En person har besiktigat om sin CR111M automat -73 till PB klass 2. (Husbil alltså) Fick problem då däcken ska vara godkända för 120 km/h. Nu undras det vad det är för utväxling i bakaxeln, för att kunna räkna ut toppfarten, som är ca 90 km/h enligt vad jag erfarit. Personen ifråga hoppas kunna slippa köpa nya däck genom att bevisa att bussen inte går fortare är 90 km/h....tja, det kanske går?
Någon som vet utväxlingen? Fanns det olika?
Försökte argumentera att det är tekniskt omöjligt att uppnå 120 km/h med en CR111M men som sagt det fanns inga kryphål (inte på den stationen i alla fall).
Någon som lyckats med detta konststycke så är ni välkomna att höra av er
Citat från: peter skrivet 15 juni 2010, 23:09:18 PM
Försökte argumentera att det är tekniskt omöjligt att uppnå 120 km/h med en CR111M men som sagt det fanns inga kryphål (inte på den stationen i alla fall).
Någon som lyckats med detta konststycke så är ni välkomna att höra av er
Ja, jag trodde nog det också. Det är 120 km/h däck som gäller, även om fordonet inte uppnår halva den hastigheten. Ur den synvinkeln blir vinsten med billigare besiktning inte stor, om man måste köpa en omgång nya däck...
Men vet någon utväxlingen är det ju trevligt att kolla om denne husbilsägare lyckas..
Hej.
I en specifikation från Scania-Bussar AB för komplett stadsbuss Scania CR 111 i standardutförande tryckt augusti 1975 står följande:
Bakaxel
Typ Scania AD90R11
Bakaxelväxel, typ Scania RV651
Utväxlingsförhållanden 5,13:1
Max. hastighet (däck 11-22,5) 78 km/h vid 2 200 r/min.
I specifikationen anges endast helautomatisk tvåstegad växellåda, Scania HR 501.
I ett reklamblad från Scania-Bussar AB för chassit Scania BR 111 utgiven november 1976 står följande fakta:
Bakaxel/Slutväxel: AD90/RV651
Utväxlingsförhållande: 5,13:1 alt. 4,10:1
Max. hastighet vid 2 200 r/min: 78 km/h resp. 98 km/h
Däck: 11-22,5
I detta blad anges både helautomatisk tvåstegad växellåda, Scania HR 501, samt även alternativt 4- eller 5-växlad halvautomat.
//M
Tack, Mattias.
Jag har VB:at infot till personen som frågade, samt bett honom meddela hur det avlöper. Skulle det funka lär väl den stationen bli poppis bland Pb klass 2-ägare....
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 juni 2010, 08:42:57 AM
Tack, Mattias.
Jag har VB:at infot till personen som frågade, samt bett honom meddela hur det avlöper. Skulle det funka lär väl den stationen bli poppis bland Pb klass 2-ägare....
Och vad blir nästa upplevelse en " flygande bes vid vägkanten "
iofs inte så vanligt men då blir det nog dyrt.
Citat från: Rolle skrivet 16 juni 2010, 14:38:55 PM
Och vad blir nästa upplevelse en " flygande bes vid vägkanten "
iofs inte så vanligt men då blir det nog dyrt.
Ja, är det bara för att tanten ska kunna köra, eller för att spara pengar på besiktningen är det nog inte så stor vinst att typa om till Pb klass 2, om man räknar in ev böter eller köp av nya puckar. Eller finns det andra fördelar?
Man skattar och försäkrar billigare med vissa fordon.
Den stora vinsten för den stora massan är att man nu blir King Of The Road och får köra tungt utan att kunna mer än man kunde skicklighetsmässigt innan.
Jag vill inte se en före detta flygbuss komma i uppskattningsvis 120 km/h i snömodd med en 18-åring med nytaget körkort komma bakifrån, eller något annat håll heller för den delen...
120 km/h? Ja, eftersom man lugnt kan ta bort fartspärren då denna bara behövs på lastbilar och bussar...
Sjukt? Ja, jag tycker i alla fall det.
Min hustru har mer körkortsbehörighet än vad lagen kräver här, men jag tycker att ska man köra något som är en buss, om än inte i lagens mening, så ska man lika förbannat ha körkort klass D eller varför inte DE..?
Däcken måste ha bokstaven L (120km/h) i hastighetsindex. Det är inte förhandlingsbart.
Ger inte körförbud, men om länsman ser det kan man få lite böter vid vägkanten. "En symbolisk summa", men man kan få föreläggande om ombesiktning om man har otur.
Notera bara att vilken polisman som helst inte får kolla denna typ av detaljer på fordon.
Tror snarare att det som lockar mest är billig besiktning, 300 mot 1500 blir ju en slant. Om det sedan finns skattefördelar för fordon yngre än 30 år är det ju också ett plus.
De flesta som kör omkring med fd bussar som husbilar har erfarenhet av tunga fordon sedan tidigare, och därmed någon form av högre behörighet.