorna på ett helt annat sätt.
//Fredrik
Jo, men fortfarande fattar jag inte att det skall vara så svårt att få det rättskyltat även inne i bussen?
Nu är väl i och för sig 985 lika mycket snömos som 27 för den gemene resenären som åker Roslagsbaneersättning...
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 juni 2010, 09:23:51 AM
Jo, men fortfarande fattar jag inte att det skall vara så svårt att få det rättskyltat även inne i bussen?
Nu är väl i och för sig 985 lika mycket snömos som 27 för den gemene resenären som åker Roslagsbaneersättning...
/J
Kan man inte maknadsföra siffrorna 27-29 inte bara på ersättningsbussarna utan även på tågen, eller stöter man på patrull från vissa tågmänniskor då? :P
Ser fint ut :) Det är inte så ofta man ser en SL-buss med björkris. Jag lånar din tråd för några gårdagsbilder då jag också var ute på ersättningen:
(http://mrbuss.se/temp/100620a.JPG)
Det var en kort tjänst igår - 5 & ½ timme. Det var skön körning - få stopp, lagom med folk och bra med regleringstid i Ormsta.
(http://mrbuss.se/temp/100620b.JPG)
Tågtrafiken är inställd på sträckan Täby kyrkby - Vallentuna men bussarna går i söderriktning hela vägen till Danderyds sjh för att underlätta för resenärerna. På sträckan Täby kyrkby (Hagmovägen) - Danderyds sjh tar man inga påstigande och PC:n skyltar automatiskt om till Abonnerad :D
(http://mrbuss.se/temp/100620c.JPG)
40 min räcker gott och väl för att tomma från Danderyds sjh till Täby kyrkby. Jag stannade vid Täby kyrkby trafikplats för att ta några bilder på den fina natthimlen. Klockan är efter midnatt och en liten 610 samt en liten 611 passerar med någon minuts mellanrum på väg mot Danderyds sjh.
Se där ja, en som kan skylta.. ;)
sista bilden var en riktig höjdare
Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2010, 12:35:02 PM
Se där ja, en som kan skylta.. ;)
sista bilden var en riktig höjdare
Heh, tack BM. Skyltningen sköttes dock helt av bussen - jag lät bara bli att pilla på den ;)
Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2010, 09:34:11 AM
Kan man inte maknadsföra siffrorna 27-29 inte bara på ersättningsbussarna utan även på tågen, eller stöter man på patrull från vissa tågmänniskor då? :P
Patrull och patrull... Jag misstänker att du söker ett svar av mig här. ;)
För det första går det inte att skylta linjenummer på X10p-fordonen.
För det andra har SL som policy att inte skylta linjenummer alls på några spårtrafikfordon (undantaget Lidingöbanan och Spårväg City).
För det tredje har SL en annan policy som säger att linjenummer ska skrivas ut på alla dynamiska skyltar, något som man gör på vissa ställen, medan det på andra ställen är omöjligt.
För det fjärde skulle det inte räcka med tre linjenummer för att täcka in Roslagsbanan. Ett tåg på linje 28 går till Österskär, medan ett annat på linje 28 bara går till Hägernäs. Ett tåg på linje 28 stannar inte i Enebyberg, medan ett annat inte gör det. De "halvsnabba" tågen på linje 28 stannar inte i Täljö och Åkers Runö före klockan 15:30, men gör det efter 15:30 då Åkersbergatågen blivit Hägernäståg. Osv osv...
Roslagsbanans trafik kan uppfattas som rörig och ogenomtänkt av den icke invigde, men det är snarare tvärtom. Infrastrukturens bristande kapacitet och viljan att skapa så snabba resor som möjligt (till skillnad från pendeltågstrafiken, där alla tåg stannar överallt) tvingar fram ett trafikupplägg som är lite komplicerat. Visst tycker jag också att informationen om trafikens upplägg skulle kunna bli tydligare genom att t.ex. konsekvent använda linjenummer i hela informationskedjan, men linjenummersystemet måste först anpassas efter hur trafiken ser ut.
Tack för det klargörandet. :)
- Den lite ologiska skyltningen märkte man av igår på den numera rätt ålderstigna infotavlan på Vallentuna stn. Enligt denna tavla hade tåget mellan Vallentuna och Kårsta linjenummer nr 27, medan ersättningsbussarna till Danderyds sjh var helt nummerlösa, även om de skyltades 27 (med vissa undantag).
- Vissa hållplatser längs vägen har gamla blåa dekaler med vit text "Ersättningsbuss för Roslagsbanan". En del av dessa trafikerades inte alls. Andra hållplatser var istället uppmärkta med orange dekaler med "27" i svarta siffror. På enstaka stod det även "27 Danderyds sjh" eller "27 Ormsta".
- På stationerna mellan Kårsta och Ormsta verkade det finnas tydlig information om att det var omläggning under dessa dagar, och precis vad varför det var omläggning. Men ingenstans hade man satt upp en ny tillfällig (orange?) tidtabell för lilltåget Kårsta-Vallentuna, så man fick glatt söka avgången i reseplaneraren på sl.se i mobilen medan man väntade på perrongen vid Kårsta stn.
Tur man inte är nyinflyttad i området. 8)
När man skyltar 27 Danderyds sjukhus tror folk att man är en felskyltad 610 och börjar yla när man svänger in mot Kragstalund i tron att man kör fel.
27 Ormsta är knappast bättre. Folk vågar inte gå på för de väntar ju på ersättningsbussen för Roslagsbanan...
Man skall tala till bönder på bönders vis! (ursäkta alla Kragstalund och Vallentuna-bor :) ) Linjenummer på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och pendeltågen är inte inarbetat annat än möjligen hos en liten skara kontorsmänniskor på SL.
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 juni 2010, 16:54:47 PM
Linjenummer på Roslagsbanan, Saltsjöbanan och pendeltågen är inte inarbetat annat än möjligen hos en liten skara kontorsmänniskor på SL.
/J
Men de kan bli, om folk inte stretar emot så mycket. Kan man sammanfatta hela Sveriges normalspåriga tågtrafik i ett linjenummersystem med två siffror så kan man nog göra det med Roslagsbanan också. Om man vill kan man ha några bokstäver som hjälper till. Men det krävs kanske lite mer än att bara skriva beteckningarna i någon tabell och på någon hemsida. Vuxna människor är lite besvärliga, för de vill inte utan vidare anpassa sig till nyheter. Man kan dock konstatera att de flesta numera kallar varandra för "du" och tillämpar högertrafik. Det krävdes antagligen lite mer än ett par insändare och ett meddelande från vägförvaltningen för att få med dem på det...