..lixom allt annat kan man tycka.
Nu har även Östgötatrafiken infört att det ska kosta för att man ska kunna få en tidtabell om man inte har tillgång till dator/mobil.
Jag som tycker att det har varit bra när man har varit ute o åkt och kunnat bläddra i tabellen för att se när bussen går som man ska åka med t. ex.
http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____11632.aspx (http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____11632.aspx)
Så har det varit i Skånetrafiken så länge jag kan minnas. Då var det ju lite tråkigt (även om var rent symboliska summor), men nu gör det mig inget. Reseplaneraren i mobilen är nämligen helt gratis och betydligt bättre.
Citat från: Tobias skrivet 07 juni 2010, 23:18:19 PM
..lixom allt annat kan man tycka.
Nu har även Östgötatrafiken infört att det ska kosta för att man ska kunna få en tidtabell om man inte har tillgång till dator/mobil.
Jag som tycker att det har varit bra när man har varit ute o åkt och kunnat bläddra i tabellen för att se när bussen går som man ska åka med t. ex.
http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____11632.aspx (http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____11632.aspx)
Apropå nya tidtabeller så noterar jag, efter en titt på sidan du länkade till, att Ötraf tydligen byter tidtabell redan kommande helg, medan flertalet andra länsbolag byter först helgen därpå.
Citat från: SimonB skrivet 07 juni 2010, 23:40:42 PM
Så har det varit i Skånetrafiken så länge jag kan minnas. Då var det ju lite tråkigt (även om var rent symboliska summor), men nu gör det mig inget. Reseplaneraren i mobilen är nämligen helt gratis och betydligt bättre.
Även i Umeå har tidtabellen länge kostat 5 kr vilket är självkostnadspriset för att trycka upp dem. I Stockholms län är de gratis, vilket leder till noll respekt för dem, och högar med sönderrivna tidtabeller som och skräpar vid terminalerna tillsammans med gratistidningarna. Sen blir samma resenärer som inte orkar behålla sin tidtabell sura för att tidtabellerna är slut ibland. Som skattebetalare tycker jag att självkostnadspris är bra då jag inte vill bekosta folks slarv och en massa avsiktligt bortkastade tidtabeller med mina skattepengar.
Helt rätt beslut att ta betalt. Det gjorde Kålleredsbussarna på 1970 talet men tyvärr fick de sluta med det när G-L började . Vi fick 25 öre per tabell . Men det hände att det låg en peng på myntbordet även efter de vart gratis då alla var vana vid att betala. Inte en tabell sönderriven så länge de kosta pengar. Hoppas fler följer efter...
Har då aldrig betalat för tidtabellen i Umeå fast jag inte fått den i brevlådan. Då har jag hämtat den på Vasaplan, men nu har man ju tidtabellerna för en massa län i mobilen så man klarar sig. :)
Inte heller någon annanstans har jag betalat för en tidtabell då man sagt att man varit turist.
Hej
Ötraf tar nu 20 kr för en busstidtabell. En häftig höjning från noll till Sveriges dyraste(?) tidtabeller direkt. Jag tror det hade räckt att ta en tia eftersom bromsen mot nedskräpningen, som är skälet till betalningen, borde bli tillräckligt effektiv ändå. Det är nog besväret att behöva betala som är motståndet, inte beloppets storlek.
En tröst kan ju vara att man nu slagit ihop de åtta häftena till tre.
Tajmningen för det här beslutet kan kännas lite dålig eftersom man nyligen haft en skandal (ordet har använts) med vad som av många ansetts vara oskäligt avgångsvederlag till förre vd-n. Folk minns faktiskt.
Hälsningar
Sven
Hellre att den kostar än att de tar bort den helt, vilket var på tal ett par gånger...
Hej
Tanken på att ta betalt har tydligen funnits en gång tidigare. På mina arkivex av landsortstidtabellerna för 1996/97 står det tryckt Pris 5 kr. Man tog aldrig betalt då och prisuppgiften togs bort igen.
Hälsningar
Sven
Citat från: Sven W skrivet 09 juni 2010, 09:17:21 AM
Tanken på att ta betalt har tydligen funnits en gång tidigare. På mina arkivex av landsortstidtabellerna för 1996/97 står det tryckt Pris 5 kr. Man tog aldrig betalt då och prisuppgiften togs bort igen.
Det är samma sak med SL:s tidtabeller, där står det alltid "värde 4 kr". Det har ingenting med verkligheten att göra, SL har aldrig tagit betalt för tidtabeller och det har vad jag vet aldrig varit några planer på det heller. Det var säkert samma sak i Östergötland 1996/97
CitatSL har aldrig tagit betalt för tidtabeller och det har vad jag vet aldrig varit några planer på det heller.
Jo SL har faktiskt tagit betalt vid ett tillfälle. Det var sommarutgåvan av Mälarötabellen 1985 som kostade 1 krona. Den fick ett extra påkostat utseende. Men trots att åtgången sjönk drastiskt så återgick man till att tidtabellerna skulle vara gratis.
Citat från: rengmark skrivet 10 juni 2010, 00:08:05 AM
Jo SL har faktiskt tagit betalt vid ett tillfälle. Det var sommarutgåvan av Mälarötabellen 1985 som kostade 1 krona. Den fick ett extra påkostat utseende. Men trots att åtgången sjönk drastiskt så återgick man till att tidtabellerna skulle vara gratis.
Vid vissa bussbolag har man haft systemet att det turlistan kostar går till en personalförening eller liknande. Då slipper bussbolaget administrationen av redovisningen som tenderar att kosta lika mycket som eller mer än vad försäljningen inbringar. Ändå uppnår man syftet att folk blir rädda om sina tidtabeller och förbrukningen alltså minskar.
CitatVid vissa bussbolag har man haft systemet att det turlistan kostar går till en personalförening eller liknande.
Just detta var ett krav från personalen vid Mälaröförsöket. Pengarna utgjorde sedan ett välkommet tillskott till den gemensamma höstfesten.
Glömde säga att alla hushåll i området fick var sitt gratisexemplar genom posten. Totalt minskade upplagan från 50.000 till 20.000 tidtabeller. Och det var mycket ovanligt med slängda tabeller.
Citat från: rengmark skrivet 10 juni 2010, 23:44:38 PM
Just detta var ett krav från personalen vid Mälaröförsöket. Pengarna utgjorde sedan ett välkommet tillskott till den gemensamma höstfesten.
Glömde säga att alla hushåll i området fick var sitt gratisexemplar genom posten. Totalt minskade upplagan från 50.000 till 20.000 tidtabeller. Och det var mycket ovanligt med slängda tabeller.
Ja, systemet är bra och innebär också en besparing för bussbolaget som nu kan hänvisa till att "ni fick ju pengar från tidtabellsförsäljningen" och därför inte känner sig moraliskt förpliktade att ge något ytterligare bidrag till personalfesten.
Visserligen får resenärerna betala lite men i övrigt kan jag bara se en win-win-situation. Själv hämtar jag tre tidtabeller för att ha en hemma och två i mina olika väskor. Men även om de skulle kosta en tia styck skulle jag köpa tre stycken. Kastar dem gör jag först när de slutat gälla.
Att slippa extra administration genom att låta personalföreningen, lokala idrottsklubben osv. få de smärre summor det kan röra sig om verkar inte vara någon dum idé.
I princip handlar väl annars detta helt enkelt om simpel psykologi. I det här fallet då att man, genom att åsätta något ett nominellt värde som i sig inte är stort, signalerar att detta är en ägodel då man erlagt betalning för den. Alltså tar resenären hand om sin tidtabell istället för att förstöra den osv. Just SL:s gratisutdelning har jag svårt att förstå i vissa lägen (i mitt tycke ofta lika obegripligt som att det fortfarande skickas ut telefonkataloger i klump).
Dels blir det som påpekat i många fall en massa confetti på golven i fordonen, i synnerhet i bussarna där tidtabellerna fortfarande oftast återfinns i självbetjäningsställ ombord. Dels blir det även ett krav om att det alltid ska finnas tidtabeller tillgängliga vilket i sin tur ofta skapar följdproblem. I vissa fall har tidtabellerna även helt enkelt tagit slut då de s.a.s. 'konsumerats' i en takt som beställaren inte riktigt verkar ha förstått orsaken till.
Citat från: Nico skrivet 11 juni 2010, 10:10:42 AM
Dels blir det som påpekat i många fall en massa confetti på golven i fordonen, i synnerhet i bussarna där tidtabellerna fortfarande oftast återfinns i självbetjäningsställ ombord. Dels blir det även ett krav om att det alltid ska finnas tidtabeller tillgängliga vilket i sin tur ofta skapar följdproblem. I vissa fall har tidtabellerna även helt enkelt tagit slut då de s.a.s. 'konsumerats' i en takt som beställaren inte riktigt verkar ha förstått orsaken till.
Efter att undertecknad tröttnat på att städa konfetti och en medföljande konstant brist på tidtabeller i sin Roslagsbuss när det kördes 625-604-604-625 under sommartid utvecklades små horn i pannan och självbetjäningsstället fylldes enbart med Danderyds tidtabeller. Då minskade självplocket till nära nog noll och många besvärade suck från den yngre generationen hördes. Men den något äldre generationen som kunde tänka sig tala till föraren och fråga fick självklart ett leende samt en aktuell tidtabell för Norrtälje, Vallentuna eller Täby, som alla fanns i ett ställ på "rätt" sida förargrinden. 8)
Tidtabeller borde kosta och då även för oss chaufförer. Jag har flera kollegor som använder tidtabeller som stämpeldyna eller mellanlägg när grinden glappar. Ibland kan det finns fem till tio använda tidtabeller på förarplatsen, så det är inte bara passagerare som slösar