Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 17:26:34 PM

Titel: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 17:26:34 PM
Förekommer tjänstekort i SL-land?
Får de isåfall användas privat mot viss förmånsbeskattning?
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: MrX skrivet 07 juni 2010, 17:47:15 PM
SL har inga tjänstekort, det får entreprenörerna själva stå för. Nu är det väl olika mellan olika entreprenörer men hos Nobina i Tyresö får vi företagskortet med ett års giltighetstid. Som timanställd skriver jag bara på ett avtal om att arbeta minst fyra helgdagar i månaden. Det kortet får dock endast användas i tjänsten, men verkligheten är en annan ;)
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 18:32:30 PM
Citat från: MrX skrivet 07 juni 2010, 17:47:15 PM
SL har inga tjänstekort, det får entreprenörerna själva stå för. Nu är det väl olika mellan olika entreprenörer men hos Nobina i Tyresö får vi företagskortet med ett års giltighetstid. Som timanställd skriver jag bara på ett avtal om att arbeta minst fyra helgdagar i månaden. Det kortet får dock endast användas i tjänsten, men verkligheten är en annan ;)
Hur ser det kort ut, som ett visuellt kort eller ett Accesskort som ska stämplas?
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: MrX skrivet 07 juni 2010, 18:57:57 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 18:32:30 PM
Hur ser det kort ut, som ett visuellt kort eller ett Accesskort som ska stämplas?

Det är ett grått Accesskort med förladdad period. Men som sagt, det kan vara olika hos olika entreprenörer och hur det fungerar hos Busslink vet jag inte. Vi har fått blå, röda och gula Accesskort förut så färgen behöver inte vara säker den heller ;)
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 07 juni 2010, 19:18:45 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juni 2010, 19:03:13 PM
T/fr arbetet får man ju faktiskt inte använda kortet vilket i årtionder lett till att de flesta anställda skattefuskat.... ;)

Så även du eller? ;)
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: MrX skrivet 07 juni 2010, 19:26:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juni 2010, 19:03:13 PM
Mao har man i princip återgått till vad som gällde innan SL upphörde med att kostnadsfritt tillhandahålla kort till entreprenörerna.
Ett tag blev det ju väldiga indragningar och korttidsbiljetter.
Sedan kan man ju diskutera behovet av kort för många som bara har bilavlösningar och avlösning på depån o motsv.

Det är fortfarande inget krav på att kortet enbart får användas tillsammans med uniform?
T/fr arbetet får man ju faktiskt inte använda kortet vilket i årtionder lett till att de flesta anställda skattefuskat.... ;)

Enda skillnaden är väl att entreprenörerna står för notan. Ryktesvägen säger att förare på Arriva i SL-området inte får några kort medan andra garage inom Nobina enbart delar ut kort till heltidsanställda bussförare. Det är väldigt olika har jag förstått.

Något uniformskrav finns inte och vi ska bara använda kortet i tjänsten, heter det. Jag är fattig student, behöver jag säga något mer? :P
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: at1981 skrivet 07 juni 2010, 19:55:28 PM
Hej!


En förare jag pratade med berättade förra veckan att lite längre tillbaks i tiden gällde SL:s tjänstekort hos SJ och han hade utnyttjat det några enstaka gånger.
Nu undrar jag mellan vilken tidsperiod SL:s tjänstekort gällde på SJ:s tåg?
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2010, 20:26:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juni 2010, 19:03:13 PM
Det är fortfarande inget krav på att kortet enbart får användas tillsammans med uniform?
T/fr arbetet får man ju faktiskt inte använda kortet vilket i årtionder lett till att de flesta anställda skattefuskat.... ;)

Vad jag har hört finns inget uniformskrav, så icke uniformerad personal får åka tjänsteresor i civil klädsel under arbetstid. Uniformerad personal behöver nog inte ha uniform för att åka på kortet, men lär ändå behöva bära uniform under arbetstid pga andra krav från arbetsgivaren.
Det oskattade kortet får, som redan nämnts, bara användas under arbetstid. Således ej för resor till och från arbetet. Rätta mig om jag har fel nu, men enligt vad jag har hört från en av SL-operatörerna (som inte kör buss) lär det finnas ett "skattat" kort som får användas vid alla typer. Mellanskillnaden får arbetstagaren betala arbetsgivaren, men det blir ändå billigare än ett vanligt kort som är köpt direkt av SL.
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 21:07:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2010, 20:26:40 PM
Vad jag har hört finns inget uniformskrav, så icke uniformerad personal får åka tjänsteresor i civil klädsel under arbetstid. Uniformerad personal behöver nog inte ha uniform för att åka på kortet, men lär ändå behöva bära uniform under arbetstid pga andra krav från arbetsgivaren.
Det oskattade kortet får, som redan nämnts, bara användas under arbetstid. Således ej för resor till och från arbetet. Rätta mig om jag har fel nu, men enligt vad jag har hört från en av SL-operatörerna (som inte kör buss) lär det finnas ett "skattat" kort som får användas vid alla typer. Mellanskillnaden får arbetstagaren betala arbetsgivaren, men det blir ändå billigare än ett vanligt kort som är köpt direkt av SL.
Tack allesammans för era svar och funderingar.
Bakgrunden till mina frågetecken är mitt kommande sommarvikariat hos Söderhallen och eftersom det garanterat lär bli en och annan SL-resa privat är jag nyfiken på hur det fungerar med kort som kan användas utanför arbetet.
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Rolle skrivet 07 juni 2010, 21:08:08 PM
Citat från: at1981 skrivet 07 juni 2010, 19:55:28 PM
Hej!


En förare jag pratade med berättade förra veckan att lite längre tillbaks i tiden gällde SL:s tjänstekort hos SJ och han hade utnyttjat det några enstaka gånger.
Nu undrar jag mellan vilken tidsperiod SL:s tjänstekort gällde på SJ:s tåg?

Nja det var nog bara lite slavigt uttryckt
Förr på SL tiden hade jag 74-78 tjänstekort, det gällde på hela SL omtådet på SL.s bussar och tåg (pendeltågen, rb. saltsjön.]
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Stefan Isaksson skrivet 07 juni 2010, 21:54:28 PM
Som ett kuriosum kan nämnas att SJ hade (och möjligen har) två typer av årskort för personal: ett för resor i endast tjänsten och ett för resor även privat. Skillnaden var att det senare förmånsbeskattades.

Men i SJ taxebestämmelser lär det uttryckligen ha stått att konduktören INTE ska kontrollera om resan sker i tjänsten. Det är väl så nära sanktionerad tjuvåkning som man kan komma. ;D

Gissningsvis illustrerar det att inte bara personalen utan även ledningen tyckte att skatteverket borde dra till ett varmare ställe.

SI
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 07 juni 2010, 22:06:48 PM
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 07 juni 2010, 21:54:28 PM
Som ett kuriosum kan nämnas att SJ hade (och möjligen har) två typer av årskort för personal: ett för resor i endast tjänsten och ett för resor även privat. Skillnaden var att det senare förmånsbeskattades.

Men i SJ taxebestämmelser lär det uttryckligen ha stått att konduktören INTE ska kontrollera om resan sker i tjänsten. Det är väl så nära sanktionerad tjuvåkning som man kan komma. ;D

Gissningsvis illustrerar det att inte bara personalen utan även ledningen tyckte att skatteverket borde dra till ett varmare ställe.

SI

Fast så var det ju också inom SL för 10-15 år sedan.
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: JDS skrivet 13 juni 2010, 01:44:14 AM
CitatMen i SJ taxebestämmelser lär det uttryckligen ha stått att konduktören INTE ska kontrollera om resan sker i tjänsten. Det är väl så nära sanktionerad tjuvåkning som man kan komma.

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 juni 2010, 22:06:48 PM
Fast så var det ju också inom SL för 10-15 år sedan.

Men formuleringen i taxehandboken var inte exakt så. Det stod "kan inte avgöra" [om resan sker i tjänsten]. Om det hade stått "får inte kontrollera" så hade det varit sanktionerat fusk, men med den valda formuleringen uteslöt man allt tjafs. Det skulle bli ganska löjligt om den som faktiskt HAR ett ärende i tjänsten skulle vara tvungen att förklara sig för trafikpersonalen för att överhuvudtaget få åka med. En chef som åker till Centralen en söndagkväll för att göra en tjänsteresa till Göteborg, vem kollar man det med? Det vore orimligt att arbeta på det sättet, därför var formuleringen som den var.

Den som försöker påstå att detta innebär att SL i praktiken medgav fusk är ute och cyklar, det är bara projicering. Det är den enskilde och ingen annan som ansvarar för att man deklarerar rätt inkomst.
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: 1896 skrivet 13 juni 2010, 11:24:54 AM
Självklara personalförmåner. :D
Titel: SV: Tjänstekort i SL-land
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 16 juni 2010, 08:43:15 AM
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 07 juni 2010, 21:54:28 PM
Som ett kuriosum kan nämnas att SJ hade (och möjligen har) två typer av årskort för personal: ett för resor i endast tjänsten och ett för resor även privat. Skillnaden var att det senare förmånsbeskattades.

Men i SJ taxebestämmelser lär det uttryckligen ha stått att konduktören INTE ska kontrollera om resan sker i tjänsten. Det är väl så nära sanktionerad tjuvåkning som man kan komma. ;D

Gissningsvis illustrerar det att inte bara personalen utan även ledningen tyckte att skatteverket borde dra till ett varmare ställe.

SI

.. Uhhhh... Och jag själv som f.d Skatteverkare...
Hukar mig och tar skydd nere i löpgraven...
;D :o 8)

/B