Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 08 juni 2010, 09:58:35 AM

Titel: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Hasse L skrivet 08 juni 2010, 09:58:35 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/445453Drg-B.jpg)

53:an har en dryg vecka kvar att köra Barnhusgatan - Adolf Fredriks Kyrkogata mellan Norra Bantorget och Sveavägen (i motsatt riktning kördes via Kammakargatan - Västmannagatan). Sedan lades den om via Barnhusbron och Odenplan.
Samtidigt upphörde trafiken på flera andra smalare gator, t.ex. Högbergsgatan och Regeringsgatan (den senare fick så småningom tillbaka linje 43).
Spårvägslinje 1 gick ännu på 20-talet dubbelriktad samma väg som bussen på bilden.
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:32:12 AM

Trevligt tidsdokument. Samtidigt så börjar man onekligen fundera lite på detta med framkomlighet mm. Förut gick det ju bussar lite här och var, men numera är även busslinjerna ofta utjagade på de större stråken. Det medför i sin tur att hela systemet blir väldigt störningskänsligt då mycket ska klumpas ihop vid vissa större knutpunkter etc.

Dessa mindre gator avlystes i många fall för att skapa gångstråk och liknande, men även i det fallet undrar jag lite hur effektivt och gemytligt det faktiskt har blivit? Visst har vi i dagsläget folk även i t.ex. kvarteren på bilden, men så fort de flesta kontor har stängt och mörkret fallit så blir det ganska övergivet. Nattetid förekommer knappt en synlig rörelse så frågan är hur levande stan egentligen blev med alla dessa avstängningar? På gott och ont bidrar fordonstrafiken till ett visst mått av viss liv och rörelse.
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: JDS skrivet 08 juni 2010, 10:42:23 AM
Citat från: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:32:12 AM
Dessa mindre gator avlystes i många fall för att skapa gångstråk och liknande, men även i det fallet undrar jag lite hur effektivt och gemytligt det faktiskt har blivit? Visst har vi i dagsläget folk även i t.ex. kvarteren på bilden, men så fort de flesta kontor har stängt och mörkret fallit så blir det ganska övergivet. Nattetid förekommer knappt en synlig rörelse så frågan är hur levande stan egentligen blev med alla dessa avstängningar? På gott och ont bidrar fordonstrafiken till ett visst mått av viss liv och rörelse.

Det är ju inget självändamål att det ska vara liv och rörelse dygnet runt! På den aktuella platsen är det gott och väl liv och rörelse under dygnets ljusa timmar, även på veckosluten, så kontoren har nog inte särskilt mycket med saken att göra. Du lär hitta mer folk där nu än på bilden! Din tvekan är nog mer befogad när det gäller Östermalm, men där var det väl rimligen ganska dött redan på 60-talet?
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:52:34 AM

Tja, har i jobbet rört mig mycket även i dessa kvarter under kväll och natt och de är lika döda som delar av Östermalm. Fick t.ex. en kväll under min taxitid en körning med en tjej som tyckte det var alldeles för otäckt att gå i skumrasket ned till Sveavägen för att ta dåvarande 52:an. Sådana saker ser jag knappast som ett gott betyg till stadsplanerarna.
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: yngrot skrivet 08 juni 2010, 11:23:58 AM
En väldigt bra bild med toppenkvalitet är det ju och den äldre varianten på herr Gårman .. en trevlig SAAB skymtar bakom bussen... Det var bättre förr  ;D  eller??   Iaf tycker man det när man ser såna här bilder.. :D
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: JDS skrivet 09 juni 2010, 01:04:14 AM
Citat från: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:52:34 AM
Tja, har i jobbet rört mig mycket även i dessa kvarter under kväll och natt och de är lika döda som delar av Östermalm.


Desto bättre, lite lugn och ro har ingen dött av!  :D
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juni 2010, 01:10:54 AM
Väldigt trevlig bild. Någon dag ska jag ta ett flertal "nu-bilder" i samma vinkel som många av hr Liljewalls bilder. :)
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Leyland skrivet 09 juni 2010, 09:45:55 AM
Mycket trevlig bild. Åkte många gånger just till denna korsning med 53:an, enär min tandläkare huserade i huset till vänster med ingång från Drottninggatan.

Ett observandum till fotografens kommentar kring att busstrafik upphörde på en del smalare/trängre gatstråk som t ex Högbergsgatan. Sträckan mellan Björngårdgatan och Östgötagatan förekom fortsatt busstrafik på Högbergsgatan i lite olika varianter med bl.a. såväl H10, H11, H34, H59 in på 1980-talet. Särskilt trevlig var högersvängen från Högbergsgatan nedför Götgatan.
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Hasse L skrivet 10 juni 2010, 21:14:09 PM
Citat från: Leyland skrivet 09 juni 2010, 09:45:55 AM

Ett observandum till fotografens kommentar kring att busstrafik upphörde på en del smalare/trängre gatstråk som t ex Högbergsgatan. Sträckan mellan Björngårdgatan och Östgötagatan förekom fortsatt busstrafik på Högbergsgatan i lite olika varianter med bl.a. såväl H10, H11, H34, H59 in på 1980-talet. Särskilt trevlig var högersvängen från Högbergsgatan nedför Götgatan.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/541679Gg-B.jpg?t=1276196435)
Javisst ja, glömde bort att bussarna återkom även till Högbergsgatan efter mellanspelet på Bangårdsgatan (se t.ex. Stockholmskartan 1975-76), (borde ha skrivit Nytorgsgatan istället). Får därmed tillfälle att visa den kortlivade 79:an, Kvarnholmen - Södra Station.
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 juni 2010, 17:13:18 PM
Mycket intressant bild.
Ja,79an levde väl inte särskilt länge?/Ulf
Titel: SV: SL H34 Leyland 4454
Skrivet av: Bussmicke skrivet 14 juni 2010, 17:53:33 PM
Var det inte 66 som ersatte 79 ett tag ut till holmen?