Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: jocke skrivet 11 juni 2010, 02:39:11 AM

Titel: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: jocke skrivet 11 juni 2010, 02:39:11 AM
Tja

Vänder mig till er som har bra koll på de här. Som de är i dagsläget antar jag Göteborgs spårvägar har ett löpande avtal med västtrafik om att köra spårvagnarna.

Hur kommer de sig att detta inte är på upphandling, tex som för tunnelbanan i stockholm för o hitta någon spårbunden jämförelse i stadsmiljö.

Eller hur funkar de egentligen.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 09:04:23 AM
Citat från: jocke skrivet 11 juni 2010, 02:39:11 AM
Tja

Vänder mig till er som har bra koll på de här. Som de är i dagsläget antar jag Göteborgs spårvägar har ett löpande avtal med västtrafik om att köra spårvagnarna.

Hur kommer de sig att detta inte är på upphandling, tex som för tunnelbanan i stockholm för o hitta någon spårbunden jämförelse i stadsmiljö.

Eller hur funkar de egentligen.

Spårvagnstrafiken i Göteborg upphandlas inte men det är inte Västtrafik som bestämt att det skall vara så. Om jag är rätt underrättad är det Göteborgs Stads Trafikkontor som ansvarar för denna trafik och alltså träffar ett avtal med Göteborgs Spårvägar. Västtrafik köper sedan in sig med biljettgiltighet med mera så att det ur kundens synpunkt skall vara som att åka med Västtrafik.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Zella skrivet 11 juni 2010, 12:13:27 PM
Det är väll bara Spårvagn och flygbussarna... ev båttrafiken som inte upphandlas i Gbg  ::) :)
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: jocke skrivet 11 juni 2010, 14:40:37 PM
Tack för svaret staffan.

Vet du även varför de inte har blivit så att den upphandlas?
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 15:28:49 PM
Citat från: jocke skrivet 11 juni 2010, 14:40:37 PM
Tack för svaret staffan.

Vet du även varför de inte har blivit så att den upphandlas?

Jag antar att det här något att göra med att spårväg inte bara är fordon och personal utan även infrastruktur. Till skillnad från bussarna alltså. Dock har ju inte detta varit något hinder för upphandling i Stockholm och Norrköping. I det senare fallet dock bara av själva driften. Så det mest korrekta svaret är nog: Jag vet inte.

Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Leif D skrivet 11 juni 2010, 20:41:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 15:28:49 PM
Jag antar att det här något att göra med att spårväg inte bara är fordon och personal utan även infrastruktur. Till skillnad från bussarna alltså. Dock har ju inte detta varit något hinder för upphandling i Stockholm och Norrköping. I det senare fallet dock bara av själva driften. Så det mest korrekta svaret är nog: Jag vet inte.


F.ö. så finns nog en vilja att åter ta över trafiken i egen regi, eller i vart fall nått koncept där man har bättre kontroll mot Ötrafs klåfingrighet.  Detta är _en_ av orsakerna till att kommunen startat dotterbolaget "Norrköpings Spårvagnar". Vart detta bär med tiden, lär visa sig.
På senare tid har även kommit spårvägsvänliga yttringar från Söderköpings politiker, spännade tycker nog jag allafall.....
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juni 2010, 22:04:22 PM
Hur är det med Aktiebolaget Stockholms Spårvägar och deras trafik på Djurgårdslinjen och den framtida Spårväg City? Räknas även det som trafik i egen regi, eller har ABSS blivit tilldelade trafiken utan upphandling?
Observera att jag inte ställer mig kritisk till dagens utformning av trafikupplägget, utan är bara nyfiken och vill gärna jämföra upplägget med Göteborg och Norrköping ovan.

När det gäller spårtrafik är det väl mest personalen och dess uniformer som upphandlas? Jag menar, fordonen ägs väl i princip alltid av huvudmannen? På tal om det: Är det Norrköpings kommun som äger de orangea spårvagnarna som Veolias personal kör?
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 22:46:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2010, 22:04:22 PM
Hur är det med Aktiebolaget Stockholms Spårvägar och deras trafik på Djurgårdslinjen och den framtida Spårväg City? Räknas även det som trafik i egen regi, eller har ABSS blivit tilldelade trafiken utan upphandling?
Observera att jag inte ställer mig kritisk till dagens utformning av trafikupplägget, utan är bara nyfiken och vill gärna jämföra upplägget med Göteborg och Norrköping ovan.

När det gäller spårtrafik är det väl mest personalen och dess uniformer som upphandlas? Jag menar, fordonen ägs väl i princip alltid av huvudmannen? På tal om det: Är det Norrköpings kommun som äger de orangea spårvagnarna som Veolias personal kör?

Vad jag vet så har det inte varit någon upphandling av Spårväg City utan AB Stockholms Spårvägar fick uppdraget direkt. Det är dock avsett att den skall upphandlas framöver när banan byggts vidare.

Om det inte ändrats de senaste åren är det Norrköpings kommun som äger spårvagnarna. Men Leif D vet säkert bättre.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 juni 2010, 23:59:56 PM
Trafikkontoret kallades tidigare för Göteborgs Spårvägar. När GS delades så bildades alltså Trafikkontoret och GSAB (och vissa bussar ägda av Göteborgs Trafik AB)
Spårvagnar har två olika ägare rent formellt, i praktiken en. Den ena är GSAB som tagit över äldre spårvagnar och de nyare spårvagnarna ägs av Göteborgs kommun. Hyrs ut till GSAB
Infrastruktur sköts av GSAB. Radiokommunikation sköter ett annat bolag.
Vissa politiker har uppfattningen att spårvagnar inte skall upphandlas. Sedan finns några som vill handla upp trafiken. I Göteborg har man inte så bra erfarenhet av att handla upp verksamhet. Mat-och kaffeservering och även äldreboende har havererat.
Frågan är alltså vad som skall handlas upp. I  princip måste en upphandling vara mycket tydlig. I princip anser jag nog själv att det borde gå att handla upp spårvagnstrafik lika väl som Västtrafik handlar upp tågtrafik. Kanske är det så att viljan saknas. Frågan är då om det blir någon ekonomisk vinst för kommunen med upphandling. Frågan är om det finns en ekonomisk vinst att tjäna på upphandande av busstrafiken. Alltså det finns olika åsikter och frågan är väl om dessa åsikter kan mötas.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 08:07:36 AM
Citat från: S Svensson skrivet 11 juni 2010, 23:59:56 PM
Trafikkontoret kallades tidigare för Göteborgs Spårvägar. När GS delades så bildades alltså Trafikkontoret och GSAB (och vissa bussar ägda av Göteborgs Trafik AB)
Spårvagnar har två olika ägare rent formellt, i praktiken en. Den ena är GSAB som tagit över äldre spårvagnar och de nyare spårvagnarna ägs av Göteborgs kommun. Hyrs ut till GSAB

Kanske skall tilläggas att Göteborgs Spårvägar ända fram till cirka 1990 drevs som en förvaltning. Något som antagligen har påverkat bussverksamhetens dåliga resultat ända in i våra dagar. Möjligen hade det varit bättre att redan då sälja ut bussverksamheten och bara behållit spårvägsverksamheten och då i formen av en förvaltning. Alternativt skurit ut busstrafiken och låta den ingå i ett kommunalägt aktiebolag.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 juni 2010, 09:43:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 08:07:36 AM
Kanske skall tilläggas att Göteborgs Spårvägar ända fram till cirka 1990 drevs som en förvaltning. Något som antagligen har påverkat bussverksamhetens dåliga resultat ända in i våra dagar. Möjligen hade det varit bättre att redan då sälja ut bussverksamheten och bara behållit spårvägsverksamheten och då i formen av en förvaltning. Alternativt skurit ut busstrafiken och låta den ingå i ett kommunalägt aktiebolag.

Som jag skrev ovan så fortsatte GS som Trafikkontor och själva driften togs över av GSAB. Bussarna togs då över av GTAB. Orsak till att detta ändrades så att GSAB hade egna bussar beror på att GTAB mer eller mindre blev likvidationspliktigt. Bussarna var alltså delvis i eget bolag då GSAB startade (tror GSAB tog över 1987-88). Man kan väl säga att även detta var ett val av politiker. Och vad säger dessa då. Redan då var man intresserad av den totala kostnaden. När trafiken skulle handlades upp skulle busstrafiken delas i tre etapper. Etapp ett och två innebar att Swebus fick trafiken. Etapp tre fick GSAB trafiken.Då hade politiker i olika partier samverkat och beslutat att lägga ett lågt bud. Med tanke på att kostnader skulle tas genom ägartillskott till GSAB. En tanke var att GSAB skulle samverka med kommunen och i framtiden skulle inte andra företag sko sig på kommunen. Vi skall komma ihåg att dåvarande Swebus lagt ett mycket högt anbud i etapp tre och detta för att slippa ta trafik. Veolia hade då trafik i kommunen och denna tog GSAB i etapp tre. Veolia( nya namnet,egentligen då Connex och tidigare Linjebuss) hade stött sig med kommunen. Detta går tillbaka till Linjebuss dagar då företaget genom en platschef fakturerade linjetrafik som inte utförts. Det gällde turistkörning för vissa tjänstemän och politiker.
Jag skulle lite lätt påstå att situationen då berodde på att det saknades konkurrensmöjligheter. I stället var det oligopol där två aktörer var dominerande. För några år sedan (2008) pratade jag med några av politikerna i Göteborg och då speciellt några med insyn i ekonomi. Jag tog upp GSAB och deras speciella situation. Fortfarande anser många av politikerna det viktigt att ha en aktör (GSAB) som kan hålla nere priserna vid upphandling.Efter etapp tre ca 2001 så lämnade GSAB VD skapet för att bli VD för kommunens ägarebolag (som äger GSAB). Bussavdelningens chef lämnade sitt chefskap. Personligen anser jag att GSAB trots allt är ganska bra skött. De utför sina åtaganden även om det knakat på slutet. Sedan finns det en stor del av medborgare som anser att GSAB skall sköta trafiken själva. Man ogillar privat trafik. Många tycker det är fult att göra vinst. Det är bättre att istället gemensamt driva GSAB och fördela förlusterna på kommunen. Som sagt det finns många åsikter om hur det skulle bli. En person som körde taxi extra 1989 berättade att enligt han så var avregleringen av taxi fel. Efter detta så blev det bättre tillgång på taxi i städerna. Det blev enklare med tillstånd men det blev dyrare att åka taxi. Vad gäller GSAB så är det inte sagt det sista. Bara det senaste. Uppdelningen i gamla GS i Trafikkontor (jfr Banverk) och GSAB (jfr SJ AB) kanske var riktigt. Men det fungerade tidigare också.Även om ekonomer hade invändningar som var akademiska. Sedan kan vi jämföra med skoldebatten i Stockholm. Där skall skolor vara kommunägda därför att de inte skall få gå med vinst. I Göteborg skall spårvagnar och bussar vara kommunala och inte få gå med vinst. Här är omfånget med det hela. Det är alltså detta som gör att spårvagnstrafiken går kvar i kommunens ägo.
Titel: SV: Upphandling spårvägstrafik göteborg?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juni 2010, 10:09:00 AM
Det stämmer att det var 1988 som delar av Göteborgs Spårvägar blev aktiebolag.

Med en dåres envishet ber jag att få att bestrida att någon (i det här fallet Swebus) lägger ett för högt anbud för att slippa trafik. I så fall avstår man hellre från att lämna in anbud och spar åtskilliga miljoner kronor. Däremot kan man ju lägga ett högt anbud (jämfört med de andra) för att få lönsamhet i det.

När det gäller avregleringen av taxi (vad nu det har med detta att göra) så glömmer man som vanligt jämförelsen med hur det skulle ha varit om man inte haft avregleringen. Drivmedelspriserna har ökat kraftigt och det skulle naturligtvis i vilket fall ha slagit igenom på taxametern. Dessutom har många långa sträckor blivit billigare sedan avregleringen, t ex Borås-Landvetter flygplats och Borås-Göteborg.