Efter en mycket intressant rundtur på Lundadepån tidigare idag så kunde man få reda på idel spännande förändringar inom Nobinas bussflotta
här i stan!
Bromma kommer tappa:
----------------------
* Alla korta 54XX-vagnar av Mercorna tillbaka till Mercedes!!! - 16st!
* Alla långa 54XX-vagnar (3 st?! Mercor)
* Alla korta 59XX-vagnar (3 st?! Mercor)
* Alla 57XX-vagnar (Carrus) - 6st
Och troligtvis blir det väl några andra också, då det är 31 stycken nya som ska ersätta totalt!
Botkyrka kommer tappa:
-----------------------
* De 6 st 69XX-vagnar som kommer från Umeå (ja, det blir alla från 6935-6940), de kommer bara göra ett kort
gästspel i Botkyrka under sommaren, så vill man plåta dem i Huddinge/Botkyrka så får man göra det snabbt!
Bromma kommer få:
------------------
* 20 st Omnilinkar (korta, 13m drygt) boggi (etanol om jag förstod det rätt) - kommer troligtvis till Augusti!!!!!
* De 6 st 69XX-vagnar som kommer från Umeå/Botkyrka, se där ja!
* 5 st vagnar (just nu okänt vilka) från Halmstad, hämtas nästa vecka för omlack i Uppsala!
Så Bromma kommer bli rena Omni-land framöver, en tredjedel av flottan är då Scania plötsligt!
Botkyrka kommer få:
--------------------
* Tillbaka sina förlorade långa 54XX-vagnar från Bromma, så det blir 'hem' igen för Mercorna!
* Utöka sin Mercasamling med de korta 59XX-vagnarna!
Kallhäll kommer få:
------------------
* De 6 st 57xx-vagnar som Bromma då tappar!
Bromma får inga 'nya' bussar från Gävle, men kan man kanske ana att Kallhäll får ta över några
ytterligare 57xx-vagnar då istället???
Phew! - Inte lite nytt för oss bussmuppar att hålla reda på, men mycket intressant att höra!
vad händer med kort-mercorna i 54 serien? jag förstår inte vad du menar? kommer återförsäljare köpa tillbaka dem???
Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 19:27:36 PM
Efter en mycket intressant rundtur på Lundadepån tidigare idag så kunde man få reda på idel spännande förändringar inom Nobinas bussflotta
här i stan!
* Alla korta 54XX-vagnar av Mercorna tillbaka till Mercedes!!! - 16st!
Underbart, äntligen
Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 19:27:36 PM
Botkyrka kommer få:
--------------------
* Tillbaka sina förlorade långa 54XX-vagnar från Bromma, så det blir 'hem' igen för Mercorna!
* Utöka sin Mercasamling med de korta 59XX-vagnarna!
Tyvärr, Tråkigt
Etanol i Bromma, det var en nyhet.
Citat från: homer skrivet 13 juni 2010, 19:33:42 PM
vad händer med kort-mercorna i 54 serien? jag förstår inte vad du menar? kommer återförsäljare köpa tillbaka dem???
Precis, tydligen är det nån klausul i deras kontrakt som gör att de kan återlämnas till återförsäljaren inom 8 år (eller liknande) -
kanske pga att man nu enbart vill satsa på etanol i Bromma...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 19:42:14 PM
Avslutad leasing t.ex
Är det för mycket att hoppas på att ledvagnarna leasing snart tar slut?
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:49:34 PM
Är det för mycket att hoppas på att ledvagnarna leasing snart tar slut?
Jag gissar nu bara, men jag tror nog att 49XX-lederna från Gävle kan få ett liv i Botkyrka med,
om de inte kan åberopa leasing där med så är nog Botkyrka det enda stället de kan hamna på!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 19:51:18 PM
Leasingavtalet är nog precis lika lång även för dessa, men här finns det säkert bruk för bussarna därav att man kör vidare med dem.
Jfr när dåvarande Swebus avvecklade i Göteborg 2004.
De bussarna fick man ju bruk för. Vissa i Norge, andra i SL-land
Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 20:06:20 PM
Jag gissar nu bara, men jag tror nog att 49XX-lederna från Gävle kan få ett liv i Botkyrka med,
om de inte kan åberopa leasing där med så är nog Botkyrka det enda stället de kan hamna på!
Hoppas inte, är lite trött på se Citaro.
Känns lika vanliga som Maxci o snart är MAN lite för vanliga..
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 20:18:41 PM
Hoppas inte, är lite trött på se Citaro.
Känns lika vanliga som Maxci o snart är MAN lite för vanliga..
För vanliga? =) - bortsett från Bergkvarabuss/Nobinas invadering med Citaros i Skåne/Blekinge så gödslas det väl inte med Citaro
direkt i övrigt? Visst finns det några stycken i Gällivare och hos KR med, men i övrigt, va???? - en sökning på Citaro i SBH ger
vid handen 352 träffar o alla rullar inte längre, söker du på Carrus t.ex. (OK, lite dålig jfrlse då det finns fler Carrustyper,
men ändå) så har du 3132!!!! träffar istället, en sökning på Autosan ger 131 träffar o tror att de snart är förbi Citarorna...
Nej, fler Citaros i Sverige, tack =)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2010, 19:42:14 PM
Avslutad leasing t.ex
gäller de samma för fjollorna? isåfall har man ju ett ypperligt tillfälle att bli av med dessa skräpbussar
Umeås sex st etanoldrivna törstiga OmniCity-ledvagnar lär nog också bli flyttade söderut (till SL-trafiken?) framöver för att bättra på Umedepåns bränsleekonomi. Jag skulle gissa att dessa sex kommer rulla så lite som möjligt under sommartidabellen.
6924, MWA873, (Polarbuss 46 / Veolia 1046)
6925, OCN795, (47/1047)
6926, TGB169, (71/1071)
6927, TGB175, (72/1072)
6928, TGB211, (73/1073)
Citat från: virtual1 skrivet 13 juni 2010, 20:58:35 PM
För vanliga? =) - bortsett från Bergkvarabuss/Nobinas invadering med Citaros i Skåne/Blekinge så gödslas det väl inte med Citaro
direkt i övrigt? Visst finns det några stycken i Gällivare och hos KR med, men i övrigt, va???? - en sökning på Citaro i SBH ger
vid handen 352 träffar o alla rullar inte längre, söker du på Carrus t.ex. (OK, lite dålig jfrlse då det finns fler Carrustyper,
men ändå) så har du 3132!!!! träffar istället, en sökning på Autosan ger 131 träffar o tror att de snart är förbi Citarorna...
Nej, fler Citaros i Sverige, tack =)
Skulle också gärna föredra lite mer Citaro, Carrusar etc. etc. Mina favvosar, med en stor portion ironi från min sida, dvs. B9S:arna och Omnilink II, har redan 430 träffar runt om i landet, resp. 423 Omnilink II - bussar, varav en skrämmande stor del av dessa rullar i SL-trafiken... ::) Om några år finns väl ingenting annat. Jo, kanske MAN och Solaris, samt ett stort gäng Setror och Carrus 9700/9900 bussar.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2010, 19:49:34 PM
Är det för mycket att hoppas på att ledvagnarna leasing snart tar slut?
Har du glömt vad jag har sagt till dig eller lyssnar du bara med ett halvt öra?
Nej det är hög tid att lämna bussintresset bakom sig.
Oj jösses vad grejer det händer nu då. Tyresö kommer ju också få sin beskärda del av etanolbussar, närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget. Plåtjobb görs på de flesta blåbussarna för tillfället (ingen 44XX har blivit ompysslad ännu) och 5393 som tagit en hel del smällar under vintern ser snart ut som en b10m borde se ut, fast färgerna skiftar åt alla håll. Och idag kom 5392 hem från Uppsala där den lackats om till rött, oj så fin den var! Ska se om jag kan få en bild på den imorgon. Annars är det ett hett fototips, den röda 5392
Är det Scania även för dessa nya till Tyresö eller annat märke?
Citat från: M224 skrivet 13 juni 2010, 23:08:07 PM
Har du glömt vad jag har sagt till dig eller lyssnar du bara med ett halvt öra?
Nej det är hög tid att lämna bussintresset bakom sig.
Har nog tyvärr glömt vad du sa.
Varför skulle jag lämna bussintresset bakom mig för?
Citat från: Walter skrivet 14 juni 2010, 07:48:23 AM
Är det Scania även för dessa nya till Tyresö eller annat märke?
Ja det stämmer fint det. Har tyvärr inga fler uppgifter än antalet för tillfället och att det är Scania-boggiebussar
Citat från: MrX skrivet 14 juni 2010, 02:04:32 AM
Oj jösses vad grejer det händer nu då. Tyresö kommer ju också få sin beskärda del av etanolbussar, närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget. Plåtjobb görs på de flesta blåbussarna för tillfället (ingen 44XX har blivit ompysslad ännu) och 5393 som tagit en hel del smällar under vintern ser snart ut som en b10m borde se ut, fast färgerna skiftar åt alla håll. Och idag kom 5392 hem från Uppsala där den lackats om till rött, oj så fin den var! Ska se om jag kan få en bild på den imorgon. Annars är det ett hett fototips, den röda 5392
Så Tyresö kommer få Scania Omnilink boggie på Stomlinjerna?
mycket spännande att man inte valde Ledbussar, ett klokt val, men de krävs väl många fler bussar än nu?
Citat från: homer skrivet 14 juni 2010, 12:09:03 PM
Så Tyresö kommer få Scania Omnilink boggie på Stomlinjerna?
mycket spännande att man inte valde Ledbussar, ett klokt val, men de krävs väl många fler bussar än nu?
Jo, det är redan planerat för det med utökning av trafiken till i höst på stomlinjerna, till dagtid 15-minutertrafik måndag-lördag och kvällar, samt söndag och helgdag 20-minuterstrafik.
Eftersom SL nu har börjat med krav på sittplats, kan man ju verkligen undra hur mycket det kommer bli med ledbussar framöver i Stockholm? Inte minst också då det används så få ledbussar i övriga delen av Sverige. I innerstads-, och tätortstrafik är det förstås ett utmärkt val och för stomlinjerna på 17X, men i övrigt när sittplatskrav gäller är ju ledbussar rätt meningslöst, i jämförelse med boggibussar. Iaf när det räcker med 1-1-0 i dörrställning.
Citat från: Omnilasse skrivet 14 juni 2010, 12:24:59 PM
Inte minst också då det används så få ledbussar i övriga delen av Sverige. I innerstads-, och tätortstrafik är det förstås ett utmärkt val och för stomlinjerna på 17X, men i övrigt när sittplatskrav gäller är ju ledbussar rätt meningslöst, i jämförelse med boggibussar. Iaf när det räcker med 1-1-0 i dörrställning.
fast de är väl inte alla stomlinjer de passar på
på 670 samt 676 fungerar de väl utmärkt där resandet bara går åt ett håll och där ingen kliver på längs vägen utan alla går bara av, men på t ex 471 och 474 är de nog tyvärr inte lika smidigt
men personligen skulle jag gärna se fler boggie till förmån för Ledbussar då dem är överlägsna på vintern
Tack för spännande uppgifter, Scania boggie låter intressant! Och många dessutom om uppgifterna stämmer, 60 totalt.
Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...
Citat från: homer skrivet 14 juni 2010, 12:52:42 PM
fast de är väl inte alla stomlinjer de passar på
på 670 samt 676 fungerar de väl utmärkt där resandet bara går åt ett håll och där ingen kliver på längs vägen utan alla går bara av, men på t ex 471 och 474 är de nog tyvärr inte lika smidigt
men personligen skulle jag gärna se fler boggie till förmån för Ledbussar då dem är överlägsna på vintern
Stomlinjerna i Tyresö har ju många resande i Tyresö. Genomströmmningen av passagerarna kan vara enorm även kortare sträckor innan motorvägen så boggiebussar med dörrställning 1-1-0 kan bli problematiskt. Det är sagt att boggiebussarna kommer i två varianter där de blå kommer vara halvmetern längre än de röda och då kanske har fler sittplatser. Dörrställning återstår att se vad som kommer.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 19:48:29 PM
Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...
Ja och under sommaren kommer det vara fler röda ute på blåa turer än annars, åtminstone om man fortsätter att lacka om 53XX och 56XX som man gör nu. Det kommer nog saknas många blå mot slutet av sommaren. Eller så kommer det rulla 44XX på allt blått som existerar :P
Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 19:48:29 PM
Tack för spännande uppgifter, Scania boggie låter intressant! Och många dessutom om uppgifterna stämmer, 60 totalt.
Så kanske Tyresö får ordning på blåbussarna, tycker mig väldigt ofta se röda vagnar på 870-linjerna. Men lite lustigt om man ska ha korta boggievagnar (som uppgifterna lyder om Bromma). Är det så pass få trafikanter att ledvagnarna är överdimensionerade?
Eller ska man ha tätare trafik till hösten månntro...
Är väl så att det inte behövs så fantastiskt många ledbussar egentligen i Brommaområdet, man har ju bara tre idag, det man mestadels förlorar är ståplatser oavsett, och med fler boggibussar totalt så får man ju mer kapacitet på övriga linjer i gengäld.
Citat från: virtual1 skrivet 14 juni 2010, 20:05:14 PM
och med fler boggibussar totalt så får man ju mer kapacitet på övriga linjer i gengäld.
Hmm, det resonemanget känns inget vidare. När jag bodde i Backlura och varje morgon åkte fullsatt ledvagn på 119 hade jag knappast varit nöjd om det helt plötsligt gick en mindre busstyp än vad som behövdes. Att det samtidigt kanske blivit större busstyp på linje 112 hade hjälpt föga..
Hur ser förresten användandet av ledvagnar i Bromma/Lunda ut idag? Går de på linje 119 i rusningen fortfarande?
Citat från: Karsten skrivet 14 juni 2010, 20:21:42 PM
Hmm, det resonemanget känns inget vidare. När jag bodde i Backlura och varje morgon åkte fullsatt ledvagn på 119 hade jag knappast varit nöjd om det helt plötsligt gick en mindre busstyp än vad som behövdes. Att det samtidigt kanske blivit större busstyp på linje 112 hade hjälpt föga..
Hur ser förresten användandet av ledvagnar i Bromma/Lunda ut idag? Går de på linje 119 i rusningen fortfarande?
När jag körde senast så rullade de tre ledvagnarna bara i morgonrusningen. Men de rullar inte enbart på 119 utan t ex 119 Spånga - Backlura - Spånga > 116 Spånga - Vällingby > 118 Vällingby - Hallonbergen - Vällingby.Min egen erfarenhet från senare år är att det kan vara mycket folk utifrån Hässelby villastad men att det är först utåt Kälvesta som bussen kan bli full. Det är många som ska med pendeln.
117 däremot har länge haft problem med mycket resenärer och för små bussar oavsett tid. Att några korta boggibussar skulle hjälpa särskilt mycket verkar föga troligt - här hade det nog egentligen varit bäst med ledbussar. Men den som lever får se och det ska bli intressant att åka de nya bussarna när de kommer.
Kanske inte stämmer då det är baserat på hörsägen, men i fallet med t.ex. 112 och 117 är det väl även fråga om att man inte har rätt att köra ledbuss på hela sträckningarna? Vill ha det till att man åtminstone på 117 gärna hade tursatt ledvagn om man bara fått, men att tillståndsgivande myndighet backat då folk (som i sig oftast inte har någon direkt koll på vad som skiljer en ledvagn från en normalvagn) som bor längs med linjen ställt sig negativa. Får man inte köra ledvagn så kan man ju då lika gärna flytta dem till ett annat ömråde där man får.
Citat från: Nico skrivet 15 juni 2010, 10:42:28 AM
Kanske inte stämmer då det är baserat på hörsägen, men i fallet med t.ex. 112 och 117 är det väl även fråga om att man inte har rätt att köra ledbuss på hela sträckningarna? Vill ha det till att man åtminstone på 117 gärna hade tursatt ledvagn om man bara fått, men att tillståndsgivande myndighet backat då folk (som i sig oftast inte har någon direkt koll på vad som skiljer en ledvagn från en normalvagn) som bor längs med linjen ställt sig negativa. Får man inte köra ledvagn så kan man ju då lika gärna flytta dem till ett annat ömråde där man får.
Det har ju iaf varit på förslag att man ska köra med ledbussar på 117. En förutsättning har ju dock varit att man först bygger om hållplatserna. Det är ju dock möjligt att man fått nej till det, eller så väljer man att köra med boggi till dess det har hunnit åtgärdats. Man kan dock notera att i planen för trafikförändringar har man för 2010 tagit bort det gamla kravet om ledbussar, till att istället skriva att vissa avgångar kan komma att trafikeras med större bussar. Fördelen med att välja boggibussar är ju också därför att man kan samutnyttja vagnparken även på andra linjer (där tillstånd saknas).
OK, men det där med busshållplatsernas utformning hänger jag inte riktigt med på. Detta då de (i alla fall i mina ögon) inte direkt särskiljer sig från andra jämförbara i närområdet och de övriga liknande trafikeras ju då som sagt i en hel del fall med ledvagn.
Citat från: Nico skrivet 15 juni 2010, 16:24:21 PM
OK, men det där med busshållplatsernas utformning hänger jag inte riktigt med på. Detta då de (i alla fall i mina ögon) inte direkt särskiljer sig från andra jämförbara i närområdet och de övriga liknande trafikeras ju då som sagt i en hel del fall med ledvagn.
En hel del av hållplatserna längs linje 117 är för korta för ledbuss. Eftersom linjen går i Stockholms kommun så är det väghållare och polis som godkänner avsteg från längdbestämmelser i Stockholm. Och utan ombyggnader, inget tillstånd. /Henrik/
Citat från: MrX skrivet 14 juni 2010, 02:04:32 AM
närmare bestämt 40 nya boggiebussar. 25 blåa och 15 röda. Vad som händer med nuvarande blå vagnpark kan redan skådas på garaget.
Hur många röda Boggie vagnar har Tyresö idag? kommer samtliga bytas ut mot Scania?
Citat från: HB skrivet 15 juni 2010, 23:11:13 PMEn hel del av hållplatserna längs linje 117 är för korta för ledbuss. Eftersom linjen går i Stockholms kommun så är det väghållare och polis som godkänner avsteg från längdbestämmelser i Stockholm. Och utan ombyggnader, inget tillstånd. /Henrik/
Möjligt att så är fallet, men det finns som sagt ett antal andra hållplatser i närområdet som inte heller de klarar ledvagn i den meningen. Ändå trafikeras dessa övriga hållplatser av och till med ledvagn utan att hållplatserna fördenskull är ombyggda. Exempel återfinns t.ex. på linje 116 där man i en del fall får stå med ändan ut i gatan vid vissa hållplatser, samma sak med 118 och 119 på sina håll efter vad jag har sett.
Citat från: homer skrivet 15 juni 2010, 23:15:22 PM
Hur många röda Boggie vagnar har Tyresö idag? kommer samtliga bytas ut mot Scania?
Nej dom flesta av Tyresös nuvarande boggibussar blir kvar. /Henrik/
CitatBromma kommer få:
------------------
* 20 st Omnilinkar (korta, 13m drygt) boggi (etanol om jag förstod det rätt) - kommer troligtvis till Augusti!!!!!
* De 6 st 69XX-vagnar som kommer från Umeå/Botkyrka, se där ja!
* 5 st vagnar (just nu okänt vilka) från Halmstad, hämtas nästa vecka för omlack i Uppsala!
Så Bromma kommer bli rena Omni-land framöver, en tredjedel av flottan är då Scania plötsligt!
De 5 bussarna från Halmstad står nu uppställda utanför Lundadepåns verkstad och fortfarande i Hallandstrafikens färger.
Bussarna är 4783, 4784, 4785, 4486 och 4487.
Citat från: rengmark skrivet 29 juni 2010, 18:08:45 PM
De 5 bussarna från Halmstad står nu uppställda utanför Lundadepåns verkstad och fortfarande i Hallandstrafikens färger.
Bussarna är 4783, 4784, 4785, 4486 och 4487.
Vet någon varför 4783-85 ägs av företaget Tip Trailer AB i Helsingborg?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 juni 2010, 19:22:32 PM
Det beror väl på att dessa ägs av GE Capital/TIP och leasas av Nobina
Ok! Brukar :) inte den som använder fordonet i trafik stå som Ägare/brukare i bilregistret?
och vad kan anledningen till att just dessa 3 har denna konstruktion? Har ett ursprungligt leasingavtal gått ut?
Tycker att det är lite spännande med alla varianter av detta och är tacksam för alla uppgifter kring hur det fungerar.
Citat från: rengmark skrivet 29 juni 2010, 18:08:45 PM
De 5 bussarna från Halmstad står nu uppställda utanför Lundadepåns verkstad och fortfarande i Hallandstrafikens färger.
Bussarna är 4783, 4784, 4785, 4486 och 4487.
Trodde inte dessa skulle få leva kvar utan få en enkel till Hölö. Kul att de få vara kvar ik Stockholm. Fler vagnar från Halland är ju på väg upp.
Några av Nobina Brommas nya etanolbussar:
(http://hem.bredband.net/100/A.jpg)
(http://hem.bredband.net/100/B.jpg)
(http://hem.bredband.net/100/C.jpg)
Mumma.
Och reg. numren på resten? Går inte se på alla bussarna på sista bilden.
Kommer dessa gå på alla linjer eller företrädesvis de som hittills gått med ledvagn?
7186, CGN 722
7188, CGN 680
Gissar att de i första hand kommer gå på 116,117,118,119.
Säkert är i alla fall att de inte kommer gå på linje 115, då viadukten vid Råcksta är för låg.
Citat från: Dexter skrivet 11 juli 2010, 20:13:00 PM
Gissar att de i första hand kommer gå på 116,117,118,119.
Säkert är i alla fall att de inte kommer gå på linje 115, då viadukten vid Råcksta är för låg.
Ännu en gissning är att de även kommer rulla på 198.
Lite förvånande att man beställt bussar med Noco City-stolar när alla B7RLE har Vogelsitze. Hade väl varit enklare med reservdelshållningen ??? Mycket fina i övrigt :D