Hej !
Nu har jag provåkt 2st och jag kan säga att fjädring, motorkraft är helt mer än okej, men sätena är under all kritik det är det sämsta jag någonsin har suttit i en buss (dom som fanns en gång i tiden i Göteborg var bättre till å med), det finns ingen stoppning ens i ryggstödet utan tyget är satt direkt på plasten och sittdynan är det max 3mm stoppning i, ryggstöden är helt kassa för den som är lite längre (som jag är) man sitter enormt obekvämt..
Jag förstår inte att man köper en buss för ca 2 miljoner men man kan inte ha bättre säten, som max kan ha kostat 30000-50000kr extra per buss med en avräkningstid på 10-15 år.. Med detta avtal att locka fler resande så förefaller detta nästan en skandal. Man bör ju inte dra ner på kvaliten mot tidigare för att locka fler att resa. Man bör minst behålla det som varit tidigare.. Jag är grymt besviken på detta..
Det finns många som har restid på 40min*2 för att ta sig till/från jobbet med byten och dessa är inte trevliga att sitta i..
Kan tillgägga det att Nobinas MB ledbussar hade iaf stoppning i ryggstödet även om det var enormt lite... Tråkigt att Xtrafik har gått ut med att standarden är bättre med nya avtalet, när det gäller sätenena så är det ett rikigt nerköp, som sagt tidigare det sämsta jag suttit i en buss..
Varför har man inte valt Vogelstolar med stoppning i är för mig en gåta? Dessa är enormt bekväma oavsett längd på kroppen...
2 bilder fr insidan
(http://pici.se/pictures/small/nMRpckZim.jpg)
(http://pici.se/pictures/small/EajpkaOwU.jpg)
Det är ju tyvärr så att det finns idioter som tror att säten och ryggstöd finns till för att kladda på eller att testa hur vassa deras knivar är.Det är väl så att dom här sätena är mycke billigare att byta/reparera än ordentligt stoppade. Så länge det finns fåntrattar får vi nog dras med billigare varianter tyvärr.
/M
Citat från: M skrivet 13 juni 2010, 06:29:56 AM
Det är ju tyvärr så att det finns idioter som tror att säten och ryggstöd finns till för att kladda på eller att testa hur vassa deras knivar är.Det är väl så att dom här sätena är mycke billigare att byta/reparera än ordentligt stoppade. Så länge det finns fåntrattar får vi nog dras med billigare varianter tyvärr.
/M
Hej M
Det har inte varit några stora problem i Gävle med sönderskurna säten vad jag vet, har åkt dagliggen (även nattrafik) i över 15 år och det är bara 2 gånger jag sett sönderskurna säten på denna tid, jo jag väljer den bakre delen av bussen med.. klo**er existerar nästan inte ens..
Ser att Gävle har en annan modell på stolar än vad Busslink i Stockholm har! Dom som sitter i våra MAN tycker jag är helt ok! Undrar om dom inte kommer från tyska Vogelsitze?
//R
då verkar vara samma säten som i Örebros bussar.... Värdelöst. Man försöker uppmuntra folk att åka buss, men vi gör det obekvämt och dyrt. För det kommer verkligen leda till mer folk på bussen
Citat från: Robert Brink skrivet 13 juni 2010, 09:36:11 AM
Ser att Gävle har en annan modell på stolar än vad Busslink i Stockholm har! Dom som sitter i våra MAN tycker jag är helt ok! Undrar om dom inte kommer från tyska Vogelsitze?
//R
Jo det borde vara Vogelsitze Pino i dessa bussar: http://www.vogelsitze.com/prd-pino.htm (http://www.vogelsitze.com/prd-pino.htm) /Fredde
Jo det borde vara Vogelsitze Pino i dessa bussar
Hähä låter ju verkligen som träbänkar. ;D
Exakt den här sätestypen finns också på dom gasdrivna MAN-ledbussarna i Eskilstuna med inventarienummer 3646-3650. Kallas inte den sätesmodellen Köln?
Samma hemska säten även här i Linköping. Jag och mina kompisar får ont i ryggen av dem, och kan knappt sitta längre stunder. Betänk då att vi går i gymnasiet...
I övrigt känns inredningen lite väl plastig och för spartansk.
Citat från: riiga skrivet 14 juni 2010, 12:01:14 PM
Samma hemska säten även här i Linköping. Jag och mina kompisar får ont i ryggen av dem, och kan knappt sitta längre stunder. Betänk då att vi går i gymnasiet...
I övrigt känns inredningen lite väl plastig och för spartansk.
Om man säger så här, detta är väl baksidan av alla upphandlingar att man sparar in nånstans på kostnaderna och det är en bit där man kan skära ner dom på att ha enklare typ av stolar i en stadsbuss.
//Niclas
Citat från: Robert Brink skrivet 13 juni 2010, 09:36:11 AM
Ser att Gävle har en annan modell på stolar än vad Busslink i Stockholm har! Dom som sitter i våra MAN tycker jag är helt ok! Undrar om dom inte kommer från tyska Vogelsitze?
//R
När Solarisbussarna kom, så var inte stolarna av den standard som de övriga Busslinkarna i innerstan har heller, utan även dessa var rundade och mysko, vilket gjorde att utrymmet även för stockholmska resenärer i längdklassen ovanför 1,80 m osv. fick rejäla problem med benutrymmet, däribland mig på 1,90 m. När jag åkte med 7422 för inte så längesedan, så var stolarna utbytta mot de som du finner i övriga innerstadsbussar i Stockholm, som ger en stor skillnad, både utrymmesmässigt och en stor positiv effekt på komforten.
Har hört via telefonen av pappa idag att det klagas i Gävle över att man får ont i ryggen. Kanske inte så bra att spara in på komforten på resenärerna, som skall dra in pengarna till Stadsbussarna.
Det är tydligen så att länsbolagen skulle kräva bättre stolar så alla blir tvungna att köpa bra stolar.. Men visst är det så att dessa billiga stolar rent ekonomiskt är en bra affär för bussbolaget då de knappt går att förstöra.. men å andra sidan vill inte Gävleborna åka buss så får de ju inga pengar ...
Citat från: Klaverdörr skrivet 13 juni 2010, 06:36:44 AM
Hej M
Det har inte varit några stora problem i Gävle med sönderskurna säten vad jag vet, har åkt dagliggen (även nattrafik) i över 15 år och det är bara 2 gånger jag sett sönderskurna säten på denna tid, jo jag väljer den bakre delen av bussen med.. klo**er existerar nästan inte ens..
Då mitt tidigare jobb på Nobina bland annat innehöll att fotografera klo**er och sönderskurna säten så kan jag tala om att det förekom dagligen och var ett stort problem, men vi var ju snabba att byta stolar och sanera. Om nu stadsbussarna valde säterna utifrån den synvinkeln så gör dom en god affär.