(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5076602Japm6134-B.jpg)
Eftersom allt fler linjer vid Danderydsbuss kom att köras med ledbussar under tidiga 70-talet, så tillfördes få fabriksnya tvåaxliga bussar. 20 st Volvo - Ikarus kom 1973-74, dessutom denna 5076 som senare nummerändrades till 4725. Den kördes under provtiden på linje 602 / 612.
(6134 hade jag själv denna dag på ¨helpass¨ på samma linjer och det gick ju lika bra).
Nr sättningen 5076 användes väl på flera bussar? Inhyrda från tillverkaren.
Citat från: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 21:36:36 PM
Nr sättningen 5076 användes väl på flera bussar? Inhyrda från tillverkaren.
Ja, det stämmer. Det fanns även en H50 (Vo B59/Säffle) med inv.nr. 4725.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2010, 22:19:19 PM
Lill-Wiiman ja!
En mkt trevlig buss, återkom till Åkerbygaraget runt 1983-84, jag hade den så ofta jag kunde på 697:an.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/SL_H52A_4725_Akersberga_stn_1987.jpg)
Tack för en mycket trevlig bild. Lite senare (1984 eller 1985) flyttades bussen till Blidö där den var stationerad några år.
Här kommer en bild då den slutligen kom tillbaka till Täbygaraget (kring 1987). Bussen slopades 1988.
Så här i efterhand undrar man över hur det kom sig att S-L inte köpte fler Wiima för de borde väl ha märkt att Wiima är en betydligt bättre buss än Säffle var på den tiden..
Wiiman såldes sedan till firma IMEX i Åkersberga, som gjorde om den till rullande försäljning för skruv och mutter.
Varför SL inte köpte mera Wiima kan man ju fråga sig. Säffle var kanske billigare?
Citat från: yngrot skrivet 15 juni 2010, 09:10:29 AM
Så här i efterhand undrar man över hur det kom sig att S-L inte köpte fler Wiima för de borde väl ha märkt att Wiima är en betydligt bättre buss än Säffle var på den tiden..
Wiima tillverkades i Vanda utanför Helsingfors. Karosserna tillverkades i Stål och det var självständigt.
Höglunds Karosseri AB,Säffle övertogs efter Gunnar Höglunds död av AB Volvo genom dotterbolag. Säffle bygger sina karosser i lättmetall som består huvudakligen av aluminium.
Den affärsmässiga delen är ju att bussarna skall hålla en tid och Wiima erfordrar då rostskydd.
Hur jag än vänder och vrider så har jag fått för mig att SL själva ville ha Säffle karosserade bussar. Vad jag också fått för mig är att man var mycket nöjda med sina Säfflebussar. Jag pratade med Kaj Ström några gånger om Wiimakarosser och nog var deras kunder också mycket nöjda. Jag vet att såväl BL,Borås och GS/GTAB senare GSAB,Göteborg köpte Wiima och var mycket nöjda. Jag tror inte man kan se här att det beror på karossmaterialet utan att Wiima gjort ett bra arbete. Säffle däremot borde kanske vinnlagt sig att bygga färdigt bussarna innan leveransen. Första servicetillfället skall inte vara till att bygga färdigt.
Båda företagen byggde långsamt vilket var kostnadskrävande.