YES !!!
KR TRAFIK VANN ALLTIHOP !!
;D ;D ;D
E det offentligt nu? Såg en notis om det på Nobinas interna nät. Tråkigt får Nobina, kul för KR
Har bara fått internt mejl.
//Martin
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/upplands_lokaltrafik/pressrelease/view/kr-trafik-vinnare-i-ul-s-upphandling-422213
"Expresslinjerna till Enköping och Västerås kommer att trafikeras av dubbeldäckare"
Det var nåt nytt?
Citat från: Björn Ax skrivet 09 juni 2010, 12:18:14 PM
"Expresslinjerna till Enköping och Västerås kommer att trafikeras av dubbeldäckare"
Det var nåt nytt?
Då får vi se om nån sitter i 3,5 meters bron i Västerås då :-[
Då får vi välkomna Uppsala län i klubben "stora län där endast en enda trafikutövare har 100% monopolställning". Sedan tidigare ingår ju Dalarna i den klubben.
Vem var den tredje anbudsgivaren ? ???
Citat från: MartinMartin skrivet 09 juni 2010, 12:25:37 PM
Då får vi se om nån sitter i 3,5 meters bron i Västerås då :-[
Tror jag knappast om föraren inte tillverkar egna linjesträckningar...
Citat från: 1896 skrivet 09 juni 2010, 13:08:54 PM
Vem var den tredje anbudsgivaren ? ???
Busslink hade även lagt vad jag förstått.
Ja Grattis Kr-trafik då
Citatliksom krav på alkolås eller annat system för kontroll av nykterhet.
mycket klok formulering av UL.
Hur kan antalet fordon skilja sig upp emot 10 st?
Och pruta så pass mycket på anbuden låter inte sunt....
Om Nobina offererat lägst antal fordon, då måste väl Nobina ha haft det miljövänligaste anbudet ? ???
Citat från: 1896 skrivet 09 juni 2010, 14:08:17 PM
Om Nobina offererat lägst antal fordon, då måste väl Nobina ha haft det miljövänligaste anbudet ? ???
Dom krav som UL ställde var bälten i bussarna, luftkonditionering i alla bussar samt alkolås eller annan kontroll av nykterhet.
Det klarade alla 3 budgivare så det var den som bjöd minst som fick anbudet.
Hade därremot busslink tagit bort 10 bussar från sitt anbud(till samma nivå som nobina) så borde man kunnat sparat in dom 6 miljoner det stod man förlorade med, surt.
Då är det väl hyckleri att börja med biogas, om man anlitar en entreprenör som kör med fler fordon.... ???
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juni 2010, 13:13:07 PM
KR:s målsättning för ett par år sedan var ju att bli den bästa och enda operatör i Jämtland (en liknande syn som AB Jämtlandsbuss en gång yttrade) men istället blev man det i Uppland.
Om man är helt ensam på marknaden är det ju svårt att inte vara den "bästa" operatören. ;)
Att Nobina mister sin trafik är ju inte så kul för dem, men värre är det ju för alla Uppländska smååkare inom Sambus som mister ett stor del av sin inkomst. Kan det bli någon enstaka underentrepenör som KR hade förr med Gimo Buss, eller finns det något i avtalet som förbjuder det?
Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 12:56:38 PM
Då får vi välkomna Uppsala län i klubben "stora län där endast en enda trafikutövare har 100% monopolställning". Sedan tidigare ingår ju Dalarna i den klubben.
Bergkvara har allt i Blekinge.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 juni 2010, 13:58:08 PM
Och pruta så pass mycket på anbuden låter inte sunt....
Att det prutats på priset i stor omfattning i förhandlingarna mellan UL och respektive anbudslämnare är inte förvånande i denna upphandling. Så otroligt mycket oklarheter som rådde i anbudsunderlaget har jag sällan skådat i någon upphandling! Och oklarheter leder alltid till höga priser, så helt klart är att under förhandlingssvängen har dessa oklarheter rätats ut och då har anbudslämnarna kunnat sänka sina priser.
Citat från: 1896 skrivet 09 juni 2010, 15:13:18 PM
Då är det väl hyckleri att börja med biogas, om man anlitar en entreprenör som kör med fler fordon.... ???
Fler fordon betyder inte nödvändigtvis fler kilometer, i synnerhet inte i Uppland. Nobina med sina 160 fordon har förmodligen planlagt avsevärt fler tomkörningskilometer än vad KR-trafik har gjort med sina 164 fordon, så ur den vinkeln är KR:s trafiklösning mer miljövänlig. Fast visst, 4 fler tillverkade bussar är också en miljöbelastning....
Ja då slipper man byta uniform, en fördel allafall:-)
Citat från: MartinMartin skrivet 09 juni 2010, 12:15:11 PM
YES !!!
KR TRAFIK VANN ALLTIHOP !!
;D ;D ;D
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!
:-( - fy fasen vad tråkigt, värdelust, surt, skräp och sämst i universum!!!!! - Monopol gagnar aldrig något! Hoppas det överklagas o den här gången går igenom med överklagandet!!!!
Lustigt att miljön inte var värt något i Upphandlingen. Nobina har jobbat stenhårt med miljön samtidigt som KR-Trafik gör allt för att förpesta miljön genom att inte ens ha värmeramper/elmotorvärmare i bussarna.
Men alltså - varför gör man en omförhandling egentligen? Är inte ett vinnande anbud just ett vinnanden sådant??
Busslink var ju klart billigast i resultatet, följt av Nobina och sist KR - men sedan omförhandlar man och KR dumpar med 40 miljoner och får anbudet.
Var är haken? Ville man egentligen ha KR på hela Upplandstrafiken från början och omförhandlade för att man kunde peta ner de som egentligen vunnit??
Om inte den här upphandlingen blir överklagad - så är det mycket mycket förvånande.
*surt sa räven*
Är förhandlad upphandling något nytt, och hur mycket kan bussföretagen pruta sina bud innan de börjar gå mot ett nollresultat?
Ett för lågt anbud slår ju inte bara tillbaka mot trafikutövaren, utan även mot huvudmannen, resenärerna och skattebetalarna.
Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 23:07:50 PM
Är förhandlad upphandling något nytt, och hur mycket kan bussföretagen pruta sina bud innan de börjar gå mot ett nollresultat?
Ett för lågt anbud slår ju inte bara tillbaka mot trafikutövaren, utan även mot huvudmannen, resenärerna och skattebetalarna.
Sannolikt har ingen av anbudslämnarna i denna upphandling lagt för lågt bud, tvärtom skulle jag vilja påstå. När priserna är så jämna mellan 3 olika aktörer som det är i denna upphandling, så är det nog så nära 100% rätt man kan komma!
Återigen, det som föranlett de stora prissänkningarna i förhandlingarna mellan UL och respektive anbudslämnare jämfört med ursprungligt pris, är att UL:s förfrågningsunderlag har varit behäftat med en mycket stor mängd osäkerhetsfaktorer av kostnadsdrivande karaktär eller åtminstone risk för kostnadsdrivande effekter för entreprenören. I förhandlingarna har parterna rett ut dess osäkerheter och därmed minskar riskerna för entreprenörerna som följdaktligen kan sänka sina marginaler rejält. Konstigare än så är det inte!
Förhandlade upphandlingar är den vanligaste formen av upphandling inom kollektivtrafikbranschen och är absolut inget nytt. Det är en säkerhetsventil för parterna att personligen träffas och muntligt stämma av att alla har förstått vad som är med i anbudet och inte.
Lars har en stor poäng i att prisskillnaden är otroligt liten i UL-upphandlingen. Det är nog en väldigt angenäm sits som KR-trafik sitter i nu, att ha vunnit detta anbud med minsta möjliga marginal till 2:an.
När det gäller Buss i Väst i norra Kalmar län, så vann ju dessa med betydligt större marginaler, 10-15 och i vissa paket med över 20% marginal till anbudslämnare nummer 2 och det är en klart obekvämare situation. Och mycket riktigt så går Buss i Väst-åkarna i Kalmar län på knäna också med extremt dålig ekonomi!
PS. Norska staten bidrar nog inte med en krona till KR, dock tyckte nog bankerna att det är väldigt tryggt att låna ut till ett bolag som till 25% ägs av Norska staten DS.
Tja enligt UNT så ska ju KR nyinvestera 400 miljoner kr i nya bussar till dom tar över.
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=121650
Citat från: 1896 skrivet 10 juni 2010, 08:55:38 AM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=121650
Och för den som vill veta lite mer:
http://www.busstidningen.se/2010/06/09/storslam-for-kr-trafik-i-uppland/
KR Trafiks vision är att vara Sveriges mest uppskattade persontransportföretag.Skall man tro debatten i den här tråden har de en bit kvar... (Jag har ingen personlig uppfattning i frågan.)
Fast nåt gör man väl rätt när man genererar en vinst på 2,5 miljon 2009 på sista raden.
http://www.ratsit.se/5564174356 (http://www.ratsit.se/5564174356)
Och Jag trivs jättebra på KR Trafik ;)
Hm, om man har ett företag, och deltar i ett upphandlingssystem, måste man väl någonstans ha ambitionen att företaget ska växa och utvecklas positivt. Om man då förlorar erövrad marknadsandel i nästa upphandling, då var det ju ogjort ändå....
-Idiotsystem. -Hur går företaget ? -jo,tack, det går runt.... ;D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juni 2010, 09:14:46 AM
KR Trafiks vision är att vara Sveriges mest uppskattade persontransportföretag.
Skall man tro debatten i den här tråden har de en bit kvar... (Jag har ingen personlig uppfattning i frågan.)
Artikeln i UNT tillhör en av veckans mest kommenterade.
Både ris och ros till länets tre största tre bolag. Inte bara KR och Nobina utan även GUB dras in i debatten:
http://www.unt.se/uppsala/kr-trafik-vann-bussupphandling-972956.aspx
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2010, 15:57:09 PM
Dalarna-Nobina, Blekinge-Bergkvarabuss(här kör ju även Dacke Trafik åt huvudmannen), Gotland-Gotlandsbuss, Gamla Skaraborg-Nobina, (Uppland-KR Trafik)
Bergkvarabuss fick allt vid den stora upphandlingen som var. Dacketrafik och Trossöbuss har vunnit sin trafik efter den stora upphandlingen. detta när det gäller tilläggstrafik som tågbuss och flygbuss.
Var det fortfarande krav på ledbuss på vissa linjer eller blir det boggie som nyanskaffning på landsbygden?
Citat från: Jo skrivet 13 juni 2010, 21:48:19 PM
Var det fortfarande krav på ledbuss på vissa linjer eller blir det boggie som nyanskaffning på landsbygden?
Att lösa ledvagnsfrågan i UL-trafiken blir intressant. Inga bussar som tar samma antal passagerare som Volvo B12MA i Nobinas 58xx-serie tillverkas ju inte längre. Kommer passagerarna från normalgolvsledvagnarna få plats i boogibussar med lågentré? Antal fordon till avtalet är ju redan bestämt.
Passar bra för KR efter överlämnandet i Jämtland igår. Hann åka med KR i lördags till Krokom, och igår blev det Danielssons och en av de nya bussarna. De nya bussarna är väldigt sköna, men var hamnar nu KR:s bussar?
Det passar ju även bra om KR skulle förlora Hälsingland. Ny upphandling är under process och börjar gälla från juni 2011. I så fall kommer en hel drös med bussar från 2003 och 2009 att kunna användas i Uppland. Men gissningsvis så behåller nog KR-trafik Hälsingland.
Citat från: AO skrivet 14 juni 2010, 18:33:24 PM
Det passar ju även bra om KR skulle förlora Hälsingland. Ny upphandling är under process och börjar gälla från juni 2011. I så fall kommer en hel drös med bussar från 2003 och 2009 att kunna användas i Uppland. Men gissningsvis så behåller nog KR-trafik Hälsingland.
Hur långt har man kommit med upphandlingen här?
Förlåt, detta kanske är en dum fråga, men kommer KR köra KristianLarsson-linjerna? (888, 842...) och Arnesson trafik (815) för dessa var ju inte med i upphandlingen..
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 15 juni 2010, 00:31:39 AM
Förlåt, detta kanske är en dum fråga, men kommer KR köra KristianLarsson-linjerna? (888, 842...) och Arnesson trafik (815) för dessa var ju inte med i upphandlingen..
//Jacob
KR tar allt i Uppland, all linjetrafik, all skolkörning. Kort sagt, alla gULa bussar.
Citat från: MartinMartin skrivet 15 juni 2010, 00:59:20 AM
KR tar allt i Uppland, all linjetrafik, all skolkörning. Kort sagt, alla gULa bussar.
...men inte gröna
Citat från: BH skrivet 15 juni 2010, 14:20:37 PM
...men inte gröna
Nej, för de gröna bussarna sköter GUB ;)
//Jacob
Citat från: Jan skrivet 14 juni 2010, 22:04:07 PM
Hur långt har man kommit med upphandlingen här?
Anbud skulle lämnas in senast 100603. Enligt en annan tråd så sker tilldelning i oktober.