Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Andreas skrivet 10 juni 2010, 00:44:46 AM

Titel: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Andreas skrivet 10 juni 2010, 00:44:46 AM
Hej!

Som alla eller säkerligen många av er känner till, så är Spårväg City, dvs. första spårvägen i Stockholms innerstad med vanlig veckotrafik sedan 1967, färdigbyggd och spårvagnar testas redan idag för framtida trafik på den nya linjen och den första delsträckan, Waldermarsudde - Sergels Torg via Nybroplan, Norrmalmstorg och Hamngatan.

I och med att spårvagnstrafiken drar igång i augusti, så upphör linje 47, som många har åkt många gånger med till Djurgården, att existera och spårvagnstrafiken anses kunna ersätta samtliga bussavgångar som 47:an har idag och därmed har 47:an inte något syfte.

(Notis: 47:an ersätts alltså av spårvagnen endast på sträckan Waldermarsudde/Skansen - Sergels Torg, medan 69:an kommer bli av med linjesträckningen Blockhusudden/Kaknäs - Fridhemsplan och istället rulla Blockhusudden/Kaknäs - Tomteboda, så att denna ersätter dagens 47:a på sträckan Sergels Torg - Tomteboda. Fridhemsplan - Sergels Torg kommer enligt planerna att trafikeras av en linje som återuppstår, nämligen 52:an. Av vad jag minns, så skulle 52:an i nuläget få en ändhållplats på Östermalm. Tror att det har diskuterats om Nybroplan, men jag kan ha fel och folk får gärna kommentera detta.)

Här kommer lite bilder från gågna dagen, på sträckan Sergels Torg - Waldermarsudde. Samtliga bilder är tagna i riktning mot Sergels Torg och Tomteboda. Fler bilder kommer efter hand. För er som möjligtvis har historiska bilder, eller rent av nutidsbilder ifrån andra håll längs linjen, får gärna lägga upp dessa i tråden. Hoppas att tråden uppskattas!


(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/060-1.jpg)
Här kommer MAN-boggien Busslink 7506 i rondellen vid Djurgårdsbron och anländer om ett ögonblick vid hållplatsen med samma namn. Ända sedan MAN-boggiebussarna sattes in i innerstadstrafiken från slutet av 2008 till första månaderna av år 2009, så har dessa bussar blivit en vanlig syn på linje 47. Kommer bli rätt tomt när dessa försvinner därifrån...

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/051-2.jpg)
Sommar innebär mycket trafik mellan Djurgården och city, då linjen är väldigt populär bland så väl svenskar som turister. Bussar på 47:an får jobba hårt i dessa tider och igår fanns det möjlighet att fota 3 boggie-bussar på rad. Om beräkningarna stämmer, så är väl det här ungefär detsamma som en framtida spårvagn. Om de beräkningarna stämmer i framtiden, det får vi väl se då. Här under förekommer sedan en bild per buss som åkte i denna kortege. En rolig sak att tänka på när man ser bilderna, är att samtliga tre har en detalj som skiljer ut den ena bussen ifrån de båda andra. Nu kör vi:

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/053-3.jpg)
Busslink 7520, med vit ram runt skyltskåpet och med destinationen Sergels Torg.

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/054-1.jpg)
Näst på tur var Busslink 7527, med samma destination, samma färg runt skyltskåpet, men med avsaknad av linjenummer.

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/055-2.jpg)
Längst bak i kortegen, så låg Busslink 7504, som hade samma destination som de tidigare två, hade linjenummer till skillnad från buss nr. 2, men denna skiljde dock ut sig med att den hade svart runt skyltskåpet, istället för det vita som de flesta boggiebussarna har. För er som framförallt har kommit på besök till Stockholm och som har varit på jakt efter MAN kortbussar, kanske ibland har blivit fundersamma när en boggiebuss, med svart runt skyltskåpet, helt plötsligt har tagit plats framför kameralinsen. Det är med stor sannolikhet denna ni då har fått på bild. (Notis: Boggiebussarna har alltså vanligtvis vitt runt främsta skyltskåpet, medan MAN kortvagnarna har svart runt främsta skyltskåpet).

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/056-2.jpg)
Här drar samtliga tre bussar iväg mot Styrmansgatan.


Vid Liljevalchs konsthall...

(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/090.jpg)
.... så dök denna MaxCi, Busslink 5120, upp på ännu en tur mot Sergels Torg.


Förutom denna, så var även en Omnicity på besök, nämligen Busslink 2757, dvs. en av Omnicitykortvagnarna med dörrställningen 2+2+2 och hemmahörande hos Hornsberg, såvida ingen flytt har skett. Tror t.o.m. att jag skådade minst en Omnicitykortvagn till, av samma typ och ur samma serie. Kan ha varit 2758, men är inte säker där.

/Andreas








Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 juni 2010, 01:05:19 AM
Citat från: Andy91 skrivet 10 juni 2010, 00:44:46 AM
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/060-1.jpg)
Boggiebussar i stadstrafik har jag länge tyckt är häftiga och första gången en sådan kom i min åsyn var i Åbo för snart 10 år sedan.
Förr eller senare kommer jag att sitta bakom ratten i dessa och då med en maskot i rutan:)
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2010, 01:12:52 AM
Citat från: Andy91 skrivet 10 juni 2010, 00:44:46 AM
I och med att spårvagnstrafiken drar igång i augusti, så upphör linje 47, som många har åkt många gånger med till Djurgården, att existera och spårvagnstrafiken anses kunna ersätta samtliga bussavgångar som 47:an har idag och därmed har 47:an inte något syfte.

Äntligen! :D Jag är ingen större nostalgiker av busslinje 47, utan välkomnar helt återkomsten av spårvagnen.
Spårvagnslinje 7 fanns ju trots allt där långt innan man införde busslinje 47.
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 10 juni 2010, 02:31:15 AM
Buss nr. 7504 har av allt att döma haft vitt runt skyltskåpet tidigare men av någon anledning blivit av med detta. Runt bakrutan har den dock fortfarande kvar det vita.
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: M224 skrivet 10 juni 2010, 15:42:41 PM
Äntligen! Själv hoppas jag på att det byggs så mycket spårvagnar i innerstaden som möjligt. Gärna 20 linjer. Bussar hör hemma utanför innerstaden.
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: M224 skrivet 10 juni 2010, 15:43:04 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 juni 2010, 02:31:15 AM
Buss nr. 7504 har av allt att döma haft vitt runt skyltskåpet tidigare men av någon anledning blivit av med detta. Runt bakrutan har den dock fortfarande kvar det vita.

De har väl bytt framrutan...

Det vita fula fyrkantiga plastklistermärket runt fram/bakrutorna på MAN-vagnarna äcklar mig rent estetiskt!
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 10 juni 2010, 15:46:51 PM
Hur drabbar det busstrafiken och personalen, blir det mindre körningar nu?
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juni 2010, 15:48:46 PM
Citat från: M224 skrivet 10 juni 2010, 15:43:04 PM
De har väl bytt framrutan...

Det vita fula fyrkantiga plastklistermärket runt fram/bakrutorna på MAN-vagnarna äcklar mig rent estetiskt!

Ähh, snack. ;)
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 juni 2010, 17:14:30 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 juni 2010, 15:46:51 PM
Hur drabbar det busstrafiken och personalen, blir det mindre körningar nu?

Marginellt, det är bara sträckan Nybroplan - Waldemarsudde som läggs ned helt.
Bortfallet kompenseras delvis av att linjerna 53 och 74 får utökad trafik.

/Ted
Titel: SV: SL busslinje 47 - snart historia (Lite bilder ifrån dagen)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 11 juni 2010, 02:12:38 AM
Jag minns dom första MAN-bussarna, fem vanliga och fem ledade, som Göteborgs Spårvägar köpte in till Frölundatrafiken för 10 år sen. Dom var ju från början avsedda för dåvarande Swebus i Stockholmsområdet och var därför SL-röda då dom kom till Göteborg. Vid ommålningen till VT-blå så behöll man det där vita både runt skyltskåpet och bakrutan vilket gav dessa ett lite avvikande utseende. Det försvann sedan med tiden och då bussarna såldes på sensommaren 2008 så hade nästan ingen av dom kvar det.