Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 20 juni 2010, 00:14:05 AM

Titel: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Calle skrivet 20 juni 2010, 00:14:05 AM
...för GS och stora delar av dess trafik idag 2010-06-20. Vi välkomnar istället Busslink och Veolia Transport som kommer att köra med nya, fräscha bussar. Därmed är sagan slut om Den Oudsten och ett antal andra fordon, samt slutet för bussgaraget i Majorna. Vi som åkt med ras till fordon är nu lyckliga.  ;D
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Christer K skrivet 20 juni 2010, 00:35:53 AM
Hur blev det för förarna på GS fick alla följa med eller blir ett antal utan jobb?

/ Christer K
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Bussgubben skrivet 20 juni 2010, 00:44:40 AM
Men var ska Veolia ha sitt garage förutom i Partille, Frihamnen och Lundby? De kommer väl ha garage i Majorna eller??
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: ch skrivet 20 juni 2010, 07:17:46 AM
Citat från: Christer K skrivet 20 juni 2010, 00:35:53 AM
Hur blev det för förarna på GS fick alla följa med eller blir ett antal utan jobb?

/ Christer K

Varför ska alla följa med vid upphandlingar?
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2010, 10:02:17 AM
Citat från: ch skrivet 20 juni 2010, 07:17:46 AM
Varför ska alla följa med vid upphandlingar?

Trygghet för förarna kanske?
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: ch skrivet 20 juni 2010, 10:19:14 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 20 juni 2010, 10:02:17 AM
Trygghet för förarna kanske?

Önskvärt för företagen?

Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett jobb. Bara för att ett bolag har t.ex 200 anställda så behöver kanske inte ett annat bolag ha exakt samma 200 anställda för att utföra samma jobb. De kanske bara behöver 180 stycken, och de kanske har 100 stycken i den egna organisationen som de tänker använda i första hand. Övriga 80 rekryterar man utifrån, och då tar man väl givetvis de 80 bästa man hittar?

Av de 200 från den som tappade uppdraget så kan det finnas ett stort antal personer som inte är intressanta för den nya arbetsgivaren, det kan handla om allt från jobbiga personer, såna med hög sjukfrånvaro, hög krockstatistik, opålitliga etc - så varför ska man vilja ta över dessa?

Skulle du vilja äga ett företag och inte själv få bestämma vilka anställda du ska ha?
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Nico skrivet 20 juni 2010, 11:23:48 AM

Tråden rör primärt det faktum att GS nu lämnar över trafiken till aktörerna Veolia och Busslink, vilket i sig då är ett skeende vi bör diskutera i god ton. Inte vilka olika generella villkor som gäller för personalövertagande, anställningstrygghet osv.

Har därför varit inne och raderat några inlägg som inte alls hade med saken att göra. Olika privata åsikter om hur vissa frågor på svensk arbetsmarknad ska hanteras sköts bäst via PM eller motsvarande.


// Nico
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: 1896 skrivet 20 juni 2010, 11:28:25 AM
Ja, Nico, då kan du väl ta bort fler ointressanta inlägg.
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: ch skrivet 20 juni 2010, 11:38:34 AM
Varför radera inlägg? Varför inte lyfta ut de och lägga i en ny tråd under "off topic" eller liknande?

Här på forumet publiceras bilder på t.ex andra fordon än svenska omnibussar, ska de också raderas numera? ;-)

Tråkigt när en moderator/admin är lite för mycket trigger-happy med deletefingret, att döda debatt ger inte ett aktivt forum.
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: B10BLE skrivet 20 juni 2010, 11:44:44 AM
Citat från: 1896 skrivet 20 juni 2010, 11:28:25 AM
Ja, Nico, då kan du väl ta bort fler ointressanta inlägg.

Varför raderades enbart mitt inlägg och ingen annans?
Titel: SV: Slutet är definitívt...
Skrivet av: Nico skrivet 20 juni 2010, 12:53:48 PM

Frånggår policyn att inte diskutera göranden och låtanden på forumet och svarar enligt följande. Vad 1896 ovanstående inlägg fyller för funktion förstår jag inte, men jag låter det vara kvar för att rent allmänt illustrera hur ett absolut onödigt inlägg ser ut.

Moderators uppgift är annars att försöka att hålla efter så att trådarna håller sig till ämnet i görligaste mån så det har inget med 'trigger happy' att göra utan var sak har sin plats. Detta är sedan som sagt ett forum och ingen chat eller dagis. I det här fallet rensade jag bort flera inlägg och inte enbart ett. De rensade inläggen hade heller inget med trådämnet att göra och tangerade som sagt gränsen varför hänvisning om att de bättre kunde skötas via PM etc. påpekades.

Att jag inte bröt ut sidodiskussionen om arbetsmarknadsfrågor var medvetet och jag hänvisar till 6:e stycket i Snackets regler. Dess första mening lyder som följer... "Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektivt färgade åsikter (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman eller motsvarande) om olika företag, organisationer etc. hör inte hemma i Bussnack."

Låter den här tråden vara låst tillsvidare då det uppenbarligen inte var så många som ville tillföra något konkret utan mest verkar vara ute efter att klanka ned på ett arbete som ändock måste göras. Vidare synpunkter tas via PM och min plats som moderator står alltid tillgänglig ifall någon är sugen på att ta över!

// Nico