Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 17:41:18 PM

Titel: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 17:41:18 PM
http://www.busstidningen.se/2010/06/08/avtal-klart-for-kommunala-bussforare/
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Jan skrivet 08 juni 2010, 18:08:46 PM
Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 18:39:50 PM
Citat från: Jan skrivet 08 juni 2010, 18:08:46 PM
Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.

Det är mer sällan som tidningsartiklar innehåller hela avtalet. Det gör inte Kommunals egen webbsida heller men lite mer kött på benen får man där: http://www.kommunal.se/Kommunal/Nyheter/2010/Maj/Avtal-klart-mellan-Kommunal-och-SKL-samt-Pacta/  Men det står inget där om OB-tillägg heller så ditt antagande är nog rätt rimligt.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 08 juni 2010, 18:55:02 PM
Ett bättre avtal jämfört med spårtrafiken verkar det vara så Grattis!
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: homer skrivet 08 juni 2010, 19:37:19 PM
Står inget om vad som händer med den mycket debatterade obetalda restiden när man blir avlöst på linjen... någon som kanske har info om de?

Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 19:38:35 PM
Citat från: homer skrivet 08 juni 2010, 19:37:19 PM
Står inget om vad som händer med den mycket debatterade obetalda restiden när man blir avlöst på linjen... någon som kanske har info om de?



Det är väl mestadels lokala avtal som reglerar detta. Sådana träffas senare med utgångspunkt från ramarna i riksavtalet.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Jona skrivet 08 juni 2010, 19:46:54 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 19:38:35 PM
Det är väl mestadels lokala avtal som reglerar detta. Sådana träffas senare med utgångspunkt från ramarna i riksavtalet.


En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 08 juni 2010, 20:26:11 PM
De har väl med att göra att tex som i Umeå så skötte Polarbuss trafiken, kommunägt och då Kommunal och sen att man byter operatör så fortsätter man bara med samma avtal. Kan vara helt fel med.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: homer skrivet 08 juni 2010, 20:30:29 PM
Citat från: Jona skrivet 08 juni 2010, 19:46:54 PM
En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona

för att trafiken förr i tiden drevs av kommunerna...

man kan ju dock idag inte säga att vi gynnas av att tillhöra kommunal :(, Transport skulle hela klart vara att föredra, se bara på lönerna för Lastbilsförare resp. Bussförare
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 21:00:40 PM
Citat från: Jona skrivet 08 juni 2010, 19:46:54 PM
En fundering, eventuellt utanför ämnet. Men varför är buss och spårvagnsförarna med i kommunal när transport lät mer som ett passande val och välja? Funderar på detta lite då och då och ser ingen anledning till varför det är kommunal man ska tillhöra om man jobbar som yrkes-ratt-vridare.

/Jona

Det var en uppdelning som gjordes i början av 1990-talet då det bestämdes mellan fackföreningarna att Statsanställdas Förbund (dagens SEKO) skulle organisera personal som jobbade vid tågbolag mot att Kommunal organiserade alla bussförare i linjetrafik, även de i statlig tjänst som tidigare tillhörde SF (alltså SJ, GDG och Postens Diligenstrafik). Ytterst sammanhänger detta med den lag som trädde i kraft 1990 och gjorde det möjligt för andra tågbolag än SJ att köra upphandlad länstrafik.

Bussförare som huvudsakligen kör beställningstrafik är väl fortfarande organiserade i Transport. Innan ovannämnda uppgörelse var bussförarna vid kommunala bolag med i Kommunal, vid statliga som sagt i SF och vid privata i Transport oavsett vilken sorts trafik de körde.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 21:30:29 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:14:01 PM
Observera kära vänner!

Detta nu tecknade avtal gäller enbart förare i kommunala bolag, GS Buss, Borås Lokaltrafik, Skelleftebuss, Gamla UppsalaBuss, Luleå Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Uddevalla Omnibuss (har jag glömt något?)

Och INTE majoriteten som avlönas enligt Bussbranschavtalet.

Nej, du har inte glömt någon men det skall väl vara Västerås Lokaltrafik, som är driftbolaget.

Kommunal kunde ju varit lite tydligare i sitt pressmeddelande på den punkten. Nu framgår det bara av att det är SKL som man förhandlat med.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: lil-sis skrivet 08 juni 2010, 23:57:32 PM
Transport vore nice.

Sambon jobbar på transportavtalet. Jag jobbar fler timmar, längre erfarenhet men han får i slutändan ut mer i plånboken. Vi har jämförbara tider.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Zella skrivet 09 juni 2010, 01:08:55 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juni 2010, 21:14:01 PM
Observera kära vänner!

Detta nu tecknade avtal gäller enbart förare i kommunala bolag, GS Buss, Borås Lokaltrafik, Skelleftebuss, Gamla UppsalaBuss, Luleå Lokaltrafik, Västmanlands Lokaltrafik, Uddevalla Omnibuss (har jag glömt något?)

Och INTE majoriteten som avlönas enligt Bussbranschavtalet.

Och risken att busslink skulle ut i strejk... jag hänger inte med här riktigt  :-\
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 08:41:23 AM
Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 juni 2010, 01:08:55 AM
Och risken att busslink skulle ut i strejk... jag hänger inte med här riktigt  :-\

Det gällde ett avtal mellan Unionen och Transportgruppen och omfattade bland annat trafikledare. Strejkvarsel lades som omfattade bland annat delar av Busslink men det drogs tillbaka eftersom man hann träffa avtal innan.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Zella skrivet 09 juni 2010, 11:04:59 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juni 2010, 08:34:36 AM
Busslink?

Menar du tjänstemannasidan och unionens avtalskrav för trafikledare etc?  En helt annan sak.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 08:41:23 AM
Det gällde ett avtal mellan Unionen och Transportgruppen och omfattade bland annat trafikledare. Strejkvarsel lades som omfattade bland annat delar av Busslink men det drogs tillbaka eftersom man hann träffa avtal innan.



Okej... tack
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: lil-sis skrivet 09 juni 2010, 11:46:45 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juni 2010, 08:39:29 AM
Jämför du bägge avtalen från pärm t pärm så vill du nog inte arbeta på Transports avtal i linje eller tätortstrafik jmf med Bussbranschavtalet. Däremot för en annan så vore avtal med Transport guld värt, här finns nästan inga regleringar alls om arbetstider o sådant, bara lagkraven och det skulle krasst innebära att färre förare kunde göra dagens jobb genom att arbeta längre.


Kommunal här.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 09 juni 2010, 13:59:26 PM
När det dags för den vanliga BBA?
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: JDS skrivet 10 juni 2010, 01:55:08 AM
Citat från: RoggaBoy skrivet 08 juni 2010, 18:55:02 PM
Ett bättre avtal jämfört med spårtrafiken verkar det vara så Grattis!

Öh? Nu är du väl ändå ute och cyklar rejält...
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 14 juni 2010, 10:25:44 AM
Citat från: JDS skrivet 10 juni 2010, 01:55:08 AM
Öh? Nu är du väl ändå ute och cyklar rejält...

Nja, lönemässigt är det ett bättre avtal, men allt har sina för och nackdelar.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: JDS skrivet 14 juni 2010, 20:42:31 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 juni 2010, 10:25:44 AM
Nja, lönemässigt är det ett bättre avtal, men allt har sina för och nackdelar.

Nej, spårtrafikens avtal är fortfarande bättre lönemässigt, även om skillnaden nu är något mindre.
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: JDS skrivet 14 juni 2010, 22:21:01 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2010, 21:04:41 PM
Nu kan du kanske inte jämföra MTR/Veolias spårtrafikavtal för Stockholm med ett bussföraravtal som INTE gäller i Stockholm?

Det gör jag inte heller, jag har inte sett att diskussionen gäller Stockholm överhuvudtaget!
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: JDS skrivet 14 juni 2010, 23:20:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juni 2010, 22:37:09 PM
Men du kanske gjorde någon annan mer underfundig jämförelse?

Suck. Jag menar bara att eftersom spårtrafiken (= SJ, Green Cargo osv) har bättre löner än busstrafiken, på vilken ort som helst i Sverige, så är det fånigt att påstå motsatsen!

Det är knappast "underfundigt" att utgå från att RoggaBoy, som bor i Umeå eller något i den stilen, inte syftar på spårvagns- och tunneltågförare i storstäderna när han snackar om spårtrafik! Mer sannolikt är väl i så fall att han åsyftar att lönepåslagen blev bättre inom Kommunals avtalsområde än inom Sekos, men det säger ju ingenting om vilket avtal som är bäst efteråt!
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: kimpan skrivet 15 juni 2010, 10:49:57 AM
Citat från: Jan skrivet 08 juni 2010, 18:08:46 PM
Nu står där inte hela avtalet i artiklen. Dock så är jag övertygad om att OB ersättning inte höjs mer än det som följer den normala avtalshöjningen. Med en ordentlig OB ersättning hade man haft möjlighet att för fler till yrket än detta att sänka korkortsåldern.

OB ersättningen höjs med 3,5% den 1 april 2011...
Titel: SV: Nytt avtal för buss- och spårvagnsförare anslutna till Kommunal
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 17 juni 2010, 22:44:46 PM
En sak som jag har väldigt svårt att både begripa och acceptera är att om jag sitter t.ex på en ändhållplats mellan två körpass en kväll efter kl 19  och väntar på att få köra nästa tur så utgår inget OB för tiden som bussen inte rullar.

Arbetsgivaren har alltså tagit min tid i anspråk men jag får ingen OB när bussen står still.
Jag har hör att om väntetiden är över 30 min så går gränsen just där.
På en linje som vi har så är väntetiden ofta just 32 minuter.

Detta är för mig något rent horribelt. Har polisen eller brandmännen inget om om de inte jagar tjuvar på natten eller om det inte brinner eller nattsjuksköterskan inget OB  om patienterna sover?

Stämmer detta?

Mvh
Buss-Anders